Gå till innehåll

LIVE-SM 2009 på Åland!


Recommended Posts

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kul, bokar i kalendern redan nu. Skönt med Åland istället för Tallin.

 

På sätt & vis håller jag med. Även om jag tycker Tallinn är helt ok så kan jag förstå att man inte direkt är jätteförtjust i Tallinn och/eller Reval Park men jämfört med Mariehamn så är Tallinn världens metropol. Det ligger faktiskt lite i det gamla skämtet vars slutkläm är att Mariehamns nöjesliv gick hem tidigt en kväll.

 

Men därmed inte sagt att Mariehamn är ett dåligt val. Riktigt bra val med tanke på närheten samt det faktum att myndighetsålder räcker för deltagande.

 

Men en fråga till SVEPOF ang. valet. Är det verkligen fastställt att Åland är skattefritt. Ställer frågan eftersom för en annan som är en lekman på området så drar jag paraleller till detta med taxfree-sprit. Alltså inom EU så köper du ju inte taxfree-sprit i.o.m. att det beskattat i inköpslandet medans sprit som köps på Åland är taxfree. Tillhör verkligen Åland EU fullt ut eller åtmistone i den utsträckningen att spelvinster därifrån är skattefria?

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men en fråga till SVEPOF ang. valet. Är det verkligen fastställt att Åland är skattefritt. Ställer frågan eftersom för en annan som är en lekman på området så drar jag paraleller till detta med taxfree-sprit. Alltså inom EU så köper du ju inte taxfree-sprit i.o.m. att det beskattat i inköpslandet medans sprit som köps på Åland är taxfree. Tillhör verkligen Åland EU fullt ut eller åtmistone i den utsträckningen att spelvinster därifrån är skattefria?

 

/#LOUDmouth#

Ställde exakt samma fråga i annan tråd. Svaret där (inklusive min egen analys) är "99% ja"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, dom kommer erbjudas att vara med som partner på med samma vilkor som alla andra. Som lagarna ser ut tillåter dock LI inte det, så det ses väl inte direkt som troligt att dom kommer nappa.

 

Men vafan, då har ju till och med jag chans att komma i pengarna; krävs bara att SvS medverkande bidrar till att alla som startar får tillbaks startavgiften.

 

(fast det e klart, man backar väl "avgiften"...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sätt & vis håller jag med. Även om jag tycker Tallinn är helt ok så kan jag förstå att man inte direkt är jätteförtjust i Tallinn och/eller Reval Park men jämfört med Mariehamn så är Tallinn världens metropol. Det ligger faktiskt lite i det gamla skämtet vars slutkläm är att Mariehamns nöjesliv gick hem tidigt en kväll.

 

Men därmed inte sagt att Mariehamn är ett dåligt val. Riktigt bra val med tanke på närheten samt det faktum att myndighetsålder räcker för deltagande.

 

Men en fråga till SVEPOF ang. valet. Är det verkligen fastställt att Åland är skattefritt. Ställer frågan eftersom för en annan som är en lekman på området så drar jag paraleller till detta med taxfree-sprit. Alltså inom EU så köper du ju inte taxfree-sprit i.o.m. att det beskattat i inköpslandet medans sprit som köps på Åland är taxfree. Tillhör verkligen Åland EU fullt ut eller åtmistone i den utsträckningen att spelvinster därifrån är skattefria?

 

/#LOUDmouth#

 

Enligt dom besked vi har fått, så ja. Vi har dock inte kollat det själva, men det kommer vi givetvis att göra snarast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beslutsprocessernas ordningsföljd?

Konsekvensanalys?

 

Allvarligt talat; Vad begär du att vi skall göra i ett förstaskede mer än att fråga arrangören på plats samt övriga som tidigare arrangerat turneringar där?

 

Ska vi kolla med advokat i förhand varje gång något sådant här kommer upp så blir det dyrt.

 

Vi kommer kräva garantier på skattefrihet om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en fråga till SVEPOF ang. valet. Är det verkligen fastställt att Åland är skattefritt. Ställer frågan eftersom för en annan som är en lekman på området så drar jag paraleller till detta med taxfree-sprit. Alltså inom EU så köper du ju inte taxfree-sprit i.o.m. att det beskattat i inköpslandet medans sprit som köps på Åland är taxfree. Tillhör verkligen Åland EU fullt ut eller åtmistone i den utsträckningen att spelvinster därifrån är skattefria?

 

/#LOUDmouth#

 

Åland är, som Coldrose redan påpekat, skattefritt vad gäller lotterier. Åland står utanför EU-samarbetet vad gäller vissa beskattningsavtal som till exempel punktskatt och mervärdesskatt. Beskattning av alkohol är en punkskatt och den faller då utanför EU-lagstiftning. Beskattningen av enskilda för lotterivinster är en direkt beskattning och då är Åland som vilket land som helst.

 

Allvarligt talat; Vad begär du att vi skall göra i ett förstaskede mer än att fråga arrangören på plats samt övriga som tidigare arrangerat turneringar där?

 

Ska vi kolla med advokat i förhand varje gång något sådant här kommer upp så blir det dyrt.

 

Vi kommer kräva garantier på skattefrihet om inte annat.

 

Nu kapar jag tråden lite men frågade på annan plats utan svar. Hur går det med er stämning mot Svenska Spel? Finns det några offentliga dokument att ta del av än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med all respekt för er juristkunniga på forumet, så kan vi inte ta en anonym (jag känner tiller som forummedlemmar, men inte mer än så) post på ett forum som en "försäkring" på att det verkligen är skattefritt. Inte alls som så att jag misstror er, men det krävs att vi har det på papper.

 

Fråga nummer 2 återkommer jag till inom kort i annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med all respekt för er juristkunniga på forumet, så kan vi inte ta en anonym (jag känner tiller som forummedlemmar, men inte mer än så) post på ett forum som en "försäkring" på att det verkligen är skattefritt. Inte alls som så att jag misstror er, men det krävs att vi har det på papper.

 

Både klokt och förståeligt.

 

Fråga nummer 2 återkommer jag till inom kort i annan tråd.

 

Mycket bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde exakt samma fråga i annan tråd. Svaret där (inklusive min egen analys) är "99% ja"

 

 

Kollade upp saken. Nedan följer en del av svaret vi fick från skatteverket:

 

"...När det gäller spel anordande på Åland, så gäller alltså samma bedömning av inkomstbeskattningen för spelarna, som för andra spel anordnade inom EU.

 

Min bedömning efter att ha snabbtitttat på föreningens websida är att spelvinster via deras internetspel är skattefria i Sverige."

 

MVH/

TT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min kompis är dansk men är boende o skriven i sverige. Får han spela SM?
Förra året var det Antingen svensk medborgare och/eller skriven i Sverige, dvs svenskfödd men utomlandsboende går bra, likaväl som "ytlänning" skriven i Sverige.

 

Dock ej svenskfödd som gett upp sitt svenska medborgarskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...