Gå till innehåll

27-åring blev av med socialbidrag efter pokervinst


machinae

Recommended Posts

 

Det enda jag vill ha är ett regelverk som FUNGERAR i praktiken och det är det som jag efterlyst i hela den här tråden, sen ser jag gärna att folk droppar lite fördomar och inte låter som en KKK-ledare på 60-talet. Det känns lite som om "alla blattar kommer hit och snor våra jobb och alla bidragstagare är snyltare och simulanter" börjar kännas som jävligt uttjatade mantra för folk som inte vet bättre.

 

Som svar på mitt inlägg är det du skriver väldigt felplacerat. Jag har aldrig uttryckt något sådant, och tillhör definitivt inte varken den rasistiska gruppen eller de som skyller b... på allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

 

Man ska INTE sitta och spela poker när man har ekonomiskt bistånd. Man har en SKYLDIGHET att göra allt som står i sin makt för att bli självförsörjande.

 

Just därför ska man ju spela poker! Det påminner mig om att Hampulito ( tror jag ) föreslog att studielånen skulle vara på en nivå så att studenter kunde dra in resten på att grinda NL50.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsats enligt dig: Mygla gärna, men gör det snyggt!

 

Slutsats enligt mig: Inför ett regelverk som är realistiskt, konsekvent och applicerbart så folk SLIPPER mygla. Dvs genomtänkta regler som fungerar i praktiken.

 

Förre

Finns inga regler som fungerar i praktiken.

 

Jag vet, jag skulle också vilja se ett system där man får dra av för inköp, förluster, och utgifter i smaband med inkomstens förvärvande - men det fungerar inte i praktiken.

 

Vi skulle få ett pokersamhälle där plötsligt alla går back på sin poker - förutom i de fall där det finns dokumenterade turneringsvinster.

M.a.o. precis lika mycket mygel som nuvarande system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1.Finns inga regler som fungerar i praktiken.

 

2.Jag vet, jag skulle också vilja se ett system där man får dra av för inköp, förluster, och utgifter i smaband med inkomstens förvärvande - men det fungerar inte i praktiken.

 

3.Vi skulle få ett pokersamhälle där plötsligt alla går back på sin poker - förutom i de fall där det finns dokumenterade turneringsvinster.

M.a.o. precis lika mycket mygel som nuvarande system.

 

1.Finns massor av regler som fungerar tillfredställande i praktiken.

 

2.Skulle funka alldeles utmärkt. Alla transaktioner registreras, både insättningar och uttag. Om man förenklat förklarat skulle applicera samma regler som vid aktiehandel skulle det funka hur bra som helst med vissa modifikationer naturligtvis.

 

3. I så fall skulle vi bara ha nolltaxerare och svartjobbare i det här landet också.

Är det bara tillräckligt omständigt att mygla så kommer 95% (en höftad siffra för att representera merparten)av befolkningen att följa de lagar och regler som finns. Personligen betalar jag tex tv-avgiften av den enkla anledning att jag får en räkning hem i brevlådan, trots att det är världens enklaste sak att slippa den om man nu skulle vilja.

Dessutom vet jag inte om det "myglas" så mycket inom pokern idag då vinsterna på siter inom eu är skattefria. Ska väl vara Rebonius och grabbarna då som drar in storkovan på Stars och jag har inte en susning om huruvida dom skattar eller inte för sina vinster.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det blir svårare att söka jobb om man inte ens vet hur man använder radbrytning; speciellt när man gått en utbildning i administration.

 

Men du, det finns jobb, du kanske borde söka lite mer aktivt istället för att sitta på ett pokerforum och beklaga dig. De flesta jobbar till kl 17, så du har fortfarande ett par minuter på dig att ringa några samtal.

 

Ärligt, det här är det enskilt mest korkade jag läst här på pf!!! Grattis tottyville, jag tycker du är äcklig! Hur fan kan man hålla på så här? Vem fan tror du att du är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på mitt inlägg är det du skriver väldigt felplacerat. Jag har aldrig uttryckt något sådant, och tillhör definitivt inte varken den rasistiska gruppen eller de som skyller b... på allt.

 

Jag kan ha uttryckt mig oklart och i så fall så ber jag om ursäkt och ska förtydliga mig lite.

 

Det statementet var inte riktat gentemot dig utan mot den attityd som i många poster genomsyrar den här tråden.

Många är ute på häxjakt och kör gamla klyshor som tex "Invandrarna kommer hit och tar våra jobb".

Denna post har nu ingenting med det ämnet i sig att göra, jag ville bara försöka visa likheterna i resonemang när pöbeln skriker efter blod.

 

Så jag anklagar naturligtvis inte dig eller någon annan i den här tråden för att vara rasister.

Däremot är många väldigt trångsynta och fördomsfulla, med tanke på din sakliga och konkreta post så tillhör du förhoppningsvis inte den gruppen.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du snackar för skit nu egentligen.

Vi pratar om pengar som blivit över efter att mat och hyra är betalt.Hur han/hon gör med dom borde vara hans ensak.

 

Person 1 bränner dessa på nya kläder, cigaretter, tipset, krogen etc

Person 2 sparar dessa. Då blir han/hon bestraffad för det.

 

Har han pengar över tycker jag han skall ha sänkt bidrag. :oops:

Bidrag är inte till för att sparas IMO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har han pengar över tycker jag han skall ha sänkt bidrag. :oops:

Bidrag är inte till för att sparas IMO

 

Det beror ju på vilket bidrag du har...

Enda bidraget som inte får sparas är ju just socialbidraget.

 

Person 1 bränner dessa på nya kläder, cigaretter, tipset, krogen etc

Person 2 sparar dessa. Då blir han/hon bestraffad för det.

 

Dessa två personer har exakt samma levnadskostnader.

 

Du tror på fullt allvar att person 1 någonsin ens kommer att försöka hålla igen för att bespara staten utgifter?

Du tror att person 2 tycker det där är ett rättvist och bra system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att många på det här forumet har poker som en inkomst så kan du inte räkna hans pokervinst som en inkomst då han säkert investerat lika mycket pengar som han fått ut. Dessutom skriver han - om det nu är han dvs - i kommentaren till artikeln att han satte in 2k (vart han nu fick dessa ifrån tänker jag inte spekulera i) och tog ut dem dagen efter varpå han fick sänkt bidrag.

 

Det vore ju ganska korkat att sätta in 2000 kronor att spela för om en förlust på 2000 kronor skulle bli ödesdigert för hans ekonomi, så man kan ju anta att han har gjort en vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju ganska korkat att sätta in 2000 kronor att spela för om en förlust på 2000 kronor skulle bli ödesdigert för hans ekonomi, så man kan ju anta att han har gjort en vinst.

 

Vet inte om det du har svårt att fatta eller vad det är frågan om.

Har ju redan kommenterat det du sagt en gång tidigare.

 

"# 27-åringen

 

Hej, det var mig denna artikel handlade om. Man får göra vad man vill av sitt socialbidrag, att jag spelar för nån peng i månaden är väl rätt rimligt, andra äter ute, en del går på hockey. Jag spelar poker, enbart för nöjes skull. Det artikeln inte skriver något om är att jag satsade 2000kr och tog ut ungefär samma summa dagarna efteråt. Så med andra ord så kan ni inte ta ut era egna pengar och sätta in dom igen, då blir ni återbetalningsskyldiga. Med andra ord får man inte spela poker för socialen ifall man skulle ta ut det man satt in så är det kört.

 

4 december, 2008 kl 22:41 "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt, det här är det enskilt mest korkade jag läst här på pf!!! Grattis tottyville, jag tycker du är äcklig! Hur fan kan man hålla på så här? Vem fan tror du att du är?

 

Haha! Din frustration får mig att le. Jag tycker du verkar helt bränd, alla kategorier. Så vi har tydligen samma uppfattning om varandra. Varför använder du förövrigt fler än ett utropstecken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Din frustration får mig att le. Jag tycker du verkar helt bränd, alla kategorier. Så vi har tydligen samma uppfattning om varandra. Varför använder du förövrigt fler än ett utropstecken?

 

Du tillhör den kategori människor som är så äckligt egoistiska, så att de vägrar se bortom sin egna horisont. Jag har ju träffat dig på riktigt, så att du skulle ha de här värderingarna kom ju inte som en chock om man säger så...

 

Skulle vara intressant att se om du har samma värderingar om några år. Jag vet att det kan vara en jobbig tid att vara tonåring...

 

Seriöst, hur kan du ta dig sådana friheter som du gör? Vem är du att bedöma om folk är lata eller inte, eller om de faktiskt står i behov av hjälp från samhället? Kanske skulle läsa några kurser på universitetet? Tror det kanske vore bra för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det du har svårt att fatta eller vad det är frågan om.

Har ju redan kommenterat det du sagt en gång tidigare.

 

"# 27-åringen

 

Hej, det var mig denna artikel handlade om. Man får göra vad man vill av sitt socialbidrag, att jag spelar för nån peng i månaden är väl rätt rimligt, andra äter ute, en del går på hockey. Jag spelar poker, enbart för nöjes skull. Det artikeln inte skriver något om är att jag satsade 2000kr och tog ut ungefär samma summa dagarna efteråt. Så med andra ord så kan ni inte ta ut era egna pengar och sätta in dom igen, då blir ni återbetalningsskyldiga. Med andra ord får man inte spela poker för socialen ifall man skulle ta ut det man satt in så är det kört.

 

4 december, 2008 kl 22:41 "

 

Jag dömer inte honom för att han spelar poker för pengarna han får av staten. Jag tycker bara det är jävligt konstigt att man sätter in 2000 kronor på en gamblingsajt om en förlust på 2000 kr (ekvivalent med missade intäkter på 2000 kr) skulle få "ödesdigra konsekvenser för ekonomin".

 

Förstår du inte vad jag menar?

Om nu det han säger är sant, tycker jag det är fel att han ska bli av med bidraget, men likförbannat är det überrubbat att sätta in 2000 kr på en gamblingsajt av anledningen jag skrev ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Finns massor av regler som fungerar tillfredställande i praktiken.

 

2.Skulle funka alldeles utmärkt. Alla transaktioner registreras, både insättningar och uttag. Om man förenklat förklarat skulle applicera samma regler som vid aktiehandel skulle det funka hur bra som helst med vissa modifikationer naturligtvis.

 

3. I så fall skulle vi bara ha nolltaxerare och svartjobbare i det här landet också.

Är det bara tillräckligt omständigt att mygla så kommer 95% (en höftad siffra för att representera merparten)av befolkningen att följa de lagar och regler som finns. Personligen betalar jag tex tv-avgiften av den enkla anledning att jag får en räkning hem i brevlådan, trots att det är världens enklaste sak att slippa den om man nu skulle vilja.

Dessutom vet jag inte om det "myglas" så mycket inom pokern idag då vinsterna på siter inom eu är skattefria. Ska väl vara Rebonius och grabbarna då som drar in storkovan på Stars och jag har inte en susning om huruvida dom skattar eller inte för sina vinster.

 

 

Förre

Nu är jag för lat för att leta, men jag är ganska säker på att du skrev att du vill ha regler som är glasklara, realistiska, konsekventa och efterföljbara.

Framförallt så klagade du högjutt på att man kunde vinna en halv miljon i månaden på livespel utan att bli av med soc, men man blir av med det om man spelar för 2000 kr på nätet.

 

Nu har jag läst igenom ditt förslag två gånger och jag hittar fortfarande inte hur det skulle vara rättvisare än dagens system.

Man kan ju fortfarande vinna en halv miljon i månaden live utan att det registreras.

 

Eller menar du att allt pokerspel i sverige numera sker på nätet?

 

Ge mig ett realistiskt förslag som tar hand om livespelet, eller erkänn att jag har rätt - det finns inga regler som fungerar i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"# 27-åringen

 

Hej, det var mig denna artikel handlade om. Man får göra vad man vill av sitt socialbidrag, att jag spelar för nån peng i månaden är väl rätt rimligt, andra äter ute, en del går på hockey. Jag spelar poker, enbart för nöjes skull. Det artikeln inte skriver något om är att jag satsade 2000kr och tog ut ungefär samma summa dagarna efteråt. Så med andra ord så kan ni inte ta ut era egna pengar och sätta in dom igen, då blir ni återbetalningsskyldiga. Med andra ord får man inte spela poker för socialen ifall man skulle ta ut det man satt in så är det kört.

 

4 december, 2008 kl 22:41 "

 

Jag har själv fått socialbidrag under ett par sommarmånader. Bidraget varierar beroende på vilka omkostnader man har (måste ha). Jag fick pengar till hyra, mat, hygienprylar och dylikt. Något annat får man inte pengar till. Det ska kanske räcka till någon chipspåse också och eventuellt ett litet biobesök men så mkt mer än så är det inte tänkt att räcka till. Inte ens kostnaden för kontaktlinser kunde jag ersättas för eftersom jag lika gärna kunde använda glasögon. Glasögon däremot kan man få bidrag för om det behövs. Socialen finansierar inte dyra hockeymatcher, utemiddagar, fyllor och liknande. Har man råd att avsätta 2000kr för att spela poker så är det något som inte stämmer.

 

Jag hade inte så mkt utgifter men fick ändå så pass mkt pengar att jag klarade mig gott och väl på det jag fick. Det räckte gott och väl till allt jag behövde. Socialbidrag är inte en långsiktig åtgärd och att slösa pengar på onödiga varor/tjänster är ingen rättighet.

 

Det som är ett stort problem med socialbidrag är att det inte stimulerar folk att söka jobb i tillräckligt stor omfattning. T.ex. jobbade jag vid ett par tillfällen som roddare denna sommaren. Pengarna jag tjänade på det fick min mor förvalta eftersom det annars hade påverkat mitt bidrag. Jag hade fått mindre pengar, totalt, om soc visste att jag hade tjänat pengar. Jag kan säga att jag slet väldigt hårt för de små slantarna jag tjänade och hade aldrig funderat på att tacka ja till roddjobben om det innebar att jag jobbade "gratis" eller t.o.m. fick betala för att jobba.

 

Får man ett jobb som man klarar sig bra på är ju saken en helt annan. Jag tror att de allra flesta väljer ett jobb framför socialbidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det du har svårt att fatta eller vad det är frågan om.

Har ju redan kommenterat det du sagt en gång tidigare.

 

"# 27-åringen

 

Hej, det var mig denna artikel handlade om. Man får göra vad man vill av sitt socialbidrag, att jag spelar för nån peng i månaden är väl rätt rimligt, andra äter ute, en del går på hockey. Jag spelar poker, enbart för nöjes skull. Det artikeln inte skriver något om är att jag satsade 2000kr och tog ut ungefär samma summa dagarna efteråt. Så med andra ord så kan ni inte ta ut era egna pengar och sätta in dom igen, då blir ni återbetalningsskyldiga. Med andra ord får man inte spela poker för socialen ifall man skulle ta ut det man satt in så är det kört.

 

4 december, 2008 kl 22:41 "

Och jag förstår inte vad det som är så svårt heller.

 

ALLA pengar som DU och JAG eller vem som helst tar ut från VALFRI spelsajt räknas som INKOMST av kapital.

 

Vad är det som är så svårt att förstå med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tillhör den kategori människor som är så äckligt egoistiska, så att de vägrar se bortom sin egna horisont. Jag har ju träffat dig på riktigt, så att du skulle ha de här värderingarna kom ju inte som en chock om man säger så...

 

Skulle vara intressant att se om du har samma värderingar om några år. Jag vet att det kan vara en jobbig tid att vara tonåring...

 

Seriöst, hur kan du ta dig sådana friheter som du gör? Vem är du att bedöma om folk är lata eller inte, eller om de faktiskt står i behov av hjälp från samhället? Kanske skulle läsa några kurser på universitetet? Tror det kanske vore bra för dig.

 

+1, +2 och till och med +3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dömer inte honom för att han spelar poker för pengarna han får av staten. Jag tycker bara det är jävligt konstigt att man sätter in 2000 kronor på en gamblingsajt om en förlust på 2000 kr (ekvivalent med missade intäkter på 2000 kr) skulle få "ödesdigra konsekvenser för ekonomin".

 

Förstår du inte vad jag menar?

Om nu det han säger är sant, tycker jag det är fel att han ska bli av med bidraget, men likförbannat är det überrubbat att sätta in 2000 kr på en gamblingsajt av anledningen jag skrev ovan.

 

1, Nu visste han ju inte om hur systemet fungerade...

Hade han vetat det så hade han satt in max ett par hundralappar antagligen.

Om han överhuvudtaget hade spelat eftersom det uppenbarligen inte finns någonting att vinna på det.

 

2, Han riskerade aldrig 2000kr

Han satt ju och spelade med någon hundring på 0,1/0,2

 

Det är ju ungefär som att säga att det är helt rubbat att ta med 2000kr i plånboken om man går in på ICA för att köpa en liter mjölk om man inte har råd att handla för 2000kr

 

Varför använder då tex socialen inte samma logik för folk som handlar i affären ? Tex den som handlar en mjölk för 7-8kr och handlar med 100kr så borde de 92kr han får tillbaka bli betrakat som inkomst och dras av från bidraget???

 

Eller den som betalar med en femhundring för att gå på en hockeymatch för någon hundring??? 400kr bör då dras av från bidraget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1, Nu visste han ju inte om hur systemet fungerade...

Hade han vetat det så hade han satt in max ett par hundralappar antagligen.

Om han överhuvudtaget hade spelat eftersom det uppenbarligen inte finns någonting att vinna på det.

 

2, Han riskerade aldrig 2000kr

Han satt ju och spelade med någon hundring på 0,1/0,2

 

Det är ju ungefär som att säga att det är helt rubbat att ta med 2000kr i plånboken om man går in på ICA för att köpa en liter mjölk om man inte har råd att handla för 2000kr

 

Varför använder då tex socialen inte samma logik för folk som handlar i affären ? Tex den som handlar en mjölk för 7-8kr och handlar med 100kr så borde de 92kr han får tillbaka bli betrakat som inkomst och dras av från bidraget???

 

Eller den som betalar med en femhundring för att gå på en hockeymatch för någon hundring??? 400kr bör då dras av från bidraget.

 

Nu har jag inte koll på exakta regler men visst fungerar det väl så? Alla pengar som du har kvar skall användas (alltså räknas de av från bidraget). Om då socialen kan visa att man har pengar kvar så skall de användas först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag förstår inte vad det som är så svårt heller.

 

ALLA pengar som DU och JAG eller vem som helst tar ut från VALFRI spelsajt räknas som INKOMST av kapital.

 

Vad är det som är så svårt att förstå med det?

 

Vad är det som är så svårt att förstå med att uttag INTE ÄR LIKA MED INKOMST???

 

Det vet ju du lika väl som jag och alla vi som spelar poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...