Gå till innehåll

Skattefrågor - Svenska Pokerförbundet


Peder Månsson

Recommended Posts

Svenska Pokerförbundet vill underlätta för er pokerspelare att fokusera på spelet. Ett problemen som finns nu och är ständigt återkommande är ev. skatt på pokervinster. Vi har därför valt att inleda ett samarbete med forumprofilen "Cyntax" (Nicolaus) i skattefrågor. Syftet är att erbjuda snabb och träffsäker service i skattefrågor och poker. Detta innefattar t.ex. frågor som kan uppkomma i deklarerationstider.

 

"Cyntax" är skattejurist med bakgrund hos Skatteverket. När det blir diskussioner med Skatteverket är det fördel att ha någon med insyn i Skatteverkets verksamhet, hur de tänker och handlägger ärenden. Viktiga och svåra frågor är t.ex. bevisfrågor. Svenska Pokerförbundet rekommenderar sina medlemmar att direkt ta kontakt med Cyntax när ni har skattefrågor (inte bara pokerrelaterade) eller när Skatteverket är er i hälarna.

 

Mer om samarbetet kommer på Svenska Pokerförbundets hemsida senare. En mjukstart för samarbetet är en enkel FAQ om poker och skatt.

 

 

Bifogad länk är till gdailys skatemålstråd, som även den kan vara av intresse i deklarationstider.

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/51609-blandade-skattedomar.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

F: -Jag har vunnit pengar på en pokersajt som jag vet är skattefri. Måste jag deklarera det ändå?

S: -Nej, skattefria inkomster ska aldrig deklareras. Men om du är osäker på att sajten verkligen är skattefri eller inte, kan du skriva en liten upplysning under övriga upplysningar eller på en bilaga. Skatteverket har nu utredningsskyldighet och ansvar för att ta reda på om vinster på sajten är skattefri eller inte.

Fördelen med att skriva en liten upplysning/bilaga är att du då inte kan drabbas av skattetillägg eller bli åtalad för skattebrott.

 

F: -Jag har vunnit pengar på PokerStars, hur mycket ska jag skatta på den vinsten?

S: -Det är 30% kapitalskatt på pokervinster. Detta oavsett om du vunnit online eller live i t.ex. USA eller Australien.

 

F: -Jag glömde deklarera min vinst i WSOP och nu har Skatteverket börjat en granskning på mig. Vad kan hända?

S: -Du kommer först att få skatta på vinsten, 30% och du får inte göra avdrag för inköp, resan och hotell.

På det kommer skattetillägg på 40% på den summan du skulle ha skattat. Om du vann $40.000 är skatten $12.000 + 40% skattetillägg på $12.000 = $4.800. Alltså totalt $16.800. I praktiken kan man säga att skatten då blir 42% av $40.000 = $16.800.

Det värsta är nog inte skattetillägget, utan att risken för att du blir kallad till förhör och där delgiven misstanke om skattebrott. Om du får ett brev där du kallas till förhör hos Skatteverkets skattebrottsenhet är det viktigt att du kontaktar mig för mera information. Jag kan då berätta hur förhöret går till och ungefär vilka frågor som kommer att ställas.

 

F: -Dollarn har ökat kraftigt i värde. Vilken valutakurs används vid beskattningen?

S: -Har du en "ips" från banken kvar eller kan på annat sätt visa hur många kronor du fick för din dollarbunt är det den kursen man använder. Annars finns det en "medelkurs" för hela det inkomståret SKV kan använda. Svår fråga!

 

F: -Kan man på något sätt "skatteplanera" lagligt om man vunnit pengar på poker?

S: -Om du vunnit pengar på poker som inte är skattefria och samtidigt ägt aktier som tappat i värde kan du sälja aktierna och kvitta förlusten på aktierna mot din pokervinst. Aktier och poker redovisas nämligen i samma inkomstslag, inkomstslaget kapita. Därmed är din förlust på aktier full avdragsgill mot pokervinster!

Ett upplägg kan vara att sälja dina förlustaktier i år och sedan köpa tillbaka dem efter årsskiftet. (Risken finns förståss att aktierna du sålde 2008 då har ökat i värde när du köper tillbaka dem 2009.

 

F: -Jag har ingen pokervinst jag kan kvitta mot mina aktieförluster, kan jag spara min aktieförlust till nästa år?

S: -Nej, din förlust på aktier flyttas då och kan kvittas till viss del mot vanliga förvärvsinkomster. Skatteverket gör detta automatiskt.

 

F: -Hur rapporterar banken mina insättningar av pokervinster till Skatteverket?

S: -I lagen om självdeklarationer och kontrolluppgifter (LSK) står följande i 12 kap 1 § - "Kontrolluppgift skall lämnas om direkta och indirekta betalningar som överstiger 150 000 kronor eller utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kronor."

 

F: -Jag hinner inte lämna in min deklaration i tid. Hur gör man då?

S: -Ring till SKV och säg att du vill ha anstånd med att lämna in din deklaration.

 

F: -Deklarera elektroniskt eller på papper, vad är bäst?

S: -Att deklarera elektroniskt ökar dina chanser att inte bli granskad. Alla pappersdeklarationer måste sorteras, kontrolleras och sifforna knappas in manuellt. Den som gör det kan sätta ringar/cirklar runt sifforna i din deklaration. Detta förs sedan in elektroniskt och SKV har vissa filter som larmar om cirklarna. Deklarera elektroniskt om du kan!

 

F: -Jag har vunnit pengar på Pokerstars och Fulltilt, totalt $500.000. Men jag har bara cashat ut $50.000. På vilken summa ska jag betala skatt?

S: -Du har full förfoganderätt över dina pokerkonton och kan casha ut allt när du vill. Det betyder då att den s.k. "kontantprincipen" gäller här. Du ska alltså betala skatt på $500.000.

Men, jag har aldrig varit med om att Skatteverket tänkt så långt. Alla pokerspelare jag hjälpt har blivit beskattade på den summan de har cashat ut.

Om du under övriga upplysningar i din deklaration bara skriver att du vunnit pengar på poker och Skatteverket sedan utreder detta och finner att du ska skatta på det du cashat ut är faktiskt resterande vinstpengar skattefria efter sex år! Längre än så kan Skatteverket inte rätta sina egna fel.

 

F: -Jag förstår inte vart jag ska fylla i om man vunnit pengar på poker utanför EU. Vilken blankett t.ex.?

S: -Det finns ingen blankett för att redovisa pokervinster. Bäst är att skriva text under "övriga upplysningar", t.ex. att "Jag har vunnit pengar på pokerturnering i X-land som jag inte vet är skattefri eller ej".

Det räcker för att SKV ska ta in det, och om du samtidigt har jättetur så kan det passera utan utan granskning. Du kan då inte få skattetillägg eller bli åtalad för skattebrott. Ett bra trick utan risk!

 

F: -Jag har skickat in en deklaration, men senare upptäckt att det finns flera fel i den. Hur gör jag nu?

S: -Du kan göra en självrättelse. Gör det snabbt som tusan. Har SKV redan påbörjat en utredning på dig kan du drabbas av skattetillägg osv. Hinner du få in en rättelse är du fri från den risken.

Du kan också helt enkelt skicka in en helt ny deklaration. Det är den senast inskickade som gäller.

Du kan rätta felaktiga deklarationer upp till sex år tillbaka i tiden. 2008 kan man ännu rätta deklarationer för inkomståret 2001, d.v.s. taxeringsåret 2002.

 

F: -Kan man inte fylla i sin pokervinst direkt i en ruta på deklarationen?

S: -Javisst kan man det. Använd då ruta 50 och skriv under "övriga upplysningar" vad det är.

 

F: -Jag har vunnit pengar på PokerStars där jag spelat cash games endast. Är det sant att jag ska betala skatt på varje vunnen hand och inte får göra avdrag för de händer jag förlorade?

S: -Ja, det är faktiskt sant. Skatt på bruttovinsten. Lagen är inte anpassad för cash games.

Men, jag har aldrig sett eller hört om pokerspelare som blivit beskattade efter den principen. Faktum är att alla tycks ha blivit beskattade efter nettovinsten och dessutom endast på de summor man cashat ut! (Vilket också är fel, enligt mig! Se ovan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för detta!

Jag har länge velat börja spela på Poker Stars med tanken att skatta på mina cashouts.

Det verkar alltså som detta i praktiken är vad som sker.

 

 

En följdfråga blir då:

 

Finns det några konkreta exempel på spelare från Pokerstars som blivit beskattade för cash/sng-vinster som inte är enstaka storklonkar, utan mer vanlig grind? Lite information om de fallen isf?

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga blir då:

 

Finns det några konkreta exempel på spelare från Pokerstars som blivit beskattade för cash/sng-vinster som inte är enstaka storklonkar, utan mer vanlig grind? Lite information om de fallen isf?

De pokerspelare jag har hjälpt när deras deklarationer/papper/osv granskats av SKV så har frågan om på vilket sätt spelaren vunnit inte ens varit uppe för diskusion. Det märkliga är att SKV i 100% av fallen har utgått från att uttagna pengar = vinst. Man har heller aldrig frågat efter listor på transaktioner till/från Neteller/MoneyBookers/Pokersajterna! Det enda man kollat är vilka pengar som kommit till spelarens bankkonto! ... Hur hade det gått om pokerspelaren bara skyfflat samma pengar fram och tillbaka från PokerStars till sitt bankkonto? :shock:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tokigt bra tråd. Ett par följdfrågor, numrerade för lättare svar.

 

F: -Jag har vunnit pengar på en pokersajt som jag vet är skattefri. Måste jag deklarera det ändå?

S: -Nej, skattefria inkomster ska aldrig deklareras. Men om du är osäker på att sajten verkligen är skattefri eller inte, kan du skriva en liten upplysning under övriga upplysningar eller på en bilaga. Skatteverket har nu utredningsskyldighet och ansvar för att ta reda på om vinster på sajten är skattefri eller inte.

Fördelen med att skriva en liten upplysning/bilaga är att du då inte kan drabbas av skattetillägg eller bli åtalad för skattebrott.

 

Fråga 1: Betyder inte detta att det skulle vara väldigt lätt att tvinga Skatteverket att delge vilka sidor som är skattepliktiga? Jag tänker mig att man drar ihop ett gäng frivilliga som gör ett litet uttag från en eller ett par pokersiter var, sen sammanställer man resultatet.

 

Vad finns det för "risker" med en sådan kupp? Att SKV säger att den uttagna summan är för liten för att utredas? Att de helt enkelt säger att allt är skattepliktigt?

 

F: -Jag har vunnit pengar på Pokerstars och Fulltilt, totalt $500.000. Men jag har bara cashat ut $50.000. På vilken summa ska jag betala skatt?

S: -Du har full förfoganderätt över dina pokerkonton och kan casha ut allt när du vill. Det betyder då att den s.k. "kontantprincipen" gäller här. Du ska alltså betala skatt på $500.000.

Men, jag har aldrig varit med om att Skatteverket tänkt så långt. Alla pokerspelare jag hjälpt har blivit beskattade på den summan de har cashat ut.

Om du under övriga upplysningar i din deklaration bara skriver att du vunnit pengar på poker och Skatteverket sedan utreder detta och finner att du ska skatta på det du cashat ut är faktiskt resterande vinstpengar skattefria efter sex år! Längre än så kan Skatteverket inte rätta sina egna fel.

 

Fråga 2: Så om man vinner en stor summa på poker under 2008, men inte cashar ut förrän 2015, så är pengarna skattefria iom att de borde skattats för i deklarationen 2009? Det låter som att det är väldigt lätt att fuska bara man kan ha pengarna stående still på kontot under sex år.

 

F: -Jag har vunnit pengar på PokerStars där jag spelat cash games endast. Är det sant att jag ska betala skatt på varje vunnen hand och inte får göra avdrag för de händer jag förlorade?

S: -Ja, det är faktiskt sant. Skatt på bruttovinsten. Lagen är inte anpassad för cash games.

Men, jag har aldrig sett eller hört om pokerspelare som blivit beskattade efter den principen. Faktum är att alla tycks ha blivit beskattade efter nettovinsten och dessutom endast på de summor man cashat ut! (Vilket också är fel, enligt mig! Se ovan.)

 

Fråga 3: Kan man kontakta SKV innan man börjar spela på en skattepliktig sida och fråga om det räcker att man skattar 30% på sina uttag? Skulle ett positivt svar (via mail eller brev) i så fall räcka som bevis, ifall man någon gång skulle bli anklagad för skattefusk för att man inte skattat varje enskild pott? Jag skulle gärna spela på vissa skattepliktiga sidor, men vill i så fall veta i förväg säkert inte kommer åka på mer skatt än för vad jag tar ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte mina svar som lag men svarar vad jag tror.

 

Fråga 1.

Man skulle kunna göra detta men även om de säger att du inte behöver skatta för site x är inte det beslutet bindande för framtiden i andra fall. För detta krävs att ärendet går till domstol (tingsrätt) och sedan överklagas till högre instans. Andra risker man tar är att skatteverket "registrerar" dig som pokerspelare och granskar framtida deklarationer noggrannare och tittar efter överföringar från utlandet som du sen måste bevisa inte är skattepliktiga, vilket kan vara rätt tiltande.

 

Fråga 2.

Om du anger i 2009-deklarationen att du har vunnit på poker på site x men

inte specifierar summan och det går igenom, så ja. Om du inte gör det så är det ett skattebrott och då tar det längre tid innan det preskriberas.

 

Fråga 3.

Nej, skatteverket hänvisar nog till lagen som säger att du ska skatta på varje vunnen pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Betyder inte detta att det skulle vara väldigt lätt att tvinga Skatteverket att delge vilka sidor som är skattepliktiga? Jag tänker mig att man drar ihop ett gäng frivilliga som gör ett litet uttag från en eller ett par pokersiter var, sen sammanställer man resultatet.

 

Vad finns det för "risker" med en sådan kupp? Att SKV säger att den uttagna summan är för liten för att utredas? Att de helt enkelt säger att allt är skattepliktigt?

 

 

 

Fråga 2: Så om man vinner en stor summa på poker under 2008, men inte cashar ut förrän 2015, så är pengarna skattefria iom att de borde skattats för i deklarationen 2009? Det låter som att det är väldigt lätt att fuska bara man kan ha pengarna stående still på kontot under sex år.

 

 

 

Fråga 3: Kan man kontakta SKV innan man börjar spela på en skattepliktig sida och fråga om det räcker att man skattar 30% på sina uttag? Skulle ett positivt svar (via mail eller brev) i så fall räcka som bevis, ifall man någon gång skulle bli anklagad för skattefusk för att man inte skattat varje enskild pott? Jag skulle gärna spela på vissa skattepliktiga sidor, men vill i så fall veta i förväg säkert inte kommer åka på mer skatt än för vad jag tar ut.

1. Nej, det går inte till så. För det första så kanske inte din deklaration bli granskad alls. För det andra kanske handläggaren är okunnig och gör fel. Och för det tredje så har Nisses deklaration inget värde för Kalle. För att något ska vara bindande för SKV måste det stå i en lagparagraf, finnas ett avgörande från Skatterättsnämnden eller komma ett prejudikat från Regeringsrätten. Ditt förslag på "kupp" har inget värde. Sorry.

 

2. Njae. Inte riktigt. Pengarna blir skattepliktiga genast och ska deklareras året efter oavsett om du cashar ut eller inte. Även om inte SKV driver in skatten så finns alltid risken att du blir åtalad för skattebrott. Då får du betala pengarna den vägen istället. Jag tror att preskriptionstiden för det är åtminstone 10 år.

 

3. Nej. Absolut inte! Inga muntliga eller skriftliga svar från en handläggare på SKV är bindande. Du måste isf. skicka in en begäran om förhandsbesked till Skatterättsnämnden.

Jag har personligen blivit blåst på 140.000 kr av Skatteverket i Finland då man gav mig fel svar på en fråga. Detta har man erkänt, men det går inte att rätta i efterhand. Nu återstår bara att försöka få skadestånd av staten.... vilket troligen är lönlöst också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Nej, det går inte till så. För det första så kanske inte din deklaration bli granskad alls. För det andra kanske handläggaren är okunnig och gör fel. Och för det tredje så har Nisses deklaration inget värde för Kalle. För att något ska vara bindande för SKV måste det stå i en lagparagraf, finnas ett avgörande från Skatterättsnämnden eller komma ett prejudikat från Regeringsrätten. Ditt förslag på "kupp" har inget värde. Sorry.

 

2. Njae. Inte riktigt. Pengarna blir skattepliktiga genast och ska deklareras året efter oavsett om du cashar ut eller inte. Även om inte SKV driver in skatten så finns alltid risken att du blir åtalad för skattebrott. Då får du betala pengarna den vägen istället. Jag tror att preskriptionstiden för det är åtminstone 10 år.

 

3. Nej. Absolut inte! Inga muntliga eller skriftliga svar från en handläggare på SKV är bindande. Du måste isf. skicka in en begäran om förhandsbesked till Skatterättsnämnden.

Jag har personligen blivit blåst på 140.000 kr av Skatteverket i Finland då man gav mig fel svar på en fråga. Detta har man erkänt, men det går inte att rätta i efterhand. Nu återstår bara att försöka få skadestånd av staten.... vilket troligen är lönlöst också.

 

Punkt3.

Blir en sådan begäran personlig eller generell? (förhandsbesked till skatträttsnämden). Jag menar om nämnden en gång för alla går igenom alla siter så vet alla vet vad skåpet ska stå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt3.

Blir en sådan begäran personlig eller generell? (förhandsbesked till skatträttsnämden). Jag menar om nämnden en gång för alla går igenom alla siter så vet alla vet vad skåpet ska stå?

Nej, allting är personligt.

Den enda gång som man vet var skåpet ska stå är ifall det finns en prejudicerande dom och det är bara Högsta Domstolen och Regeringsrätten som kan lämna en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fiddegogogo, tack för ditt svar. Svarar till Cyntax dock, eftersom han gav lite mer utförlig info.

 

1. Nej, det går inte till så. För det första så kanske inte din deklaration bli granskad alls. För det andra kanske handläggaren är okunnig och gör fel. Och för det tredje så har Nisses deklaration inget värde för Kalle. För att något ska vara bindande för SKV måste det stå i en lagparagraf, finnas ett avgörande från Skatterättsnämnden eller komma ett prejudikat från Regeringsrätten. Ditt förslag på "kupp" har inget värde. Sorry.

 

2. Njae. Inte riktigt. Pengarna blir skattepliktiga genast och ska deklareras året efter oavsett om du cashar ut eller inte. Även om inte SKV driver in skatten så finns alltid risken att du blir åtalad för skattebrott. Då får du betala pengarna den vägen istället. Jag tror att preskriptionstiden för det är åtminstone 10 år.

 

3. Nej. Absolut inte! Inga muntliga eller skriftliga svar från en handläggare på SKV är bindande. Du måste isf. skicka in en begäran om förhandsbesked till Skatterättsnämnden.

Jag har personligen blivit blåst på 140.000 kr av Skatteverket i Finland då man gav mig fel svar på en fråga. Detta har man erkänt, men det går inte att rätta i efterhand. Nu återstår bara att försöka få skadestånd av staten.... vilket troligen är lönlöst också.

 

1. Ok, antar iof att nån borde försökt något sådant tidigare om det gick. Det verkade smart klockan tre på natten dock... :-D

 

2. Låter vettigt. Kändes som att det hade varit sjukt lätt att undanhålla skattepengar annars.

 

3. Låter rätt kasst, men jag antar att man inte ska bli förvånad när det handlar om SKV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt tre, om man fått ett skriftligt svar från skatteupplysningen som säger ditten, men sedan de kommer fram till datten (motsatsen alltså), borde inte ditten i alla fall göra att man kan slippa skattetillägget på 40%?
Bra fråga! Det vet jag faktiskt inte. Men visst låter det rimligt. Kanske iaf. att man prutar ner till 10%?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Punkt tre, om man fått ett skriftligt svar från skatteupplysningen som säger ditten, men sedan de kommer fram till datten (motsatsen alltså), borde inte ditten i alla fall göra att man kan slippa skattetillägget på 40%?

Om man lämnar in en deklaration där det står att man vunnit X antal tusen kronor och man tror att det är skattefritt - så slipper man ju skattetillägget eftersom informationen finns med i deklarationen även om den skulle visa sig vara felaktig eftersom du s.a.s. har handlat i "god tro".

 

Jag tycker att det borde vara samma sak om du bifogar det preliminära utlåtandet i deklarationen eftersom du då också handlat i "god tro".

 

Grundtanken verkar vara att om man tror att något är skattefritt, men tar med det i deklarationen för säkerhets skull så kan man aldrig få skattetillägg.

Det är när man INTE bifogar det i deklarationen som man åker dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om en god vän i usa vill att jag ska casha ut $ 100 000 från pokerstars(på grund av lagstiftningen rörande spel på nätet)vad gäller då? Då är det ju inte jag som vunnit, betalar jag skatt på en gåva?

 

Rimligtvis blir det då en bevisfråga, just gällande skattefrågan. Det kan ju kanske dessutom röra sig om andra brott i ett fall som detta, men jag överlåter frågan till Cyntax för bättre svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
om en god vän i usa vill att jag ska casha ut $ 100 000 från pokerstars(på grund av lagstiftningen rörande spel på nätet)vad gäller då? Då är det ju inte jag som vunnit, betalar jag skatt på en gåva?
Ingen skatt på gåvor.

Jag tror du får svårt att övertyga SKV om att det inte är du som spelat.

Säg till din vän i USA att du måste behålla 30% ifall det skulle skita sig (+5% i provision till dig! ;) )

Sen måste du nog skriva en lite notis om detta i din deklaration. Annars är risken överhängande att du också drabbas av skattetillägg och åtal för skattebrott.

 

Kortfattat: -Din gode väns idé/förslag bör du avstå ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
F: -Jag har vunnit pengar på en pokersajt som jag vet är skattefri. Måste jag deklarera det ändå?

 

Hur vet man om sajt är skattefri eller inte? Eller måste jag fråga skatteverket varje gång jag vill spela på nån ny sajt? De finns så många av dom. Finns där nån sätt att veta direkt när man är intereserad att registrera sig på ny sajt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om sajt är skattefri eller inte? Eller måste jag fråga skatteverket varje gång jag vill spela på nån ny sajt? De finns så många av dom. Finns där nån sätt att veta direkt när man är intereserad att registrera sig på ny sajt?
Man får undersöka var sajten har sitt huvudkontor. Skatteverket kommer inte att svara dig på en sån fråga... förresten är Skatteverkets svar inte bindande. Du måste fråga Skatterättsnämnden.

Problemet är att sajter flyttar runt... stort problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är kanon att du ställer upp och svarar på skattefrågor

Stort tack

 

En fråga, hur kan skatteverket se mina inkomster som jag för över till neteller samt tar ut hos dom och inte via banken?

 

De pokerspelare jag har hjälpt när deras deklarationer/papper/osv granskats av SKV så har frågan om på vilket sätt spelaren vunnit inte ens varit uppe för diskusion. Det märkliga är att SKV i 100% av fallen har utgått från att uttagna pengar = vinst. Man har heller aldrig frågat efter listor på transaktioner till/från Neteller/MoneyBookers/Pokersajterna! Det enda man kollat är vilka pengar som kommit till spelarens bankkonto! ... Hur hade det gått om pokerspelaren bara skyfflat samma pengar fram och tillbaka från PokerStars till sitt bankkonto? :shock:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...