Gå till innehåll

Skatt på vunnen resa?


gebban

Recommended Posts

Och med detta fick jag reda på att jag kanske inte behöver skatta?

 

Du kanske inte behöver skatta, men det är minst lika sannolikt att du kanske måste skatta. Vad en enskild skattehandläggare beslutar i ett enskilt fall blir inte normgivande för övriga liknande fall, så jag tror inte att du kan "andas ut" även om det skulle visa sig att Storåkers sluppit skatta. Men det är ju inte till din nackdel i alla fall att höra att det finns visst hopp, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en 10-way deal, ta $12k vardera hitta närmsta solstol, beställ en drink och vila. Om du gör på detta viset borde du rimligtvis slippa skatta, bara att hävda att du ångrade ditt $12k inköp :mrgreen:

 

Haha ja men jag e inte där för att solo bara:) självklart kommer det förmodligen blir en underbar tid där men målet är utan tvekan pca

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kan du sälja paketet till någon annan?

 

Kan du göra det = då har du redan fått en realiserbar vinst som skall skattas för.

 

Kan du inte göra det = då kan du inte realisera din vinst, utan skattar bara om du vinner. Alternativt räknas det som vinst på den del du förbrukar (resa + uppehälle) och måste skatta för detta.

 

en vild gissning, hur de gör i praktiken har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummm om jag förstått allt rätt så stannade Storåkers ärende redan hos hans skattehandläggare? Det blev aldrig skattenämnd eller Länsrätt/Kammarrätt/Regeringsrätt?

En ev. dom från skattenämnden är inte offentlig. (inte att förväxla med Skatteärttsnämnden som iaf redovisar lite (man avslöjar inte namn osv))

 

Jag TROR (det låter så) att Storåkers handläggare varit antingen väldigt okunnig eller satt under stark tidspress från sin chef och därmed inte kunnat handlägga ärendet 100% korrekt.

Sen beror du ju också på hur Storåkers argumenterat för sin sak. Vi vet ju inte om Storåkers tänjt lite på sanningen m.m. :)

 

Nu ryktas det att en polares-polare känner Storåkers och tänker "lura" honom till ett homegame i januari! Kanske får jag chansen att fråga Johan in person då. Om någon känner Johan Storåkers tar jag gärna emot ett telenummer så jag kan kolla upp detta. (om Storåkers vill förståss)

 

Cheers! :mrgreen:

 

I Johans ärende så stannade det hos skattehandläggaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kan du sälja paketet till någon annan?

 

Svar nej. Satellitpaket man vinner måste utnyttjas för första resan/paket man vinner av den person som är registrerad på kontot. Skulle man vinna flera paket till samma resa/turnering krediteras man W$ för det andra paketet.

 

Mvh,

 

Karl

PokerStars Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska skatta för en 50k resa + 12k inköp i SNG.

Skulle du vinna SNG:n så ska du skatta för 120k istället för 12k.

Sedan är frågan om du tror att SKV får nys om att du vunnit paketet.

 

Sedan tror jag att gdaily tänker på en satellit och inte en SNG.

Säg att det skulle hållas en 10k-turnering på bahamas och du hade vunnit resa ner och plats i en 1k satellit.

Om du skulle vinna satelliten, men inte hamna i pengarna i den stora turneringen så behöver du bara skatta för resa+1k, inte 10k, eftersom du aldrig fått 10k i handen (du har ju inte vunnit 10k, utan en plats i en 10k-turnering, vilket faktiskt är något helt annat)

 

Ge dig nu!

Självklart ska man inte skatta för inköpet. Ett inköp har ju exakt noll värde om man inte cashar. Det finns ju ingen som skattar för inköpet på 10k$ till WSOP tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu!

Självklart ska man inte skatta för inköpet. Ett inköp har ju exakt noll värde om man inte cashar. Det finns ju ingen som skattar för inköpet på 10k$ till WSOP tex.

Håller med dig till 50%. Han ska ge sig med det här paketet. Det finns inget inköp att relatera till. Skulle man tänka som anth så skulle man behöva betala skatt på freerolls man spelar på internet. (även om man inte vinner en cent i själva freerollen)

 

Däremot skulle jag säga att det är skatt 30% om du vinner ett inköp till t.ex. WSOP (förutsatt att det är en sajt som i sig inte är skattefri).

Eller spelar du satelliter på Stars och vinner ett inköp till ett EPT-event, så är det skatt på hela paketets värde. Tyvärr.

 

Mina 2 cent iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öhhhhhh? utveckla snälla
Nisse spelar en satellite på PokerStars, han vinner en plats i ett EPT-event. Värdet av den är säg 20.000 kr för resa+hotell+fickpengar + 100.000 kr för inköpet i turneringen. Även om EPT-turneringen går i Danmark eller Tyskland ska Nisse skatta för allt, 120.000 kr * 30% = 40.000 kr... för att PokerStars inte är skattefritt.

 

Däremot, om Nisse klonkar i turneringen, så är den klonken skattefri!

 

----

 

Förresten, jag tror jag ändrar mig lite angående gebbans frågan. jag har frågat runt lite och pratat med 2 insiders på SKV. Vem som helst kan inte delta i turneringen på Bahamas. Alltså finns det ett visst värde att vara med i den. Även om han vann platsen i en freeroll-satellite...

150.000 * 0,3 = 45.000 kr i skatt + skatt på pengarna han skulle vinna i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara tvärtom? Eftersom vem som helst inte kan vara med så finns det inget inköp. Gör SKV verkligen EV-beräkningar?
Vem som helst kunde spela freerolls-satelliterna. Men endast de som vann en plats där får spela i Bahamas. Den platsen är exklusiv och har ett värde!

 

Den totala prissummen / antal spelare = förmånen att få spela i Bahamas.

 

Jag förstår knappt min egen eller din argumentation. Att en skattehandläggare skulle förstå det är för mycket... ett typexempel där skattehandläggaren kommer att välja att fatta ett obekvämt beslut för den skattskyldige och hoppas han överklagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse spelar en satellite på PokerStars, han vinner en plats i ett EPT-event. Värdet av den är säg 20.000 kr för resa+hotell+fickpengar + 100.000 kr för inköpet i turneringen. Även om EPT-turneringen går i Danmark eller Tyskland ska Nisse skatta för allt, 120.000 kr * 30% = 40.000 kr... för att PokerStars inte är skattefritt.

 

Däremot, om Nisse klonkar i turneringen, så är den klonken skattefri!

 

 

Jag trodde du menade 100 % skatt och det där stämmer med min uppfattning av det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst kunde spela freerolls-satelliterna. Men endast de som vann en plats där får spela i Bahamas. Den platsen är exklusiv och har ett värde!

 

Den totala prissummen / antal spelare = förmånen att få spela i Bahamas.

 

Jag förstår knappt min egen eller din argumentation. Att en skattehandläggare skulle förstå det är för mycket... ett typexempel där skattehandläggaren kommer att välja att fatta ett obekvämt beslut för den skattskyldige och hoppas han överklagar.

 

Platsen har ju ett värde först när du vinner någonting. Som ett lotteri ungefär.

 

Finns det något prejudikat på det här förresten? Tills dess säger jag att den endast har ett värde om du vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...