Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Du måste ha 64-bits OS för att kunna utnyttja mer än 3.3 gig minne, så har du 64-bitsversionen av XP borde det fungera. Tror att XP har stöd för 4 processorer, men är inte säker så kolla upp det först. Alternativ kan vara en server (2003, 2008) istället.

Postad

32-bitars XP stöder dubbelkärnig/trippelkärnig/fyrkärniga, har precis uppgraderat min pokerdator till phenom 9550 X4, med detta paket: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346430

(du får ju tänka på att ha ett moderkort som stöder processorn du tänker skaffa också, i AMD:s fall: socket AM2+, och även AM2, även om inte alla tillverkare nämner det)

minnet har väl begränsningar som Loveless säger i 32-bitars versionen, men vet inte vad man ska göra med så mycket? 8Gb känns väldigt mycket overkill i vanlig användning.

Rätt intressant är att jag inte ens behövde ominstallera XP trots byte av moderkort, cpu, minne. Installationen varit stabil som tåget i många år nu, lite väl stabilt för Vistas bästa.

Postad
32-bitars XP stöder dubbelkärnig/trippelkärnig/fyrkärniga, har precis uppgraderat min pokerdator till phenom 9550 X4, med detta paket: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346430

(du får ju tänka på att ha ett moderkort som stöder processorn du tänker skaffa också, i AMD:s fall: socket AM2+, och även AM2, även om inte alla tillverkare nämner det)

minnet har väl begränsningar som Loveless säger i 32-bitars versionen, men vet inte vad man ska göra med så mycket? 8Gb känns väldigt mycket overkill i vanlig användning.

Rätt intressant är att jag inte ens behövde ominstallera XP trots byte av moderkort, cpu, minne. Installationen varit stabil som tåget i många år nu, lite väl stabilt för Vistas bästa.

Inte för att stampa på dig, mer för att vara informativ: AMD suger jämfört med Intel. Så köp Intel. Sen kan han som sagt inte ha 8 GB ram med 32-bit. Och ja, det är lite overkill, men 4 GB ram är ju det du ska ha (imo).

Postad
Inte för att stampa på dig, mer för att vara informativ: AMD suger jämfört med Intel. Så köp Intel. Sen kan han som sagt inte ha 8 GB ram med 32-bit. Och ja, det är lite overkill, men 4 GB ram är ju det du ska ha (imo).

Mycket möjligt, har inte nån koll hur dom står sig nuförtiden i quodro åldern. Spelar inte några highend spel, ville bara uppgradera min 3 år gamla pokerdator(Athlon 3800+ => phenom 9550 X4) så har inte ens brytt mig att kolla. Tog bara upp AMD som exempel då jag själv precis råkade uppgradera, för Intel gäller givetvis andra moderkort/sockets.

Är nöjd med min boost för 3k, men det beror ju självklart på till vilket ändamål man uppgraderar.

Postad

Nu blev jag ju tvungen att skumma igenom vad jag köpt under morgonkaffet och i pris/prestanda-charten ovan saknas ju tre- och fyr-kärniga.

All Desktop Charts Q3 2008 http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-q3-2008/benchmarks,31.html

Orkar inte själv bläddra genom alla test applikationer men Intels värsting verkar inte oväntat vara snabbare överlag, men även x gånger dyrare.

I Sandra 2008 - Processor Multimedia (Integer) krossar Intels värsting totalt just nu...(inte så mycket i tex Floating och andra tester)

Postad

Sidan laddar dåligt just nu så jag får återkomma angående just den.

Senast så var AMDs 4kärnor fuskisar, och inte "riktiga" 4kärnor, precis som de första Dual Core processorerna inte var äkta till skillnad ifrån dagens Core 2 Duo från Intel. Sen föreslår jag att man inte köper fyrkärnigt över huvud taget i dagsläget, men det är en annan sak.

Postad
Senast så var AMDs 4kärnor fuskisar, och inte "riktiga" 4kärnor, precis som de första Dual Core processorerna inte var äkta till skillnad ifrån dagens Core 2 Duo från Intel. Sen föreslår jag att man inte köper fyrkärnigt över huvud taget i dagsläget, men det är en annan sak.

Beror väl på hur man ser det, olika design är dom ju:

AMD considers the quad core Phenoms to be the first "true" quad core design, as these processors are a monolithic multi-core design (all cores on the same piece of silicon wafer), unlike Intel's Core 2 Quad series which are a multi-chip module (MCM) design. The processors are on the Socket AM2+ platform.[2]
...AMD Phenom X4 är fyrkärniga på samma chip, medan Intels är av multichipmodule design.

...priset är väl dock ganska väsentligt när man väljer(även en flerkärning/multichip)?

Postad

Menade att skriva "senast jag läste". Med tanke på att dom fortfarande heter Phenom så tvivlar jag på att dom gått över till en äkta quadcore arkitektur och är därmed inget jag skulle investera i personligen. Men sen skulle jag inte köpa quadcore över huvud taget som jag sa tidigare.

@Matfrids länk

Tänker inte sitta och bläddra igenom allting där, men du hänvisar ju enbart till en 3D Studio Max jämförelse?

Postad

Nu kan jag bara jämföra med innan och efter min uppgradering och enbart i pokeranvändning eftersom det är en pokeronly-dator.

Detta är 3 pokerklienter(Boss+Boss+Ongame), 12 bord(fullsize), PT2 med 2 databaser(postgresql) öppna, både GT+ och PokerAceHud på hälften var av borden. 4-monitorsystem, Phenom 9550 X4 - 2,2GHz, 2GB RAM.

edit: ska väl lägga till OS också: Windows XP Professional, Version 2002, SP3.

15n4wia.jpg

Innan(Athlon 64 3800+ 2.4 GHz) låg detta på ca 60-80% och slog i taket långa stunder i topparna och började lagga(nu är det 1av4 som slår till 50%). Så jag ser det som en i stort sätt väntad uppgradering: 1 x 2,4GHz => 4 x 2,2 GHz. För en billig slant....

Lägg också märke till att 2GB Ram duger gott och väl i denna användning...

Systemet totalt är detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316102 (+extra PCI grafikkort(4 monitorer) +1024MB)

uppgraderat med detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346430

Postad

Ja alltså, varken jag eller någon annan mig veterligen har påstått att AMDs processorer inte fungerar. Sjävklart är det en sjuk prestandaökning oavsett vad du köper. Fast jag finner det lite roande att min gamla 3 ghz intel (singlecore P4), om än väldigt hetlevrad, piskar din gamla processor.

Ed: Drog upp aktivitetshanteraren bara för att titta. Har 2 GB RAM i användning atm. Riktigt skumt mtp att jag bara har IE och uTorrent igång. Går även bra att köra vista på 1 GB vilket jag gjorde ett bra tag pga felköp när jag köpte denna burk. Hjälper nog att ha 10k RPM Raptor disken från Western Digital iofs eftersom lagringen på hårddisken när RAMet blir fullt inte blir så faslig. Fast RAM är ju att föredra kan jag säga.

Postad

En sak jag funderat på men aldrig orkat undersöka (kör inte PT medans jag spelar, så skulle inte tjäna på det). Kan man installera postgresdatabasen på en separat maskin och därigenom lätta på belastningen för den man spelar på, eller blir det fortfarande så att det är spelmaskinen som gör allt jobb?

Postad
Ja alltså, varken jag eller någon annan mig veterligen har påstått att AMDs processorer inte fungerar. Sjävklart är det en sjuk prestandaökning oavsett vad du köper. Fast jag finner det lite roande att min gamla 3 ghz intel (singlecore P4), om än väldigt hetlevrad, piskar din gamla processor.

Ed: Drog upp aktivitetshanteraren bara för att titta. Har 2 GB RAM i användning atm. Riktigt skumt mtp att jag bara har IE och uTorrent igång. Går även bra att köra vista på 1 GB vilket jag gjorde ett bra tag pga felköp när jag köpte denna burk. Hjälper nog att ha 10k RPM Raptor disken från Western Digital iofs eftersom lagringen på hårddisken när RAMet blir fullt inte blir så faslig. Fast RAM är ju att föredra kan jag säga.

Som sagt: jag kan enbart jämföra vad jag hade innan och efter i denna dator i denna användning...

Din gamla P4a piskar många proppar här :), men iaf 2 lär jag ha som slår den:mrgreen:

kollade min htpc för skojjs skull nu: står på dygnet runt med mediaportal, utorrent, antal andra automatiserade program och servrar osv ....ligger jag just nu på Totalt: 3,1GB, Tillgängligt 2,5GB, System Cahce: 2,4GB

Postad
En sak jag funderat på men aldrig orkat undersöka (kör inte PT medans jag spelar, så skulle inte tjäna på det). Kan man installera postgresdatabasen på en separat maskin och därigenom lätta på belastningen för den man spelar på, eller blir det fortfarande så att det är spelmaskinen som gör allt jobb?

Borde väl vara till hjälp, särskilt för laptops(eller äldre datorer) som inte har sån prestanda....? Det är ju enkelt för en nörd som mig som har delar liggande, men en normal användare ska ju köpa en till dator till det då? Eller välja att uppgradera.

Största fördelen är väl ändå att komma åt den från flera datorer?

Var det inte nån som körde så? Heltok?

Hade funderingar på nåt sånt en gång i tiden då jag var orolig över prestandan och eventuellt OS-swapfiler och databaser på samma fysiska diskar som kunde vara flaskhals... men det slutade med att jag installerade 3 diskar då(operativsystem/klienter/databaser på varsin).

Postad

@Matfrids länk

Tänker inte sitta och bläddra igenom allting där, men du hänvisar ju enbart till en 3D Studio Max jämförelse?

Det är inte bara 3D Studio Max, utan en mängd tester. Men syftet var bara att visa på de cpu-jämförelser som tomshardware brukar ha. Dessutom var det faktiskt en fråga, och inte ngn retorisk övning. Jag har inte hängt med i svängarna. Än så länge duger min Athlon XP 2500+, 1 G ram och windows xp till det mesta.

Postad
Det är inte bara 3D Studio Max, utan en mängd tester. Men syftet var bara att visa på de cpu-jämförelser som tomshardware brukar ha. Dessutom var det faktiskt en fråga, och inte ngn retorisk övning. Jag har inte hängt med i svängarna. Än så länge duger min Athlon XP 2500+, 1 G ram och windows xp till det mesta.

kom och hämta 3200+ (ur minnet övriga löst liggande cpun: 2400+, 1600+) :) innan dom gör alla andra som rensats tidigare sällskap