Gå till innehåll

NLT - Trn, är det fusk att folda en bra hand?


TUNA

Recommended Posts

Det spelades en 200:- turnering med 2 rebay på en klubb

jag ska försöka förklara en incident som inträffade 5 spelare kvar i

turneringen 5 priser när följande hände,

 

players

 

W in seat 1 ca:22K

N seat 2

Z seat 3 ca: 100K

Q seat 4

X seat 5 ca: 7K

 

Dealer Z

small blind Q ( 1500)

bigblind X ( 3000 )

 

player W was dealt A3

och går all in 22K

player N foldar

player Z was dealt KK

han steker och under tiden så ser spelare N hans kort ,,,innan han foldar visar han spelare N sin hand och foldar.(frågan är då om han visar handen pg av att han märkt att N sett hans KK eller av andra själ?)

player Q folds

player X was dealt J9 and calls all in

player W vinner med A high card

 

spelare N säger till spelare Z=chipleadern hade det varit ngn annan hade du blixt synat (Z svarar JA! men han är min polare)

 

Hur som hellst så slutade turneringen med att spelare W och Z

kom på 1: resp 2:plats de gjorde en deal och spelade om resten.

Och lämnade lokalen efter att de var färdiga.

Strax efter så får alla som är kvar på klubben kännedom om att Z foldat KK som chipleader och att det påverkat hela utgången av turneringen

spelare X hävdar att han alldrig synat om Z synat Ws all in

Och spelare N Q hävdar att alla de 3 hade fått en högre pris summa

då mr W hade åkt ut som 5a, direkt efter ringer klubb ägaren till Z o W och ber dem komma tillbaka till klubben..som de också gjorde Z o W

blev anklagade för att komp spela som de nekade till Z bedyrade att han bara inte ville slå ut sin kompis och att de absolut inte spelar ihop

samtidigt som W blev iritterad för anklagelserna och påpekade (att han ej viste vad Z foldat) klubbägaren och resten av spelarna är eniga de vill att de lämnar tillbaka pengarna och att de ej är välkommna mer till klubben.

Det hela slutar med att Z betalar de 3 spelarna mellanskillnaden dvs

spelare X hade kommit på 4 plats osv totalt betalar han tillbacka ca 3500.-

till de 3 spelarna, W fick behålla sina pengar och båda är välkommna att spela på klubben i framtiden.

Vad säger ni? visst det går inte att bevisa ngt men vad säger regelboken och hur pass vanligt är det med sax spelare dvs companyplayers och annan sorts fusk på sveriges klubbar?

 

(Rubrikpill - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

våda han får väll lägga KK om han vill, jag folda QQ i söndags i en liveturnering när jag blev raisad av chipleadern ( han hade AKs och hade synad min all in när jag var chip 2 a och träffat A) säg var eran klubb ligger så jag och mina vänner från våran klubb undviker eran eftersom man inte får köra sitt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nästan huvudvärk av att försöka förstå det där... Men visst, moraliskt gentemot de andra spelarna är det väl inte så snyggt att skona sin polare... Men varför visa sina kort för en annan spelare iannan fold... Varför medge att man spelat annorlunda om det vart nån annan opponent än polarn... Verkar ju lite puckat...

 

Jaja...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anklagar ingen ..men hur vanligt är det att man som chipleader med KK o ca 100K foldar mot en allin på ca 22K ???

 

För att vända på problemet TUNA, vad hade du gjort i Z's position? Låt oss säga att det var din polare som precis gått all-in och du hade kikat ner på KK. Hade du vart så jäkla snabb att slå ut honom på bubblan om du hade varit så grym chipleader...

 

Ärligt talat så kan jag tänka mig att sånt här är relativt vanligt (har inga som helst belägg för det :lol: )...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anklagar ingen ..men hur vanligt är det att man som chipleader med KK o ca 100K foldar mot en allin på ca 22K ???

 

För att vända på problemet TUNA, vad hade du gjort i Z's position? Låt oss säga att det var din polare som precis gått all-in och du hade kikat ner på KK. Hade du vart så jäkla snabb att slå ut honom på bubblan om du hade varit så grym chipleader...

 

Ärligt talat så kan jag tänka mig att sånt här är relativt vanligt (har inga som helst belägg för det :lol: )...

 

/TF

 

polare ja visst men inte vid pokerbordet, och det var inte ngn fråga om

bubbla de var 5 priser i den turneringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anklagar ingen ..men hur vanligt är det att man som chipleader med KK o ca 100K foldar mot en allin på ca 22K ???

 

För att vända på problemet TUNA, vad hade du gjort i Z's position? Låt oss säga att det var din polare som precis gått all-in och du hade kikat ner på KK. Hade du vart så jäkla snabb att slå ut honom på bubblan om du hade varit så grym chipleader...

 

Ärligt talat så kan jag tänka mig att sånt här är relativt vanligt (har inga som helst belägg för det :lol: )...

 

/TF

 

polare ja visst men inte vid pokerbordet, och det var inte ngn fråga om

bubbla de var 5 priser i den turneringen

 

Läste fel där angående bubblan, sry. Men det var väldigt långt ifrån min poäng. Du menar alltså att du skulle slå ut din polare utan betänkligheter trots din egen position som chipleader. Okidoki... Ärligt talat kan jag inte svära på hur jag skulle göra. Men jag skulle nog tänkt mig för både en och två gånger innan gjorde det... Ta inte det här som kritik TUNA, jag säger bara att det inte är så märkvärdigt att Z agerade som han gjorde...

 

/TF - är uppenbarligen en mjukis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hånskrattat och haft mina pengar inne före min polare.

Fusk rakt av.

 

Vill minnas att det var en kort diskussion på forumet ang förra årets wsop där Mattias Andersson hade spelat annorlunda mot ngn för att han hade procent i honom där alla ansåg att det var fusk. Detta är samma situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad hade du gjort i Z's position? Låt oss säga att det var din polare som precis gått all-in och du hade kikat ner på KK. Hade du vart så jäkla snabb att slå ut honom på bubblan om du hade varit så grym chipleader...

 

Jag hade synat utan att tveka en sekund. För mig handlar det inte om moral/etik, utan om att jag är så mycket tävlingsmänniska att jag inte bryr mig ett skvatt om jag så spelar mot min bäste vän eller en person jag hatar. Jag vill vinna precis lika mycket och spelar exakt likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tvekat en sekund att skicka in degen där, polaren skulle få bli full på min bekostnad senare som tack för chipsen........

 

Haha, där sa du ju något iofs... Så om du läser det här Poke67 bered dig på att åka ut på arslet nästa gång vi spelar, för det är no mercy som gäller... Men bärsen är på mig sen :lol:

 

(TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju tamejfan definitionen av att spela ihop! Megasolklart regelbrott och enda ursäkten de har är väl att de inte visste att de spelade ihop, för det gjorde de definitivt. Påföljden de fick är väl inom rättvisans gräns med minimal marginal, jag tycker att det varit ok (om än lite väl strängt) att diska KK-nissen rätt av egentligen.

 

Att det sen är väldigt inkompetent spelat för en koalition av två spelare att trycka med A3 och lägga KK är en annan sak.

 

Det verkar definitivt som klubben du lirar på behöver se över sina rutiner angående regelinformation en aning. Var väldigt tydliga med att sånt här är fusk och ha klart definerade påföljder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker Hjort låter lite hård. Grabbarna var i en gråzon och med tanke på hur klubben/de inblandade skötte det hela så verkar alla i efterhand haft en gemensam syn att dels: Så gör man inte, och dels: Det var inget medvetet fusk.

Lägga händer gör undertecknad också, kör ibland över low-limit FL borden och finns det någon uppenbar förstagångare foldar jag någon gång en vinnande hand och ger några väl valda ord på vägen istället för att robba killen.

Som pokerspelare behöver man integritet och de flesta såna här frågor hanterar folk utan att någon utifrån behöver skriva regler. Dock visar det här exemplet snarast hur bra det kan fungera när folk ändå behöver en puff på vägen för att se ljuset 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...