Gå till innehåll

Eastgates Skatte-Badbeat.


superted016

Recommended Posts

Sjukt Bad beat för vinnaren av wsop Peter Eastgate.

 

Han får skatta 6,660 mill USD för vinsten. ca 73% av vinsten ska han skatta för i Danmark. http://taxabletalk.com

 

Lindrigare för tvåan Demidov som kommer undan med att betala 13% i skatt.

 

Om de gjorde en deal, måste han förklara det också.

 

gl Eastgate!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nja, det är nog inte helt så enkelt som artikelförfattaren tror. För det första bor inte Eastgate i Danmark så jag kan inte se att han skulle vara fullt ut skattskyldig i Danmark. Eastgate är kallad till möte hos SKAT (danska skatteverket) för att bl.a. det ska utredas OM han ska skatta någonting i Danmark eller inte. Det som jag kan tycka komplicerar frågan en aning ur beskattningshänseende är att han flyttade till England i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog inte helt så enkelt som artikelförfattaren tror. För det första bor inte Eastgate i Danmark så jag kan inte se att han skulle vara fullt ut skattskyldig i Danmark. Eastgate är kallad till möte hos SKAT (danska skatteverket) för att bl.a. det ska utredas OM han ska skatta någonting i Danmark eller inte. Det som jag kan tycka komplicerar frågan en aning ur beskattningshänseende är att han flyttade till England i år.

 

Ett fall för Cyntax kanske? Och vi säger att vi har hög skatt i Sverige den här summan är ju absurd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fall för Cyntax kanske? Och vi säger att vi har hög skatt i Sverige den här summan är ju absurd...

 

Visst, varför inte?

 

Nu har vi inte alla fakta som måste vägas in i bedömningen av var Peter Eastgate ska skatta och hur mycket. Exempelvis vet vi inte när exakt han formellt flyttade till England. Det kan ju vara så att han fortfarande formellt bor i Danmark. Vi vet helt enkelt inte och därför kan det vara vanskligt att uttala sig i beskattningsfrågan.

 

Låt oss anta att han är utflyttad till England och hävdar därför att han ska skatta noll. Frågan är då vad amerikanska IRS säger om det. De vill nog ha in 30% i alla fall på hela vinsten, misstänker jag. Någonstans måste han skatta eftersom jag svårligen kan tro att han är skattebefriad såväl i USA som England.

 

Men som sagt, vi har inte sett flopp, turn och river ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog inte helt så enkelt som artikelförfattaren tror. För det första bor inte Eastgate i Danmark så jag kan inte se att han skulle vara fullt ut skattskyldig i Danmark. Eastgate är kallad till möte hos SKAT (danska skatteverket) för att bl.a. det ska utredas OM han ska skatta någonting i Danmark eller inte. Det som jag kan tycka komplicerar frågan en aning ur beskattningshänseende är att han flyttade till England i år.

 

Mm, frågan är när han flyttade till London också, nån som vet?

 

Läste nånstans att det var i septemper, dvs efter att turneringen startade och han skulle skatta bara på de $900k som en finalbordsplats garanterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, frågan är när han flyttade till London också, nån som vet?

 

Läste nånstans att det var i septemper, dvs efter att turneringen startade och han skulle skatta bara på de $900k som en finalbordsplats garanterade.

 

Samtidigt kan man säga att de 900k var förskott på framtida vinst som ännu inte uppstått. Turneringen var inte avslutad och därför hade någon formell vinst ännu inte uppstått. Det går att komplicera saken mer, med andra ord. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vill nog ha in 30% i alla fall på hela vinsten, misstänker jag. Någonstans måste han skatta eftersom jag svårligen kan tro att han är skattebefriad såväl i USA som England.
Varför skulle han behöva skatta i USA? I England är ju spelvinster skattefria för icke-professionella spelare och de borde ju rimligen ha något avtal med USA om skatt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt kan man säga att de 900k var förskott på framtida vinst som ännu inte uppstått. Turneringen var inte avslutad och därför hade någon formell vinst ännu inte uppstått. Det går att komplicera saken mer, med andra ord. :-)

 

Det stämmer ju inte riktigt. Dom garanterade pengarna betalades ut när turneringen "pausades" och kan då inte räknas som framtida vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer ju inte riktigt. Dom garanterade pengarna betalades ut när turneringen "pausades" och kan då inte räknas som framtida vinst.

 

Jag skulle vilja veta hur Skattemyndigheten ser på detta. Någon skattejurist får gärna uttala sig.

 

Som sagt, saken är nog betydligt mer komplicerad än någon här kan tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, varför inte?

 

Nu har vi inte alla fakta som måste vägas in i bedömningen av var Peter Eastgate ska skatta och hur mycket. Exempelvis vet vi inte när exakt han formellt flyttade till England. Det kan ju vara så att han fortfarande formellt bor i Danmark. Vi vet helt enkelt inte och därför kan det vara vanskligt att uttala sig i beskattningsfrågan.

 

Låt oss anta att han är utflyttad till England och hävdar därför att han ska skatta noll. Frågan är då vad amerikanska IRS säger om det. De vill nog ha in 30% i alla fall på hela vinsten, misstänker jag. Någonstans måste han skatta eftersom jag svårligen kan tro att han är skattebefriad såväl i USA som England.

 

Men som sagt, vi har inte sett flopp, turn och river ännu.

 

ändå verkar vilja skattemyndigheten få han bad-beatad.... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ändå verkar vilja skattemyndigheten få han bad-beatad.... :lol:

 

Eastgate säger i en dansk intervju att han flyttade till England för att komma undan beskattningen. Not a very good answer. Tror han tyvärr får räkna med att bli bad beatad.

 

I Sverige gäller för att man ska vara helt avflyttad att man inte får ha någon anknytning kvar till landet, dvs ingen lägenhet, ingen fru bosatt i landet, inga andra egendomar, inget företag, etc, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...