Gå till innehåll

Recommended Posts

NL100 på Party. Inga reads på fi. Är detta en given fold? Det faktum att han är utg och att han inte går allin utan potcomittar sig med en lägre raise gör att det luktar monster.

 

Seat 5 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: kacki3000 ( $9.85 USD )

Seat 3: JonesJoker ( $98.50 USD )

Seat 4: olto_ ( $138.14 USD )

Seat 5: bildre ( $100 USD )

Seat 6: HERO ( $112.35 USD )

Seat 2: Showdown1969 ( $100 USD )

HERO posts small blind [$0.50 USD].

kacki3000 posts big blind [$1 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to HERO [ Kc Ah ]

JonesJoker raises [$4 USD]

olto_ calls [$4 USD]

bildre folds

HERO raises [$15.50 USD]

kacki3000 is all-In [$8.85 USD]

JonesJoker raises [$46 USD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det inte funnits 850 inlägg om AK som tre eller fybetas den sista tiden på forumet? I varenda av dem har först några förespråkat fold, sedan har någon förklarat att det suger och så har alla enats om att pengarna ska in pf med AK för 100bb

 

Det hade väl varit en sak om han inte var comittad, men nu finns det ju ingen FE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli tröttsamt med dessa generaliseringar om hur man bör spela starka händer pre. Visst jag kan också räkna ut att det är korrekt att ställa pre med AK här, vi får tillräckliga odds så vi behöver ingen FE, men det är orelevant på smallstakes som NL100.

 

Folk spelar Tight jävla nitpoker preflop och du hittar sällan trebetten med annat än PP's TT+ och AQ+, visst en del SC's finns även med i hans HD. När fi hittar 4beten vilket händer otroligt sällan (oftast 2bet - 3bet, syn/fold. Inte 2bet, 3bet, 4bet) ja då kan vi snäva av hans HD rejält.

Nu pratar vi QQ+, AK, ärligt talat händer det så pass ofta att folk inte 4betar QQ utan synar QQ men 4bettar endast KK,AA. Att random nisse på NL100 har en 4bets bluff range finns liksom inte.

 

Postflop, ja där hittar du otroligt värde, lätt att spela ut folk till höger och vänster. Men att investera mkt pengar pre när du nästan alltid är slagen mot deras 4bet range är dåligt.

 

Notera: Detta är ingen handanalys av enbart den här handen utan om hur man generellt spelar ett bra preflopspel med starka händer på låga nivåer mot random fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 38.824% 18.14% 20.68% 6524615 7436014.00 { AhKc }

Hand 1: 61.176% 40.50% 20.68% 14561741 7436014.00 { QQ+, AKs, AKo }

 

Du har pottodds, samt Fi kan sitta på vidare HD.

 

Push.

 

 

Du får ursäkta men jag är lite rostig vad gäller equity och detta typ av sannolikhetstänkande mot en tänkbar HD.

 

Vad jag förstår av din post så har jag en förväntad andel av slutpotten på 38.824% emot ovanstående HD.

 

Man får nog sätta sannolikheten att fi synar min eventuella allin till 100%. Då blir slutpotten såvitt jag kan se 206.85.

 

Vad jag kommer ha kvar av de 98.5 jag lagt in: 206.85*0.38824=80.31

 

Vad jag har kvar om jag foldar: 98.5-16=82.5.

 

Med andra ord tjänar jag väl på att folda för den antagna HDn? Sedan har du rätt i att det finns en sannolikhet att fi har en bredare HD, samt en möjligtvis ytterst liten chans till fold, vilket isåfall skulle höja min equity.

 

Men en sak jag undrar är ifall du har satt olika sannolikheter för de olika händerna i HDn ovan. För jag tycker AA och KK känns betydligt mer sannolikt än QQ eller AK, eller vad säger du?

 

Detta skulle isåfall minska min equity ganska mycket gentemot ovan.

 

Har jag tänkt helt fel eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar bli tröttsamt med dessa generaliseringar om hur man bör spela starka händer pre. Visst jag kan också räkna ut att det är korrekt att ställa pre med AK här, vi får tillräckliga odds så vi behöver ingen FE, men det är orelevant på smallstakes som NL100.

 

Folk spelar Tight jävla nitpoker preflop och du hittar sällan trebetten med annat än PP's TT+ och AQ+, visst en del SC's finns även med i hans HD. När fi hittar 4beten vilket händer otroligt sällan (oftast 2bet - 3bet, syn/fold. Inte 2bet, 3bet, 4bet) ja då kan vi snäva av hans HD rejält.

Nu pratar vi QQ+, AK, ärligt talat händer det så pass ofta att folk inte 4betar QQ utan synar QQ men 4bettar endast KK,AA. Att random nisse på NL100 har en 4bets bluff range finns liksom inte.

 

Postflop, ja där hittar du otroligt värde, lätt att spela ut folk till höger och vänster. Men att investera mkt pengar pre när du nästan alltid är slagen mot deras 4bet range är dåligt.

 

Notera: Detta är ingen handanalys av enbart den här handen utan om hur man generellt spelar ett bra preflopspel med starka händer på låga nivåer mot random fi.

 

 

WORD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm fortsätt folda AK pre i 200 BB stora potter så blir det nog lätt o klättra. Det här visar ju tydligt varför det är bra att 4betta t o m AJ. Folk slänger ju AK.

 

This.

 

Helt korrekt. I teorin. Men eftersom ingen har kommit på det än på den lägre nivån så 4betar ingen med AJ. Så du är aldrig uppe mot AJ eller worse när du synar 4bet på smallstakes. Därav min post.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?

 

Hela synen (n'är vi nu tar den) bygger på att vi sätter han på en range som vi står helt okej mot även om vi i vissa fall är dominerade. Det jag säger är att fi's range på smallstakes är så tydligt definerad ned mot stål och stål att det omöjligtvis kan vara profitabelt att syna bara pga potodds. När vi dessutom inte har FE eftersom fi är comittad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen blir ju den att om vi ska folda AK här så spelar vi dålig och obalanserad poker från första början. Om vi själv spelar nittaments och inte har någon aning om hur man exploaterar denna typ av motstånd (alltså spelar dåligt överlag) så kan det vara säkert vara korrekt att lägga, till stor del pga merparten av de argument totty nämnt.

 

Argumentet att man ska spela dåligt (och på det stora hela har många dåliga linjer) bara för att Fi spelar ännu sämre är dock svårköpt om man har någon som helst koll. Det är ju inte rocketscience direkt att om Fi endast fyrbettar QQ+ och AK, lr tom bara KK+, så kommer vi komma undan med att trebetta hur brett som helst. Då kommer vi bara inte kunna vika eftersom vi då måste spela stört obalanserat och alltså dåligt.

 

Så länge vi själv spelar bra spelar det liksom ingen roll hur dåligt fi spelar, så länge man inte har järnkoll på hans ranges (vilket man obv inte har mot en unknown, även om denne unknown råkar spela nl100.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...