Gå till innehåll

Chokladwienerbröd

Slasktratt

Recommended Posts

När jag gick i gymnasiet hade vi ett café där vi bl.a. serverade chokladwienerbröd. Det var inte av den lama typen man hittar på ica, det här var något helt annat. Det var i grunden ett vanligt wienerbröd (inte en wieneråtta) men i själva hålet, där den gula smörkrämen eller mormorshostan vanligtvis finns, fanns också en rinnande chokladsmet. Den var typ lite stelnad på ytan men helt rinnande under. Som en smaskig lagun liksom.

Nu har jag gått och tänkt på de här wienerbröden nästan dagligen i ett halvår eller nåt. De verkar vara helt omöjliga att få tag i! Flickvännen var t.o.m. i köpenhamn och letade för ett par veckor sedan men inte heller där verkade det finnas något liknande. De wienerbröden vi hade i caféet kom ifrån ett konditori i Hallsberg. Jag tror det finns kvar men om wienerbröden finns kvar vet jag inte.

Är det någon som vet mer om dessa wienerbröd? Själv bor jag i Borås och här finns bara de vanliga lama bröna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen fyfan vad gott det låter. Bor i fel del av landet dock.

Tror vi tog 6 eller 7 spänn för dom. En klasskompis hade 8 hål en gång när han gick till tandläkaren. Fast jag tror mer att det berodde på att han spottade så frenetiskt för hålen försvann när han började svälja istället.

Om någon vet fler ställen som säljer dessa wienerbröd är jag alltså tacksam för tips.

Länk till kommentar

Var hon i Köpenhamn och inte hittade såna wienerbröd så letade hon väldigt dåligt. Är typiskt danska wienerbröd med choklad i.

Finns lite här och var i sverige också.

Hur det är i Borås har jag ingen aning om.

Haha, underbart klipp!

Ja, hon letade nog inte överdrivet mkt. Det var väl mest köpa skor som lockade. Jag antog också att det var danska wienerbröd men blev lite fundersam eftersom de wienerbröden hon köpte inte var sånna jag letar efter och inte ens hade riktig choklad utan nån annan konstig brun sörja. Får väl bli en tripp till danmark till sommaren kanske.

Länk till kommentar

det var sagt med vilje, men hallonläsk om du så vill :)

österbottningar och andra svensktalande i finland är väl av svensk påbrå, eller har jag missat nåt?

Wtf? Trodde du var Lett eller ngt ditåt? Jag måste dock be dig förtydliga nästa gång. Röd lemonad kan även tolkas som röd saft och då är vi ute på djupt vatten. Hallon, jordgubb, blandsaft, rabarber osv osv. Och vad tror du händer om Tjuren helt plötsligt, på din inrådan, får för sig att äta en gris och dricka blandsaft till? Kan bli farligt...

Länk till kommentar

När jag gick i gymnasiet hade vi ett café där vi bl.a. serverade chokladwienerbröd. Det var inte av den lama typen man hittar på ica, det här var något helt annat. Det var i grunden ett vanligt wienerbröd (inte en wieneråtta) men i själva hålet, där den gula smörkrämen eller mormorshostan vanligtvis finns, fanns också en rinnande chokladsmet. Den var typ lite stelnad på ytan men helt rinnande under. Som en smaskig lagun liksom.

Nu har jag gått och tänkt på de här wienerbröden nästan dagligen i ett halvår eller nåt. De verkar vara helt omöjliga att få tag i! Flickvännen var t.o.m. i köpenhamn och letade för ett par veckor sedan men inte heller där verkade det finnas något liknande. De wienerbröden vi hade i caféet kom ifrån ett konditori i Hallsberg. Jag tror det finns kvar men om wienerbröden finns kvar vet jag inte.

Är det någon som vet mer om dessa wienerbröd? Själv bor jag i Borås och här finns bara de vanliga lama bröna.

Japp, de finns kvar här i Hallsberg! :-D Tyvärr är chokladsmeten nu oftast helt stelnad i mitten till skillnad mot förr när de var rinniga i mitten. Nytt recept?

Länk till kommentar

När jag var i Barcelona, fanns det sånna här på frukost buffen varje morgon http://www.lrz-muenchen.de/~fdeh/Croissant.gif

Det var varm rinnande choklad i dom, dom var så JÄVLA goda (ursäkta uttrycket),men jävlar vad god dom var, kunde äta ihjäl mig på dom!

Om ni undrar vad det var för hotell så var det Hotell Expo tror jag det hette!

Länk till kommentar