Slasktratt Postad 21 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 När jag gick i gymnasiet hade vi ett café där vi bl.a. serverade chokladwienerbröd. Det var inte av den lama typen man hittar på ica, det här var något helt annat. Det var i grunden ett vanligt wienerbröd (inte en wieneråtta) men i själva hålet, där den gula smörkrämen eller mormorshostan vanligtvis finns, fanns också en rinnande chokladsmet. Den var typ lite stelnad på ytan men helt rinnande under. Som en smaskig lagun liksom. Nu har jag gått och tänkt på de här wienerbröden nästan dagligen i ett halvår eller nåt. De verkar vara helt omöjliga att få tag i! Flickvännen var t.o.m. i köpenhamn och letade för ett par veckor sedan men inte heller där verkade det finnas något liknande. De wienerbröden vi hade i caféet kom ifrån ett konditori i Hallsberg. Jag tror det finns kvar men om wienerbröden finns kvar vet jag inte. Är det någon som vet mer om dessa wienerbröd? Själv bor jag i Borås och här finns bara de vanliga lama bröna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jkkman Postad 21 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 Nämen fyfan vad gott det låter. Bor i fel del av landet dock. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Snabelguy Postad 21 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 Var hon i Köpenhamn och inte hittade såna wienerbröd så letade hon väldigt dåligt. Är typiskt danska wienerbröd med choklad i. Finns lite här och var i sverige också. Hur det är i Borås har jag ingen aning om. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slasktratt Postad 21 Oktober , 2008 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 Nämen fyfan vad gott det låter. Bor i fel del av landet dock. Tror vi tog 6 eller 7 spänn för dom. En klasskompis hade 8 hål en gång när han gick till tandläkaren. Fast jag tror mer att det berodde på att han spottade så frenetiskt för hålen försvann när han började svälja istället. Om någon vet fler ställen som säljer dessa wienerbröd är jag alltså tacksam för tips. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matfrid Postad 21 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 Vet inte, men franska croissants är ju väldigt goda och en liten aning släkt med wienerbröd. Bäst tycker jag om varianten med choklad. Ibland hittar man dom halvfärdiga i ngn slags burkar på Ica. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slasktratt Postad 21 Oktober , 2008 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 Var hon i Köpenhamn och inte hittade såna wienerbröd så letade hon väldigt dåligt. Är typiskt danska wienerbröd med choklad i. Finns lite här och var i sverige också. Hur det är i Borås har jag ingen aning om. Haha, underbart klipp! Ja, hon letade nog inte överdrivet mkt. Det var väl mest köpa skor som lockade. Jag antog också att det var danska wienerbröd men blev lite fundersam eftersom de wienerbröden hon köpte inte var sånna jag letar efter och inte ens hade riktig choklad utan nån annan konstig brun sörja. Får väl bli en tripp till danmark till sommaren kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Slasktratt Postad 21 Oktober , 2008 Författare Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 Jag tror det här kan vara något iaf snarlikt men det är viktigt att chokladen rinner ordentligt, den där ser lite väl stel ut på ytan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 21 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 lite ot, men nåt godare än färska grisar finns inte till kaffet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mr-flow Postad 21 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 Varför gick jag in i den här tråden? Bara för att dryga ut min öken i munnen, vad finns det i dom där grisarna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 21 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 sockrade fyrkantiga munkar, hallonsylt som fyllning ....aldrig sett dom i Sverige tillsammans med röd lemonad är de nöten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mr-flow Postad 21 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2008 sockrade fyrkantiga munkar, hallonsylt som fyllning ....aldrig sett dom i Sverige tillsammans med röd lemonad är de nöten hmm, måste faktist säga att wienerbröden vattnades mer! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 sockrade fyrkantiga munkar, hallonsylt som fyllning ....aldrig sett dom i Sverige tillsammans med röd lemonad är de nöten Röd lemonad? Måste ju säga att ditt baltiska påbrå skiner igenom. Finns det inga smaker? Nej, bara röd, gul eller brun läsk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Röd lemonad? Måste ju säga att ditt baltiska påbrå skiner igenom. Finns det inga smaker? Nej, bara röd, gul eller brun läsk. det var sagt med vilje, men hallonläsk om du så vill österbottningar och andra svensktalande i finland är väl av svensk påbrå, eller har jag missat nåt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 det var sagt med vilje, men hallonläsk om du så vill österbottningar och andra svensktalande i finland är väl av svensk påbrå, eller har jag missat nåt? Wtf? Trodde du var Lett eller ngt ditåt? Jag måste dock be dig förtydliga nästa gång. Röd lemonad kan även tolkas som röd saft och då är vi ute på djupt vatten. Hallon, jordgubb, blandsaft, rabarber osv osv. Och vad tror du händer om Tjuren helt plötsligt, på din inrådan, får för sig att äta en gris och dricka blandsaft till? Kan bli farligt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Juggler Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Röd lemonad? Måste ju säga att ditt baltiska påbrå skiner igenom. Finns det inga smaker? Nej, bara röd, gul eller brun läsk. Och ditt södra påbrå skiner igenom när du inte anmärker att han skrivit lemonad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Snabelguy Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Och ditt södra påbrå skiner igenom när du inte anmärker att han skrivit lemonad. Det heter ju så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Och ditt södra påbrå skiner igenom när du inte anmärker att han skrivit lemonad. Men plz... 12 minuter innan du postade din dryghet så hade jag ju anmärkt på just det. Jävla same. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 När jag gick i gymnasiet hade vi ett café där vi bl.a. serverade chokladwienerbröd. Det var inte av den lama typen man hittar på ica, det här var något helt annat. Det var i grunden ett vanligt wienerbröd (inte en wieneråtta) men i själva hålet, där den gula smörkrämen eller mormorshostan vanligtvis finns, fanns också en rinnande chokladsmet. Den var typ lite stelnad på ytan men helt rinnande under. Som en smaskig lagun liksom. Nu har jag gått och tänkt på de här wienerbröden nästan dagligen i ett halvår eller nåt. De verkar vara helt omöjliga att få tag i! Flickvännen var t.o.m. i köpenhamn och letade för ett par veckor sedan men inte heller där verkade det finnas något liknande. De wienerbröden vi hade i caféet kom ifrån ett konditori i Hallsberg. Jag tror det finns kvar men om wienerbröden finns kvar vet jag inte. Är det någon som vet mer om dessa wienerbröd? Själv bor jag i Borås och här finns bara de vanliga lama bröna. Japp, de finns kvar här i Hallsberg! Tyvärr är chokladsmeten nu oftast helt stelnad i mitten till skillnad mot förr när de var rinniga i mitten. Nytt recept? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Drog ut en tand imorse. Fan ta er för att göra mig påmind om något så smarrigt som chokladwienerbröd Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Drog ut en tand imorse. Fan ta er för att göra mig påmind om något så smarrigt som chokladwienerbröd Det är lugnt....De är så möra att de nästan smäääääälllllllllllteeeeeeerrrrrrrr i munnen. Funkar alltså lika bra med utdragen tand. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TotalFarsa Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Haha. Hmmm, får ta med mig barnen på stan imorn och besöka köpa-kaffebröd-butiken och spana in mig på lite wienerbröd. Om det bara kunde sluta blöda i käften så... Beat: vaknade för sent så hann bara hälla i mig lite youghurt till frulle. Allt jag käkat idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MacDaddy Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Bor ni i Jönköping så finns de på Napoleon konditoriet vid juniporten typ. Men de är inte så ovanliga som tråden får det att verka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Bor ni i Jönköping så finns de på Napoleon konditoriet vid juniporten typ. Men de är inte så ovanliga som tråden får det att verka. Jo, de med RINNANDE chokladsmet i mitten.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MacDaddy Postad 24 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 24 Oktober , 2008 Jo, de med RINNANDE chokladsmet i mitten.... HElt rätt, vart lurad på 90 spänn av ett sopkonditori med äcklig hård chocklad de blandat i ännu äckligare mandelmassa fyllning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ferna Postad 24 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 24 Oktober , 2008 När jag var i Barcelona, fanns det sånna här på frukost buffen varje morgon http://www.lrz-muenchen.de/~fdeh/Croissant.gif Det var varm rinnande choklad i dom, dom var så JÄVLA goda (ursäkta uttrycket),men jävlar vad god dom var, kunde äta ihjäl mig på dom! Om ni undrar vad det var för hotell så var det Hotell Expo tror jag det hette! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts