Gå till innehåll

Snåla människor?


hampulito

Recommended Posts

Efter en middag dricksar man. Undantaget om servicen varit usel - endast en loser betalar extra för dålig service. Serveringspersonalen tjänar trots allt inte bra och behöver inte göra det lilla extra, så alla tjänar på ett samarbete där man får bra service och betalar lite extra för det. Givetvis cash så att personalen får så mycket som möjligt - skattefritt.

 

Sen är jag lite chockerad över att ingen nämnt den självklart viktigaste anledningen till att ge fet dricks: att visa att man är Alfahannen. Gärna i kombination med att man tar hela notan själv. En betahanne ger givetvis ingen dricks, och tar aldrig notan själv, eftersom han tjänar dåligt och ändå inte imponerar på alfahonorna (på grund av ett flertal andra faktorer inkl brist på självförtroende). Alfahannen däremot har råd att ge fet dricks eftersom han tjänar bra. Och han vet att i konkurrensen mellan attraktiva alfahannar noterat alfahonorna sjävklart den här typen av signaler. Betahannar däremot tror att det räcker med att signalera genom att dravla på om miljön, fred på jorden och kanske bjuda på en happy hour stor stark. Men eftersom alla kan göra detta till en försumbar kostnad blir ingen imponerad eller attraherad.

 

lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som har en bra förklaring till varför det är standard att ge dricks till restaurangpersonal?

 

EDIT: Underbetalt nämnde nån. Men hur underbetalt är det (jag har ingen aning alltså) och finns det inte många andra underbetalda jobb?

Det finns ingen logik i att endast dricksa på restaurang, varför inte ge dricks till alla människor som jobbar inom serviceyrken? Underbetalda? Än sen, det är inte mitt problem att de som anställer personalen inte ger skälig lön. Hela drickskulturen är just bara det, en kultur, en tradition, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med vissa av föregående talare när det gäller att man ska dricksa när man får service(Det e självklart)...men i Sverige tjänar ändå de som jobbar inom service yrkena hyfsat, I t.ex USA så tjänar de ju typ ingenting och lever på dricksen så då känns det ännu viktigare att dricksa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen logik i att endast dricksa på restaurang, varför inte ge dricks till alla människor som jobbar inom serviceyrken? Underbetalda? Än sen, det är inte mitt problem att de som anställer personalen inte ger skälig lön. Hela drickskulturen är just bara det, en kultur, en tradition, inget annat.

 

Man kanske ska börja dricksa sjuksköterskor och lärare för bra jobb till usel lön...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...