Gå till innehåll

Snåla människor?


hampulito

Recommended Posts

Lästa en tråd för rätt länge sen, tror den hette snåla människor eller nått sånt, var en länk till ett familjeforum med ett helt bisart inlägg om ett bråk om 5kr på en restaurang.

 

Någon som orkar leta.

 

Edit hittade det, här är länken ifall någon annan undrar.

http://www.familjeliv.se/Forum-5-98/m29277854-1.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sexigaterran is right on track!

 

Snåla människor är jävligt dåliga i sängen oxå, vilket jag vet.

Var tillsammans med en snål person i över ett år. "glömde" alltid

plånboken osv. Hade varit lugnt iofs, men grejen var att hon inte

gav så mkt i övrigt heller(Läs: sexuellt) :cry:

 

Diskuterade detta med ett par arbetskamrater, och dem hade alla erfarit samma bistra faktum :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna undvika äta ute med det sällskapeto igen kan jag konstera.

Lite folkvett måste man väl få ha..Man delar inte en nota på öret på typ 5 personer och dessutom två olika betalningsätt och sen ger 0 kr dricks om inte syftet är enbart att jävlas med personalen. Iof så kanske servicen var dålig men då kan man undrar ju hur gästernas inställning och attityd var med.

 

Sen skriver hon I OP att vissa är fattiga och inte har råd att dricksa whatever..det kallas snålt har man inte råd så äter man inte ute. Sick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta jag vet är när man går ut o käkar med folk på jobbet och de drar fram sina jävla rikskuponger.... och inte fan lämnar dem dricks hellre.... fy fan vad tilt man kan bli....

 

Hur kan det vara snålt att använda rikskuponger?

 

Det är en papperslapp med ett visst värde precis som en vanlig pengasedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta jag vet är när man går ut o käkar med folk på jobbet och de drar fram sina jävla rikskuponger.... och inte fan lämnar dem dricks hellre.... fy fan vad tilt man kan bli....

 

Vore det inte väldigt korkat att INTE andvända sig av rikskuponger om man nu har sådana? Jag vet inte vart du och dina kollegor lunchar men när vi går ut med jobbet och äter lunch brukar vi hamna på typ hamburgerhak/pizzeria alternativt nån thaibuffé, och inte lämnar jag drick då. Betalar dock med kort och inte rikskuponger, men förstår inte varför en betalning med ovan nämnda kuponger skule göra mig "drickskyldig"?

 

Jag dricksar dock alltid när jag äter på restauranger, åker taxi samt i andra samanhang där man bör göra det, men inte när jag äter lunch på lokala hak. (utbudet av finare restauranger är vääldigt begränsat där jag bor) :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dricks betalar man för bra service och inget annat. Har man tex en servitör eller servitris på en restaurang som inte gör ett skit mer än sitt jobb och allt vad det innebär eller underpresterar skall egentligen inte ha en spänn i dricks. Hon/han har sin lön ändå och vi betalar den genom att äta där och betala för maten.

 

Det är dock jävligt pinsamt och snudd på omöjligt att efterleva den principen. Men alla borde göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att besvara er båda i samma svar:

 

1. Vi snackar inte om lunch utan vi snackar om after work (typ en krog där man kan äta mat o dricka sprit). Inget fel att använda lunchkuponger när man äter lunch men lite fel att splitta en nota på cafe opera och folk tar fram lunch kuponger!

 

2. Och när det gäller dricks, självklart dricksar man inte på en lunch restaurang men jag tycker det är standard att man ska göra det när man är ute o äter middag (undantaget att man är missnöjd som fan med servicen eller maten).

 

3. Tilta mig inte mer nu innan jag drar igång nattens grind. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en middag dricksar man. Undantaget om servicen varit usel - endast en loser betalar extra för dålig service. Serveringspersonalen tjänar trots allt inte bra och behöver inte göra det lilla extra, så alla tjänar på ett samarbete där man får bra service och betalar lite extra för det. Givetvis cash så att personalen får så mycket som möjligt - skattefritt.

 

Sen är jag lite chockerad över att ingen nämnt den självklart viktigaste anledningen till att ge fet dricks: att visa att man är Alfahannen. Gärna i kombination med att man tar hela notan själv. En betahanne ger givetvis ingen dricks, och tar aldrig notan själv, eftersom han tjänar dåligt och ändå inte imponerar på alfahonorna (på grund av ett flertal andra faktorer inkl brist på självförtroende). Alfahannen däremot har råd att ge fet dricks eftersom han tjänar bra. Och han vet att i konkurrensen mellan attraktiva alfahannar noterat alfahonorna sjävklart den här typen av signaler. Betahannar däremot tror att det räcker med att signalera genom att dravla på om miljön, fred på jorden och kanske bjuda på en happy hour stor stark. Men eftersom alla kan göra detta till en försumbar kostnad blir ingen imponerad eller attraherad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart att man dricksar efter service, oavsett bransch.

 

Jag har dricksat två busschaufförer. Ena va julafton när jag skulle på släktmiddag och busschaffisen körde runt i tomteluva å va galet glad och trevlig.

 

Andra gången var en riktigt skön rasta-typ som körde, vi var ensamma och på förfrågan dunkade han på bob marley-musik på hög volym :D

 

 

Folk som gör det där lilla extra i sitt yrke för att bemöta människor på ett trevligt sätt och allmänt bara sprider glädje ska ha dricks. Inte för att själva summan kommer ändra någon livssituation utan det är självklart principen man är ute efter.

 

Något jag hatar är polare som dricksar sjukt mycket när vi har varit ute och käkat bara för att servitrisen råkar ha fina tuttar och tight röv. Fan grabbar ni kommer inte få ligga där ändå. Dessutom om servicen varit dålig, tagit lång tid att få maten, strul med rätt drycker och allmän jävla trötthet hos personalen så vägrade jag dricksa mer än någon krona. Då tycker grabbarna att jag är snål? Aja får väl droppa en hundring till någon situation stockholm-person påvägen hem eller något då för att visa att man dricksar inte för att få ligga............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en middag dricksar man. Undantaget om servicen varit usel - endast en loser betalar extra för dålig service. Serveringspersonalen tjänar trots allt inte bra och behöver inte göra det lilla extra, så alla tjänar på ett samarbete där man får bra service och betalar lite extra för det. Givetvis cash så att personalen får så mycket som möjligt - skattefritt.

 

Sen är jag lite chockerad över att ingen nämnt den självklart viktigaste anledningen till att ge fet dricks: att visa att man är Alfahannen. Gärna i kombination med att man tar hela notan själv. En betahanne ger givetvis ingen dricks, och tar aldrig notan själv, eftersom han tjänar dåligt och ändå inte imponerar på alfahonorna (på grund av ett flertal andra faktorer inkl brist på självförtroende). Alfahannen däremot har råd att ge fet dricks eftersom han tjänar bra. Och han vet att i konkurrensen mellan attraktiva alfahannar noterat alfahonorna sjävklart den här typen av signaler. Betahannar däremot tror att det räcker med att signalera genom att dravla på om miljön, fred på jorden och kanske bjuda på en happy hour stor stark. Men eftersom alla kan göra detta till en försumbar kostnad blir ingen imponerad eller attraherad.

Hahaha...brist på självkänsla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är jag lite chockerad över att ingen nämnt den självklart viktigaste anledningen till att ge fet dricks: att visa att man är Alfahannen. Gärna i kombination med att man tar hela notan själv. En betahanne ger givetvis ingen dricks, och tar aldrig notan själv, eftersom han tjänar dåligt och ändå inte imponerar på alfahonorna (på grund av ett flertal andra faktorer inkl brist på självförtroende). Alfahannen däremot har råd att ge fet dricks eftersom han tjänar bra. Och han vet att i konkurrensen mellan attraktiva alfahannar noterat alfahonorna sjävklart den här typen av signaler. Betahannar däremot tror att det räcker med att signalera genom att dravla på om miljön, fred på jorden och kanske bjuda på en happy hour stor stark. Men eftersom alla kan göra detta till en försumbar kostnad blir ingen imponerad eller attraherad.

 

En man med stor erfarenhet har helt klart talat och jag kan inte säga mycket annat än att jag håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...