Gå till innehåll

3bet range


magico

Recommended Posts

Jag har nyligen hoppat upp helt från 0.5/1 på svs till 1/2 kr.

På 0.5/1 har jag 3bettat väldigt mycket från de flesta positioner pga att 90% inte kan/kunde hantera folk som 3betta alls. Standard var att jag 3betta 1-2 spelare syna och sedan c/f nästan alla floppar, mycket lönsamt mao.

Nu på 1/2 började jag likadant men märkte ganska snabbt att här går det visst inte att göra så, folk uppfattar det snabbt och börjar floata/slå tillbaka.

Jag gillar att 3betta och vill fortsätta att ha en hög 3bets range dock lite mer "strukturerad".

Troligen är det så att man inte behöver 3betta mycket alls på låg nivå för att ändå äga den. Men jag planerar att gå upp till högre nivåer :D(och vet att jag kommer lyckas)

Vad tror ni om denna range?

 

SB: 22+,(KJ)KQ,AQ,AK(samt ibland sc's 45-TJ och kanske några gaps)

BB: 22+, ungefär samma som SB.

UTG: 0% 3bet.

D-1: Ungefär samma som knapp.

D: 77+, 45s-QJs,KQ,AQ,AK,några gaps(djupstackat)

 

Jag funderade lite på om det är värt att 3betta låga par i position, borde vara ganska hög EV att enbart "köra" på setvalue med dom?

Detta är ungefär min 3betsrange jag har nu med vissa ändringar.

Självklart 3bettar jag inte alltid KQ från SB osv osv.

Såga gärna min range, med argument isf såklart.

Är ute efter en range som håller sig ett antal hopp upp i nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Med så vid 3-betsrange som du har spelar du i princip bara för att stjäla andras första-bets. Får du syn/omslag är du oftast dominerad.

 

Jag gillar inte den spelstilen utan satsar hellre på postflop-spelet för att ta hela fi:s stack.

 

Jag är å andra sidan ingen LAG så andra får gärna komma med andra åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med så vid 3-betsrange som du har spelar du i princip bara för att stjäla andras första-bets. Får du syn/omslag är du oftast dominerad.

 

Jag gillar inte den spelstilen utan satsar hellre på postflop-spelet för att ta hela fi:s stack.

 

Jag är å andra sidan ingen LAG så andra får gärna komma med andra åsikter.

 

Den är vid, det är jag medveten om. Men iochmed att jag spelar med 200bb's inköp så borde det väl iaf bli lite mer ok? Nu har ju inte jag en jättestor databas med händer men de största potterna jag vunnit är med typ 46s 45s och sånt. Grejen är väl att om jag blir omslagen igen pre kan jag lätt folda och om jag blir synad och missar så Cbettar jag typ 90%. Då är det ju samma sak som med vanliga CB's, FI behöver folda långt ifrån varje gång för att jag ska vinna pådet i längden?

Rätta mig om jag har fel.

Om jag märkar att någon börjar göra motstånd, floata och sånt så tightar jag ju såklart till mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du spelar ett lönsamt spel, men det gäller att du får med mycket viktiga stats på dina motståndare IMO, själv kör jag t ex "Fold to 3bet", "4bet", "Fold to 4bet", tror bara du kan få dessa stats med Hold'em Manager som funkar på SvS (eftersom PT3 inte funkar där obviously) vilket gör att denna typen av spel blir lättare. Sen tycker jag även att du ska plocka bort låga suited connectors (och one-gaps), låga kort och par under sjuor från 3bets rangen men gärna ta med höga kort som är i samma suit som du kanske inte 3bettade med innan t ex QTs, JTs eller dylikt.

 

Sen är det mycket viktigt att du spelar post flop bra också givetvis, det är det som är nyckeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du spelar ett lönsamt spel, men det gäller att du får med mycket viktiga stats på dina motståndare IMO, själv kör jag t ex "Fold to 3bet", "4bet", "Fold to 4bet", tror bara du kan få dessa stats med Hold'em Manager som funkar på SvS (eftersom PT3 inte funkar där obviously) vilket gör att denna typen av spel blir lättare. Sen tycker jag även att du ska plocka bort låga suited connectors (och one-gaps), låga kort och par under sjuor från 3bets rangen men gärna ta med höga kort som är i samma suit som du kanske inte 3bettade med innan t ex QTs, JTs eller dylikt.

 

Sen är det mycket viktigt att du spelar post flop bra också givetvis, det är det som är nyckeln.

 

De där siffrorna låter ju helt klart bra att ha med men jag väntar ett tag med det för att jag är fattig student (vill inte nalla av rullen än) och spelarbasen är så stor, när jag sätter mig på bord så har jag aldrig kört mot minst 2-3st av 4.

Ok kanske är dumt att ta med de låga SC's och gapsen. Men jag är faktiskt lite osäker på om jag verkligen vill ta bort de låga PP'sen, har för mig att jag vann väldigt mycket med dom @prima's nl20-nl100 och då 3bettade jag dom i princip 100% från blindsen. Jag brukar bara 3betta dom från blindsen. Men du vill alltså ta bort dom därifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätt 3beta friskt. Inte förrän NL1000 typ börjar folk spela bra i 3betade potter.

 

Samtidigt måste du själv lära dig o behärska hur man spelar 3betade potter mot olika fi.

 

Ok, låter bra! Då fortsätter jag. Tycker du min range är bra då?

Självklart måste jag bli bättre på det, men jag har 3bettat ganska mkt ganska länge så lite koll har jag nog :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, låter bra! Då fortsätter jag. Tycker du min range är bra då?

Självklart måste jag bli bättre på det, men jag har 3bettat ganska mkt ganska länge så lite koll har jag nog :)

 

Kolla i min dagbok, finns en hel del 3betade potter där. En del spew men jag tror du kan plocka upp en del.

 

Sen ska du inte låsa fast dig vid fasta handranges för olika positioner utan hur o när du ska 3beta beror en hel del på situationen.

 

Fi som har hög vpip och hög pfr där skillnaden dessa emellan är försumbara, kan man med fördel trebeta Ax, Kx-typen av hand för dessa leder ofta mot deras range.

 

Har du Fi som är väldigt lös men limpar hellre än rejsar, ska du 3beta med sc-typen av hand för de höjer upp med Ax, Kx-typen.

 

Har du välidgt lös fi som sitter till vänster om dig o synar 3bet väldigt light o inte släpper flop lätt ska du dra ner på 3beten.

 

Rocks ska du inte 3beta överhuvudtaget.

 

Du ska veta när du ska squeeza o när du ska overcalla, beroende på vilken typ av hand du har o deras multiwaypotential.

 

Du ska va aktsam på när fi tröttnar o 4betar light, så du måste ev. pusha light.

Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i min dagbok, finns en hel del 3betade potter där. En del spew men jag tror du kan plocka upp en del.

 

Sen ska du inte låsa fast dig vid fasta handranges för olika positioner utan hur o när du ska 3beta beror en hel del på situationen.

 

Fi som har hög vpip och hög pfr där skillnaden dessa emellan är försumbara, kan man med fördel trebeta Ax, Kx-typen av hand för dessa leder ofta mot deras range.

 

Har du Fi som är väldigt lös men limpar hellre än rejsar, ska du 3beta med sc-typen av hand för de höjer upp med Ax, Kx-typen.

 

Har du välidgt lös fi som sitter till vänster om dig o synar 3bet väldigt light o inte släpper flop lätt ska du dra ner på 3beten.

 

Rocks ska du inte 3beta överhuvudtaget.

 

Du ska veta när du ska squeeza o när du ska overcalla, beroende på vilken typ av hand du har o deras multiwaypotential.

 

Du ska va aktsam på när fi tröttnar o 4betar light, så du måste ev. pusha light.

Osv.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ska du inte låsa fast dig vid fasta handranges för olika positioner utan hur o när du ska 3beta beror en hel del på situationen.

 

Du ska veta när du ska squeeza o när du ska overcalla, beroende på vilken typ av hand du har o deras multiwaypotential.

 

+1

 

Kolla i min dagbok, finns en hel del 3betade potter där. En del spew men jag tror du kan plocka upp en del.

 

Fi som har hög vpip och hög pfr där skillnaden dessa emellan är försumbara, kan man med fördel trebeta Ax, Kx-typen av hand för dessa leder ofta mot deras range.

 

Har du Fi som är väldigt lös men limpar hellre än rejsar, ska du 3beta med sc-typen av hand för de höjer upp med Ax, Kx-typen.

 

Har du välidgt lös fi som sitter till vänster om dig o synar 3bet väldigt light o inte släpper flop lätt ska du dra ner på 3beten.

 

Rocks ska du inte 3beta överhuvudtaget.

 

Du ska va aktsam på när fi tröttnar o 4betar light, så du måste ev. pusha light.

Osv.

 

-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-1

 

Det där var ju ett dumt svar! Berätta vad som är fel istället och hur du tycker det borde va!

Jag tycker hans inlägg verkade väldigt vettigt. Men vad vet jag? Jag är ju den som behöver hjälp ;)

 

Tack supertequila för att du tog dig tid! Jag ska försöka ta mig in i dom tankebanorna, om inte heltok kommer med väldigt bra argument varför jag inte borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i min dagbok, finns en hel del 3betade potter där. En del spew men jag tror du kan plocka upp en del.

vetefan om din dagbok är bästa stället för nybörjare att lära sig spela bra i 3betade potter. no offense... lite väl mycket spew och avsaknad av resonemang.

 

Fi som har hög vpip och hög pfr där skillnaden dessa emellan är försumbara, kan man med fördel trebeta Ax, Kx-typen av hand för dessa leder ofta mot deras range.

hög vpip och pfr och skillnad mellan dessa säger inte överdrivet mycket här de väl har raisat, vi är alltså inne i en 100% pfr läge, de statsen säger inget om hur de spelar mot 3bets som PFR... och om Ax eller Kx är före en range inte ekvivalent med att värdet för strategi är positivt.

 

Har du Fi som är väldigt lös men limpar hellre än rejsar, ska du 3beta med sc-typen av hand för de höjer upp med Ax, Kx-typen.

fi limpar hellre än raisar. hellre och hellre, hur får man reda på sånt? om vi antar att han oftare gör det så är ju frågan fortfarande hur stark HD han gör det med, limpar han junk och raisar stål?. iaf förstår verkligen inte hur man kan få detta till att tala för att man ska 3beta med sc. normala resonemanget(som förvisso är felaktigt) är ju att man ska syna med pp och sc, vad i påstående talar emot det. och extra mycket mot Ax etc. de händerna används ju extra ofta till 4betbluffar, varför göra om sc till en bluff mot en hd som innehåller extra mycket Ax Kx och hur kom vi fram till att den gjorde det?

 

Har du välidgt lös fi som sitter till vänster om dig o synar 3bet väldigt light o inte släpper flop lätt ska du dra ner på 3beten.

så om vi har en megafisk(så jäkla ofta ska man inte syna 3bets om man ännu inte lagt pengar i potten, dels mtp hur starka ranger man är uppe emot och dels mtp att man riskerar 4bets från PFR) efter oss som synar med massa bajs och sedan bustar postflop ska vi sluta spela stora potter med våra starka händer? makes sense.

 

Rocks ska du inte 3beta överhuvudtaget.

vad är en rock? en 18/15 wtsd 30 grinder som öppnar 10% utg och 50% på knappen? varför skulle man sluta 3beta hans knappöppningar?

 

Du ska va aktsam på när fi tröttnar o 4betar light, så du måste ev. pusha light.

vad är 4beta light, snackar vi tillräckligt för att göra 3betbluff indifferent eller snackar vi bredare än 3betrangen? öppna top20%, min4beta top5%(de andra spelar 4betar ibland med så vi måste dra hela bördan själv) syna top 4%? vad ska man börja pusha med då?

 

förstår inte hur man kan tycka mumbojumbot jag quotade vara övertygande. är lite lösa påståenden med odefinerade termer och lösa antaganden om motståndare och slutsatser som är dragna utan resonemang.

 

just my 0.02ISK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lång text

 

Tack Heltok för att du också tog dig tid :)

Men jag vill inte kalla mig själv nybörjare :P

har spelat ganska länge vinnande upp till 0.5/1dolalr och 5/10 kr kanske inte är så himla bra men iaf in nybörjare!!

 

ska läsa detta några gånger och smällta det, kommer in å svarar ikväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vetefan om din dagbok är bästa stället för nybörjare att lära sig spela bra i 3betade potter. no offense... lite väl mycket spew och avsaknad av resonemang.

 

Trial and error ftw.

 

hög vpip och pfr och skillnad mellan dessa säger inte överdrivet mycket här de väl har raisat, vi är alltså inne i en 100% pfr läge, de statsen säger inget om hur de spelar mot 3bets som PFR... och om Ax eller Kx är före en range inte ekvivalent med att värdet för strategi är positivt.

 

Har du en spelare som spelar säg vpip 38 pfr 36 så vet du att han höjer med en bred HD. Följdaktigen leder Ax o Kx mot dessa ranges o att få in mer pengar i potten som favorit är aldrig fel hur de än spelar mot 3bets. Du får självfallet anpassa ditt 3betsspel mot deras reaktion, men det har inte med själva 3betet i sig att göra.

 

 

fi limpar hellre än raisar. hellre och hellre, hur får man reda på sånt? om vi antar att han oftare gör det så är ju frågan fortfarande hur stark HD han gör det med, limpar han junk och raisar stål?. iaf förstår verkligen inte hur man kan få detta till att tala för att man ska 3beta med sc. normala resonemanget(som förvisso är felaktigt) är ju att man ska syna med pp och sc, vad i påstående talar emot det. och extra mycket mot Ax etc. de händerna används ju extra ofta till 4betbluffar, varför göra om sc till en bluff mot en hd som innehåller extra mycket Ax Kx och hur kom vi fram till att den gjorde det?

 

Har du en som spelar vpip 35, pfr 20, då vet du att de spelar många händer pre, o hellre limpar än rejsar. Inte så svårt o tyda de siffrorna.

 

Man kan de utgå fr att då höjer pre med top 20% av sina spelbara händer vilka bör innehålla broadway-typen och medelhöga till höga PP.

 

Att 3beta med SC jfr med KT är för att sannolikheten att dessa är dominerade vid syn är lägre mot en sån pfr-range.

 

Dessutom överstiger fördelarna med att 3beta pre, även med sc, o dess följder senare i handen vida nackdelarna med att göra handen till en bluff pre.

 

så om vi har en megafisk(så jäkla ofta ska man inte syna 3bets om man ännu inte lagt pengar i potten, dels mtp hur starka ranger man är uppe emot och dels mtp att man riskerar 4bets från PFR) efter oss som synar med massa bajs och sedan bustar postflop ska vi sluta spela stora potter med våra starka händer? makes sense.

Fisken riskerar väl egentligen inte 4bets fr pfr om han SYNAR 3bets?

 

Både du o jag vet vikten av position i poker. Även om vi vet att vi ofta leder mot hans 3betssynsrange, så missar vi 2/3 av alla floppar, o om han är klängig så står vi varje gång inför svåra beslut på turn oop o måste relativt ofta 2barrella light. Tycker positionsnackdelen här överväger själva faktum att vår range pre leder.

 

 

vad är en rock? en 18/15 wtsd 30 grinder som öppnar 10% utg och 50% på knappen? varför skulle man sluta 3beta hans knappöppningar?

Knappöppningarna här ska man trebeta, du har rätt.

 

Jag menar sådana som spelar 1 hand i timmen o bara spelar nötterna pre oberoende av position. Dessa, enligt min erfarenhet, 4betar alltid.

 

 

vad är 4beta light, snackar vi tillräckligt för att göra 3betbluff indifferent eller snackar vi bredare än 3betrangen? öppna top20%, min4beta top5%(de andra spelar 4betar ibland med så vi måste dra hela bördan själv) syna top 4%? vad ska man börja pusha med då?

Vad man måste börja pusha med är en viktig fråga som jag inte gick in på. Jag bara framhävde den ganska så självklara slutsatsen att folk vid något tillfälle börjar tröttna o fyrbettar light, o att man måste vara vaksam på det.

 

förstår inte hur man kan tycka mumbojumbot jag quotade vara övertygande. är lite lösa påståenden med odefinerade termer och lösa antaganden om motståndare och slutsatser som är dragna utan resonemang.

 

just my 0.02ISK

 

En stor del av mumbojumbot är direkt tagna fr whitelime, o fr egna erfarenheter fr att ha spelat i princip enbart 3betade potter i 2-3 år. De kanske inte låter teoretisk korrekt med exakta rangeprocent osv men den biten har aldrig varit min styrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en spelare som spelar säg vpip 38 pfr 36 så vet du att han höjer med en bred HD. Följdaktigen leder Ax o Kx mot dessa ranges o att få in mer pengar i potten som favorit är aldrig fel hur de än spelar mot 3bets. Du får självfallet anpassa ditt 3betsspel mot deras reaktion, men det har inte med själva 3betet i sig att göra.

 

Du leder inte med Ax om han bara synar 3-bets med t.ex 2% av sina händer.

 

 

Har du en som spelar vpip 35, pfr 20, då vet du att de spelar många händer pre, o hellre limpar än rejsar. Inte så svårt o tyda de siffrorna.

 

 

Bara för att någon spelar 35/20 så betyder inte det att han någonsin limpar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...