Gå till innehåll

Känner att jag är på för låg nivå, tips välkommnas!


Eddie88

Recommended Posts

Efter att ha spelat poker ett tag nu på dem lägre nivåerna, känns det som jag strider förgäves med alla dem dåliga spelarna.

 

Jag har tyvärr ingen bankroll för att gå vidare uppåt. Jag spelar väldigt bra i turneringar och SnGs. Och plussar nu på cashgames, men jag börjar bli trött på att spela på dessa nivåer. Det högsta jag spelat är 3/6 fixed limit och jag backade men inte pga av att jag var dålig utan min bankroll för liten ville bara testa. Gick då in med 50 dollar som sedan blev 100 men åkte på 3 badbeats på rivern och torskade allt sen. Nu har jag dock lyckats förvalta en insättning på 20 dollar till 350 dollar- på drygt en månad.

 

Jag vet att det kanske är en vanlig fråga men jag vill ha tips från bra spelare ej spelare som spelar på lägre nivåer som microlimit o sånt- gärna nån som spelar på 3/6 nivåerna.

 

Dock kan jag säga att jag känner på mig att jag inte är så jävla dålig utan vill utveckla mitt spelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" Som farbror Barbro skulle ha sagt.

 

Det är ju som så att du kan ju ta dig ett "skott" på lite högre nivåer om du är beredd att återgå till den lägre limiten igen om det inte fungerar, jag vet spelare som spelar 50/100 limit pga att de tog ett skott med en alldeles för begränsad rulle för att spela där egentligen, du kan ju "öronmärka" en summa som är max vad du tåler att förlora på limiten du går upp till om du klarar av det rent psykiskt om du förlorar vill säga och har styrkan att grinda upp dig igen om det inte går vägen.

 

Men som inledningen antyder så är det nog bättre rent pokermässigt(får massa "billig" erfarenhet på vägen upp) och mentalt att spela upp sig från den level som rullen tillåter och öka i limit efter det. Svårt att inte spela sämre på 1/2 om du precis har torskat halva din rulle på 5/10.

 

Det klassiska ha en rulle bara till poker och låt bli att ta ut pengar förrän du har nått upp till den nivån du vill önskar spela på, vet att det är ett tråkigt svar men det är nog tyvärr det "vettigaste" svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs "Theory of Poker", det är bibeln för FL (även om den innehåller resonemang runt NL/PL också men mkt sparsamt). Den har inte mycket om starthänder så för att få det kan du läsa t ex Hold'em for Advanced Players av Sklansky. Sklanskys starthandskrav är iofs på tok för lösa för nätpoker i min mening. Du bör inte ligga på mer än 20% flops seen, det är absolut max! Jag ligger ofta på 15% under en session och ytterst sällan över 20%. Snittar 16-18% skulle jag tro. Folda inte för mycket, floppar du ett drag med 8-9 outs är det i princip alltid värt att jaga oavsett antal spelare i potten, har du ett överkort också så är det definitivt värt att jaga. Men (!) akta dig för att syna river om du träffar mittenpar bara för att du "kommit så långt". Spela inte lockande men taskiga händer som AJo, KQo, KJo/s, 22-88 i tidig position (första tre iaf), de är händer som ofta är tokdominerade om det kommer en höjning preflop. På knappen däremot är många av dessa värda en höjning, iaf med max 1 limpare. Det här var bara några snabba tips och de är avsedda för 10-bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Om du inte klarar av att gneta ihop din BR på låga nivåer, så är du nog inte en så bra pokerspelare.

 

BTW: Om du är så bra, varför då inte låna $50,000 och spela på högre nivåer? Du kan ju inte förlora pengarna.

 

Varför måste man vara otrevlig och trycka ner en kille som tror på sin förmåga och kanske är bättre än vad hans "rulle" antyder.

 

Det där är inte 100 % riktigt, det kan vara så att ens spelstil passar bättre på en högre nivå, visst det är en väldigt bra pokeregenskap att kunna anpassa sig efter motståndet på lägre nivåer också. Men jag kan garantera dig att vissa spelare som spelar högt skulle vinna färre BB/h på riktigt låga nivåer en på högre nivåer, mycket beroende på att de inte skulle anpassa sitt spel efter de andra spelarna, utan är inkörda på sin spelstil emot sina "vanliga" motståndare. Svårt att semibluffa någon som inte förstår vad man försöker representera för hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs "Theory of Poker", det är bibeln för FL (även om den innehåller resonemang runt NL/PL också men mkt sparsamt). Den har inte mycket om starthänder så för att få det kan du läsa t ex Hold'em for Advanced Players av Sklansky. Sklanskys starthandskrav är iofs på tok för lösa för nätpoker i min mening. Du bör inte ligga på mer än 20% flops seen, det är absolut max! Jag ligger ofta på 15% under en session och ytterst sällan över 20%. Snittar 16-18% skulle jag tro. Folda inte för mycket, floppar du ett drag med 8-9 outs är det i princip alltid värt att jaga oavsett antal spelare i potten, har du ett överkort också så är det definitivt värt att jaga. Men (!) akta dig för att syna river om du träffar mittenpar bara för att du "kommit så långt". Spela inte lockande men taskiga händer som AJo, KQo, KJo/s, 22-88 i tidig position (första tre iaf), de är händer som ofta är tokdominerade om det kommer en höjning preflop. På knappen däremot är många av dessa värda en höjning, iaf med max 1 limpare. Det här var bara några snabba tips och de är avsedda för 10-bord.

 

Nu var det kanske inte konkreta pokertips du var ute efter. Men de tips jag gett är sådana som kan vara värda att ha i åtanke när du kliver upp från de allra lägsta nivåerna (där just sådana spel som jag varnade för ofta funkar ok och motståndarna inte är tillräckligt bra för att göra det dyrt för dem som spelar så...)

 

Så, nu kanske relevansen i mitt inlägg framgår bättre. Hoppas jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste man vara otrevlig och trycka ner en kille som tror på sin förmåga och kanske är bättre än vad hans "rulle" antyder.

Min mening var inte att vara otrevlig och att trycka ner någon.

 

Det var ett par saker i inlägget som fick mig att skriva ett svar. Om man är en bra pokerspelare, så vinner man på alla nivåer. Om man tror sig vara väldigt bra på poker, men inte kan få fullt utlopp för hela sitt intellekt pga. någon orsak, ja, då är man inte fullt så bra på poker. En bra pokerspelare kan givetvis ändra sitt spel beroende på vilka motspelare man möter.

 

Tipset om att låna pengar var seriöst. Vad hade killen tänkt sig? Att någon skulle sponsra en helt anonym spelare med pengar mot utbyte av vinsten?

 

Ibland kan jag skriva saker som ser väldigt aggresivt ut. Det ligger dock aldrig någon aggresivitet bakom det jag skriver. Det jag skriver ska heller aldrig tas personligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltid sorligt när nån är otrevlig. Men det får man räkna med, som sagt jag har läst många böcker och är ingen tomte om ni vill veta det. Jag spelar bra och jag kan allt om odds och har samlat på mig erfarenhet av mitt spelande. Har även kontakt med folk som spelar high stakes.

 

Det enda jag ville var att få bra tips. Sevenfeet ---tack för tipsen det skadar aldrig. Målet är nu som sagt att bygga bankrullen och sedan köra på 2/4 borden eller 3/6 borden. Jag spelar just nu mest SnGs med framgång och stora freerools. Cashgames spelar jag mest NL- på dem lägre nivåerna inte så mycket micro längre alltså. Har både pokeroffice och pokertracker. är inte helt färsk alltså. Men tack för tipsen från er som var lite seriösare en killen som alltid ska ta upp ironin iatt man ska låna pengar och att man inte kan gå upp om man inte kan bygga rollen på lägre nivåerna, skitsnacka till en viss del. Jag ser lika dåliga spelare på 3/6 nivåerna som på dem lägre nivåerna.

 

 

Observera dock att jag inte tror att jag är en grymmt bra pokerspelare- utan vill utvecklas mer. Självklart vet väl jag också att man anpassar sitt spelande - vilket jag också gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan reflektera till problemet. Spelat väldigt mycket på sk microlimit, typ NL5 och 10. Kände att jag hade talang, och plussade en hel del vissa sittningar, bara för att andra gånger bränna inköp efter inköp, kanske för att man inte jämt är så sugen att sitta och traggla för att plussa en 35-70 spänn över ett par timmar. Tog sen ett shot med 'för liten' rulle (knappt fyra inköp) på NL50, och har sedan dess spelat åt mej en hel del, och även gått upp i nivå. Så om du har någon/några tusenlappar extra nån månad kan det vara väl värt försöket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan reflektera till problemet. Spelat väldigt mycket på sk microlimit, typ NL5 och 10. Kände att jag hade talang, och plussade en hel del vissa sittningar, bara för att andra gånger bränna inköp efter inköp, kanske för att man inte jämt är så sugen att sitta och traggla för att plussa en 35-70 spänn över ett par timmar. Tog sen ett shot med 'för liten' rulle (knappt fyra inköp) på NL50, och har sedan dess spelat åt mej en hel del, och även gått upp i nivå. Så om du har någon/några tusenlappar extra nån månad kan det vara väl värt försöket.

 

Dito. Jag har spelat konstant och kraftigt underfinansierad (har cashat ut då och då för att säkerställa vinsterna) under min korta karriär från FL (sugigt spel) och NL mikro till numera fast på NL 1/2, 2/4 och ibland 3/6.

 

Visst, på ett sätt är det lättare att vinna på de lägre nivåerna men det är helt enkelt roligare att spela mot bättre motstånd och det är kanske därför det går bättre eller lika bra på de högre nivåerna och eftersom potterna man vinner är större så vinner man ju mer pengar. Jag kan inte riktigt förklara detta. NL handlar ju så mycket mer om psykologi än matte.

 

Jag kan inte mycket om FL men jag tycker att du absolut ska prova och testa. Grejen är att om du tror på dig själv och ser till att spela AVSLAPPNAT och inte stör dig på de höga insatserna kan du mycket väl lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tips: En bra pokerspelare har disciplin. Alltså ork att grinda upp rullen.

Samt Att tycker du det inte är kul att spela på de nivåerna som din rulle tillåter kanske du inte ska spela. Det bör vara det roliga inom pokern som driver dig framåt.

 

 

 

övrigt: såg ett reportage om barn som stjäl sina föräldrars kreditkort för att betala sin pokerspel. (Hint)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar få samma svar som idag som för tre månader sen...

 

.... Jag vill testa lite högre nivåer men har ej kapital för det just nu....
slår du inte de lägsta nivåerna där deallra sämsta spelarna håller till lär du inte vinna på högre nivåer. Så enkel är pokern.
Alltså jag tror inte du behöver några tips vinner man 7/8 20 personers turneringar så är man nog redan en av de bästa.Grejar man dessutom 13 av 14 all in så då är det klart.Låna pengar på banken och börja spela 1000$:S
Hmm..

Det låter för mig som du vill tycka att du är bra snarare än att vara det.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Men som inledningen antyder så är det nog bättre rent pokermässigt(får massa "billig" erfarenhet på vägen upp) och mentalt att spela upp sig från den level som rullen tillåter och öka i limit efter det.

 

Kan bara hålla med.

Just praktisk erfarenhet tror jag du underskattar. Även om du teoretiskt skulle behärska en nivå till fullo så är det praktiska som verkligen räknas. Ett bra sätt att träna för att spela på en nivå är att "öva" på närmast lägre nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har praktiskt erfarenhet nu, jag har spelat konstant varje dag en bra tid nu. Jag säger inte att jag är en väldigt bra pokerspelare. Jag vill utvecklas till att bli bättre och jag tycker inte jag utvecklas på dem lägre nivåerna. Jag ville inte få massa synpunkter på att jag inte är disiplinerad eller att en bra poker spelare anpassar.... sig och så vidare.

 

Det enda jag ville med inlägget var att få tips om dem högre nivåerna. Alltså nivåerna 2/4 och högre...nu snackar jag inte Nl på dem högre nivåerna- eftersom det kräver en stor bankroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har praktiskt erfarenhet nu, jag har spelat konstant varje dag en bra tid nu. Jag säger inte att jag är en väldigt bra pokerspelare. Jag vill utvecklas till att bli bättre och jag tycker inte jag utvecklas på dem lägre nivåerna. Jag ville inte få massa synpunkter på att jag inte är disiplinerad eller att en bra poker spelare anpassar.... sig och så vidare.

 

Det enda jag ville med inlägget var att få tips om dem högre nivåerna. Alltså nivåerna 2/4 och högre...nu snackar jag inte Nl på dem högre nivåerna- eftersom det kräver en stor bankroll.

 

Om du säger på vilken nivå du spelar nu, och hur mycket du vinner där och lite mer info om ditt spel, BB/100 händer, hur många händer du har spelat på den nivån och på vilken/vilka siter du spelar så blir det lättare att ge vettiga råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det enda jag ville med inlägget var att få tips om dem högre nivåerna. Alltså nivåerna 2/4 och högre...nu snackar jag inte Nl på dem högre nivåerna- eftersom det kräver en stor bankroll.

 

 

Hänger inte med helt och hållet. Du vill ha tips om spelet men du är ändå för bra för de lägsta nivåerna. Alltså om jag uppfattar det rätt vill du veta hur man spelar vinnande poker på för hög nivå för ens br?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför slösar du tiden på freerolls om jag får fråga? Det är helt enkelt sjukt mer lönsammare att spela cashgames om du nu är som du skriver en bra spelare som vinner hela tin....

 

Freerolls ger ju ändå en hyffsad träning i turneringsspel även om motståndarna precis som du inte har något att förlora. Men i och med att det ligger riktiga pengar i potten så är det ju helt annat spel än att köra med "play money". Jaja, hur som helst så är det gratis träning med en chans att få vinna lite slantar utan att riskera något..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har praktiskt erfarenhet nu, jag har spelat konstant varje dag en bra tid nu. Jag säger inte att jag är en väldigt bra pokerspelare. Jag vill utvecklas till att bli bättre och jag tycker inte jag utvecklas på dem lägre nivåerna. Jag ville inte få massa synpunkter på att jag inte är disiplinerad eller att en bra poker spelare anpassar.... sig och så vidare.

 

Det enda jag ville med inlägget var att få tips om dem högre nivåerna. Alltså nivåerna 2/4 och högre...nu snackar jag inte Nl på dem högre nivåerna- eftersom det kräver en stor bankroll.

 

Du måste nog ha en större bankrulle än $350 om du ska gå upp i nivå även i FL.

Annars kan du inte ha en dålig dag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan jag skriva saker som ser väldigt aggresivt ut. Det ligger dock aldrig någon aggresivitet bakom det jag skriver. Det jag skriver ska heller aldrig tas personligt.

Jag undrar vad dom som du skriver till egentlingen tänker?

 

"han svarade på mitt inlägg men det är inte personligt, så det är nog inte till mig ändå" :P;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa tipset du fått nånsin härinne....

 

Skaffa ett jobb!!! Spara ihop 10lök (tusenlappar) och sätt in dom.....förvalta dom väl.... från 1200$ så borde du kunna spela på....ja..300BB nivå? 2/4$ borden..spela upp till 1800$ inna du byter till 3/6 osv...

 

Slit inte ihop pengarna om du inte orkar sitta o spela vid dom borden...(Min bankrulle har blivit helt blåst på det viset) köp en bok o läs lite medans du jobbar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle gissa på att det bästa tipset om du inte orkar sitta och grinda på låga nivåer är att bonushora upp en rulle som är över 1000$, det tar inte mer än 3 månader (ännu mindre om du är välidgt duktig...) finns någon snabbguide om det på 2+2 forumet, hum, om jag bara kunde hitta länken, var e kubo när jag behöver honom?

 

EDIT: JAG HITTADE; JAG LYCKADES ANVÄNDA SÖKFUNKTIONEN; WOHO!!!!!!!!!!!! Building a bankroll (For newbies)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...