Gå till innehåll

NLT - Trn, 28/6, kritisk hand!

Recommended Posts

Postad

Game # 008,764,945 - Texas Hold'em No Limit 500/1,000 - Table "Private tournament 15790 5"

Game ended Monday 2004-Jun-28 8:02:40 PM GMT

Players:

Groo (11,909.00 in seat 1)

aztaroth (20,706.00 in seat 2)

Hickmott (14,712.00 in seat 4)

devalanter (15,224.00 in seat 6)

MrZero (8,590.00 in seat 9)

Här har fallet redan börjat, men det är ändå en kritisk hand...

Dealer: Hickmott

Small Blind: devalanter (500)

Big Blind: MrZero (1,000)

Hickmott was dealt: Td - Tc

Hyfsat PP.

Groo Raise (3,000)

aztaroth Fold

Hickmott Raise (7,000)

devalanter Fold

MrZero Fold

Groo All-In (8,909)

Hickmott Call (4,909)

Jag har sett Groo sno blinds från alla möjliga positioner under kvällen, och tror att han gör samma sak nu. Höjer jag för lite? Ska jag ställa in?

Vet inte om det skulle få Groo att släppa sina JJ. Antagligen inte...

Flop 3h - 4s - 9h

Turn 3h - 4s - 9h - 8d

River 3h - 4s - 9h - 8d - 4d

Groo shows: Js - Jc (two pairs, jacks and fours)

Hickmott shows: Td - Tc (two pairs, tens and fours)

Inte mycket att göra. Jag var hårt dominerad och hade inte flyt att få in en tia till.

Groo wins: 25,318.00 (with two pairs, jacks and fours)

Postad

Med en så liten stack som Groo har efter att redan ha stoppat in 3k så hade du inte fått bort honom från potten oavsett. Du hade en bra hand, han hade lika gärna kunnat ha två överkort eller lägre PP, inte mycket att göra i ett sådant läge. Fold/all-in är väl det som gäller för dig, men en all-in kommer du antagligen alltid att få synad om han sitter på JJ. Tycker iaf att du borde ställt in, inte för att det spelar så stor roll, men har han en hand så går han all-in och du är så pot-commited att du måste syna ändå.

Nu så hade han en hand, och som sagt, inte mycket att göra förutom att hoppas att du nästa gång får QQ i ett sådant läge ;)

Postad

Jag hade foldat preflop säkert 9 ggr av tio där. Den tionde gången hade jag ställt in.

Skäl till att folda:

1. En höjning UTG är väldigt ofta inte en steal, utan en "äkta" höjning. Oftast är handdistributionen nånstans kring AA-88 + AK-AT och KQ.

2. Groo bettar precis så mycket att han nästan blir tvungen att syna om stora mörken ställer in. Det gör att det känns som att han vill få omslag, vilket ytterligare talar för att 1 stämmer.

3. Om du ställer in kommer han antagligen att syna med de flesta av händerna listade ovan (utom möjligen de lägsta paren, AT och KQ), vilket gör att du aldrig är mer än lite drygt 50% favorit, och ganska ofta rejäl underdog.

4. Du har gått om tid på dig att hitta bättre lägen. Att blunda, stoppa in markerna och hoppas på en 50/50, som lika gärna kan vara en 20/80, känns inte som ett bra läge...

Postad

Jag hade nog snarare gått all in 9 gånger av 10 om jag sett liraren höjja med lite allt möjligt från lite alla möjliga positioner. Om han är lite halvlös och dessutom kanske möjligen lite oerfaren så kan han ju lika gärna ha 22-99 eller ett svagt ess.

För övrigt är groo en Lazaron.

Postad

Groo råkar vara världens bästa serietidning av världens bästa tecknare. Tyvärr las den svenska upplagan ner efter typ 2 år... Mitten av 80-talet. Smärtar mig mycket att jag sålde min kompletta samling när jag behövde pengar till sprit under gymnasietiden.

Postad
Jag hade ändå foldat 9 av 10. Jag har sett Groo lira och han lirar bättre än serie-Groo hade gjort...

Ok, men Hickmott måste ju ändå gå på SIN read och stämmer den så är det bara ställa in IMO.

Postad

Ok, men Hickmott måste ju ändå gå på SIN read och stämmer den så är det bara ställa in IMO.

Jo, det är sant. Fast Hickmott behöver träna lite mer på att läsa folk... ;)

OT:

Hur fasen lyckades du med att bara komma 4:a mot tomtegänget på 24h igår? Blev det en standard-spöa-Ector-utdragning med 3 outs på turn eller?

Postad
OT:

Hur fasen lyckades du med att bara komma 4:a mot tomtegänget på 24h igår? Blev det en standard-spöa-Ector-utdragning med 3 outs på turn eller?

Har ingen aning faktiskt... spelade 4 bord... har för mig att jag sprang i i AA på nå´t sätt.

Postad
Jo, det är sant. Fast Hickmott behöver träna lite mer på att läsa folk... ;)

Det är i allra högsta grad sant.

Har du förresten några tips på hur man lär sig det?

//Hickmott

Mmm, spela, spela, spela... och var uppmärksam ;)

Postad

Det är i allra högsta grad sant.

Har du förresten några tips på hur man lär sig det?

//Hickmott

Försök skriva ned en observation om åtminstone en motståndare varje runda, det borde hjälpa med koncentration.

Postad

Enklast att lära sig läsa andra är under tiden du väntar på spelbara kort. Så fort du foldat en hand börjar du koncentrera dig på de som är med i handen. Försök lista ut vad de har och jämför med vad de visar vid showdown. Det går ganska fort att lära sig känna igen när Mr X sitter med ett bustat stegdrag på river och när Mr Y floppat topptrissen.