Gå till innehåll

Avslöjar min företagsidé


TheMooSe

Recommended Posts

Hej jag har en tanke om att starta ett företag! Och till det behöver man ju såklart kapital.

Min tanke med denna dagbok är att dom som vill skall kunna få följa min väg till att uppnå mitt mål med att starta ett företag genom mestdels pokerpengar (andras pengar) =) Vem vet kanske du bidrar till mitt företag? :P

 

Vill inte riktigt gå in på vilket slags företag det handlar om men kan säga att det är inom Tjänste/underhållningsbranschen.

 

Mitt mål är att grinda ihop runt 100k kr på cirka 6 månader! kan även ändras beroende på hur mycket jag kommer behöva vid starten.

 

Bakgrund:

Jag har spelat poker i 4 år snart och har spelat från micro till hyfasde stakes

(2/4$) Alltid no limit.

Har levt på påkern senaste året men har börjat plugga och jobba nu efter sommaren. Förra året drog jag in 65k$ vilket jag är ganska nöjd med, dock spenderar jag allt för mycket på teknikprylar och mestardels av vinsten har försvunnit!!!

Dock hade jag en downswing på 70k kr på 2 månader vilket krossade min rulle totalt och jag bestämde mig för att leva ett mer svenssonliv med pokern som sidoinkomst.

Kommer även skriva lite om vägen till min företagsstart de problem jag stöter på och annat tjafs.

 

Studier:

Går Entreprenellt företagande i dalarna 2 år på distans. Har på gymnasiet gått samhäll med företagarinriktningen.

 

Start:

Rullen kommer vara på 1000$ och jag kommer grinda allt från 0,25-0.5-2/4 beroende på rullens storlek och form :)

 

Kommer även posta endel hhs som dyker upp under mina grindstunder.

 

Aja det var nog allt, ställ gärna frågor om det är något ni undrar över eller vill veta.

 

Avslöjandet ;)

Kommer avslöja min idé för jag känner att jag behöver folks åsikter och liknande.

Tänk er ett it-café fast nu med enbart konsoler (ps3,wii,360) med en kiosk och eventuellt uthyrning av konsoler och spel.

Nu skall jag ta upp min lite fördelar med att ha ett konsolcafé mot att ha ett it-café!

1.

 

Konsoler behövs inte uppdateras hela tiden som man behöver göra på datorer. Datorer blir ju "gamla" i princip precis efter du köpt den :)

2.

 

Det är inget krongel med att installera spel utan bara stoppa i skivan och sen rocka loss!

3.

 

Det finns så många mer olika tillbehör till en konsol än en dator.

Några exempel är rockband,guitarhero,rattar,wii fit och singstar bla.

Vet att datorer även har lite av dessa tillbehör men det gör sig bättre på en stor tv än en liten lcd skärm till datorn :)

4.

 

Du kan spela spelen på en mycket större skärm och alla har likadana hjälpmedel, så ingen kan vinna genom att han har den nyaste musen eller musmattan, eller inställningsproblem och annat tjafs.

Sen är fuskandet inte lika lätt på en konsol som på tex cs :)

 

5.

Som jag känner så om några år kommer datorspelen vara utkonkurerade av konsolerna i och med att det inte är lika lätt att kopiera spelen och lira på sin konsol, utan man får ju då köpa en chippad eller chippa sin konsol.

 

Det var några fördelar jag vet inte riktigt så många nackdelar men drar några jag kommer på nu.

 

1.

 

Många har en konsol hemma men många har även en dator hemma så är väll jämt ut. Men det är ju inte bara en nackdel emot it-cafér utan även en nackdel i allmänhet.

2.

 

It-cafér är ju en beprövad form vilket inte ger jätteinkomster men för vissa går det runt.

3.

 

Det kostar endel att köpa in alla tv apparaterna och konsolerna men det är ju så med alla företag men känns ändå som det är en ganska stor startkostnad.

 

Men min tanke är iaf att man hittar en lokal relativt när skolorna men även inte för långt från centrum. Man har 10st konsoler med 32-37" skärmar beror lite på vilka priser som är mest prisvärd.

Sen har man 2st stora 50" i separata bås/rum där man kan hyra och tex spela rockband och singstar.

 

Många som jag berättar min idée för tycker den är rolig och lite revolutionerande. Jag har letat efter liknande saker i Sverige men inte lyckats hitta något ställe som har ett liknande koncept.

 

Har även sökt utomlands efter liknande koncept men bara hittat ett fåtal.

Men det som får mig och tvivla är om det kommer gå runt!

Kommer ju kosta runt 200k kr att starta upp med utrustning och inredning etc.

Men hur mycket kan man igentligen ta betalt för 1h lirarande? 30-60kr? med en lätt kalkyl känns det inte som man kan tjäna in vad hyran och räntorna kommer kosta.

 

Man har ju inget annat café och jämföra med så man vet hur kundgruppen ser ut och hur det går för dessa företag.

 

Varför postar jag det nu här i detta forum?

 

Jo vill bara höra eran åsikt om idén om ni tror den skulle funka?

 

Och om ni skulle kunna tänka er att ägna en kväll på ett sådant här ställe?

 

Eller om ni har några tipps på hur man kan dra in ännu mer intäkter utöver konsoluthyrningen.

 

Kommer svara på de flesta inlägg och var inte rädd för och säga något negativt all kritik är bra kritik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Poker:

Körde en liten grind igår på min bärbara runt 2h. Började på NL100 sh 6 bord och efter ett tag var jag plus runt 100$ men backade lite i några potter och slutade back 50$ på nl100.

Tog ett drastiskt beslut att gå upp på nl200 för att ge det ett skott! Vet att jag inte borde göra det men borden på nl100 var dåliga och ingen value. Kommer nog inte riktigt hålla mig till rullekraven nu i början eftersom jag känner mig hemma mer på nl200 även om min rulle skriker gå ner!

Efter en svängig session på nl200 så slutade jag upp 266$ (1768kr)

 

Resultat: 1768kr

Mål: 100,000kr

Kvar: 98231kr

 

Företag:

 

Var på nyföretagandecentrumet idag efter att ha bokat ett möte med en rådgivare där.

Mötet var mest småprat om min idée, hon kom med tipps och råd vid en företagsstart.

Fick även lite häften som kan hjälpa en att forma en affärsplan.

Aja va i korta drag avd jag fick ut av det.

 

Kommer i fortsättningsvis uppdela det som i detta inlägg med Poker och företag.

 

Förbehåller mig rätten att stava lite fel här och där :)

MVH/MooSys

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oerhört lätt att få hybris och bli totalt fartblind. Det tror jag nog 99.9% av alla internetspelare ngn gång råkat ut för under en lång eller längre tid.

 

Jo var inte så länge sen ja grinda 12-16 bord NL400 sh =)

När man tänker på det i efterhand vilka swings d var! Man kan ju knappast hålla det optimala spelet uppe :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oerhört lätt att få hybris och bli totalt fartblind. Det tror jag nog 99.9% av alla internetspelare ngn gång råkat ut för under en lång eller längre tid.

 

MM lixom ja fick nog det ett tag grindade NL400sh 12-16 bord!! Sjuka swings! förstår inte såhär i efterhand hur ja kunde göra det! Kan ju inte spelat optimalt känns d såhär i efterhand =)

Dock har ja knappt skottat vilket jag är ganska glad över :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har grinden startat igen ligger 200$ plus än så länge! mycket beror på denna handen.

Har 10 händer på fi och inte alls mycket read på killen.

Men känns inte på kartan att jag foldar denna mot någon jag inte har read på.

Sätter han på färgdraget , möjligt att han floppat 2 par eller set men känns inte som han skulle spela den så då.

Känns som han vill att jag foldar!

 

GAME #1158292497: Texas Hold'em NL $1/$2 2008-09-10 11:27:35

Table Michurinsk (No DP)

Seat 1: katazrofi80 ($194.00 in chips)

Seat 2: Higgy1979 ($200.05 in chips) DEALER

Seat 4: sestertius ($190.00 in chips)

Seat 5: Brunobras ($168.79 in chips)

Seat 6: Watchoutt ($337.05 in chips)

Seat 7: Shakaalis ($200.00 in chips)

Seat 10: AAlmighty ($208.10 in chips)

sestertius: Post SB $1.00

Brunobras: Post BB $2.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to AAlmighty King of SpadesAce of Hearts

Watchoutt: Fold

Shakaalis: Fold

AAlmighty: Raise (NF) $8.00

katazrofi80: Fold

Higgy1979: Call $8.00

sestertius: Fold

Brunobras: Call $6.00

*** FLOP *** 3 of SpadesAce of Diamonds7 of Diamonds

Brunobras: Check

AAlmighty: Bet $18.00

Higgy1979: Fold

Brunobras: Raise (NF) $160.79

AAlmighty: Call $142.79

*** TURN *** 6 of Spades

*** RIVER *** 7 of Clubs

*** SUMMARY ***

Total pot $343.58 Rake $3.00

Brunobras: Shows Queen of HeartsAce of Clubs

AAlmighty: wins $343.58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker:

 

Sådär vart en kort grind såhär på eftermiddagen =) slutade upp 616$!

Skönt å vara tillbaka igen och börjar ju få en ok rulle nu iaf 1882$.

 

Några intressanta händer från dagens korta grind.

 

En fi med 35/32 höjer upp synar i hopp om att träffa set vilket jag gör.

Reraisar hans bet på floppen i hopp om inget färgkort på turn.

Turn blir lite knepigare men jag kan nog inte släppa min 88or är även om man kanske är rädd för JQ. Eftersom han raisar 32% av sina händer kan han ju mycket väl ha JQ men han kan ju även ha MYCKET annat.

Slutar fint iaf :)

 

GAME #1158305489: Texas Hold'em NL $1/$2 2008-09-10 11:41:45

Table Nelidovo (No DP)

Seat 1: LepToc ($352.40 in chips)

Seat 2: katazrofi80 ($289.95 in chips)

Seat 4: GUEGUEN ($82.00 in chips)

Seat 5: chujCHUJchuj ($112.10 in chips)

Seat 6: AAlmighty ($174.00 in chips) DEALER

Seat 9: BabyBorn19 ($109.00 in chips)

Seat 10: Watchoutt ($190.05 in chips)

BabyBorn19: Post SB $1.00

Watchoutt: Post BB $2.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to AAlmighty 8 of Clubs8 of Spades

LepToc: Raise (NF) $7.00

katazrofi80: Fold

GUEGUEN: Fold

chujCHUJchuj: Fold

AAlmighty: Call $7.00

BabyBorn19: Fold

Watchoutt: Fold

*** FLOP *** 10 of Diamonds8 of DiamondsKing of Clubs

LepToc: Bet $12.00

AAlmighty: Raise (NF) $28.00

LepToc: Call $16.00

*** TURN *** 9 of Hearts

LepToc: Check

AAlmighty: Bet $38.00

LepToc: Raise (NF) $187.00

AAlmighty: Allin $101.00

*** RIVER *** Queen of Spades

*** SUMMARY ***

Total pot $396.00 Rake $3.00

LepToc: Shows King of SpadesQueen of Diamonds

LepToc: wins $48.00

AAlmighty: wins $348.00

 

 

Denna hand kommer lite senare mot samma snubbe!

Jag reraisar han i hopp om att ta hem potten där och även om han synar så raisar han ju över 30% av sina händer och ska träffa något riktigt bra om han skall kunna syna min con bet på floppen.

Floppen e ganska bra möjligt att han kan ha en dam men känns inte så iaf. Bettar ut i hopp om att han skall lägga sig.

På turn blir det svårare känns som det är dags att ge upp handen och den checkas ner till river där han visar A3s!!!!!! Fy fan vilken firre!

 

Hur skulle ni spelat denna handen ge gärna synpunkter!

Visst ni skulle säkert aldrig reraisa med ATo men låt oss säga att ni får för er och göra det! Hur gör ni på de olika gatorna. Fi har 35/32 på 51 händer.

GAME #1158318779: Texas Hold'em NL $1/$2 2008-09-10 11:55:56

Table Nelidovo (No DP)

Seat 1: LepToc ($203.00 in chips)

Seat 2: katazrofi80 ($277.95 in chips)

Seat 4: GUEGUEN ($102.80 in chips) DEALER

Seat 5: issac1234 ($91.00 in chips)

Seat 6: AAlmighty ($348.00 in chips)

Seat 7: sestertius ($321.30 in chips)

issac1234: Post SB $1.00

AAlmighty: Post BB $2.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to AAlmighty 10 of DiamondsAce of Clubs

sestertius: Fold

LepToc: Raise (NF) $7.00

katazrofi80: Fold

GUEGUEN: Fold

issac1234: Fold

AAlmighty: Raise (NF) $28.00

LepToc: Call $21.00

*** FLOP *** 6 of Diamonds6 of ClubsQueen of Hearts

AAlmighty: Bet $42.00

LepToc: Call $42.00

*** TURN *** Queen of Clubs

AAlmighty: Check

LepToc: Check

*** RIVER *** Queen of Diamonds

AAlmighty: Check

LepToc: Check

*** SUMMARY ***

Total pot $138.00 Rake $3.00

LepToc: Shows Ace of Diamonds3 of Diamonds

LepToc: wins $69.00

AAlmighty: wins $69.00

 

Dagens resultat: +616 = 4121

Mål: 100,000kr

Kvar: 98231-4121= 94110kr

 

Företaget:

Var ju som sagt på nyföretagandecentrumet igår och fick en affärsplansmall på cd, som jag tänker fördriva tiden med idag.

Affärsplanen är det viktigaste om man skulle behöva ta ytterligare lån från bank osv, så den måste va tipp topp!

Hade även ett seminarium i online idag där vi gick igenom olika bolagsformer och jag tror jag bestämt mig för enskild firma, men det beror ju lite på om det kommer in en partner på väg mot starten eller inte.

 

ps imorgon blir det nog lite grind NHL 09 kommer ut till xbox vilket kommer nötas imorgon!!!!

Någon på pf som oxå lirar nhl 09 kan ju skriva här så kanske vi ta en match!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade även ett seminarium i online idag där vi gick igenom olika bolagsformer och jag tror jag bestämt mig för enskild firma, men det beror ju lite på om det kommer in en partner på väg mot starten eller inte.

 

Jag skulle rekommendera AB oavsett, speciellt när du ju nu insett att du behöver ett kapital ändå.

 

Har du frågor så får du gärna höra av dig till mig.

 

Enskild firma är typ bra om du säljer dig din egen tid som konsult, inte annars.

 

Är det något spelrelaterat/pokerrelaterat får du också gärna höra av dig till mig :ola::-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera AB oavsett, speciellt när du ju nu insett att du behöver ett kapital ändå.

 

Har du frågor så får du gärna höra av dig till mig.

 

Enskild firma är typ bra om du säljer dig din egen tid som konsult, inte annars.

 

Är det något spelrelaterat/pokerrelaterat får du också gärna höra av dig till mig :ola::-)

 

ja hör gärna av mig till dig oavsett :roll::lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera AB oavsett, speciellt när du ju nu insett att du behöver ett kapital ändå.

 

Har du frågor så får du gärna höra av dig till mig.

 

Enskild firma är typ bra om du säljer dig din egen tid som konsult, inte annars.

 

Är det något spelrelaterat/pokerrelaterat får du också gärna höra av dig till mig :ola::-)

 

Jo jag har just bollat mellan dessa två antingen aktiebolag eller enskild firma.

Det som talar för enskild firma är att jag slipper ha en dyr revisor, iaf inte tvungen att ha en.

Sen känns det som att det är mycket mer jobb med ett aktiebolag, fler saker att hålla koll på men det är ju inget som säger att man inte ändrar bolagsform senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit lite inaktiv de senaste dagarna. Dels är det pluggrelaterat men även att en polare från malmö har kommit upp och stannar några dagar. Vi har nött massa NHL 09 matcher online :)

 

Men ska snart ta upp min grindande igen och skriva lite om hur d går etc med företaget.

Som ni ser har jag även avslöjat min företagsidé längre upp och hoppas ni kan komma med kommentarer och funderingar.

 

Over and out/MooSys

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...