Gå till innehåll

QQ trebettad ur poss NL2000 turn


Recommended Posts

Ja. Låt oss omvandla vår hand med grymt mkt showdownvärde till en bluff och representera en endast marginellt bättre hand.

 

Och vad ska vi göra om Fi höjer flop här? Har han AA-KK, AK, lr JQs lr kanske JJ och han har sett på WPT att han måste höja för att veta var han står?

 

Man checkar inte här för att mix it up, utan för att man vill få mest värde ur QQ. Att Mix it up är då att ibland även checka AK, KK, AA och JJ här. Tanken är ju inte att vara lurig utan framför allt balansering av check med QQ lr säg AQ.

 

Göra om till bluff om vi cbetar? Herregud. Jag checkar absolut QQ här en hel del och har definitivt inte sagt att det är något fel i det men att man skulle göra om handen till en bluff genom att cbeta kan ju knappast vara rimligt. Kan knappt vänta tills jag har rulle för 10/20 om fi aldrig fortsätter med något som inte slår QQ när vi cbetar här.

 

Sen skrattade jag faktiskt åt att fi kanske "har sett på WPT". Det skulle väl vara ungefär lika dåligt för oss om han höjer JJ för att se var han står som att han bluffar om vi checkar. Och om han nu skulle göra det har vi bevisligen inte alls gjort om QQ till bluff.

Jag förstår iaf överhuvudtaget inte hur WPT är relevant :mrgreen:

 

Balans ja, man kan lika gärna prata om att man balanserar genom att cbeta så man inte exakt alltid enbart har stål och bluff i sin cbet-range här. Och ska man alltid checka just QQ (eller bara exakt QQ?) och sämre för att det har "grymt mkt showdownvärde" måste man visst det checka stål också om man ska vara någorlunda balanserad.

 

 

Jaja, för att cliffnotea mig själv har jag verkligen inget emot check men det är absolut inte enda sättet att spela handen på och jag tycker dina resonemang är rätt märkliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metaddict:

 

Det hela bygger ju huvudsakligen på att vi är oop. I position kan jag tänka mig o betta en del av gångerna just för att sämre PP, o annat som QQ slår, kan syna en CB en stor del av tiden, för CB oftast inte är trovärdiga. Där kan det t o m vara en bättre lösning EV-mässigt att beta åtminstone flop för att utöka CB-hdn utöver luft, drag och topp-par.

 

WPT-referensen är för att Mike Sexton jämt envisas med att säga att man ska slå om för att veta var man står, vilket är ett stående skämt i pokerkunniga kretsar. Drog det bara som en kuriosareferens.

Självklart gillar vi om JJ rejsar, men vad jag försökte belysa var att genom att CBa oop här, om Fi höjer floppen, så blir handen så jävla svårspelad. Speciellet om Fi är någorlunda kompetent o följer upp på turn med en bred HD.

 

Det vanliga argumentet är ju att om fi höjer en sån flopp så är vi slagna o måste släppa. Jag försökte belysa att Fi mkt väl kan tänkas höja med händer som inte har oss slagna, dels drag, dels händer som han vill veta "var han står" med, vilket gör att fold skulle vara fel.

 

Problemet är ju att definiera hur stor del av hans flopraise-HD består av händer vi slår, kontra, händer som vi har slagna, och vi blir egentligen tvungna att spela för stack med en rätt så marginell hand i en pott som 3bettats pre o på flop.

 

Eftersom vi är oop så kan jag tycka att pottkontroll är då att föredra i sånt här läge, samt att man får mer värde (lr åtminstone samma värde) av check än bet. Vi tappar värde mot t ex sämre PP, men jag kan inte tänka mig att vi får betalt av de händerna mer än en flop-CB, men den förlusten kompenseras nog med en del 1 lr 2-barrellsbluffar av Fi som vi synar ner. Mot händer som har oss slagna tappar vi en mindre pott än om vi skulle beta ut. Vi slipper också hantera bluffraise vilket gör livet enklare.

 

Så totalt sett känns bet-varianten som en mer högvariansspel som åtminstone jag försöker undvika oop med en marginell hand som 2a paret.

 

Om inte jag har helt fel, så spelar du huvudsakligen turneringar, och där, med tanke på tidspressen att ackumulera chips, kan det vara korrekt att spela QQ aggressivare i sånt läge. Men i cashgame, utan ackumuleringstidskrav, kan jag inte direkt se värde i att spela en stor pott i ett sånt här läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du dodgear det väsentliga i metas inlägg nu Supertequila.

Balans ja, man kan lika gärna prata om att man balanserar genom att cbeta så man inte exakt alltid enbart har stål och bluff i sin cbet-range här. Och ska man alltid checka just QQ (eller bara exakt QQ?) och sämre för att det har "grymt mkt showdownvärde" måste man visst det checka stål också om man ska vara någorlunda balanserad.

 

vore intressant med en vidareutveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Mix it up är då att ibland även checka AK, KK, AA och JJ här. Tanken är ju inte att vara lurig utan framför allt balansering av check med QQ lr säg AQ.

 

Tycker du dodgear det väsentliga i metas inlägg nu Supertequila.

 

 

vore intressant med en vidareutveckling.

 

 

Jag tycker att jag nämner att man ska checka stål ibland för att balansera spelet?!

 

Vad gäller att beta ut med QQ för att utöka HDn utöver stål, drag o luft så har jag skrivit skälen ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag förstår inte varför vi inte vill ha en bred hd även ur position.

 

Är inte HD.n tillräckligt bred med stål, luft, och drag. Eller ska vi ha en bet-HD på i princip hela vår preflopp3betsHD?

 

Jag tycker bara att händer som t ex QQ här, kan spelas på ett bättre sätt av skäl jag nämner i föregående inlägg.

 

Det värde man tappar genom att sämre händer som typ sämre PP synar en CB, får vi igen de gånger Fi väljer o bluffa vår check.

Vi tappar mindre mot bättre händer.

Variansen minskar.

Vi slipper spela stack i en ren gissningslek där Fi väljer att höja flop.

Vi får ytterligare bluffvärde ur fi som vi inte får genom bet.

Vi slipper göra handen till en bluff.

Vi kommer billigare till river och får ev. showdown med en hand som har showdownvärde.

 

Det är väl kontentan av allt tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Fi kan syna med flera pocketpar eller en parad T. Jag är rätt dålig på att speca range men Fi kan nog mycket väl spela 55-99,9T,JT,AJ (och även mer trista händer för hero som TT, AA, AK,K10 osv). Håller med dig helt om att vi kan få ett herocall på river med push oop. Han kan nog syna rätt brett tror jag. Dock trist om A faller på river. Min halvrädda spelstil motiverar turnpush för mig, men det är dock kanske inte rätt spel om man vill maximera vinst.

 

men lol! du anklagar mig för att jag inte postar nån vettig strat medan din egen analys är så löjeväckande att man mår dåligt; jag tror att det här forumet hade klarat sig bättre utan att du postade strategi samt att jag började trolla på heltid ... that's saying a lot mtp den låga nivån på mitt postande!

 

Jag ska ta av mig trolldräkten för en stund för att ställa en seriös fråga till dig angående rangen du satte upp: varför ska fi endast med pp's från 55-99? Varför inte syna med hela pp-rangen? Upplys mig tack ....

 

Trolldräkt på ... On another note: lol, din halvrädda stil du verkar ju fan spritt språngande galen! Flame on!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...