Gå till innehåll

Bestulen i garderoben!


vafantroru

Recommended Posts

tjena, va på en frest igår på en " klubb" i sthlm och lämna in jackan i garderoben ( ipod i innerfickan glömde man givetvis att ta ut )!

 

när man skulle hämta jackan va ipoden borta. lacka ordentligt men man kan ju inte göra ett piss. fick ngt sunkigt nummer man skulle ringa idag. e 100 % på att fi**an i garderoben snodde den. den vanliga garderoben var full när vi kom så vi som kom sent hänvisades till att lämna in jackorna i köket ( ja litet ställe ) och där låg dem i ngn liten korridor. E detta ngt att ta upp när man ringer idag? va ska man säga? hare hänt er ?!?! tacksam för svar!

 

de måste väl finnas några regler angående hur jackorna ska förvaras och hur många som får ha kontakt med jackorna? tacksam för svar av ngn kunnig eller vart man kan vända sig om för info 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, jag brukar stå i en garderob och vi ansvarar inte för lösa föremål(en ipod räknar väl som ett löst föremål?)!

 

Och det gäller i stort sett alla ställen. Så, kort sagt, det är nog kört att få någon ersättning.

 

//Hickmott

 

Jag har precis läst ett rättsfall om detta mellan spy bar och två gäster. Och det finns väldigt klara likheter mellan det fallet och ditt. Och det som talar till din fördel var att det rättsfallet också handlade om en temporär garderob. För att det ska gälla att de inte ansvarar för lösa saker måste det stå tydligt skyltat, så tydligt att det omöjligt går att missa. Och i en temporär garderob är det mycket troligt att de missat det. Vidare så krävs det ännu mera från deras sida just därför att garderoben var tillfälligt inrättad.

 

Detta förutsätter att de tog betalt för att ta emot din jacka. Om du är intresserade kan jag gräva fram rättsfallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade detta meddelande privat men vi kan ta det här med ifall någon annan råkar ut för samma sak.

 

Tjena jag har tyvärr ingen möjlighet att skicka domen men du kan få mål nummret så kan du kontakta http://www.stockholmstingsratt.se och få domen från dem.

 

Mål.nr. FT 8 - 278 - 97

 

Ett utdrag som kan vara intressant (Arnolds Salonger = spy bar):

 

"Joakim Lundfeldt har även yrkat ersättning för en i halvrocken förvarad mobiltelefon. Arnolds Salonger (spy bar) har gjort gällande att ersättning för denna under alla förhållanden inte kan utgå. Arnolds Salonger har hävdat att detta följer av allmänna regler om förvaring av detta slag samt att Arnolds Salonger i vart fall har haft en skylt uppsatt i garderoben i vilken det upplystes om att garderoben inte ansvarade för lösa föremål i inlämnade kläder.

Någon allmän regel av den innebörd som Arnolds Salonger har påstått finns inte."

 

"...Det är således inte möjligt för en näringsidkare att friskriva sig från skadeståndsansvar för den egendom han väl här tar emot."

 

"Arnolds Salonger har gjort gällande att det i garderoben fanns anslaget en skylt med upplysning om att garderoben inte ansvarade för lösa föremål i inlämnade kläder. Som ovan anförts kan en näringsidkare inte friskriva sig från ersättningsansvar för egendom som väl tas emot."

 

 

Detta är bara korta utdrag och jag rekommenderar dig att läsa hela domslutet och jag hoppas att du med hjälp av detta kan få ersättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...