Gå till innehåll

Artikelförslag: Poker och Lagar


Mag

Recommended Posts

Ni som läst min andra tråd vet nog vid det här laget att jag ska försöka skriva lite om lagrna som gäller för poker.. Så i den här tråden kommer jag ha olika frågeställningar med er och lite disskutioner..

 

och finns det någon som är en hejare på juridik så för ni gärna skicka mig ett mess..

 

Nu så till första frågan

 

Jag kommer rada upp ett antal spel här.. Jag vill att ni tänker igenom och svara vilka av dessa spel som kräver att du är duktigt på det (Inte har en utgång som styrs av tur)

 

Bingo

Brasilianska stryktipset

Greyhound

Jack Vegas

Joker

Keno

Lotto

Lott Express

Lördagsgodis

Miss Vegas

Måltipset

Oddset

Penninglotteriet

Skrap-bingo

Skrap-labyrint

skrap-pyramid

sportbagen

stryktipset

söndagsbingo

Tia

Triss

Viking lotto

Bingolotto

Big wheel (lycko hjul)

Black Jack

Poker

Caribbean Stud Poker

Roulette

Punto Banco

Sic Bo

Spelautomater (slots)

Videopoker

Tärning (Craps)

 

* Fixar lite i rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som läst min andra tråd vet nog vid det här laget att jag ska försöka skriva lite om lagrna som gäller för poker.. Så i den här tråden kommer jag ha olika frågeställningar med er och lite disskutioner..

 

och finns det någon som är en hejare på juridik så för ni gärna skicka mig ett mess..

 

Nu så till första frågan

 

Jag kommer rada upp ett antal spel här.. Jag vill att ni tänker igenom och svara vilka av dessa spel som kräver att du är duktigt på det (Inte har en utgång som styrs av tur)

 

Beror lite på hur man ser det. Det finns väl minst fyra kategorier:

 

Ren tur (går inte på något sätt att påverka med skicklighet).

 

Spel som går att påverka med skicklighet, men som du alltid är en förlorare på i längden p.g.a. husets edge (-EV spel).

 

Spel som går att påverka (med kunskap, skicklighet m.m.) till +EV, men som fortfarande har ett visst inslag av tur (+EV spel).

 

Rena skicklighetsspel.

 

Bingo

Brasilianska stryktipset

Greyhound

Jack Vegas

Joker

Keno

Lotto

Lott Express

Lördagsgodis

Miss Vegas

Måltipset

Oddset

Penninglotteriet

Skrap-bingo

Skrap-labyrint

skrap-pyramid

sportbagen

stryktipset

söndagsbingo

Tia

Triss

Viking lotto

Bingolotto

Big wheel (lycko hjul)

Black Jack

Poker

Caribbean Stud Poker

Roulette

Punto Banco

Sic Bo

Spelautomater (slots)

Videopoker

Tärning (Craps)

 

Ren tur

 

Bingo

Joker

Keno

Lotto

Lotto Express

Penninglotteriet

Skrap-bingo

Skrap-labyrint

skrap-pyramid

söndagsbingo

Tia

Triss

Viking lotto

Bingolotto

Big wheel (under förutsättning att det är rätt balanserat, men det får man väl utgå ifrån att det är)

Spelautomater (slots)

 

-EV-spel

 

Caribbean Stud Poker

Roulette

Punto Banco

Sic Bo

Videopoker

Craps

Jack/Miss Vegas

Black Jack (med vissa regler tror jag att det är ett -EV-spel. Inte helt hundra på detta dock. Med andra regler kan det vara +EV)

Lördagsgodis

Sportbagen

Måltipset (lite osäker på denna också)

 

+EV-spel

 

Brasilianska/svenska stryktipset

Greyhound

Oddset

Poker

Black Jack (med vissa regler)

 

Rena skicklighetsspel (fanns inga sådana i din lista, men jag tar ett av de bästa exemplen ändå)

 

Schack

 

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar så mycket Hickmott.. hoppas inte att du har nått emot att jag använder mig av detta du skrev i min/mina texter..

 

Något som jag måsste sätta mig emot är att

 

Brasilianska/svenska stryktipset

Greyhound

Oddset

 

är +EV-spel..motivera gärna varför du tycker så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar så mycket Hickmott.. hoppas inte att du har nått emot att jag använder mig av detta du skrev i min/mina texter..

 

Absolut inte, men vänta in lite fler kommentarer och eventuella rättelser.

 

Något som jag måsste sätta mig emot är att

 

Brasilianska/svenska stryktipset

Greyhound

Oddset

 

är +EV-spel..motivera gärna varför du tycker så?

 

Stryktipset är väl möjligen inte det, men de andra går ju, med hjälp av kunskap, att tjäna pengar på. Finns många människor som lever på Sports-betting. Kanske inte genom :evil: svenska spel :evil: men det var mer principen jag var ute efter.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

come down boy come down..

 

Jag kan hålla med dig till viss del..men tycker även att tur/otur spelar in för mycket här..tar ett ex.

 

Har en poker vän som tyvärr är ner i ett ekonomisk träsk..hans far är kusk och sa till sin son..vi har goda möjligheter att vinna detta idag, min vän (sonen) sätter 4000 på denna häst, och hästen börjar gallopera i första varvet..det var det jag menade att det kan i längde inte vara en "säker" investering?? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en poker vän som tyvärr är ner i ett ekonomisk träsk..hans far är kusk och sa till sin son..vi har goda möjligheter att vinna detta idag, min vän (sonen) sätter 4000 på denna häst, och hästen börjar gallopera i första varvet..det var det jag menade att det kan i längde inte vara en "säker" investering?? :roll:

 

Nej, en säker investering är det inte. Det är heller inte vad EV handlar om.

Ponera att fadern kan ge detta tips 100 gånger. Han är säker på att hästen har ~60% chans att vinna. För sakens skull säger vi att när hästen vinner får sonen två gånger pengarna.

 

60 gånger kommer sonen att vinna 8000, 40 gånger att förlora 4000.

Det ger:

 

60*8000=480000

40*4000=160000

 

480000-160000=160000

 

160000/100=1600

 

Detta vad har alltså ett EV på +1600 (notera att siffrorna är helt godtyckligt ryckta ur luften och troligtvis alldeles för optimistiska, men det är bara för att illustrera en poäng).

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att fadern kan ge detta tips 100 gånger. Han är säker på att hästen har ~60% chans att vinna. För sakens skull säger vi att när hästen vinner får sonen två gånger pengarna.

 

I detta fall (när vadet ger två gånger pengarna) är EV+ ända ner till att hästen har 33,333333 (o.s.v.) chans att vinna. Först där blir det -EV.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey Hickmott, jag får tacka så mycket för dina svara, bara en sista fråga på just det här med skicklighet och tur i olika spel..hur skulle vi placera in bridge på listan?

 

Jag är inte så jävla haj på bridge (EDIT: Inte alls haj ska det vara :)), men jag tror att det kan hamna på +EV-spel.

Jag tror dock inte man spelar bridge för pengar. Helt klart är det ett skicklighetsspel med inslag av tur i alla fall.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra bra..känns som vi har fått fram en rätt bra list här nu över de olika spelen..

 

lägger list här och hoppas vi kan få åsikter av lite annat folk

 

Ren tur

 

Bingo

Joker

Keno

Lotto

Lotto Express

Penninglotteriet

Skrapbingo

Skraplabyrint

skrappyramid

Söndagsbingo

Tia

Triss

Viking lotto

Bingolotto

Big Wheel (under förutsättning att det är rätt balanserat, men det får man väl utgå ifrån att det är)

Spelautomater (slots)

 

-EV-spel

 

Caribbean Stud Poker

Roulette

Punto Banco

Sic Bo

Videopoker

Craps

Jack/Miss Vegas

Black Jack (med vissa regler tror jag att det är ett -EV-spel. Inte helt hundra på detta dock. Med andra regler kan det vara +EV)

Lördagsgodis

Sportbagen

Måltipset (lite osäker på denna också)

 

+EV-spel

 

Brasilianska/svenska stryktipset

Greyhound

Oddset

Poker

Black Jack (med vissa regler)

Bridge

 

Rena skicklighetsspel

Schack

 

Så vad blir slutsatsen

 

16/34 spel är helt baserade på tur

11/34 spel bygger mestadels på turen men det finns vissa inslag av skicklighet

6/34 spel bygger mer på skicklighet än tur

1/34 spel är endast skicklighet

 

31/34 av dessa spel är i sverige statligt ägda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill komplettera listan:

 

Trav hittar jag ingenstans. Men jag kanske missar det. Nåväl, +EV måste det vara.

 

Bridge är garanterat +EV-spel, dock inte fyrmanna som jag skulle vilja sätta i Rena Skicklighetsspel.

 

Back-gammon är +EV-spel.

 

Tycker du skall ändra listan lite, för i +EV-spelen så finns det massor med spel där den duktige garanterat vinner över den dålige i längden, som bridge, backgammon osv, och en del där edgen är för liten för att vara säker på det, som BlackJack och trav.

 

Vidare har vi andra spel:

PaiGow - +EV i califonien, -EV i Nevada...

Punto/Banco - Sklansky och Caro har gjort ett arbete som visar att det är +EV - om du har 200 miljoner i bankrulle så kan du få en förväntad vinst på 100kr i timmen... genom att räkna kort och spela när kortleken är i din favör. Det händer ungeför tre gånger i veckan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ren tur

 

Bingo

Joker

Keno

Lotto

Lotto Express

Penninglotteriet

Skrapbingo

Skraplabyrint

skrappyramid

Söndagsbingo

Tia

Triss

Viking lotto

Bingolotto

Big Wheel (under förutsättning att det är rätt balanserat, men det får man väl utgå ifrån att det är)

Spelautomater (slots)

 

-EV-spel

 

Caribbean Stud Poker

Roulette

Punto Banco

Sic Bo

Videopoker

Craps

Jack/Miss Vegas

Black Jack (med vissa regler tror jag att det är ett -EV-spel. Inte helt hundra på detta dock. Med andra regler kan det vara +EV)

Lördagsgodis

Sportbagen

Måltipset (lite osäker på denna också)

 

+EV-spel

 

Brasilianska/svenska stryktipset

Greyhound

Oddset

Poker

Black Jack (med vissa regler)

Trav

Backgammon

Bridge

 

Rena skicklighetsspel

 

Schack

Fyrmanna-bridge

 

ni andra får gärna fylla på listan..

 

 

softabananer

Spelade mycket schack när jag var yngre och vill påstå att det inte är mycker tur alls i schack..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare vill jag tillägga att Video Poker kan vara ett +EV-spel. Det är förvisso svårt (läs omöjligt) att leva på att bara spela Video Poker men det kan ändå ge spelaren en fördel gentemot huset.

 

Blackjack kan även det vara ett +EV-spel som det finns en del som försörjer sig på. Dock förutsätter detta vissa regler och att man räknar kort, men då kan spelaren få en fördel på uppemot 1 procent.

 

Poker är knappast något +EV-spel för en nybörjare, som skulle klara sig bättre vid Craps-bordet än vid Pokerbordet.

 

Schack är förvisso ett skicklighetsspel, men på medelhöga-höga nivåer är det en portion tur inblandad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå - slots kan vara +EV. VP(vissa automater) är definitivt +EV och om jackpotten är tillräckligt stor så kan även vanliga slots vara +EV.

 

Caribbiean stud är med samma resonemang +EV - om jackpotten är över 1.8 miljoner med svenska regler har jag för mig. Allt man behöver är en stor bankrulle och oändligt med tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schack är förvisso ett skicklighetsspel, men på medelhöga-höga nivåer är det en portion tur inblandad.

 

Det där får du gärna förklara för mig.

Hur kan ett spel, med fullständig information för samtliga deltagare och utan någon slumpfaktor, ha någonting med tur/otur att göra?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå - slots kan vara +EV. VP(vissa automater) är definitivt +EV och om jackpotten är tillräckligt stor så kan även vanliga slots vara +EV.

 

Caribbiean stud är med samma resonemang +EV - om jackpotten är över 1.8 miljoner med svenska regler har jag för mig. Allt man behöver är en stor bankrulle och oändligt med tid.

 

Bägge två har du säkert alldeles rätt i sak. Men slots kan du ju inte, för egen maskin, inverka på utgången. Det är ju alltid bara slumpen som avgör?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående schack och turfaktorn:

 

'Chess,' said the Dutch grandmaster, Jan Hein Donner, 'is as much a game of chance as blackjack; or tossing cards into a top hat.' There was a pained silence, then a polite babel of disagreement: it was a game of the utmost skill; a conflict between disciplined minds in which victory would inexorably go to the more perceptive, the more analytical player; a duel of the intellect in which luck played no part. Donner shrugged, lit another cigarette and said: 'Believe that if you like.' Bent Larsen smiled the smile of a man who had heard his friend air such iconoclastic arguments in the past but was quite happy to contest them again, when the score of the fifth game of the World Championship match between Karpov and Korchnoi was brought in. Both men pulled out of their inside pockets the wallet sets all grandmasters seem to carry at all times and began to skim through the moves.

It happened that the teleprinter tape had been torn off after Karpov's 54th move as Black [...]. They studied the position for a few moments, mated Karpov in four moves and were surprised when another whole sheet of moves was brought from the teleprinter.

 

When they saw Korchnoi's 55th move - Be4+ - Larsen's eyebrows went up.

 

'There you are,' Donner said, quietly and without triumph as though some self-evident truth had been revealed, 'pure luck'.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...