Gå till innehåll

NLT - All in med TP och färgdrag, smart eller tomtigt?


Djens

Recommended Posts

Bakgrundsfakta:

 

Suttit och slaskat på ett $200 SH NL på multi ett tag, plockar upp Q9s i sen position, alltid trevligt.

 

Bordsstämning

 

varken för tight eller aggressivt, Chelsea brukar spela relativt tajt ändå och brukar spela på denna nivån. Rätt duktig. Någon kanske känner igen "Beachjoan", har för mig han skrivit några poster här.

 

OpeningBetRound

 

Hand History for Game 1774257929 $200 NL Hold'em - Tuesday, March 22, 08:02:41 EDT 2005

Table Table 36567 (6 max) (Real Money)

Seat 1 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: chelseablue1 ( $269.9 )

Seat 3: Beachjoan ( $315.85 )

Seat 5: badboytom ( $393.7 )

Seat 6: HvideHenning ( $211.25 )

Seat 10: Jenog142 ( $179.85 )

Seat 8: campasac ( $189.7 )

Beachjoan posts small blind [$1].

badboytom posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to Jenog142 [ Qc 9c ]

HvideHenning folds.

campasac folds.

Jenog142 calls [$2].

chelseablue1 raises [$4].

Beachjoan calls [$3].

badboytom calls [$2].

Jenog142 calls [$2].

 

 

Jahopp, en minimumraise ifrån knappen, kan betyda precis vad som helst och med massa limpare känner jag att jag inte tänker lägga mina kort här utan ska i alla fall se en flopp.

 

 

 

Dealing Flop [ 8c, 9h, 5c ]

 

(Pot = $16 )

 

Jaha, kan man begära en bättre flopp? Topp paret och färgdraget, men bestämmer mig ändå för att checka och se vad PF-raisaren gör.

 

Beachjoan checks.

badboytom checks.

Jenog142 checks.

chelseablue1 bets [$15].

Beachjoan folds.

badboytom calls [$15].

 

Whoops! In med ett pottbet. Han får en syn. Vad den killen har kan jag bara gissa på, 8-9 eller nötfärgsdrag kanske. Här tänker jag på att Chelsea förmodligen sitter på ett överpar typ JJ, QQ eller TT. Bestämmer mig för att försöka sno potten redan här, sitter chelsea på överpar så släpper han de förmodligen här.

 

 

Jenog142 is all-In [$175.85]

 

Dealing Turn: [Jc]

(Pot = $380.7)

 

Jippie!

 

River

 

Dealing River: [8s ]

(Pot =$380.7)

 

Ajdå, parad bräda, men sitter han på överpar har jag det ju ändå...

 

Showdown

 

chelseablue1 shows [ 9d, 9s ] a full house, Nines full of eights.

Jenog142 doesn't show [ Qc, 9c ] a flush, queen high.

chelseablue1 wins $380.7 from the main pot with a full house, Nines full of eights.

Game #1774259789 starts.

 

Avslutning

 

Okej, så han satt inte på det jag trodde, och det var inte en chans att han skulle släppa den handen.

 

Frågan jag ställer mig själv är om jag skulle väntat på turnen och tryckt in där istället? Representera färgen. risken är ju att Badboytom sitter på nötfärgen. Därför valde jag att skjuta in direkt, sen räknade jag med att Alla skulle lägga sig.

 

Skulle jag väntat eller skjutit in där?

Min stora förhoppnings var egentligen att jag skulle tagit potten redan där.

 

Hoppas att jag itne gjort för mkt fel, läste postningsguiden först. :oops:

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte ditt stora överbet all-in på flop om inte du spelar nötterna (alt. toppset) på samma sätt tillräckligt ofta för att det ska vara svårt att sätta dig på en hand.

 

Om du ska lira såhär så måste Fi veta att ett stort överbet från din sida lika gärna kan betyda nötterna som en ren bluff eller semibluff som i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som tyder på att fi har överpar i detta läge (kanske en väldigt dåligt spelad TT/JJ). När han synar dig skulle jag sätta honom på stege, set eller topptvå (alternativt något i stil med AJ-färgdraget eller AQ-färgdraget).

 

Min poäng är alltså att du bara får syn när du är rejält slagen - mot de händer som Fi kan tänkas syna med så ligger du nog rejält efter. Du verkar dessutom vara för rädd för nötfärgen, nötfärgar duggar inte in så tätt i Texas... Jag skulle ha check-callat och avvaktat turn, alternativt höjt pott. Risken finns ju att fi bara synar och vad gör du då om turn blankar? Då sitter du ur position i en stor pott med en rätt kass hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well played sir!

 

Jag hade förmodligen spelat likadant... Hade stackarna inte varit så djupa är det definitivt bästa spelet, nu är det inte lika givet.

 

Med Top par + färgdrag så leder man eller har ett gäng outs.

 

Möjligheten att få syn av ett högt par och köpa ut (fast det eg. var coinflip) adderar lite tiltfaktor/förvirring hos motspelarna vilket inte skadar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade bettat pot på floppen och varit redo att slå om all in om man blir raisad med ett sånt pass liten summa så att det finns en rimlig chans att fi foldar mot omslaget. Detta spel innebär att du vinner mer pengar om fi foldar efter att du slår om, plus att du inte riskerar att ge något gratiskort, det är trots allt troligast att du har bästa handen på floppen.

 

Faktum är att jag i fi:s position skulle oroa mig mer för styrkan hos din hand om bettingsekvensen på flop ser ut som:

 

du: bet

fi: raise

du: all in

 

jämfört med:

 

du:check

fi:bet

du:all in

 

I fall två blir överbettet så stort att jag skulle ha svårt att sätta fi på en färdig monsterhand eftersom nästan alla vill mjölka mer med något sådant. Däremot har jag sett många som överbettar totalt med bara färgdraget i hopp om att sno en minipott genom att riskera hela sin stack. Så i första fallet skulle jag nog kunna tänka mig att folda nåt i stil med botten-tvåparen medan jag i andra fallet skulle syna med botten-tvåparen med antagandet att du sitter på nåt i stil med färgdrag med eventuellt ett par.

 

Det är min erfarenhet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte ditt stora överbet all-in på flop om inte du spelar nötterna (alt. toppset) på samma sätt tillräckligt ofta för att det ska vara svårt att sätta dig på en hand.

 

Om du ska lira såhär så måste Fi veta att ett stort överbet från din sida lika gärna kan betyda nötterna som en ren bluff eller semibluff som i det här fallet.

 

Var går gränsen för överbet?

 

Eftersom ett pottbet på floppen i detta läge motsvarar 3/8 av stacken ($60 av $160 kvarvarande), så tycker jag inte att all-in är ett överbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var går gränsen för överbet?

Alla belopp över pottstorleken är överbet.

 

Jag hade nog också föredragit nidsons version. Till att börja med vet du inte att potten blir betad efter dig och rundcheck är inte bra här. Vidare så vet du ju defintivt inte att någon synar om någon betar efter dig, och checkraisar du en enkelbetare så kommer du verkligen överbeta potten mer än lovligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...