Gå till innehåll

Driver en webshop - när måste jag skatta?


Recommended Posts

Tänkte att jag skulle posta denna frågan här på pokerforum även om den inte handlar om poker då det finns många väldigt kunniga här.

 

Jag driver som topic säger en webshop och drar väl in ungefär 5000 i veckan i vinst. Har bara haft den uppe i 2 veckor så det kan ju både gå ner och upp i längden. Det är inget reggat företag eller så. När måste jag betala skatt och hur kan de se hur mycket jag ska skatta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte ens säker på att du får driva shopen utan att ha firma och vara momsregistrerad. Lägger du på moms på dina varor?

 

Annars får du nog göra det i nästa deklaration och ta upp det som hobbyverksamhet och fylla blankett T2.

 

Om du ska fortsätta med shopen och den är vinstgivande så måste du nog regga en enskild firma.

 

Jag föreslår att du letar upp någon på din ort som hjälper tll med starta eget typ Almi m.fl. Det brukar vara gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger inte på moms, då skulle priset bli svindyrt för mina kunder och ingen skulle köpa. Men till skatteverket eller den där t2 sedeln så kan väl jag bara skriva en valfri summa och ha den som moms? De vet ju inte om jag lägger på moms eller inte i mitt pris.

 

Varför måste man regga en firma? :/

 

Var får jag tag i en t2 blankett?

 

Vad händer om jag inte skattar? Hur kan skatteverket se hur mycket jag tjänat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här känns verkligen långsiktigt hållbart.

 

haha. Ja, inte är jag speciellt insatt... Men tror vi missuppfattar lite. Skulle jag lägga på moms nu så skulle priset bli svindyrt. Men vi kan ju säga att jag redan har lagt på moms utan att jag förstått det. Säg att jag köper in en vara för 80 kronor och säljer för 120. Istället för att höja priset ännu mer så kan jag väl bara säga att jag har med moms i detta priset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger inte på moms, då skulle priset bli svindyrt för mina kunder och ingen skulle köpa.

 

Varför måste man regga en firma? :/

 

Var får jag tag i en t2 blankett?

 

Vad händer om jag inte skattar? Hur kan skatteverket se hur mycket jag tjänat?

Jag tror inte man måste registrera en enskild firma omgående. Nu minns jag inte exakt, men tror man har flera månader på sig. Långt bak i minnet surrar 3, 6 eller 9 månader. Jag har ingen aning! Kolla med Skatteverket. (Samma gäller skyldigheten om momsregistrering ... tror jag! och där lär ska finnas en omsättningsgräns också, tror jag!) Jag upprepar: Prata med Skatteverket! (Ring dit och var annonym. Fråga bara hypotetiskt lixom!)

 

Reglerna för AB är däremot annorlunda. I ett AB kan du inte inräkna händelser som sker före registreringen.

Säg att du skulle registrera ett AB, då blir de inkomster du haft hittills beskattade som enskild näringsverksamhet och det som kommer efter i Aktiebolaget. Så blir det för att det är två olika juridiska personer med ett AB, men en enskild firma har faktiskt samma organisationsnummer som ditt personnummer = samma juridiska person.

 

Blankett T2 finns här.

Men jag tror inte detta är en hobby för dig. Risken är mycket stor att SKV skulle se din webshop som näringsverksamhet. Hör med SKV!

 

Om du inte skattar för dina inkomster finns risken att du åker fast för skattebrott/ekobrott, brott mot bokföringslagen, får skattetillägg, blir skönstaxerad osv osv. Deep shit alltså.

 

Skatteverket har anställt en spindel från Skansenakvariet för att sköta smutsjobbet. För att ta reda på hur mycket du iaf. cashat ut kan Skatteverket förelägga din bank att lämna in detaljerade kontoutdrag. Ingen chans att komma undan där alltså.

haha. Ja, inte är jag speciellt insatt... Men tror vi missuppfattar lite. Skulle jag lägga på moms nu så skulle priset bli svindyrt. Men vi kan ju säga att jag redan har lagt på moms utan att jag förstått det. Säg att jag köper in en vara för 80 kronor och säljer för 120. Istället för att höja priset ännu mer så kan jag väl bara säga att jag har med moms i detta priset?
Ja, vinsten per såld enhet är 16 kr netto. För att tjäna 5000 kr i veckan måste du sälja 313 st. Av dom 5000 kronorna kommer du ungefär att få behålla 1700 kr när alla andra skatter är betalda.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Moms:

http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/alltommoms.4.18e1b10334ebe8bc80005374.html

 

Du bör nog ta en titt på ovanstående. Det är inte så att man själv direkt väljer bort eller till moms utan det finns lagar som reglerar sådant.

 

Utdrag:

 

Vem är skattskyldig?

 

Du som ska betala in moms till staten sägs vara skattskyldig till moms.

 

Du är skattskyldig om

 

* du omsätter (säljer eller tar ut) varor eller tjänster

* varorna eller tjänsterna är momspliktiga

* omsättningen görs i en yrkesmässig verksamhet och

* omsättningen sker inom landet.

 

Vad är yrkesmässig verksamhet?

 

För att du ska anses driva yrkesmässig verksamhet måste den bedrivas:

 

* självständigt

* varaktigt

* med vinstsyfte.

 

Vad ska jag betala moms på?

 

Som företagare ska du ta ut moms av dina kunder när du säljer varor eller tjänster. Nästan alla varor och tjänster är momspliktiga, men det finns några undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha. Ja, inte är jag speciellt insatt... Men tror vi missuppfattar lite. Skulle jag lägga på moms nu så skulle priset bli svindyrt. Men vi kan ju säga att jag redan har lagt på moms utan att jag förstått det. Säg att jag köper in en vara för 80 kronor och säljer för 120. Istället för att höja priset ännu mer så kan jag väl bara säga att jag har med moms i detta priset?

 

Jag kan nog med klarhet säga att det du håller på med är direkt olagligt. Du kan inte sälja varor i Sverige utan att lägga på moms och vara momsregistrerad. Det finns olika momssatser och vissa tjänster som är momsfria typ kultur och utbildning.

 

Och skatteverket kommer nog upptäcka det förr eller senare jag vet inte vad de har för rutiner. Tänk om de som köper av dig börjar dra av grejerna i sina företag? Vet inte om de har kontakt med posten osv...

 

Om du ska fortsätta med detta så föreslår jag att du tar tjuren vid hornen och gör det på rätt sätt.

 

Det blir ju lite dyrare för slutkonsumenten med momsen på men du som företagare kan kvitta utgående moms mot ingående moms och på så sätt minska momsen du måste betala till skatteverket.

 

Du kan ju dra av massa också i företaget, telefon, bredband, hemsida, datorer, arbetsrum m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oh herregud vad jobbigt detta var då.

 

Hur blir jag momsregistrerad då?

 

 

 

 

Läste att det är 12% moms. Vad gäller detta på? Det jag köper in det för eller det jag säljer det för? För om jag säljer något för 120 kronor nu så kan jag ju ändra priset till 110 och sedan lägga på 12% moms vilket då totalt sett skulle bli 123?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju svinlite?

 

Ja, vi har extremt högt skattetryck i Sverige (bland annat en löneskatt på över 50% totalt med alla skatter och avgifter på lönen).

 

 

Momsen för varor är 25%, inte 12%

 

Om Skatteverket kommer på dig sälja som du gör nu så är det ungefär: Hur mycket pengar har du? Ge oss dom och hoppa in i finkan. Det enda de troligen inte kan döma dig för är bokföringsbrott eftersom du inte har en bokföring, resten kan de nog...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har extremt högt skattetryck i Sverige (bland annat en löneskatt på över 50% totalt med alla skatter och avgifter på lönen).

 

 

Momsen för varor är 25%, inte 12%

 

Om Skatteverket kommer på dig sälja som du gör nu så är det ungefär: Hur mycket pengar har du? Ge oss dom och hoppa in i finkan. Det enda de troligen inte kan döma dig för är bokföringsbrott eftersom du inte har en bokföring, resten kan de nog...

 

Så vad gör jag tillsvidare? Drar ner shoppen helt tills jag har snackat med almi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oh herregud vad jobbigt detta var då.

 

Hur blir jag momsregistrerad då?

 

Läste att det är 12% moms. Vad gäller detta på? Det jag köper in det för eller det jag säljer det för? För om jag säljer något för 120 kronor nu så kan jag ju ändra priset till 110 och sedan lägga på 12% moms vilket då totalt sett skulle bli 123?

Jag kan nästan satsa hela mina BR på att det är 25% moms för dig.
När skattar jag då och hur skattar jag om min verksamhet nu inte är en hobbyverksamhet?
Det beror på hur ditt verksamhetsår är.

Har inte SKV i din kommun (eller närheten) kurser/infoträffar för nya företagare? Kolla!

Det är ju svinlite?
Nej då. Om du säljer 10 ggr så mycket i veckan * 4 veckor i månaden, så cashar du hem 68.000 kr i månaden, netto! (eller iofs inte. för om du tjänar så mycket så ökar din marginalskatt bra mycket också.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag drar ner sidan kan jag då tills jag snackat med almi (vilket jag nu ska så fort jag kan!) sälja mot förskottsbetalning genom PM på forum så länge? Skatteverket kan väl inte se att jag skickar ut brev med produkter i till folk? Och pengarna jag får insatta på kontot kan väl hävdas vara gåvor? Eller det fungerar inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Skatteverket kommer på dig sälja som du gör nu så är det ungefär: Hur mycket pengar har du? Ge oss dom och hoppa in i finkan. Det enda de troligen inte kan döma dig för är bokföringsbrott eftersom du inte har en bokföring, resten kan de nog...
Just avsaknaden av bokföring är i sig ett bokföringsbrott som ger fängelse.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nästan satsa hela mina BR på att det är 25% moms för dig.

Det beror på hur ditt verksamhetsår är.

Har inte SKV i din kommun (eller närheten) kurser/infoträffar för nya företagare? Kolla!

Nej då. Om du säljer 10 ggr så mycket i veckan * 4 veckor i månaden, så cashar du hem 68.000 kr i månaden, netto! (eller iofs inte. för om du tjänar så mycket så ökar din marginalskatt bra mycket också.)

 

Varför skulle jag helt plötsligt sälja 10 gånger så mycket?

 

Men går det att ta allt det här med almi? Och vad skulle det gå loss på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag drar ner sidan kan jag då tills jag snackat med almi (vilket jag nu ska så fort jag kan!) sälja mot förskottsbetalning genom PM på forum så länge? Skatteverket kan väl inte se att jag skickar ut brev med produkter i till folk? Och pengarna jag får insatta på kontot kan väl hävdas vara gåvor? Eller det fungerar inte?
Tagga ner! Nej, du behöver inte släcka hemsidan. Ring SKV snarast, samla ihop alla papper, verifikationer, ring ALMI, ring en bokförare. Än så länge är du troligen safe.

Säljer du prylar genom pokerforum/via pm? Varför har inte jag fått nå erbjudande/spam då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...