Gå till innehåll

PLO-Tilt Grundkurs Del 2 - Tilt to un-tilt to mega-tilt


parre

Recommended Posts

Kära läsare, när ni sitter där kallsvettiga i pannan efter lite skönt tiltande och märker att bankrullen på åtta inköp är nere i ett inköp, vad gör ni då? Slutar spela? Tar en paus? Byter spel?

 

Nej, det är helt idiotiskt. En inbiten tiltare identifierar situationen som ytterst negativ och fantastiskt -EV och fortsätter spela PLO för att snabbt vinna tillbaka och bygga upp stacken igen. Trots allt så säger ju fysikens lagar att det som kommer upp måste komma ner igen, alltså borde även det omvända stämma - det som går ner, kommer upp igen. Kanske forumets egen Fysikern kan sprida lite klarhet kring detta...

 

Hur som helst, du sitter med ditt sista inköp, som inte ens är ett helt inköp utan är typ 48.25. Resten av bordet känner din desperation och är beredda att hugga direkt.

 

DÅ LOSSNAR DET! En pott här och en dubbling. Upp till 150. Grind och bra spel. Upp till 300. Bara 100 kvar till noll. Plötsligt floppar man nötfärgdraget + nöthålstegdraget och hamnar allin mot två pers. Turn: blank. River: NÖTHÅLSTEGE!

 

När man väl hamnar jämnt upp känner man en stor tillfredställelse samt en vilja att aldrig mer spela PLO igen. Dock så kommer en van tiltare alltid igen. Skam den som ger sig, när ena tilten har tillintetgjorts av en plussession så är det alltså dags att grundmura nästa, ännu värre, tilt.

 

Mer om det i del 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre va iskall i grytorna i helgen.

 

Utköpet mot Björne va så sjukt snyggt!! QK53 mot QKJJ. All in preflop. Parre drar mot färgen i klöver och 5or och 3or.

 

Klonk klonk klonk! Färgen kom redan på turn har jag för mig, vilket gjorde det hela ospännande... Men fan va snyggt det var!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det var ett riktigt vackert utköp.

 

Jag drog iofs till K/Q också, så efter floppen hade jag två kungar, två damer, två femmor, tre treor och alla klöver.

 

Att köpa ut Björne i en gryta är alltid guld. Att köpa ut han överhuvudtaget är guld, samt att vinna en pott mot han. Riktigt skoj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, gulade inte du på vårt 5-5 Dealers-bord på Klubben i lördags? ;)

 

Denna text handlar alltså inte om spelet i förrgår... :)

Vad jag menade var att du sa att du var gul när du drog från bordet, vilket fick mig att tro att du inte hade några mer pengar att slaska med. Jag gulade inte på 5-5-bordet, det sade jag aldrig, jag sade att jag var för tiltad för att fortsätta spela efter att ha backat tre inköp på 30min (och spelade heads up med dig istället) och inte hade råd att backa mer den kvällen, i själva verket hade jag fyra inköp till i plånboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...