Gå till innehåll

Min kompis är spelberoende!


NeoSlayer

Recommended Posts

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

hmmm en bra ide kan vara att visa han att det inte är leksakspengar, kan vara lätt att tro så... Få honom att köpa nåt av sina pokerpengar ( en bra pokerbok kan vara att rekomendera eller en film ) så kommer han säkert att uppskatta de mer. Allså nu kanske så betalar ha nsina räkningar men man sjunker bara djupare för varje dag ( jag vet vad jag pratar om :( ) Du måste få han att inse att det inte kan förtsätta så och få han att inse att han inte ljuger får nån annan utan bara för sig själv...

 

Mvh och hoppas att det verkligen ordnar sig poker ska vara kul att spela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tagg ner stressnivån lite, annars så får vi kör en liten utvisning på denna tråd tills folk lungat ner ser lite!

Härlig stavning!

Du har bara sett början, min fin-fina gramatik och stavning är smått legendarisk här på forumet... :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite märkligt tycker jag att folk föreslår hur killen i fråga ska spela och vilka böcker han bör läsa när det uppenbarligen handlar om en grabb som har stora spelprobelm.

Hade han varit intresserad av att vinna hade han försökt lösa spelet genom litteratur och dyl. Bevisligen spelar han för att få kick och det gör oftast de som har problem med spelandet.

Han visar en klara missbruksproblem och bör söka hjälp och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag får slänga in mina två ören i potten tycker jag nog att det är minst lika illa att försöka lära ett uppenbart hopplöst fall att lira, som det är att vilja veta var och när han lirar.

 

Lets face it, han kommer aldrig bli duktig på poker, så varför säga åt honom att köpa en bok, så han lär sig att spela tråkigt samtidigt som han förlorar? Nu har han åtminstone lite kul när han får spela alla händer.

 

Jag tror personligen att

"Du, jag har 6200 pokerspelande polare som undrar var, när och under vilket nick du lirar. De fick nyss höra att du ger bort 10-20K i månaden och då kissade de nästan på sig av upphetsning."

tar bättre skruv än

"Du... köp en bok vetja..."

 

Som Pedi sa: Snubben behöver professionell hjälp, ingen manual för hur han eventuellt förlorar lite långsamare och har tråkigt på kuppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker definitivt det låter som om killen är spelmissbrukare och behöver hjälp, att han klarar av att betala räkningar idag betyder ju inte att han alltid kommer göra det, som jag har förstått det så brukar en spelmissbrukare gå upp i nivå, aldrig ner. numret till stödlinjen för spelberoende är 020 81 91 00, tycker du ska ringa dit och be om råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inget att tillföra, jag kan inte sätta mig in i din kompis problem (jo det har han nog) och jag hoppas du kan hjälpa honom på något sätt.

 

Bara en detalj:

hans liv går ut på att spela och han älskar det verkligen fast han förlorar

 

Tydligen är det verkligen att spela i betydelsen "spela bort alla sina pengar" han gillar? Han skulle inte vara tillfredsställd med att spela rollspel eller vanliga dataspel? Då är det nog ett riktigt problem han har, nåt som ligger djupare än att han är slarvig med potoddsen.

 

Som referens (kanske som stöd för din argumentation) vill jag påpeka att det är fruktansvärt mycket pengar han spelar för (det kan låta självklart men kanske är det inte det?!) Han kanske behöver få veta att många av oss spelar för betydligt mindre summor, även om de som man hör mest om kanske spelar för mer. Jag tror att många vägrar att spela bort mer än säg $200 i månaden, även om de tjänar bra (för min del skulle det nog snarare vara $100, om jag nu inte råkade ligga plus). Även om det funkar för honom just nu eftersom han tjänar bra och inte har någon att försörja bör han kanske få höra att han spelar på en absurt hög nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

OJ! vilken storm..

Fårstår att det kan vara svårt att få grepp om hans personlighet och vad han har för problem. Ja, han är en spelmissbrukare och han vet om det!! Han kan tom skoja om det ibland. Söka hjälp? Inte! Spela är hans liv och det enda är att försöka få han att komma ner på en "normal" nivå. För att ge ett exempel så var vi väl alla i vårat kompisgäng mer eller mindre spelmissbrukare av ngt slag. Sen började vi spela poker. Ingen gick ju plus i början men allt eftersom började alla vinna utom han. Samtidigt som vi slutade med trav, tips, lången och allt sånt. Så för oss andra blev skillnaden ganska stor eftersom istället för att förlora större delen av lönen varje månad så vann man istället.. så i hans ställe så är skillnaden 0. Han förlorar på poker istället för andra spel.

Det som gör mig lite ledsen och förbannad är att andra folk lägger in små kommentarer bakom hans rygg när dom träffar mig eller ngn annan av hans kompisar, t ex : hur går det för XXXX går han nuts?

Jag brukar säga ifrån men ibland orkar man liksom inte och ger ett jakande svar. Vad dom inte vet är att XXXX är en som ställer upp i alla väder, han är den förste som står på plats om du behöver flytthjälp eller liknande. Kort sagt, en riktigt bra vän som aldrig yppar ett ont ord om någon.

 

Jag har tagit till mig allt som alla har skrivit och tackar ödmjukt alla som försökt hjälpa till. Givetvis vore det bästa om han slutade spela helt, men som ngn nämde, förmodligen krävs det en annan vändning i hans liv i så fall, flickvän eller annat stort intresse som bräcker spelet, mindre troligt iof då han har spelat hela sitt liv. Vill än en gång poängtera att det är inte så att han går omkring och säger att han mår dåligt över att han förlorar som en normal pokerspelare skulle göra. Man kan säga att han nöjesspelar fast alldeles för hårt.

 

P.s Wagalasnagala eller vad han nu hette, ni kan ignorera alla sådana inlägg, det gör jag. Dagisnivå. D.s

Neo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tagg ner stressnivån lite, annars så får vi kör en liten utvisning på denna tråd tills folk lungat ner ser lite!

 

- QoS

Härlig stavning!

 

Jag kan inte hjälpa att han är looser. Här finns pengar att tjäna.

Fisk är gott!

 

Jag säger detsamma.

http://dictionary.reference.com/search?q=looser

http://dictionary.reference.com/search?q=loser

 

För övrigt heter jag ades_va alternativt ades på de flesta sajter, bara att messa mig när du känner för en HU. Fisk är som sagt alltid gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN!!!! snälla hjälp mig. kom med tips, är det någon annan som känner igen sig och har lyckats hjälpa sin kompis.

 

Det här är Topic. Vi återgår till det...

HU-utmaningar får ni ta via PM.

 

 

Diskussionen om att spela av spelmissbrukare deras pengar kan ni ta i denna tråd: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=8698

 

Där finns mycket läsvärt. Framförallt av anth som vågar vara politisk inkorrekt och säga vad alla egentligen vill göra utan att någon ska veta det...

 

/Matteprof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att han mår bra av att spela och älskar det.

 

Jag har svårt att tro att någon kan må bra som torskar hela sin lön på poker varje månad. Att det sedan är oerhört enkelt att få omvärlden att TRO att man mår bra och att det inte spelar roll är en annan fråga.

 

De månader, särskilt i början av min pokerkarriär, där jag verkigen spelade bort en jättestor del av mina pengar mådde jag inte bra, men utåt sett kunde ingen ana det. Jag var samma glada skämtsamma snubbe, men folk kunde inte veta att jag innan jag gick och la mig varje natt förbannade mig själv till sömns över min enorma idioti. Trots allt så suger det att leva utan pengar och inte kunna t.ex. dra ut på krogen när man vill på grund av fattigdom eller inte kunna köpa något man får för sig att man vill ha.

 

Just my two cents, bara för att han verkar må bra och säger att han mår bra behöver inte betyda att han faktiskt mår bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att han mår bra av att spela och älskar det.

 

Jag har svårt att tro att någon kan må bra som torskar hela sin lön på poker varje månad. Att det sedan är oerhört enkelt att få omvärlden att TRO att man mår bra och att det inte spelar roll är en annan fråga.

 

De månader, särskilt i början av min pokerkarriär, där jag verkigen spelade bort en jättestor del av mina pengar mådde jag inte bra, men utåt sett kunde ingen ana det. Jag var samma glada skämtsamma snubbe, men folk kunde inte veta att jag innan jag gick och la mig varje natt förbannade mig själv till sömns över min enorma idioti. Trots allt så suger det att leva utan pengar och inte kunna t.ex. dra ut på krogen när man vill på grund av fattigdom eller inte kunna köpa något man får för sig att man vill ha.

 

Just my two cents, bara för att han verkar må bra och säger att han mår bra behöver inte betyda att han faktiskt mår bra.

 

Hej.

Jag förstår att det låter märkligt och det var bra att du tog upp det här. Hade glömt det. Klart att han inte tycker livet är toppen när han torskat på poker, men iom att han tjänar såpass hyffsat så räcker pengarna ändå oftast hela månaden och det är det enda som intresserar honom. Jag har försökt många ggr att poängtera hur mkt han skulle kunna köpa om han strunta i poker en helg.. (ny TV tex)

Svaret blir oftast: Jo, om man ville skulle det ju inte vara svårt att lägga undan lite varje månad..

Ni får tänka på att han har left så här i 20 år kanske, så om han mådde riktigt dåligt av det skulle jag ha märkt det under dom 12 åren jag har känt honom.. Ekonomisk är väl inte rätt ord men han får pengarna att räcka långt in på månaden ändå. (han spelar ju inte high stakes).

Vad jag ville komma fram till parre med det jag skrev var att ta bort disskutionen om terapi och alla sluta-spela-linjer. Det kommer inte att hända ändå. Jag undrade bara om någon hade varit med om ngt liknande eller om det fanns ngn teori om hur man kunde få han och ändra sin förlorande spelstil till ngt mindre förlorande spelstil.

T ex från loose-passive till loose-aggressiv. Men kan ju finnas andra stilar som passar han kanske. Att han spelar loose preflop går inte ta ifrån honom, han är för nyfiken och envis.

Till sist en sak till som jag glömt... Och det är väl det värsta..fattar inte att jag glömt nämna detta.

Han jobbar borta och är oftast bara hemma på helgerna vilket gör att ofta på fredagskvällen så blir det lite groggar till pokern..Det är ju givetvis en stor bov i dramat.

Kan ju oxå nämna att anledningen till att jag vet allt detta är för att när han skapade sin inloggning så hade han ingen e-mail vilket gjorde att han lånade en av mina så varje gång han gör en deposit så får jag ett mail.

Så han vet att jag vet så att säga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

later som en tuff sits.

 

Basta alt. ar ju att fa honom att sluta, men som du poangterat sa kanske det inte gar. eller? Jag tror de flesta som kanner spelmissbrukare tror att det ar omojligt att fa dem att sluta. Men det finns ju lyckade fall. Sa jag tror detta borde vara det optimala.

 

Gar inte detta sa galler det att fa honom att inse att sattet han spelar pa ar inte bra. Du poangterar att han ar for nyfiken och maste vara med. Jag tror dock att aven nagon som ar beroende kommer skarpa sig nar de inser att det ar mkt roligare att spela 10 hander i timmen och ga +, an att spela 40 hander o ga minus.

 

Det ar ju en mkt storre rush nar man vinner. Och jag tror att om man far honom att andra spelstil lite sa kanske han inser det efter ett tag ocksa.

 

Basta for honom vore ju att lasa detta forum, eller prata pokerteori med pokerspelare.

 

Jag vet inte... kanns lite hopplost. Det galler nog bara att fa honom att inse att det gar att vinna, och det ar mkt roligare att vinna, rusherna ar mkt storre nar man vinner.

 

poangterar dock att det basta vore att fa honom att sluta helt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar tråden om mig? Skulle kunnat ha varit så :/

 

I slutet av 2004 befann jag mig på botten. Har två bankkonton. Ett privatkonto och ett företagskonto. Jag hade inte "vågat" logga in via internet eller kollat saldo i automat under c:a ett halvårs tid för jag var rädd att fejsa mitt problem. Alla räkningar gick på autogiro och de som ej gjorde det betala jag manuellt via Kassaservice, allt för att slippa se hur jag låg till. Det enda jag gick och vänta på var "vändningen" i pokern. Ibland blev det en vändning. Kunde vinna 50k på 2 dagar i hyffsat skärpt spel för att sedan bluffa bort allt i en enda pott på en jävla internetsajt!!

Iaf blev jag tvungen att logga in en dag då några viktiga autogirobetalningar inte gick igenom. Jag möttes av att från att ha haft 200k på ett konto till att se ynka 6000:- Den känslan vill jag inte uppleva igen. 3 seriösa tankar kom direkt:

 

* Bomba allt jag hade kvar på en siffra på rullen.

* Råna en bank.

* Söka hjälp

 

Jag sökte hjälp och fick hjälp av en kille som spelat bort allt. Sin familj, sin brors familj, sina 2 företag han hade ihop med sin bror, mm. Nu är jag själv snart spelfri i 3 månader och mår förhållandevis bra trots konkursförhandlingar i tingsrätten. Min skuta är inte helt vänd än, men jag befinner mig i en bra mycket bättre sits än för 3 månader sedan. T.o.m. kommer jag kunna få behålla mitt företag tack vare min lägenhetsförsäljning och personliga lån av släkt.

 

Det lättaste sättet att din vän lyckas fejsa sitt problem är att han hamnar på botten, riktigt där är han inte men tyvärr måste det nog gå så långt. MEN, om man ska vända skutan INNAN måste du se till att han får träffa människor som redan befunnit sig där, på botten. Jag tror inte att en människa som inte själv har varit i samma sits kan hjälpa en missbrukare ut ur sitt problem. Ett fett brejk från spel är det enda som hjälper men han behöver höra det från en som VET vad som annars kommer hända, kanske inte idag eller imorgon men inom en snar framtid iaf. Böcker och lära han tips och trix är bara lönlöst när man har kommit så långt som han har gjort. Tro mig, jag försökte vända min situation genom att bli en bättre spelare. Det funka ett tag, men tillslut är man tillbaka i kicksökeriet, och man börjar förlora igen.

 

Inget annat hjälper än avhållsamhet och hitta nya intressen som Kidkurry skrev. Trist men sant. Själv har jag gått med i en flipperförening för att bara nämna en åtgärd. Om jag börjar spela poker igen vore kul, jag hoppas men ser det inte längre som en nödvändighet. Mitt liv är fyllt med andra trevliga saker som skänker glädje.

 

Lycka till Neo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack se7en.

Du har så rätt så.

Vi har faktiskt en kompis som har slutat spela och detta på grund av att hans flickvän satte stopp INNAN det hade gått "för långt" ekonomiskt. Idag är han ganska tacksam att hon gjorde det, även om han gnyr om poker ibland.. :?

 

Jag förstår hur svårt det måste vara för alla att skapa sig en rimlig bild av hur hans situation ser ut. Visst han är spelmissbrukare på ett sätt, antar att vem det nu var som skrev överskriften när han klippte ut denna tråd väckte fel sorts av frågor. (inte för att det inte behövs disskuteras). Kanske borde den heta något i stil med "hjälp min kompis att trappa ner lr ngt"

Min tanke bakom det jag skrev var väl att försöka få min vän att spela på en nivå/sätt som kostade honom lite mindre varje månad. Precis som du säger se7en så finns det ingen chans att han slutar spela eftersom han inte vill.

Lite lustigt är det att du skrev att du kände igen dig, min första tråd jag läste här på forumet var "ett sålls bekännelser". Vet inte om du minns det men jag PM:a faktiskt dig och undrade just ifall du hade några råd angående min kompis. Förmodligen mådde du kanske själv så dåligt just då att du inte hade varken tid eller lust att hjälpa ngn annan.

 

Till sist önskar jag att ditt företag blomstrar som aldrig förr och att du blir rik som ett troll.. ;) EK bekymmer är inget jag ens önskar min värsta fiende.

Neo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, finns inget PM från dig i inkorgen och jag kan inte minnas att jag skulle ha raderat något. Fast i mitt sinnestillstånd jag befann mig i under 2004 var jag kapabel till det mesta iofs ;)

 

Jo jag misstänkte att mitt svar var lite OT kanske och det du mest undra över var hur du får din kompis att spela för lägre belopp eller bara sluta förlora. Nu känner jag inte din vän och har inte alla fakta men kan berätta ur mitt egna perspektiv hur jag tolkar situation iaf (med reservation för att inte sitta på alla fakta alltså)

 

Oavsett hur mycket pengar man har och man sköter allt annat i sitt sociala liv så är tecknen på missbruk ganska starka. Om man i snitt varje månad bara backar så spelar man inte för att det är kul och kanske kan tjäna en hacka, men spelar nog inte ens för att man väntar på vändningen utan det är för att fylla sitt liv med något. Det låter hårt och jag sitter inte på alla fakta men jag kan bara jämföra med mig själv:

Jag är rätt social och öppen, har många vänner, lyckats starta och driva ett företag framgångsrikt från grunden, har en förmåga att snabbt lära mig och lyckas i nya saker, typ en talang att lyckas med det mesta man provar på. Borde jag inte vara nöjd med mitt liv? Tyvärr skapar man sig ett behov av att hela tiden söka kickar i livet, anta nya utmaningr, se sina gränser.

När pokern kom in i mitt liv vill jag hävda att det var en kombination av talang och fruktansvärd tur. 20k plus första gången jag satte mig vid ett bord live. 36k plus första gången online. Men trots stor vänskapskrets hade jag inga vänner som spela Texas/Omaha som kunde typ förklara mer ingående vad som gör en spelare vinnande och förlorande i längden. En mentor och ett par böcker borde ha vart på sin plats. Mitt största problem var att jag inte utveckla talangen inom pokern utan utveckla kickbehovet istället. När det behovet hade vuxit till ett problem och jag insåg vad som måste göras för att inte bli en ständig förlorare hjälpte inte böcker och experthjälp. Det var försent att lära sig "sitta". Kicksökeriet var starkare än alla försök till disciplin i hela världen. Nu kanske din vän inte är lika illa ute som jag var, samt inte fått samma kickbehov men om han någon gång säger: "shit, jag losa 10k igår" och ler, typ du känner att han går igång på det, då är risken överhängande att han har kommit så långt som att även en förlust inger en form av kick. Då har han kommit till sista stadiet. Men för att han inte ska hamna där kan bara du och resten av hans omgivning avgöra, själv kan han det inte.

 

Vill inte låta elak, men om ni inte stoppar hans spel helt eller riktigt fejsar hans problem i form av kontoutdrag, totalförlust sen start, totalt nerlagda timmar etc etc är jag hundra på att hans "kontrollernade förlustspel" kommer utvecklas markant. Jag tyckte Kidkurry var en idiot (sorry mannen) när han påvisa mina tedenser till missbruk i tråden "ett sålls bekännelser", och det kommer även din vän tycka om er om ni tar tag i saken.. tyvärr.

 

Lycka till och vill du PM'a om något som du kanske bara vill att jag ska läsa om är du välkommen också.

(det kanske är dig själv tråden handlar om ;) )

 

Se7en :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, finns inget PM från dig i inkorgen och jag kan inte minnas att jag skulle ha raderat något. Fast i mitt sinnestillstånd jag befann mig i under 2004 var jag kapabel till det mesta iofs ;)

 

Nja, det PM:et skulle vara nästan ett år gammalt så det är väl inte omöjligt..

 

Lycka till och vill du PM'a om något som du kanske bara vill att jag ska läsa om är du välkommen också.

(det kanske är dig själv tråden handlar om ;) )

 

Se7en :)

 

Haha.. jo det kanske låter så, anledningen till varför jag bryr mig överhuvudtaget är att det VAR jag för typ 10år sen.. hade oxå eget vid den tiden och hade alldeles för mkt pengar. Spelade inte kort på den tiden men man kan väl säga att det var jag som betalade halva ombyggnaden av ATG:s kontor.. ;)

 

Nu när jag har tänkt efter så tror jag du har träffat mitt i prick, han spelar nog för att fylla ngt sorts tomrum. Senast igår när vi var och käkade så påpekade jag att han måste ändra spelstil, för du kan ju inte tycka det är roligt att förlora hela tiden ? jo, men jag har ju så tråkigt svarade han då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...