Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Delar av ett inlägg från min dagbok:

Vet inte riktigt hur jag skall gå till väga framöver med pokern; tankarna har funnits på att bara lira MTT's men detta är absolut inget bra sätt att bygga upp rullen på. Tidigare har jag endast lirat Sit & goes, vilket jag är bra på men är lite för trött på "turmomentet" där som uppstår då en short ställer på lite vad som helst i bubbelspelet. Skriver lite + och lite - om de tre delarna så ser jag sen vad jag kommer fram till:

Cashgame

Bra: Kan lira stabilt på låga nivåer och skönt att spela ut lite sköna händer (jämfört med hur man lirar i sittarna); så som suited connectors etc.

Dåligt: För stora swingar för mig och för rullen, kan gå från plus 500 till minus 500 på i princip 2 händer vilket tar ordentligt på självförtroendet. Är även för mycket fisk på låga cashnivåer, jag är bättre på att spela mot bättre spelare. Ger inget att spela många bord på SvS, hade man lirat på en annan klient med rb och bonusar hade man varit mer motiverad till att spela fler bord (jag spelar bäst när jag har 4-6 bord uppe...)

Ja, det var ju mest dåliga saker där..

Sit & Goes

Bra: Inte lika stora swingar och känns mycket säkrare för mig iallafall att bygga rulle via sit & goes, även om jag var trött på det innan. Bra är också att jag är duktig på det och är en erfaren sit & go spelar vilket självklart är till god fördel.

Dåligt: Tur momentet på låga nivåer! Jag spelar nästan bara SH Sit & goes och vid bubbelspelet (3 kvar) och jag har rätt bra med marker ställer short med vad som helst, jag leder i 90% av fallen dessa all-ins pre men ändå lottar FI. Detta gör en både irriterad och tiltad. Dåligt är också att man måste starta upp nya hela tiden och att det tar en stund att lira sittar, softare med cashgame, börja när man vill och sluta när man vill.

MTT's

Bra: Förbaskat roligt! Kanske därför man spelar i grund och botten, även om pengarna har kommit in allt mer på sistone som ett krav. Just själva tävlingsmomentet i MTT's är det bästa inom pokern enligt mig och känslan att sitta på ett FT i en stor turre är as skön! Bra är också att jag är bra på det, om jag spelar fler bord samtidigt.

Dåligt: Tar lång tid! Det är den absoluta nackdelen. Ibland kan man sitta i flera timmar utan att få ett öre tillbaka... Det är också, för en lirare på SvS som mig negativt att spela endast MTT's eftersom det inte finns särskillt vettiga sådana på dagtid och inte jätte många heller på kvällarna. Därför känns det som om man "måste" lira sit & goes och /eller cash också, vid sidan om.

Någon som har nåt vettigt tips på hur man kan gå vidare?

Tack på förhand!

Postad

Signa upp för massor med sajter och kolla in utbudet av MTTs.

När du inte har jättemycket tid att spela så spelar du SNGs och om du har en hel kväll och natt som du kan sitta och spela så spelar du MTTs.

Om du har spelat mycket SNG förut blir MTTs mycket, mycket lättare i slutskedet.

Postad

Inte för att kritisera på något vis. Men ditt cashspel är inte bra, jag tycker du ska satsa på att utveckla det.

saker jag tänkt på är:

-Limpar plötsligt skräp här och där

-övervärderar överpar på flop

säkert mera, ta tag i det! :)

Postad
Inte för att kritisera på något vis. Men ditt cashspel är inte bra, jag tycker du ska satsa på att utveckla det.

saker jag tänkt på är:

-Limpar plötsligt skräp här och där

-övervärderar överpar på flop

säkert mera, ta tag i det! :)

Tack för tipsen!

Postad

Vilket tycker du är roligast? Som jag förstår det verkar det vara MTT's. Om det är detta du vill satsa på och utveckla är pokerxfactor.com en kanonsajt med mycket bra turneringscoacher. Endast engelska dock (kan vara värt en notering).

Samma sak gäller sitngo.

Vill du utveckla ditt cashgame spel istället föreslår jag Cardrunners som har väldigt bra videos för alla limits. Om du spelar bättre cashgame mot bra spelare men spelar uselt mot dåliga spelare så finns det förmodligen stora brister i ditt spel, fundera lite över hur coh varför du spelar annorlunda mot bra spelare gentemot dåliga.

Vill inte vara för kritisk men precis som du säger, det finns ingen rakeback på SvS. Det finns massvis med sajter där du kan få bra rakeback deal för CG samt ok turneringsutbud.

Postad
Signa upp för massor med sajter och kolla in utbudet av MTTs.

När du inte har jättemycket tid att spela så spelar du SNGs och om du har en hel kväll och natt som du kan sitta och spela så spelar du MTTs.

Om du har spelat mycket SNG förut blir MTTs mycket, mycket lättare i slutskedet.

Tack för tipsen!

Blir dock svårt att regga sig på en massa siter när man ska bygga rulle =/

Postad
Tack för tipsen!

Blir dock svårt att regga sig på en massa siter när man ska bygga rulle =/

När du bygger rulle så spelar du ju inte så högt och då behöver du inte regga en massa sajter eftersom dom flesta ju har ett helt okej turneringsutbud på lägre nivåer. Kör du Stars och Full Tilt kommer du få ett jättebra utbud under tiden du ska bygga.

Postad

Jag vet inte alls något om hur långt du är i ditt spel eller vad du följer för egna regler, men jag ger tips som iaf hjälpt mig.

Hitta EN bra site (om du har liten rulle kanske du inte behöver 15siter att spela på).

En site som har ett bra utbud av MTT och bra trafik på sng.

Iom att du spelar mkt sng rekomenderar jag skarpt att siten har ngn form av rakeback- /bonussystem.

Lägg in en stor del av rullen på siten som du tar från Svs.

Jag antar att du har nivå krav så som antal inköp för nivån.

Håll dig till dina krav och nöta sng så bygger du rullen.

Gå upp i nivå när rullen accepterar det gentemot de uppsatta kraven och när DU känner dig redo att stiga i nivå.

Samma sak om du backar så går du ner när din rulle inte klarar av den nuvarande nivån du ligger på.

Sätt gärna upp en maxgräns på hur mycket du max får förlora per dag, kommer du upp i den summan är det färdigspelat för dagen.

Ett sätt att få spela MTT kan vara som en belöning. Du sätter upp en gräns för vad du bör tjäna per dag eller kanske vecka. Kommer du över nivån kan du med gott samvete använda dig av överskottet till MTT's.

Jag rekommenderar även att du stannar vid dina sng (och MTT) istället för att omskola dig till CG-spelare.

Variation finns alltid i poker så dem är bara att acceptera. Mindre swings i ditt Sng-spel så lika bra att stanna där då för det är lätt att tilta eller känna sig pressad om man hamnar i en stor downswing.

Ngt annat jag kom att tänka på var att du sa att du gick in med ledning 90% av gångerna när det var all-in. 90% låter som en hög siffra. Ställer du tillräckligt ofta vid bubbelspelet? Blindsen är ofta höga och då bör du kanske sänka kravet på all-in-händer?

Hoppas ngt av mina tankar var givande iaf och lycka till vid borden!

Postad
Jag vet inte alls något om hur långt du är i ditt spel eller vad du följer för egna regler, men jag ger tips som iaf hjälpt mig.

Hitta EN bra site (om du har liten rulle kanske du inte behöver 15siter att spela på).

En site som har ett bra utbud av MTT och bra trafik på sng.

Iom att du spelar mkt sng rekomenderar jag skarpt att siten har ngn form av rakeback- /bonussystem.

Lägg in en stor del av rullen på siten som du tar från Svs.

Jag antar att du har nivå krav så som antal inköp för nivån.

Håll dig till dina krav och nöta sng så bygger du rullen.

Gå upp i nivå när rullen accepterar det gentemot de uppsatta kraven och när DU känner dig redo att stiga i nivå.

Samma sak om du backar så går du ner när din rulle inte klarar av den nuvarande nivån du ligger på.

Sätt gärna upp en maxgräns på hur mycket du max får förlora per dag, kommer du upp i den summan är det färdigspelat för dagen.

Ett sätt att få spela MTT kan vara som en belöning. Du sätter upp en gräns för vad du bör tjäna per dag eller kanske vecka. Kommer du över nivån kan du med gott samvete använda dig av överskottet till MTT's.

Jag rekommenderar även att du stannar vid dina sng (och MTT) istället för att omskola dig till CG-spelare.

Variation finns alltid i poker så dem är bara att acceptera. Mindre swings i ditt Sng-spel så lika bra att stanna där då för det är lätt att tilta eller känna sig pressad om man hamnar i en stor downswing.

Ngt annat jag kom att tänka på var att du sa att du gick in med ledning 90% av gångerna när det var all-in. 90% låter som en hög siffra. Ställer du tillräckligt ofta vid bubbelspelet? Blindsen är ofta höga och då bör du kanske sänka kravet på all-in-händer?

Hoppas ngt av mina tankar var givande iaf och lycka till vid borden!

Tackar så mycket för tipsen!

Ja, jag använder mig av BR-regler som jag också försöker hålla ;)

Problemet med att regga en ny site är att jag har försökt det sååå många gånger, men har så svårt att spela på andra siter än svs, tyvärr asså...

Men kanske kan ge det en chans till, för rb och bonus hade verkligen hjälpt rullen mycket!

MTT's som belöning är en jätte bra idé! Skall verkligen göra så, för att bygga rulle på endast MTT's blir väldigt svårt tror jag..

Det här med 90% av gångerna var en siffra taget ur luften men skulle inte förvåna mig om det är så, typexempel är att jag har typ A9 och möter KQ, leder ju inte med stora siffor där, men dock... Det turmomentet jag är lite trött på i sit & goes.

Än en gång, tack för dina tips och idéer!

Postad
Tackar så mycket för tipsen!

Ja, jag använder mig av BR-regler som jag också försöker hålla ;)

Problemet med att regga en ny site är att jag har försökt det sååå många gånger, men har så svårt att spela på andra siter än svs, tyvärr asså...

Men kanske kan ge det en chans till, för rb och bonus hade verkligen hjälpt rullen mycket!

MTT's som belöning är en jätte bra idé! Skall verkligen göra så, för att bygga rulle på endast MTT's blir väldigt svårt tror jag..

Det här med 90% av gångerna var en siffra taget ur luften men skulle inte förvåna mig om det är så, typexempel är att jag har typ A9 och möter KQ, leder ju inte med stora siffor där, men dock... Det turmomentet jag är lite trött på i sit & goes.

Än en gång, tack för dina tips och idéer!

Jag bygger t.ex en rulle pa sngs . Dar jag nu leder min planet och far extra cash for det plus en ticket till Battel of planets . Samtidigt som man plussar stadigt ger det en helt ok inkomst . Sen lirar jag turrar. Pa stars tycker du borde gora det samma. Site > Stars

Postad

Kom på en sak till nu....

du borde definitivt spela svs 20-30manna sitngos. Motståndet är sisådär,och variansen blir lägre än om du spelar turneringar med 100-300pers.

Enda negativa är att jag inte vet hur ofta dessa går igång... lite dåligt med action dagtid anar jag.

Postad

Jag var i din sits för ungefär ett halvår sedan. Var vinnande på sngs men tyckte det var sjukt tråkigt att sitta och nöta. Lirade lite NL100 cg men hade inte riktigt rulle för det och hade svårt att hantera swingsen. Älskade att lira MTTs och kände att jag var bättre än de flesta men hade svårt att hitta klonken som behövdes för att ge rullen ett lyft.

Jag lade pokern på is i samband med att jag fick ett nytt jobb och satsade på det istället. Dock var jobbet så sjukt tråkigt och jag slutade efter bara nån dryg månad och tog tag i pokern igen. Jag bestämde mig för att satsa på turneringar och valde att spela ihop inköpen på sngs för att sedan lira turneringarna. Jag hade lite flyt och fick in några semiklonkar ganska snabbt. Sedan dess har det rullat på ganska bra och blivit några fler klonkar och har nu rulle för NL400. Håller mig dock till NL200 för det mesta :)

Jag ska inte säga att detta är en jättebra strategi men den funkade för mig iaf :P

Lycka till!