Gå till innehåll

Klassiska så kallade "myter"


chepplin

Recommended Posts

  • Svars 294
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

man måste vänta med att bada 2timmar efter man ätit.

 

Om man visar subliminala bilder på colaflaskor för folk när de är på bio så går de ut efteråt och köper en j-la massa cola.

 

(subliminala bilder= bilder ögat inte hinner uppfatta)

 

kul tråd

 

Subliminala bilder-myten är ju utbredd! Vår psykologi-lärare under gymnasiet hävdade även att det var sant, men då var det bananer istället för coco-cola. Tror även jag såg en nån form "dokumentär" för inte så länge sen om detta som ville spela på att det var sant. Har lite konspiratoriska drag

 

Dom här då:

# "Världen skapades på 6 dagar..."

http://www.youtube.com/watch?v=E_EXqdJ4L7I (Ricky Gervias raljerar duktigt över kreationismen)

 

# "Om man bastar så försvinner alkoholen snabbare ur blodet!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man måste vänta med att bada 2timmar efter man ätit.

 

Om man visar subliminala bilder på colaflaskor för folk när de är på bio så går de ut efteråt och köper en j-la massa cola.

 

(subliminala bilder= bilder ögat inte hinner uppfatta)

 

kul tråd

 

Det var ju ett program om det på svt häromdan och psykologen som medverkade där menade att det hela delvis stämmer. Kanske jag som missuppfattat något iofs., men det tror jag inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

# Om man står högst upp i Eiffeltornet så ser man jordens krökning

 

# Elvis satte i sig lika många kalorier som en elefant under sina värsta matorgier (kan det verkligen vara sant??)

 

# Hela världens befolkning får plats med en egen kvadratmeter på Gotland

 

# Man sparar bensin på att lägga bilen i friläge och bara rulla ner för en backe

 

# Om man lägger en tand i ett glas Coca-Cola över natten så är den upplöst på morgonen (skulle vilja prova detta men tyvärr är alla mina mjöltänder historia)

 

# Klassikern: Man kan få trafikljuset att byta till grönt om man blinkar med ljuset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett program om det på svt häromdan och psykologen som medverkade där menade att det hela delvis stämmer. Kanske jag som missuppfattat något iofs., men det tror jag inte..

 

Problemet för min del är att jag alltid ser dessa "subliminal images" när de visas. Ju tydligare bilden är desto mer av den hinner jag givetvis uppfatta, men still, inte så mycket subliminal på G.

 

- Gud existerar

 

Kärlek.

 

# Om man står högst upp i Eiffeltornet så ser man jordens krökning

 

Vad menas? Jag ser förfan jordens krökning när jag är ute i skärgården. Förstår inte hur du INTE skulle se den från toppen av Eiffeltornet?

 

Lite skeptisk till ditt andra påstående att du inte tjänar soppa på att låta motorn gå på tomgång. Är nog lutningsinriktat. Jag menar, ju lägre varvtal på motorn desto mindre soppa drar den, även om den nu inte driver i friläge. Finns säkert en brytpunkt.

 

Wp på resten. Bra trådintiativ för övrigt, har tyvärr inget eget att bidra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett program om det på svt häromdan och psykologen som medverkade där menade att det hela delvis stämmer. Kanske jag som missuppfattat något iofs., men det tror jag inte..

 

Vi tar hela tiden in information som vi inte är medvetna om, men som påverkar oss. Däremot är det en helt annan sak att lyckas manipulera en person att utföra ett visst beteende efter en kort bildvisning, som t ex att gå och köpa cola. Myten ligger i just det att vi skulle kunna manipulera människor till komplexa beteenden genom subliminal perception.

 

Populär myt: man ska klä sig varmt så att man inte blir förkyld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skeptisk till ditt andra påstående att du inte tjänar soppa på att låta motorn gå på tomgång. Är nog lutningsinriktat. Jag menar, ju lägre varvtal på motorn desto mindre soppa drar den, även om den nu inte driver i friläge. Finns säkert en brytpunkt.

 

Om du motorbromsar så stängs bränsleinsprutningen av eftersom motorn kan drivas runt ändå. Om du istället frikopplar så måste ju motorn drivas med bränslet för att den inte ska stanna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Alla bögar som gör lumpen placeras på gotland'

 

Detta stämmer naturligtvis inte men det finns ett korn av sanning i det då man på 70-talet på inrådan av Socialstyrelsen lade ett kompani till största delen bestående av homosexuella på Gotland.

Syftet var att undvika mobbing etc.

 

# Klassikern: Man kan få trafikljuset att byta till grönt om man blinkar med ljuset

 

Detta stämmer, jag gör det fan dagligen. Beror ju naturligtvis på vilket trafikljus det är, vissa har sensorer i marken medan andra reagerar på ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

# Om man står högst upp i Eiffeltornet så ser man jordens krökning

 

# Elvis satte i sig lika många kalorier som en elefant under sina värsta matorgier (kan det verkligen vara sant??)

 

# Hela världens befolkning får plats med en egen kvadratmeter på Gotland

 

# Man sparar bensin på att lägga bilen i friläge och bara rulla ner för en backe

 

# Om man lägger en tand i ett glas Coca-Cola över natten så är den upplöst på morgonen (skulle vilja prova detta men tyvärr är alla mina mjöltänder historia)

 

# Klassikern: Man kan få trafikljuset att byta till grönt om man blinkar med ljuset

 

Man ser horisontens krökning ;.)

 

Man måste väl spara bensin i friläge? Den drar ju mindre då.

 

Man kunde blinka på vissa trafikljus för att få dom slå om, det var en öppning i stolpen med reflektor i, om det var för utryckningsfordon eller inte vet jag ej, men det fanns. Hur det är nu vet jag inte.

 

 

Fidel Castro är en av världens rikaste människor, en cia-spridd myt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta stämmer, jag gör det fan dagligen. Beror ju naturligtvis på vilket trafikljus det är, vissa har sensorer i marken medan andra reagerar på ljus.

 

Hävdar ändå att det är en myt

http://www.sr.se/cgi-bin/sjuharad/program/index.asp?ProgramID=278

Scrolla ner nästan längst ner, under 4 januari: "Hur funkar ett trafikljus?" med Åke Lövkvist på Vägverket. Svaret på myten kommer i slutet, 1:59 och framåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...