Gå till innehåll

Svensk sjukvård (avdelat från Ramzis dagbok)


RaMz

Recommended Posts

Som sagt, på de stora sjukhusen/universitetssjukhusen så är det en långsammare process tack vare mängden. Dessutom har de viktigare grejer att syssla med, och bedömer din magsmärta som ej akut (rupterad blindtarm, aortaaneurism etc). Sen är ju väntetiden lång utomlands också, men här är vi duktiga på att prioritera (ytterst sällan folk far illa av att vänta på akuten), medans i många andra länder är systemet helt annorlunda. Självklart vore det bättre om det inte var någon väntetid, men det är det överallt. Jämfört internationellt är den verkligen inte dålig som diskussionen handlade om, även om det självklart kan förbättras på många många punkter.

 

ehh va?? mera akuta saker som handfrakturer och ytliga sår eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 183
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vet att man ibland använder spädbarnsdödlighet som en sorts barometer för att mäta vårdens kvalité. Detta för att många aspekter spelar in på antalet spädbarn som dör.

 

På den faktorn ligger sverige riktigt bra till (kanske bäst?).

 

En sak jag dock kan tycka är riktigt dåligt med svensk vård är att det är svårt att få en andra åsikt i många fall. Ifall man får dåligt förtroende för en läkare kan det vara svårt att få prata med någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att man ibland använder spädbarnsdödlighet som en sorts barometer för att mäta vårdens kvalité. Detta för att många aspekter spelar in på antalet spädbarn som dör.

 

På den faktorn ligger sverige riktigt bra till (kanske bäst?).

 

En sak jag dock kan tycka är riktigt dåligt med svensk vård är att det är svårt att få en andra åsikt i många fall. Ifall man får dåligt förtroende för en läkare kan det vara svårt att få prata med någon annan.

 

Det finns något som heter "second opinion" men jag tror inte det omfattar vårdgarantin. Men det finns ju inget som hindrar dig att gå till en privat läkarmottagning.

 

Intressant att skriva att Sveriges sjukvård är "skitdålig". Inte att den har brister eller att den kan bli effektivare utan just skitdålig. Och detta beror på att man har fått sitta och vänta på en akutmottagning för länge eller att läkaren har gjort fel. Enstaka brister och fel innebär ju inte automatiskt att hela sjukvården är kattpiss. Sveriges sjukvård har aldrig tidigare varit mer ansträngd än nu, då den erbjuder både hög kvalite, men även..och det är det som gör skillnaden..kvantitet!

Den bästa sjukvården rent medicinskt får du säkerligen i USA, skillnaden är bara att den inte är tillgänglig till alla

(obs lägger ingen sosse el moderat-värdering i detta utan bara klargör)

 

Jag har sällan läst eller sett rapporter som visar att Sveriges sjukvård är sämre än genomsnittet inom I-länderna, däremot det motsatta flera gånger.

 

Om det inte finns brister eller saker som kan förbättras inom sjukvård??? Jo herregud självklart, men från därifrån gå att säga att svenska sjukvård är värdelös är kanske en liten överdrift

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehh va?? mera akuta saker som handfrakturer och ytliga sår eller??

 

Nä, om du hade läst vad jag menat så säger jag att de akut farliga sjukdomar vid ospecifik magsmärta är bl a de jag uppgav. De gör en bedömning om du har något av dessa (om det finns möjlighet, vem vet det kanske ligger 3 st med hjärtstillestånd inne på akuten) och därför prioriteras du enligt en ganska noggrann utarbetad lista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, om du hade läst vad jag menat så säger jag att de akut farliga sjukdomar vid ospecifik magsmärta är bl a de jag uppgav. De gör en bedömning om du har något av dessa (om det finns möjlighet, vem vet det kanske ligger 3 st med hjärtstillestånd inne på akuten) och därför prioriteras du enligt en ganska noggrann utarbetad lista.

 

jo jag förstod det nu..sry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min erfarenhet:

privat sjukvård > statlig sjukvård

 

har bara varit på sjukhus i några få länder men min erfarenhet är iaf

australien(svenskar får gratis sjukvård där för övrigt)>thailand(sjukt bra service för små pengar)>>sverige(köa till kön)>>>>malaysia(de hade fan inte ens alvedon, bara kamelbajs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att väntetiden på ex akuten är sjukt lång som någon påstår har väl inget med hur "bra" själva sjukvården är? Kvaliten när man väl får hjälp håller riktigt bra nivå vad jag har erfarit (kanske haft tur?)

 

Dessutom känns det här att man får vänta 10 timmar på akuten passar bättre in på "myt" tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte kasta mig in i diskussionen ang. svensk sjukvårds internationella status, vet på tok för lite om utländsk sjukvård för att skjuta mig i foten på det sättet.

 

Det enda jag vet är att det inte alls är så sällan man får sitta 10 timmar i väntrummet på akuten, åk till akademiska i uppsala en måndag förmiddag så ska du få se på andra bullar.. Där satt jag med inflammerad galla i 6 timmar, då fick jag ändå gå före 80% av de som kommit före mig, tex benfrakturer och liknande. Buk och bröstsmärtor är sådant som prioriteras före väldigt stor del pga potentiell livsfara om det är fel saker som gått sönder.. Ändå var alltså väntetiden ca 6 timmar med en nästan helt oidentifierad magsmärta.

 

Sry för OT Ramz, alldeles för intressant diskussion för att jag skulle kunna låta bli dock.. :)

 

Ja, väntetiderna på akuten i Uppsala kan vara långa. Jag bröt armen 2003 ( cyklade omkull då det var isigt), och fick vänta i 6 timmar på akademiska innan de tittade på det. Vad gäller tillgänglighet och vårdcentraler så är dom stört omöjliga i Uppsala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att väntetiden på ex akuten är sjukt lång som någon påstår har väl inget med hur "bra" själva sjukvården är? Kvaliten när man väl får hjälp håller riktigt bra nivå vad jag har erfarit (kanske haft tur?)

 

Dessutom känns det här att man får vänta 10 timmar på akuten passar bättre in på "myt" tråden.

 

Såklart väntetider för att se en läkare eller för att få en operation spelar in hur bra sjukvården är. Kvittar ju hur bra läkarna är om du får vänta 2 år på en operation.

 

Som sagt på ett litet sjukhus i borlänge kanske läget är annorlunda men åk till uppsala eller sthlm så är det lite skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart väntetider för att se en läkare eller för att få en operation spelar in hur bra sjukvården är. Kvittar ju hur bra läkarna är om du får vänta 2 år på en operation.

 

Som sagt på ett litet sjukhus i borlänge kanske läget är annorlunda men åk till uppsala eller sthlm så är det lite skillnad.

 

Vilket väljer man då?

Längre väntetid, t ex 8 timmar som jag också fick vänta när jag bröt armen, för att sedan få exakt den kvalitativa behandlingen som är nödvändig

 

eller

 

väntetid som max är en timme för att sedan få undermålig vård??

 

 

Allt handlar om priotering på akutmottagningen! Prova själv å sätt en kniv i magen och åk till akuten så ska du nog se att du slipper vänta speciellt länge.

 

Dock är ett problem på akutmottagningar, bla i Umeå, att bemanningen på akutmottagning inte är tillräcklig vilket ju är ett problem...(och ja nu kanske jag motsa mig själv!!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sjukhuset i Varberg så finns det också en problematik med långa väntetider. Ledningen hävdar dock att det inte är ett personalproblem utan att det istället handlar om utrymmesbrist. De har helt enkelt inte lokaler att ta emot fler patienter/tidsenhet än i dagsläget. Och eftersom varberg är en kommun med hög tillströmning av nya invånare så blir det som det blir.

 

Skulle inte förvåna mig om detta även är ett problem på andra ställen, bl a i storstäderna där jag kan tänka mig att sjukhusen byggdes på morfars tid och inte är avsedda att hantera dagens volymer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några olika bud från en snabb googling:

 

Etta i världen:

http://www.isa.se/templates/News____23492.aspx

 

Fyra i Europa:

http://www.newsrx.com/newsletters/Science-Letter/2006-07-25/07252006333754SL.html

 

Tjugotrea i världen:

http://www.photius.com/rankings/healthranks.html

 

Bristerna som påpekas är desamma som här: långa köer och bristande tillgänglighet. Kanske ger det lätt en skev bild om de enda kontakterna man haft med sjukvården är en lång väntan på akuten med ett inte-så-jätteakut problem och man har en mormor som fick vänta länge på en höftoperation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cab borlänge har inget sjukshus.(Sjukstuga mer :))

Närmaste Akut är i Falun och det är istort sett enda akuten för hela Dalarna. Och dalarna så det är rätt mycket folk där.

Jag har suttit sjukt länge på akuten, men det handlar såklart om prioriteringar. Och oftast tycker jag den svenska sjukvården är riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

långa köer och bristande tillgänglighet.
Jag är inte så säker på att det är dåligt.

 

När man inte har möjlighet att ta betalt, men ändå har begränsade resurser, så måste man ju få folk att självprioritera lite på något annat sätt, så de inte kommer in med vilken skit som helst och tar upp resurser i onödan, och köer är ett sätt att göra det på.

 

Visserligen är köer brutalt ineffektivt med budgivning, men tror ändå det är betydligt bättre än många andra metoder.

 

Är lite smått förvånad över att Sverige även verkar ha ligga bra till med vårdeffekt per krona.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så säker på att det är dåligt.

 

När man inte har möjlighet att ta betalt, men ändå har begränsade resurser, så måste man ju få folk att självprioritera lite på något annat sätt, så de inte kommer in med vilken skit som helst och tar upp resurser i onödan, och köer är ett sätt att göra det på.

En arbetskamrat jobbade tidigare som ambulansförare och han har bertätt att folk, företrädesvis äldre, ringde på ambulansen som om det vore deras egna privata taxitjänst. Exempel: en tant ringer och säger att hon trillat och slagit sig och vill ha ambulans in till sjukhuset. Den kommer och väl där får de se att tanten har en gubbe som, efter att de förklarat att han inte får åka med i ambulansen, tar parets gemensamma bil och lägger sig efter ambulansen in till sjukan.

 

Tanten hade stukat handleden :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket väljer man då?

Längre väntetid, t ex 8 timmar som jag också fick vänta när jag bröt armen, för att sedan få exakt den kvalitativa behandlingen som är nödvändig

 

eller

 

väntetid som max är en timme för att sedan få undermålig vård??

 

 

Allt handlar om priotering på akutmottagningen! Prova själv å sätt en kniv i magen och åk till akuten så ska du nog se att du slipper vänta speciellt länge.

 

Dock är ett problem på akutmottagningar, bla i Umeå, att bemanningen på akutmottagning inte är tillräcklig vilket ju är ett problem...(och ja nu kanske jag motsa mig själv!!)

 

Självklart kan det under vissa tider vara långa väntetider på akutmottagningar. De får ju helt enkelt prioritera och ett armbrott, som faktiskt inte är särskilt akut, var tydligen långt ner i prioriteringslistorna just då. MEN behöver du hjälp fort, då får du det, det kan jag nog lova dig. Var fullt i vänterummet på akutmottagningen när jag hade ätit en påse jordnöttsringar (tål det inte och halsen svullnar igen) när jag var mindre, då jävlar gick det undan kan jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan det under vissa tider vara långa väntetider på akutmottagningar. De får ju helt enkelt prioritera och ett armbrott, som faktiskt inte är särskilt akut, var tydligen långt ner i prioriteringslistorna just då. MEN behöver du hjälp fort, då får du det, det kan jag nog lova dig. Var fullt i vänterummet på akutmottagningen när jag hade ätit en påse jordnöttsringar (tål det inte och halsen svullnar igen) när jag var mindre, då jävlar gick det undan kan jag säga.

 

Ja som jag sa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi må ha ett av världens bästa sjukvårdssystem pga dess tillgänglighet för gemene man. Men vården som erbjuds av de statliga sjukhusen är ytterst medelmåttig. Hade jag drabbats av hade jag utan tvekan ej låtit mig behandlas i Sverige.

 

Kan du ge exempel på en sjukdom av allvarligare slag där man erbjuds medelmåttig vård i Sverige?? Och vad innebär medelmåttig vård i sammanhanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensk sjukvård blir sämre o sämre, kosmetiska åtgärder typ vårdgaranti, är just bara det,kosmetika,behöver öht inte efterlevas.

 

Den offentliga vården ska raseras,för att ersättas av privata alternativ,allt enligt EU-normer och Friedman-ideologi.

 

Kvar i det offentliga lär väl bara de "dyra" olönsamma fallen bli.

Nu sk visst även offentliga sjukhus hyras ut till privata entreprenörer,huga.

Vilka tror ni dom kommer prioritera?? De som degar in massa dolares,eller de som kommer med vanlig svensk sjukförsäkring??

 

Nä, ska man vara sjuk i Sverige får man se till att vara frisk.:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensk sjukvård blir sämre o sämre, kosmetiska åtgärder typ vårdgaranti, är just bara det,kosmetika,behöver öht inte efterlevas.

 

Den offentliga vården ska raseras,för att ersättas av privata alternativ,allt enligt EU-normer och Friedman-ideologi.

 

Kvar i det offentliga lär väl bara de "dyra" olönsamma fallen bli.

Nu sk visst även offentliga sjukhus hyras ut till privata entreprenörer,huga.

Vilka tror ni dom kommer prioritera?? De som degar in massa dolares,eller de som kommer med vanlig svensk sjukförsäkring??

 

Nä, ska man vara sjuk i Sverige får man se till att vara frisk.:-(

 

 

Du röstar höger eller???

Ärligt talat vet du inte vad snackar om. Privata sjukförsäkringar finns redan..inse faktum! Offentliga sjukhus hur ut sina tekniska apparater till dom privata alternativen.

En försäkring funkar på samma sätt som skatteverket. Alla får betala men endast få använder det..annars brakar allt ihop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...