Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Inser du inte att du har gjort något fel i beräkningen där? Du kan inte på fullt allvar tro att om du har QQ, och fi har AA KK AK, att du vinner 40% av alla gångerna? Det måste du ju själv inse är helt galet uppåt väggarna, med eller utan kalkylator.

Inser du inte att du inte kommer med något resonemang?

Hold'em Simulation

287,667,072 trials (Exhaustive)

Hand Pot equity Wins Ties

AA,KK,AK 60.14% 172,384,116 1,252,788

QQ 39.86% 114,030,168 1,252,788

Postad
Inser du inte att du har gjort något fel i beräkningen där? Du kan inte på fullt allvar tro att om du har QQ, och fi har AA KK AK, att du vinner 40% av alla gångerna? Det måste du ju själv inse är helt galet uppåt väggarna, med eller utan kalkylator.

lol, räknar man med riggen som gör att AK alltid träffar A och att QQ aldrig drar ut så har han självklart fel.

Postad

va? det stämmer ju

Postad

hehe, okeej, ja pokerstove brukar ju räkna fel;)

fö. det finns 16 kombinationer av AK 6 AA 6 KK blabla. och så har vi nästan 40% eq..

Dock tycker då jag att man kan ta med i beräkningen att UTG kanske tror att BB squeezar här, trots att det är UTG som höjt.. och det känns ju desperat att ställa in hela stacken liksom.. jag hade synat oftare än jag foldat iaf..

Postad

Bara idiotiskt att folda eftersom din 3-betsfoldrange kommer att bli för stor i relation till din 3-betssynrange (eller 5-bet all in).

Om du foldar QQ här så 4bettar jag hela min openraiserange mot dig eftersom du foldar för ofta.

Postad
Bara idiotiskt att folda eftersom din 3-betsfoldrange kommer att bli för stor i relation till din 3-betssynrange (eller 5-bet all in).

Om du foldar QQ här så 4bettar jag hela min openraiserange mot dig eftersom du foldar för ofta.

Men å andra sidan kanske vi inte sätter dig på en HD AA/KK utan en betydligt bredare 3-betsrange. Och det gör ju att vi inte foldar QQ mot ditt 3-bet (antar att du inte höjer från våra 16 till 116 allin som Fi?) utan 4-betar dig allin in.

Postad
Men å andra sidan kanske vi inte sätter dig på en HD AA/KK utan en betydligt bredare 3-betsrange1. Och det gör ju att vi inte foldar QQ mot ditt 3-bet2 (antar att du inte höjer från våra 16 till 116 allin som Fi?)3 utan 4-betar dig allin in.4

Jag förstår inte grejen?

Anta att jag är Fi:

1. Jag 3bettar aldrig i den här handen. Jag openraisar och 4-bettar all in.

2. Fortfarande 3bettar jag aldrig. Dessutom är det ni som vill folda, inte jag.

3. Ja, det gör jag. 4betten är bara 7,25x ursprunliga raisesizen och om det är under 10x så gillar jag att shova direkt eftersom det är mer lättbalanserat än att ha en 4-betssynrange och 4-betsfoldrange.

4. Det är ju just 4-bet all in som jag gör?

Vad har jag missat?

Postad
LMAO wtf :-D
Postad
Jag förstår inte grejen?

Anta att jag är Fi:

1. Jag 3bettar aldrig i den här handen. Jag openraisar och 4-bettar all in.

2. Fortfarande 3bettar jag aldrig. Dessutom är det ni som vill folda, inte jag.

3. Ja, det gör jag. 4betten är bara 7,25x ursprunliga raisesizen och om det är under 10x så gillar jag att shova direkt eftersom det är mer lättbalanserat än att ha en 4-betssynrange och 4-betsfoldrange.

4. Det är ju just 4-bet all in som jag gör?

Vad har jag missat?

Nä du har inte missat nått men vi pratar same same but different och det är jag som blandat ihop 3 & 4-betten. My bad.

Men att trycka från 16 till 116 är det verkligen ett bra spel i längden och i så fall vilken range gör du det med? Nu vet vi att FI har KK men jag antar att det inte är den handen du menar.

Sen har jag aldrig sagt att jag vill folda. Jag sa att jag önskar att jag kunde det men gör inte det.

Det jag sa va att mot en "vanlig" spelare på den här nivån så har jag inte sett dem göra den här typen av spel med allin för 116 utan att ha AA/KK på hand. Däremot mot sk. "regulars" blir det ju en helt annan HD.

Postad
Nä du har inte missat nått men vi pratar same same but different och det är jag som blandat ihop 3 & 4-betten. My bad.

Men att trycka från 16 till 116 är det verkligen ett bra spel i längden och i så fall vilken range gör du det med? Nu vet vi att FI har KK men jag antar att det inte är den handen du menar.

Sen har jag aldrig sagt att jag vill folda. Jag sa att jag önskar att jag kunde det men gör inte det.

Det jag sa va att mot en "vanlig" spelare på den här nivån så har jag inte sett dem göra den här typen av spel med allin för 116 utan att ha AA/KK på hand. Däremot mot sk. "regulars" blir det ju en helt annan HD.

Vad vill du ha för 4betsize och vilka händer vill du 4-betsfolda och vilka vill du 4betssyna? Som sagt, jag gillar inte alls att ha en fyrbetsrange här.

Mot en vanlig spelare så kanske jag shovar TT+, AK och blandar in 10% random suited connector som fi här.

Postad

definera bra spel... finns en del bra spelare som aldrig 4betar i detta läget, finns bra spelare som aldrig synar 3bets i detta läget. finns bra spelare som synar en del händer och höjer en del händer. samtliga fallen med mer eller mindre bra HD.är ju inte direkt glasklart vilket som är bäst. lär dröja några år innan vi har bottar bra nog att ge svar på frågan.

om vi analyserar 4bet/fold enbart:

alternativet till att gå allin som raise, är att höja något belopp så vi inte måste syna en allin så att vi kan vika undre delen av vår range(jäjä nu snackar vi inte 0,1 men 99% av läsarna här förstår inte skillnaden) . säg att fi:s sämsta 4bethand är 76s och starkaste rangen fi kan sätta någon motståndare på är AA,KK,AK. 67s har mot den rangen:

76s 33.01% 62,922,128 767,028

AA,KK,AK 66.99% 128,088,892 767,028

dvs får vi bättre än de oddsen på att syna så var det bättre dega själv. potten fi slåss om kommer bli (120 * 2) + 4 = 244

alltså så fort fi bara har 244 * 0.33 = 80.52 kvar efter sin höjning så är fi comittad. fi startade med 120stacken, alltså kan fi bara höja till 39.5 innan fi är comittad mot bb. om btn backraisar blir potten 12 större och fi är alltså comittad vid 84 bakom dvs fi kan bara höja till 36.

under överstående antaganden är alternativen alltså att höja till 28-40 eller gå allin. problemet med att bara minraisa från 16->32 är att man inte riktigt straffar en squeeze tillräckligt(den kan syna rätt många händer lönsamt) och problemet med att raisa 32-40 är att man nästan är comittad med alla händer ändå och blir jävligt svårt att välja en foldrange som faktiskt inte har EV+ på en syn med lite osäkerhet i motståndarens range.

ur detta är min slutsats att spela 4bet som shove i läget inte är överdrivet felaktigt. sannolikt är det inte optimalt spel, men det är förenklat och svårare att göra misstag så iaf.

Postad
Vad vill du ha för 4betsize och vilka händer vill du 4-betsfolda och vilka vill du 4betssyna? Som sagt, jag gillar inte alls att ha en fyrbetsrange här.

Mot en vanlig spelare så kanske jag shovar TT+, AK och blandar in 10% random suited connector som fi här.

................massor av text

ur detta är min slutsats att spela 4bet som shove i läget inte är överdrivet felaktigt. sannolikt är det inte optimalt spel, men det är förenklat och svårare att göra misstag så iaf.

Ok, är kanske inte helt bekväm med att trycka här istället för att 4-beta men får nog börja fundera lite på det nu när jag lirar på 100BB. Är nog lite för mkt 200BB-tänk (SvS) fortfarande i dessa situationer, för då blir det ju en helt annan femma.

Postad
Vet inte om jag skulle göra samma spel igen utan reads, känns ganska +-0 EV.
Om du känner att det verkligen är +-0 så syna varje gång.

Att folda för mycket är förmodligen ett misstag som ligger mycket närmare än att syna för mycket för dig, eftersom du verkar grubbla en del över QQ pre i detta läge.