Gå till innehåll

FL - Du höjer och missar floppen, hur spela?


Elvis

Recommended Posts

Jag brukar spela FL vid sexmannabord. Ett scenario som jag hatar är detta:

 

:spade: Jag höjer pre-flop (låt oss säga att jag har AQo).

:spade: Någon efter mig synar.

:spade: Jag missar floppen (låt oss säga att den blir Kxx).

 

Nåväl, inget ovanligt. Men hur spelar man bäst här? Spelar det någon roll om BB synade också?

 

Själv brukar jag i de här lägena betta på floppen så gott som alltid (och det hade jag också gjort om floppen kommit QQx eller så). Synpunkter på det?

 

Låt oss säga att killen bakom synar och det kommer en lanka på turnen. Vad gör man nu? Jag brukar köra check-fold (oftast) och check-raise (ibland). Synpunkter på det?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mot få motståndare i en raisad pott behöver en syn på floppen inte betyda någonting. Har du position så kan du få rivern gratis och sedan spela efter huruvida du förbättrade eller ej. Ser brädet ofarligt ut på turn händer det at jag bettar ut också, då det sållar ut de som bara sitter på höga kort - förhoppningsvis alla. Får du syn på turn så är det fold eller check som gäller på oförbättrad river, beroende på om någon bettar eller inte. Mot en eller två motståndare vinner man förvånansvärt ofta med high card ace efter att fi har missat något obskyrt drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det alltid är värt att betta river om man bettat turn mot max 2 spelare. Det ligger ju trots allt minst 7,5 bett i potten och båda lägger sig kanske 1/5 eller något sådant.

 

Tycker i så fall att det är bättre att lugna ner sig redan på turn om man misstänker att någon träffat och man inte har några bättre drag än överkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar 10-bord, är det då många 3+ som hänger med till floppen och jag missar brukag jag oftast inte betta. Är det färre spelare så bettar jag oavsett flopp i princip, får jag syn då med blir det oftast check-fold på turn om jag inte förbättrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju väldigt annorlunda situation om du har position eller inte. Har du position mot en passiv spelare så kan du ofta få showdown för 1,5 BB, vilket är ett fantastiskt pris. Däremot mot en inte helt medvetslös spelare som har position på dig så blir det svårt att komma undan riverbetet om du checkar till honom på rivern.

 

Mitt standardspel mot spelare som är lösa och lite passiva är att beta flop, beta turn och checka river. Betet på floppen är i stort sett en valuebet med AQ om floppen är typ K72 med färgdrag, turnbetet är jäkligt marginellt och rivern är vanligen en check om jag inte tror mig kunna få in en tunn valuebet. Ju passivare motståndaren är ju mer ska man beta eftersom man inte behöver bekymra sig för en checkraise.

 

Mot någon som har vett att checkraisa med hyffsad frekvens så checkar jag rätt ofta tillbaka på floppen, men då ser jag mig också nästan tvungen att spela handen igenom eftersom min motståndare då provecerats att bluffa. En variant ar att beta floppen och checka tillbaka pa turn.

 

Mot kroniska checkraisare sa ar det dock ratt viktigt att inte bjuda for mycket pa dubbla bet vid floppen.

 

Huvudfragan man ska tanka pa ar dock: "Hur stark ar min HD i forhallande till motstandarens HD" Ar den stark sa ska man beta i stort sett.

 

Tank ocksa pa att A-hogt valdigt ofta ar den basta handen pa floppen i en HU-pott. Oftast ar det fragan om tunna valuebet nar man betar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det alltid är värt att betta river om man bettat turn mot max 2 spelare. Det ligger ju trots allt minst 7,5 bett i potten och båda lägger sig kanske 1/5 eller något sådant.

Kanner mig tveksam till att bluffa med hander som A-hog. Problemet ar att storre delen av handerna som motstandaren lagger da ar hander man slar iallafall. Battre att bluffa med ett bustat fargdrag eller nagon annan hand som har mycket lag vinstchans pa egen merit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt läge!

 

Men jag hade fortsatt att betta, lite högre än du raisade preflopp, offra några $ för en eventuellt fold.. raisar han eller callar han dig, så har han förmodlingen träffat nåt eller har drag..

 

då är det ju svårare... då skulle jag nog försökt få check rakt igenom

 

/Perrra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag hade fortsatt att betta, lite högre än du raisade preflopp, offra några $ för en eventuellt fold..

Det är svårt att bestämma betstorleken då man spelar FL.

 

raisar han eller callar han dig, så har han förmodlingen träffat nåt eller har drag..

Nähä? Skämtar du med oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...