Gå till innehåll

de/dem, vad är det som är svårt?


frekje

Recommended Posts

Jag tror att skurken i sammanhanget är ordet 'dom', som ju kan användas istället för både de och dem. Folk får nog för sig att de kan sätta in ett 'dem' överallt där 'dom' hade fungerat som om det hade varit två olika sätt att skriva samma ord.

 

Absolut. Felet som många gör är att inte använda "de" på ett rätt sätt, utan skriver "dem" när de säger "dom" i talspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är något speciellt med pokerspelare, för jag har inte sett några andra göra det.

 

Det tror inte jag. Tycker jag ser fenomenet både här och där.

 

Kan på ett sätt förstå att de som väl börjar tvivla har svårt att hitta rätt igen, när de på så många ställen ser andra skriva båda delarna. Blir liksom en cirkel av ngt slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att 75% av alla inlägg skriver fel på de och dem? Vad har hänt med svenskundervisningen i skolan? Vid närmare eftertanke så omfattar problemet hela pronomenklassen.

 

Det heter och stavas svensklärare till att börja med.

 

Här är en enkel minnesregel om ni har problem med det här;

 

De är subjekt och dem är objekt. Prova att sätta in jag i meningen, passar jag är det subjekt, dvs de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som tycker reglerna för språket är löjliga? varför ska man inte få skriva dom om man säger dom? man får ju skriva han när man borde skriva honom, varför inte vara helt konsekvent?

 

Fattar inte riktigt det där, får man verkligen skriva han när man borde skriva honom?

 

obs: fråga, inte spydighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som tycker reglerna för språket är löjliga? varför ska man inte få skriva dom om man säger dom? man får ju skriva han när man borde skriva honom, varför inte vara helt konsekvent?

 

 

Hehe, konsekvens och svenska språket går kanske inte så väl ihop men helt rätt tänkt imo.

Och varför orka störa sig på små stavfel? Släpp det och lägg energin på roligare saker istället :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter och stavas svensklärare till att börja med.

 

Här är en enkel minnesregel om ni har problem med det här;

 

De är subjekt och dem är objekt. Prova att sätta in jag i meningen, passar jag är det subjekt, dvs de.

 

Vad har svensklärare med saken att göra?

 

Och semikolon är inte samma sak som kolon. Det verkar ingen har fattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som tycker reglerna för språket är löjliga? varför ska man inte få skriva dom om man säger dom? man får ju skriva han när man borde skriva honom, varför inte vara helt konsekvent?

 

Du har fel som vanligt. Man får inte skriva "han" när man menar "honom".

 

Några exempel:

 

Jag är bättre än han (korrekt).

Jag är bättre än honom (halvt korrekt, kan leda till syftningsfel).

 

Jag har aldrig sett han (fel).

Jag har aldrig sett honom (korrekt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter och stavas svensklärare till att börja med.

 

svenskundervisningen

 

Lärare i svenska språket = Svenskalärare ;)?

 

Vad har svensklärare med saken att göra?

 

Jag skrev fel. Det heter "svenskundervisning". Well spotted. Dock är det inte kärnfrågan.

 

Om vi trots allt ska utöka frågeställningen så tar jag gärna upp frågan om huruvida ni tycker det är ok att skriva "mej, dej, sej". Personligen så avskyr jag den stavningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel som vanligt. Man får inte skriva "han" när man menar "honom".

 

Några exempel:

 

Jag är bättre än han (korrekt).

Jag är bättre än honom (halvt korrekt, kan leda till syftningsfel).

 

Jag har aldrig sett han (fel).

Jag har aldrig sett honom (korrekt).

 

gött att du är så självsäker. såhär säger iaf forskningscentralen för de inhemska språken:

 

Något som jag flera gånger lagt märke till hos en rikssvensk i ett av våra återkommande eftermiddagsprogram i radion är meningar av typen ”vi ska fråga/intervjua han”.

 

 

Är det numera brukligt att man i (riks)svenskan inte skiljer mellan han och honom?

 

 

Zilla

 

 

Att han på detta sätt används som objektsform (ackusativ) är ingen nyhet i svenskan. Tvärtom var ackusativformen i fornsvenskan just han, medan formen honom var dativ. Man sade alltså (med språket i övrigt moderniserat) jag såg han men jag gav honom mat. I svenskt standardspråk har han för länge sedan ersatts av honom som objektsform, men användningen av han som objekt har levt kvar i en stor del av de svenska dialekterna, också i Finland. Och inte bara i de egentliga dialekterna: han förekommer som ackusativform hos många som talar vad man brukar kalla regionalt färgat riksspråk, t.ex. på Åland.

 

 

Ett uttryck som ”vi ska fråga han” är alltså inte någon nyhet i svenskan. Däremot uppfattas sådana dialektalt färgade uttryck ofta som nyheter i standardspråket, eftersom gränsen mellan dialektfärgat vardagsspråk och formellt standardspråk ännu för något årtionde var så skarp att de dialektala uttrycken var otänkbara t.ex. i radion.

 

 

***

 

 

Det som det är fråga om är en typisk så kallad normkonflikt. Enligt standardspråkets normer skall man säga jag ska fråga honom, medan substandardens normer tillåter (eller rentav föreskriver) ”jag ska fråga han”.

 

 

Svaret på frågan är alltså närmast att det fortfarande är brukligt att använda han i objektsställning i vissa former av vardaglig svenska, men att kanske är en nyhet att detta förekommer i mer formella sammanhang. Och förenligt med den standardsvenska (skriftspråks)normen är det inte.

 

 

Mikael Reuter

 

http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1562

 

btw, motsatsen till korrekt är inkorrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel som vanligt. Man får inte skriva "han" när man menar "honom".

 

Några exempel:

 

Jag är bättre än han (korrekt).

Jag är bättre än honom (halvt korrekt, kan leda till syftningsfel).

 

Jag har aldrig sett han (fel).

Jag har aldrig sett honom (korrekt).

 

Du har inte riktigt 100% rätt... Faktum är att de historiskt korrekta formen är "jag såg han". Det hela beror på att svenskan förr hade levande kasus. I dativ böjde man "han" som "honom" medan man i ackusativ sa "han".

 

Sålunda är det egentligen mer korrekt att säga: "Jag såg HAN". Att man öht kan säga jag såg "honom" beror på att distinktionen mellan ackusativ och dativ försvann iom att användandet av kasus minskade i svenskan. Det historiska sättet att använda ordet honom är: "Jag gav stolen TILL honom" där ordet "till" är en preposition som anger dativ.

 

 

Att honom är en gammal dativform inser man lätt när man jämför med ord som stundom (ord som nu blivit adverb, men som egentligen är dativ pluralis av ordet stund).

 

Edit: fan i helvete: heltok hann före med 78 timmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Svenskaundervisning" har iofs fördelen att det inte också kan syfta på undervisningar av svenskar i något annat ämne än svenska. Plust att det låter som man säjer, lol.

 

För bövelen. Kan vi inte hålla hyfsat korrekt svenska i denna tråd åtminstone :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som tycker reglerna för språket är löjliga? varför ska man inte få skriva dom om man säger dom? man får ju skriva han när man borde skriva honom, varför inte vara helt konsekvent?

 

Jag håller med, det finns ett gammalt missförstånd om att språk skulle bygga på reglerna. Det missförståndet används t ex i grundskolans språkundervisning. Reglerna är en efterhandskonstruktion, och de har inget att göra med hur hjärnan uppfattar och skapar språk. 'Rationella' förklaringar till varför man tycker att någon gör 'fel' visar bara att man inte förstått detta, och är av typen som tror att tyska bäbisar först måste lära sig ackusativ- och dativobjekt och lista upp alla verb innan dom kan jollra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...