Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur många såg matchen igår? Kalmar FF - Halmstads BK 1-1

Halmstad hade ledningen med 0-1 till det återstår bara sekunder. Då tar en av Kalmars spelare ner bollen med ett klassiskt volleybollslag en s.k. baggey (?) och passar vidare till en lagkamrat som skjuter. Bollen studsar turligt på volleybollspelaren och rullar in i mål, matchen slutar 1-1.

Jag undrar hur fan kan man jubla som Kalmar gör? Finns det ingen stolthet i laget liksom? Kalmar måste i efterhand medge att man fuskade och avstå från sin poäng och erkänna att Halmstad vann med 0-1? För vem vill vinna en match eller kanske t.o.m Allsvenska på fusk?

Fram till igår hade jag inget mot Kalmar. Det hade varit helt ok om dom skulle vinna Allsvenska t.o.m. Det är deras tur liksom. ... Men nu önskar jag bara att dom ramlade ur serien och gick i konkurs.

KFF = Kalmar Fusk Fotboll.

Postad

Om han hade skitit i att använda armarna hade han ju ändå enkelt kunnat ta ner bollen och passa vidare så han fick ju inte direkt någon jättefördel.

Han håller ju tillochmed NÄSTAN armarna intill kroppen och har man armarna intill kroppen så ska det inte vara hands. Dock är det ju troligtvis hands i denna situation men den är inte speciellt grov.

Domarn säger tillochmed i en intervju efteråt att han såg att bollen tar på armen men att han inte tyckte det såg medvetet ut så han valde att fria.

handsrp6.jpg

Det där du säger om att dom inte ska jubla och att dom ska avstå från poäng, det är det värsta jag hört. Antar att du aldrig spelat fotboll?

En grov uppskattning från mig är att varje spelare i snitt medvetet gör något som är mot reglerna typ 50 gånger per match för att skaffa sig en fördel.

Postad
Hur många såg matchen igår? Kalmar FF - Halmstads BK 1-1

Halmstad hade ledningen med 0-1 till det återstår bara sekunder. Då tar en av Kalmars spelare ner bollen med ett klassiskt volleybollslag en s.k. baggey (?) och passar vidare till en lagkamrat som skjuter. Bollen studsar turligt på volleybollspelaren och rullar in i mål, matchen slutar 1-1.

Jag undrar hur fan kan man jubla som Kalmar gör? Finns det ingen stolthet i laget liksom? Kalmar måste i efterhand medge att man fuskade och avstå från sin poäng och erkänna att Halmstad vann med 0-1? För vem vill vinna en match eller kanske t.o.m Allsvenska på fusk?

Fram till igår hade jag inget mot Kalmar. Det hade varit helt ok om dom skulle vinna Allsvenska t.o.m. Det är deras tur liksom. ... Men nu önskar jag bara att dom ramlade ur serien och gick i konkurs.

KFF = Kalmar Fusk Fotboll.

Moget

Postad
Om han hade skitit i att använda armarna hade han ju ändå enkelt kunnat ta ner bollen och passa vidare så han fick ju inte direkt någon jättefördel.

Han håller ju tillochmed NÄSTAN armarna intill kroppen och har man armarna intill kroppen så ska det inte vara hands.

handsrp6.jpg

Det där du säger om att dom inte ska jubla och att dom ska avstå från poäng, det är det värsta jag hört. Antar att du aldrig spelat fotboll?

En grov uppskattning från mig är att varje spelare i snitt medvetet gör något som är mot reglerna typ 100+ (troligtvis mycket högre siffra) gånger per match för att skaffa sig en fördel.

Existerar nästan inga regelrätta närkamper.

Postad
Moget
Det är svårt att matcha dina mogna inlägg här på forumet.

Kalmar-HBK-domaren: "Jag gjorde fel"

-Nu har jag sett reprisbilderna på tv. Det är ingen tvekan om att jag gjorde en felbedömning.

Det säger domaren Håkan Jonasson, som inte såg den solklara hands som föregick Kalmars kvittering mot HBK på Fredriksskans i går, till SVT Sport.

-Jag stod i en vinkel där jag inte såg något. Mina assisterande domare såg inte heller något, säger Jonasson, som fick hård kritik från HBK-lägret.

-Det är inte så roligt, men livet går vidare. Jag gjorde en felbedömning och kan inte göra någonting åt saken.

Hämtat från svt.se.

Ja och? Varför finns det regler i fotboll egentligen?
Han håller ju tillochmed NÄSTAN armarna intill kroppen och har man armarna intill kroppen så ska det inte vara hands. Dock är det ju troligtvis hands i denna situation men den är inte speciellt grov.

Domarn säger tillochmed i en intervju efteråt att han såg att bollen tar på armen men att han inte tyckte det såg medvetet ut så han valde att fria.

Han gör inget för att försöka att inte ta bollen med händerna iaf. Armarna söker bollen, bollen söker inte armarna. Ingen normal människa håller sina armar så där någon längre tid under en fotbollsmatch. Hans kroppshållning är inte "normal". Dvs han håller armarna sådär för att kunna spela volleyboll och lättare dämpa den studsande bollen. Han vinner alltså en fördel.

En grov uppskattning från mig är att varje spelare i snitt medvetet gör något som är mot reglerna typ 50 gånger per match för att skaffa sig en fördel.

Det kan jag hålla med om att alla spelare bryter mot reglerna massvis av gånger under en match. Lite tjuvknep får man leva med. Men detta var fan fusk.

Du har fel, jag har visst spelat fotboll. Förvisso bara då jag var 8-11 år :) Ishockey spelade jag längre. Min klubb var MSSK.

Domaren har bett om ursäkt, dags för Kalmar FuskFotboll att göra det också.

Postad

Jag tycker det här var en jättekonstig tråd!

Vad är problemet? Du vet att det är fotboll vi pratar om? I fotboll finns det regler, som i olika grad efterlevs. Som spelare försöker man ju hålla sig inom regelverket, men såååå nära kanten som möjligt förstås. Här kommer domaren in i bilden. Det är domaren som avgör vad som är rätt och vad som är fel. Den här situationen är ju knappast glasklar för domaren, och därför blåser han inte heller trots att han står mindre än 5 meter från situationen. Det är helt enkelt för svårt att se/bedöma hur mycket kontakt bollen har med armarna. För att en spelare viker in armarna när man försöker ta in bollen i sådana här situationer är helt klart. Kolla på andra spelare/situationer om du tvivlar. Det är så man balanserar kroppen helt enkelt. Äh, pröva själv vettja så får du se!

Man kan ju knappast beskylla Kalmar för fusk i det här läget? Det är väl domaren som dömer? Hur ställer du dig till alla offsidemål? Eller det faktum att Nadal tar dubbel så lång tid mellan bollarna som har egentligen enligt regelverket får?

Att Kalmar är smutsiga kan jag ju iofs hålla med om. Kolla upp förra årets möte mot HBK får du se...

Postad
Jag undrar hur fan kan man jubla som Kalmar gör? Finns det ingen stolthet i laget liksom? Kalmar måste i efterhand medge att man fuskade och avstå från sin poäng och erkänna att Halmstad vann med 0-1?

Vilket Astrid Lindgren-resonemang.

Vi som på riktigt bryr oss om fotboll, som inte bara tar på oss en Pippi Långstrump-peruk när det är EM, vi skiter i hur det ser ut så länge det ger vårt lag fördel.

Postad
Fram till igår hade jag inget mot Kalmar.

LOL! Skitsnack.

Eller menar du att detta är första gången en match har avgjorts på en domaretabbe, alternativt att alla andra lag som vunnit matcher på sådana tabbar ska be om ursäkt och avsäga sig poäng? Det händer ju ett antal gånger per säsong att matcher avgörs på domartavlor och än så länge har jag aldrig sett ett lag avsäga sig poäng. Varför skulle just Kalmar göra det?

Tramstråd.

Postad

IFK Göteborg - Västergötlands stolta fuskare?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/article2891597.ab

Nu har alltså IFK Göteborg tagit två poäng på en domartavla. Dags att börja rasa igen nu, Cyntax? Lämna ifrån er poängen! Be om ursäkt för fusket! Hoppas ni åker ur och går i konkurs! FUSKARE!

Kom igen nu Cyntax, HATA! Jag vill att du blir så arg att du gråter. Här är det ju TVÅ poäng de har FUSKAT till sig.

Postad

Nej, det där är inte medvetet av spelaren. Handsen som Kalmar gjorde var en medveten handling. Synd på dommartabben bara.

Borde man inte införa en möjlighet för 4'e domaren att kunna kolla på repriser? Han har ju kontakt med huvuddomaren hela tiden (headset).

Postad

När vi ändå är inne på ämnet fuskare så måste man ju nämna en viss Pontus Wernbloom. Sällan har man sett någon falla lika lätt som honom. Det som gör det extra pinsamt är att han själv har en ful spelstil. Har inget emot hårt spel men då ska man kunna ta en smäll också.

Svensk fotboll förlorade väl sin oskuld 85 tror jag det var när Glenn la sig i straffområdet mot Tjeckoslovakien.

/cosmo

Postad
Nej, det där är inte medvetet av spelaren. Handsen som Kalmar gjorde var en medveten handling. Synd på dommartabben bara.

Den var nog inte särskilt medveten. Elm hade ingenting att vinna på att vara där och fumla med händerna. Hade hade lika gärna kunnat ta ner bollen med kroppen.

Vad det gäller offsiden så är det givetvis alltid ett medvetet val att chansa på att springa eller inte. Ibland hinner bollen slås, ibland hinner den det inte. Ibland upptäcker domaren det, ibland gör han det inte. Oavsett vilket så är det så spelet fungerar. Ingen, utom du, kräver att folk ska be om ursäkt och avstå från poäng efteråt.

Postad
Den var nog inte särskilt medveten. Elm hade ingenting att vinna på att vara där och fumla med händerna. Hade hade lika gärna kunnat ta ner bollen med kroppen.

Vad det gäller offsiden så är det givetvis alltid ett medvetet val att chansa på att springa eller inte. Ibland hinner bollen slås, ibland hinner den det inte. Ibland upptäcker domaren det, ibland gör han det inte. Oavsett vilket så är det så spelet fungerar. Ingen, utom du, kräver att folk ska be om ursäkt och avstå från poäng efteråt.

Det kanske är så att jag överreagerar. Men för mig känns det som att "volleyboll" är betydligt mer över gränsen än offside.

Medveten eller inte, volleyboll var det.

Nu har jag inte sett offsidesekvensen, men kan det ha varit så att spelaren inte stod offside först, utan gick i en s.k. "offsidefälla", men att domaren inte upptäckte detta?

Handsen som KFF gjorde var så uppenbart tydlig också, en offside är ofta svår att se på reprisen också.

Fällningar, tufft spel, tjyvknep och offsidefällor som missas kan jag acceptera, men volleyboll ffs?!

• 3 months later...
Postad

Jaha, det ser ut som att Kalmar vinner då. Hoppas verkligen att de vinner med 3 poäng eller mer (så att "fusket" inte var det som avgjorde).

För övrigt tycker jag det är tråkigt om Sundsvall åker ut och att det blir alldeles för många lag västra Sverige. (Elfsborg, IFK Göteborg, Halmstad, Gais, Ljungskile, Örgryte och Häcken)

Postad
Fan också. Jag kommer inte bry mig förrän MFF, HIF, Trelleborg och Landskrona är i Allsvenskan samtidigt.
Södra laget: MFF, HIF, TFF, Bois.

Västra laget: Elfsborg, IFK Göteborg, Halmstad, Gais, Ljungskile, Örgryte och Häcken.

Östra laget: AIK, DIF, Bajen, Brommapojkarna och Assyriska.

Är det vår drömallsvenska? Bra eller anus för svensk fotboll?

Postad
Södra laget: MFF, HIF, TFF, Bois.

Västra laget: Elfsborg, IFK Göteborg, Halmstad, Gais, Ljungskile, Örgryte och Häcken.

Östra laget: AIK, DIF, Bajen, Brommapojkarna och Assyriska.

Är det vår drömallsvenska? Bra eller anus för svensk fotboll?

Låter finfint. Det är ju faktiskt de enda regionerna i Sverige som lever (dvs har en befolkningsmängd på runt miljonen).

I övrigt är det ju bara ett gäng halvstora städer i ödemarken med nedlagd industri som försöker överleva på att ha fått kvoterade högskoleutbildningar. Exempel på sådana städer är Örebro, Jönköping, Kalmar etc.

Lägger ingen värdering i det, menar bara att det ju rent statistiskt borde se ut så som Cyntax skriver. IFK Malmö kan gott få komma upp och nosa i Allsvenskan också.