Gå till innehåll

Money Won (Showdown and Non-Showdown) for hands played


PokerLeffe

Recommended Posts

Hej alla!

 

"Money Won (Showdown and Non-Showdown) for hands played" grafen i PT som man kan få, jag lyckas inte få en posetiv lutning på non-showdown. Vet inte om det beror på att jag spelar microlimit (NL25-50), dvs folk synar ner för mkt eller om jag är för passiv. Visst det viktigaste är ju att resultatet av de båda är positivt, och det är det så ngt rätt gör jag, men Non-Showdown går numer sakteliga neråt, sakteliga, men dock neråt... ibland ställer den sig på en "platå" och är still ett tag, kanske går lite uppåt men sedan hoppar den neråt igen...

 

Är detta ett problem? bör jag bli mer aggressiv, syna ner mer kanske? Eller är det viktiga att resultat grafen pekar uppåt? (Visst är det det, men den kanske kan få bättre lutning...)

 

Ngn annan med liknande "problem"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har funderat lite på den grafen oxå. Men det borde ju betyda att man värdebetar för dåligt. Alltså i potter man är osäker i så checkar man rivern bakom istället för att beta med en halvkass hand som man inte vill få checkraisad. Vilket betyder att det blir showdown och den grafen ändras istället.

 

Annars består ju non-showdown grafen mest av missade drag och andra händer där man foldat och alltså förlorat pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men jag har läst ngnstans att man bör ha båda "uppåt"...

Visst är man glad att man vinner, men man kanske är för tight och feg, som du säger med värdebetta, man kan tappa en hel del på att inte göra det tillräckligt. Man bygger inte potterna man väl vinner på showdown tillräckligt stora? Eller är det helt enkelt ett "i-lands problem"....

 

Ngn som lirar lite större som kan komma med sin syn på saken? Själv e det ju NL25 och 50 som gäller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet att vinna pengar med en hand som inte är värd en showdown är ju att bluffa. Jag tror inte att det går att bluffa såpass ofta att man går plus med händerna som inte går till showdown. Kanske möjligtvis som superaggro spelare på ett extremt weaktight bord i ett NL/PL- spel men jag spelar limit och jag kastar hellre skräpet än bluffar varenda hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det typ tvärtom. Non-showdown winnings är mitt "bread and butter"

 

Kan vara svårt att vinna utan showdown på lägsta nivåerna eftersom du i princip inte har någon fold equity. Men Jag gissar att du spelar för passivt. Jag spelar ca 24/21/3.7 på 5 manna. Tyvärr är grafen i SEK.

 

juni26graphjo6.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera faktorer som kan påverka hur mycket man vinner/förlorar vid non showdown händer. Hur som helst bör man komma ihåg att mörkarna äter upp en ordentlig del så man ligger i ett ordentligt underläge redan från början när det kommer till non showdown händer. Sedan beror det på hur aggressiv man är på alla gator, hur ofta man själ mörkar, hur ofta man värdebettar på rivern, hur synbenägen man är, hur man spelar sina drag m.m.

 

Har själv en negativ non showdown kurva (spelar mest NL 5/10) men har en showdown kurva som pekar mycket brant upp och är därmed vinnande överlag. Så länge man vinner pengar behöver man nog inte oroa sig för mycket var dessa pengar kommer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol::roll:

För mig är det typ tvärtom. Non-showdown winnings är mitt "bread and butter"

 

Kan vara svårt att vinna utan showdown på lägsta nivåerna eftersom du i princip inte har någon fold equity. Men Jag gissar att du spelar för passivt. Jag spelar ca 24/21/3.7 på 5 manna. Tyvärr är grafen i SEK.

 

juni26graphjo6.th.jpg

 

Här e min Graf, dock inte över lika många händer men jag har inte fler på shorthanden den tråkiga starten är NL50 sedan fick jag nog och gick tillbaka till NL25 för att få fart på rullen innan jag gör ett nytt försök däruppe. Jag har ett ganska gött flyt på NL25 sedan jag gick ner.

 

Jag har 22/15/2.9 på shorthanden just nu, och den röda grafen fortsätter ner.

 

Det ser förövrigt likanande ut på Fullring NL50 också, dock så är resterande grafer inte så fina denna månad där så jag vill inte visa den...:roll:

 

Men som sagt Non-Showdown ser ungefär likanade ut över drygt 30k händer på olika nivåer, full ring och shorthanden...

 

Finns vinst på SvS för övrigt foldar, 40K sek på en månad(?) på NL2,5/5.

Men du har legat i med antalet händer!

shorthandennl2550sl1.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man vinner pengar behöver man nog inte oroa sig för mycket var dessa pengar kommer ifrån.

 

Du har definitivt en poäng där. Även om många anser att TAG är det mest korrekta sättet att spela poker på så är det inte alltid det mest inkomstbringande eller bekväma sättet att spela på. Det finns gott om vinnande spelare med extrema spelstilar som LAG eller NIT och då kommer man att läcka antingen vid showdown (LAG) eller vid non-showdown (NIT). En TAG bör inte läcka nånstans men det är ju mer en akademisk fråga så länge man vinner.

 

Men som sagt Non-Showdown ser ungefär likanade ut över drygt 30k händer på olika nivåer, full ring och shorthanden...

 

På nivåerna du spelar kan det nog vara så att den mest inkomstbringade spelstilen är NITig och då ska du tappa lite vid non-showown men visa en stadig vinst vid showdown.

 

Finns vinst på SvS för övrigt foldar, 40K sek på en månad(?) på NL2,5/5.Men du har legat i med antalet händer!

 

Haha jo men tyvärr spelade jag 5/10 när månaden började tittade ner i ett 20k hål på 2 dagar. Det är därför jag lagt in så många händer :P för att ha råd med cahsouts och bygga upp rullen igen. Jag ligger fortfarande plus på 5/10 och om motriggen håller sig borta ett tag tlll så är jag snart tillbaka med stabilare rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har definitivt en poäng där. Även om många anser att TAG är det mest korrekta sättet att spela poker på så är det inte alltid det mest inkomstbringande eller bekväma sättet att spela på. Det finns gott om vinnande spelare med extrema spelstilar som LAG eller NIT och då kommer man att läcka antingen vid showdown (LAG) eller vid non-showdown (NIT). En TAG bör inte läcka nånstans men det är ju mer en akademisk fråga så länge man vinner.

 

 

 

På nivåerna du spelar kan det nog vara så att den mest inkomstbringade spelstilen är NITig och då ska du tappa lite vid non-showown men visa en stadig vinst vid showdown.

 

 

 

Haha jo men tyvärr spelade jag 5/10 när månaden började tittade ner i ett 20k hål på 2 dagar. Det är därför jag lagt in så många händer :P för att ha råd med cahsouts och bygga upp rullen igen. Jag ligger fortfarande plus på 5/10 och om motriggen håller sig borta ett tag tlll så är jag snart tillbaka med stabilare rulle.

 

På lägre nivåer är en nedåtgående kurva i non-showdown winnings önskvärt. som ngn. nämnde har du i princip aldrig FE. Men spelar du högre är det en stor läcka i ditt spel oftast såvida du inte tbl selectar rigoröst och i princip endast möter fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

juni26graphjo6.th.jpg

 

 

Detta bör utan tvekan vara mallen för en framgångsrik nl lirare, har typ aldrig sett ngn. ha så relativt hög showdown winnings graf relativt till non showdown winnings.

 

Du har i princip eliminerat tradeoffen mellan de båda storheterna, wp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På lägre nivåer är en nedåtgående kurva i non-showdown winnings önskvärt. som ngn. nämnde har du i princip aldrig FE. Men spelar du högre är det en stor läcka i ditt spel oftast såvida du inte tbl selectar rigoröst och i princip endast möter fisk.

 

Ok, visst jag spelar på låga nivåer, men vad skulle en sådan läcka kunna tänkas vara teoretiskt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta bör utan tvekan vara mallen för en framgångsrik nl lirare, har typ aldrig sett ngn. ha så relativt hög showdown winnings graf relativt till non showdown winnings.

 

Du har i princip eliminerat tradeoffen mellan de båda storheterna, wp

 

tyty, jag hoppas det fortsätter på samma vis och att det inte bara är variansen som spelar mig ett spratt men spelet känns bra iaf.

 

Ok, visst jag spelar på låga nivåer, men vad skulle en sådan läcka kunna tänkas vara teoretiskt??

 

Det blir dyrt att sitta vid bordet och bra spelare betalar inte av lika ofta när du träffar som fiskar gör. Ett bra exempel på en nit som antagligen tar ut lite cash varje månad p.g.a. rakeback men blir ägd på nl200 är fgators. Se heltoks inlägg nedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, visst jag spelar på låga nivåer, men vad skulle en sådan läcka kunna tänkas vara teoretiskt??

 

Alltså som jag nämnde är det en tradeoff mellan SW och NSW. Förenklat kan sägas att du gör en massa moves innan det går till showdown och spelar oftast högst marginella händer som inte tål att bli synade, värdebetar light samt 3b en hel del.

 

Hur bra man är på att ta ner potter innan Showdown avgör om du har en hög NSW. En hög nsw kurva har massa bra sidoeffekter utöver att du vinner massa potter oxo. Som tex. att du lättare får betalt när du faktiskt har en hand.

 

När du har en hög SDW kurva har du istället oftast en nedåtgående NSW kurva. Detta pga att du inte gör särskilt många moves, 3b lite samt värdebetar dåligt. Du förlorar helt enkelt för många småpotter och blir oftast sönderläst av varje tänkande fi. Här har du oftast en låg went to showdown siffra samt relativt hög won @showdown.

 

Detta är en väldigt förenklad svartvit relation mellan kurvorna.

 

Men som redan nämnts på micronivåer behöver du inte bry dig nämnvärt om att balansera spel vara aggressiv etc. En passiv spelstil funkar alldeles utmärkt. Handlar ju bara om att bygga en rulle och lära sig grunder.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här posten på 2+2 kan ju vara intressant i sammanhanget. Uppenbarligen kan man spela hur man vill bara man inte är helt "retarded".

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showpost.php?p=3988427&postcount=25

 

Hela tråden. Tror nog inte jag håller med dig folder. Har verkligen svårt att tänka mig att man kan vara ordentligt vinnande på de högre gamesen med en negativ lutning på nsw grafen. Man kan definitivt vara en marginellt vinnande spelare, men inte mer, såvida du inte tbl selectar onaturligt mycket.

 

 

 

http://forumserver.twoplustwo.com/showthread.php?t=194824

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog inte jag håller med dig folder.

 

Jag tror vi är överens om det mesta. Aggresiv stil är bättre än nit och mot riktigt bra spelare tror jag också att för nittigt är -EV. Nitstilen är dessutom extremt tråkig imo men lättare att 12 tabla med. Jag är också tämligen övertygad om att en positiv lutning på både SW & NSW är att föredra om man vill maximera sina vinster, något som ISTRONG också verkar vara inne på.

 

I viss mån så beror ju vinsterna på motståndet, möter man bara löspassiva motståndare så är SW som gäller men mot mina favoriter, de vektajta, är det NSW som gäller. Det viktiga är ju att välja rätt strategi mot rätt motståndare och då bör man få positiva lutningar på båda kurvorna. Mot bra motstånd är det väl i princip korten som avgör var vinsterna/förlusterna hamnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det typ tvärtom. Non-showdown winnings är mitt "bread and butter"

 

Kan vara svårt att vinna utan showdown på lägsta nivåerna eftersom du i princip inte har någon fold equity. Men Jag gissar att du spelar för passivt. Jag spelar ca 24/21/3.7 på 5 manna. Tyvärr är grafen i SEK.

 

juni26graphjo6.th.jpg

 

Om nån går minus måste ju nån gå plus (minus rake ofc)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol::roll:

 

Här e min Graf, dock inte över lika många händer men jag har inte fler på shorthanden den tråkiga starten är NL50 sedan fick jag nog och gick tillbaka till NL25 för att få fart på rullen innan jag gör ett nytt försök däruppe. Jag har ett ganska gött flyt på NL25 sedan jag gick ner.

 

Jag har 22/15/2.9 på shorthanden just nu, och den röda grafen fortsätter ner.

 

Det ser förövrigt likanande ut på Fullring NL50 också, dock så är resterande grafer inte så fina denna månad där så jag vill inte visa den...:roll:

 

Men som sagt Non-Showdown ser ungefär likanade ut över drygt 30k händer på olika nivåer, full ring och shorthanden...

 

Finns vinst på SvS för övrigt foldar, 40K sek på en månad(?) på NL2,5/5.

Men du har legat i med antalet händer!

shorthandennl2550sl1.th.jpg

 

Det stora glappet mellan 22 och 15 lär bidra relativt mycket till non-showdown-losses. Dessa 7% av händer slutar allt som oftast med syna ett rejs, och folda flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi är överens om det mesta. Aggresiv stil är bättre än nit och mot riktigt bra spelare tror jag också att för nittigt är -EV. Nitstilen är dessutom extremt tråkig imo men lättare att 12 tabla med. Jag är också tämligen övertygad om att en positiv lutning på både SW & NSW är att föredra om man vill maximera sina vinster, något som ISTRONG också verkar vara inne på.

 

I viss mån så beror ju vinsterna på motståndet, möter man bara löspassiva motståndare så är SW som gäller men mot mina favoriter, de vektajta, är det NSW som gäller. Det viktiga är ju att välja rätt strategi mot rätt motståndare och då bör man få positiva lutningar på båda kurvorna. Mot bra motstånd är det väl i princip korten som avgör var vinsterna/förlusterna hamnar.

 

+1

 

Men du tror inte att det är bättre att välja en strategi som presterar bra mot alla tänkbara motstrategier, istället för att mixa och plocka extra värde mot diverse spelstilar?

 

Såg även att du spelade svs och hade HM, funkar allt förutom HUD:en eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Men du tror inte att det är bättre att välja en strategi som presterar bra mot alla tänkbara motstrategier, istället för att mixa och plocka extra värde mot diverse spelstilar?

 

Såg även att du spelade svs och hade HM, funkar allt förutom HUD:en eller?

 

Optimal poker menar du. Kunde jag spela optimal poker skulle jag nog göra det och mot bra motstånd försöker jag balansera mitt spel så mycket som möjligt men mot fisk försöker jag exploatera jag så mycket jag kan. Gör inte alla så?

 

HM funkar bra även HUD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimal poker menar du. Kunde jag spela optimal poker skulle jag nog göra det och mot bra motstånd försöker jag balansera mitt spel så mycket som möjligt men mot fisk försöker jag exploatera jag så mycket jag kan. Gör inte alla så?

 

HM funkar bra även HUD.

 

Mjo, den som endå kunde göra det 8-). Ne tyckte bara argumentet "välja rätt strategi mot rätt motståndare" kändes lite väl spela spelaren all the time typ, men det är ju klart att vet man precis hur fi spelar så är det ju det enda rätta att göra, men problemet är ju att man aldrig vet det, och det är ju just därför man försöker spela jämnvikt.

 

Okej, blir väl till att köpa det då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...