Gå till innehåll

The Office SE - bump

sexyterran

Gammal omröstning rensad  

2 medlemmar har röstat

1. 1. Gammal omröstning rensad

• 1
      1
    • 2
      1

Recommended Posts

hehe, jag tänker likadant. Har pratat med lite jurister på bl.a. vinga och dom rekomenderade mig antligen Lund eller Uppsala. Att man måste skaffa nya kompisar ser jag som en fördel bara.

Sen så har dom terminstenta i sthlm och gbg, medans man "leker rättegång" i Uppsala o Lund. Det tycker jag är mycket roligare. Ska på öppet hus i Lund i mars och ska gå på nån lektion i gbg också bara för att jämföra. Har redan börjat läsa civilrätt =)

Sen så ligger Lund nära Malmö och Köpenhamn, går även rykte att det kommer ett tåg som kommer va i Tyskland på 2 timmar (från Lund då).

Har ej läst Ramzis dagbok på länge, ska kika där nu.

Har även sänt dig en pm, finns en bra knep på hur du kan komma in på juristutbildningen i Lund med dina betyg =)

Är snart färdig med juridik i uppsala (sista terminen just nu) och under de tre basåren (termin 1 till och med 6) så är det terminstenta som gäller. Det är emellertid möjligt att samla på sig en del poäng under terminen genom bl.a. PM-skrivning. Vad gäller "lekande av rättegång" så är det endast ett obligatoriskt inslag under några terminer och endast under en termin kan man tjäna ihop några få poäng till terminstentan via processpel. Så att man "leker rättegång" i Uppsala istället för att ha terminstenta är fel.

För övrigt så är jag av uppfattningen att det inte är så pass avgörande var man väljer att läsa juridik som ni vill få det till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 29,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

• NikLasVegas

4201

• sexyterran

2591

• pastan

2237

• FriSoren

1535

Top Posters In This Topic

Är snart färdig med juridik i uppsala (sista terminen just nu) och under de tre basåren (termin 1 till och med 6) så är det terminstenta som gäller. Det är emellertid möjligt att samla på sig en del poäng under terminen genom bl.a. PM-skrivning. Vad gäller "lekande av rättegång" så är det endast ett obligatoriskt inslag under några terminer och endast under en termin kan man tjäna ihop några få poäng till terminstentan via processpel. Så att man "leker rättegång" i Uppsala istället för att ha terminstenta är fel.

För övrigt så är jag av uppfattningen att det inte är så pass avgörande var man väljer att läsa juridik som ni vill få det till.

Ok, tack för informationen.

Det var en jurist som har pluggat i Lund som sa till mig att det är så i Lund och Uppsala. Och att i Sthlm/Gbg så är det endast terminstenta som gäller.

Får hoppas att dom "leker rättegång" i Lund lite mer än vad ni fick göra.

Jag har också fått den uppfattningen, men så fort man börjar prata om utbildningar så är det alltid nån som ska hävda sig. Jag blev bara sur eftersom han sa att det var korkat att plugga i Lund och sa att Sthlm va bättre.

Länk till kommentar

No ofence, men steget mellan 0.8 och 2.0 är gigantiskt långt... steget mellan 1.9 och 2.0 är skitlångt bara det. Du kan höja dig några tiondelar nästa gång du gör provet, och du kan höja några tiondelar till om du skippar bakfyllan och sover bra, men du kan inte plugga dig till 2.0

Ola, har du skrivit provet? Resultat?

Länk till kommentar

"du kan inte plugga dig till 2.0"

Jo det kan du, NOG+DTK är på matte A nivå imo, är man fullt fokuserad drar man full pott där. Det svåra är ju ord+läs+eng, vilket också är det svåra att plugga till. MEN det går, inget är omöjligt bara läsa lite mer böcker, kolla i tidningar och vara allmänt mer nyfiken än vanligt. Frågan är bara om man kommer orka, men om man verkligen vill så går det.

GL, klart 2.0 är ambisiöst men sikta högt så träffar du aningen lägre eller mitt i prick ;).

Länk till kommentar

"du kan inte plugga dig till 2.0"

Jo det kan du, NOG+DTK är på matte A nivå imo, är man fullt fokuserad drar man full pott där. Det svåra är ju ord+läs+eng, vilket också är det svåra att plugga till. MEN det går, inget är omöjligt bara läsa lite mer böcker, kolla i tidningar och vara allmänt mer nyfiken än vanligt. Frågan är bara om man kommer orka, men om man verkligen vill så går det.

GL, klart 2.0 är ambisiöst men sikta högt så träffar du aningen lägre eller mitt i prick ;).

Det är klart att det går men det är jävligt mycket lättare att plugga sig till det sista om man är rätt bright från början, typ 1.6-2.0. Att börja från botten och behöva lära sig läsa på vägen från 0.8 till 2.0 är rätt slitigt. Men visst, det går om man kämpar.

Länk till kommentar

Men visst, det går om man kämpar.
Och eftersom det är pokerdegenerates vi snackar om här så är chansen rätt nära noll.

Hur man presterar på hsp är högst individuellt och jag tror inte att man kan säga att matten skulle vara enklare än något annat eftersom en del helt enkelt inte har lätt för matte men glider igenom ORD och LÄS på en räkmacka. Att gå från 0,8, bakfull eller ej, till 2,0 ser jag som rätt långsökt...

Länk till kommentar

Ja det beror ju lite på vem man är självklart, har man lätt för att lära och är bra på att studera så kan man plugga upp 0.8-2.0.

Men hade man tufft i skolan och lite svårare för att lära sig är det i princip omöjligt att få 2.0 om man skrivit 0.8 innan. Men jag syftade på shahins fall nu och tror han har potiential att lära sig, enda nackdelen med shahin är att han aldrig kommer klara av att plugga så mycket som det krävs ;).

Sen räcker det ju att få 1.5+ för juridik så aldrig fel med bra marginal.

Länk till kommentar

Shahin: Som andra sagt i tidigare poster känns det aningen långsökt att sikta på 2.0. Att klara 1.5 kommer kräva allt det arbete du skriver om och det vore mer realistiskt att sikta på det. Med den inställningen du har kommer du mycket bra möjligheter att klara det. Resultatet kommer ta dig in på många bra utbildningar. Att höja sig från 0.8 till 1.5 är en jätteprestation och du ska vara jävligt stolt om du klarar av det.

Länk till kommentar

Och eftersom det är pokerdegenerates vi snackar om här så är chansen rätt nära noll.

Hur man presterar på hsp är högst individuellt och jag tror inte att man kan säga att matten skulle vara enklare än något annat eftersom en del helt enkelt inte har lätt för matte men glider igenom ORD och LÄS på en räkmacka. Att gå från 0,8, bakfull eller ej, till 2,0 ser jag som rätt långsökt...

jag gick från 0,8 till 1,6, köpte boken den kompletta guiden till högskoleprovet som jag tyckte var tung. En annan förklaring är att jag läst en del akademisk engelska vilket jag tyckte var klart svåraste delen första gången jag gjorde det. Orden har jag inte tränat spec mkt på men desto äldre man är desto lättare har man för den delen imo. Där kan man tjäna mkt poäng om man har tur. Gjorde provet igår också, skall bli intressant att få svar sen även om jag tror det är sämre än 1,6.

edit: jag glömde säga att man veckorna innan provet skall göra tidigare prov på tex studera.nu,uppbyggnaden med tid osv är viktigt så man inte stressar i onödan, snabbläsning är bra att träna upp också. En mkt viktig sak som är så pass banal att många inte tänker på det är att läsa vad som efterfrågas mkt noga.

Länk till kommentar

Min poäng är väl; har man lätt för att lära och är duktig på att studera så är min erfarenhet att man lätt skriver runt 1,4-1,6 första gången för att sedan höja sig runt 0,2 andra gången. Ingen jag känner som har egenskaperna ovan skrev 0,8 första gången. Men å andra sidan kom de utsövda och icke-bakis till provet :mrgreen:

Men GL till Shahin, känner ju inte killen så det är väl möjligt han plockar 1,5+ om han bara ger sig själv rätt förutsättningar :-D

*edit* 1,6 första gången, 1,8 andra. Har dock en polare som bara kunde plugga till sig kunskap och som gick ut med 4,9/5,0. Skrev uruselt på hsp eftersom han inte kunde plugga sakkunskap inför det.

Länk till kommentar

Ja det beror ju lite på vem man är självklart, har man lätt för att lära och är bra på att studera så kan man plugga upp 0.8-2.0.

Har man lätt för att lära och är bra på att plugga borde man hamnat långt högre än 0.8 första gången. Det ska till modern av alla fyllor dagen före provet för att nån som har relativt lätt för att nå 2.0 ska skriva en 0.8.

Vill man komma in på en specifik linje så tror jag att det finns lättare sätt än att gå från 0.8 till 2.0 på HSP.

Länk till kommentar

Luktar kommande betting om Shahins framtida resultat :-D

Angående om det är möjligt att höja sig extremt mycket (typ 0,8-1,8) så tror jag att de är fullt möjligt. Jag gjorde själv provet och bara att man var sönderstressad och inte hade nån alls koll på tiden gjorde ju att man förmodligen gjorde ett gräsligt resultat om man ser till sina egentliga kunskaper.

Länk till kommentar

Kul med lite skolsnack i dagboken!

Är typ säker på att jag aldrig skrivit att min målsättning är att höja från 0.8 till 2.0 på nästa prov:shock:. Om ni uppfattat det så var det verkligen inte menningen för det blir vääääldigt svårt. Tycker om Arvins tanke att sikta mot 2.0 och landa på något väldigt bra. Men så optimistisk är jag inte:mrgreen:

När jag säger höja mig bra till nästa så menar jag obv från 0.8 till 1.5. Inte 2.0. Men kul som fan att två olika moderatorer kommentar det:-D. Måste betyda att de skrivit till varandra på msn; "loldogs.. Shahin89 vill gå från 0.8 till 2.0". I like hehe.

2.0 kommer jag nog aldrig få i livet.. utan menade mer att OM jag någonsin får 1.9-2.0 vilket inte kommer hända inför nästa.. men OM jag får det så hade det varit nice att kunna plugga lite det man vill.

Ang. att man måste vara ambitiös nog för att plugga Juristprogrammet så kan jag försäkra er om att jag vet om det. När jag väl väljer att plugga kommer jag satsa på det helhjärtat. Tanken var att plugga redan nästa sommar och förhoppningvis kan jag sakta men säkert tona ner med pokern till den punkt att jag lägger ned med det helt efter 1-2 år i skolan. Suger att plugga halvdant så när jag väl når dit kommer jag se till att göra det bra. Eller ja.. det hoppas jag iaf.

Tror utan tvekan att jag kan höja mig en bra del inför nästa prov. Känner nästan inte att jag behöver förklara varför och vad jag har för erfarenheter i skolan. Tycker nästan det är kul att en del automatiskt antar att jag är helt körd i skallen för att jag fick 0.8 på första hehe :D. Men det är som sagt inte så viktigt... tycker bara det är logiskt att vem som helst, med plugg, kan scora MYCKET BÄTTRE på nästa prov om de får in tekniken. Dvs övar på gamla högskoleprov med tid, går igenom (som pezdawg skrev) guiden till högskoleprovet och andra lärosätt.

gl

Länk till kommentar

Har man lätt för att lära och är bra på att plugga borde man hamnat långt högre än 0.8 första gången. Det ska till modern av alla fyllor dagen före provet för att nån som har relativt lätt för att nå 2.0 ska skriva en 0.8.

Vill man komma in på en specifik linje så tror jag att det finns lättare sätt än att gå från 0.8 till 2.0 på HSP.

wat?

ok så tex, vi säger att jag bra på att plugga och lär mig lätt. det betyder automatiskt att jag ska få 2.0 på första provet?

betyder inte bra på plugga och lära sig lätt att man pluggar och lär sig det enkelt? vem sa något om att någon hade pluggat? det måste väl då betyda att jag KAN plugga till provet och iom att jag är bra på plugga och har lätt för sig så kan jag förbättra mig?

säger inte att jag är bra eller dålig i skolan.. utan tycker bara det du skrev var lite konstigt. förstår hur du menar.. du menar att om en person är smart nog att få 2.0 så hade dem scorat bra första gången. tycker fortfarande att ditt påstående är shady

Länk till kommentar

Ola, har du skrivit provet? Resultat?
Jag skrev 1992, så jag har noll koll på hur mycket provet har utvecklats sedan dess. Då skrev jag 1.8 och 1.9. Under tiden jag gick på KTH skrev jag "på skoj" 2.0, och efter KTH testade jag ännu en gång och skrev 1.8. Slutsats: KTH fördummar.

Btw så skulle jag välja Lund med givna förutsättningar. Lund är fint och skoj.

Länk till kommentar

• Skapa nytt...