Gå till innehåll

AQ Bubbla, Turbo, Ongame $33 FR


Recommended Posts

Fi känns kompetent men inget speciellt. Vad gör vi här?

Antingen har han en "ok" hand som han raisar för att kunna slinka om jag hittar nöt, eller så har han själv nöt?

Push: Om vi pushar kanske han blixtar och vi åker, men det kanske är värt det eftersom han långt ifrån alla gånger har nöt.

Syn: Syna och utvärdera flop, om fase synar (vilket han antagligen gör). Lommer kanske Sherce checka ner och vi kommer lindrigt undan och kan vinna en bra pott tom.

Fold: låta Sherce och fase battla ut denna och spela vidare efter.

 

Era tankar?

 

Seat 1: HERO ($5,870 in chips)

Seat 3: fase8 ($1,670 in chips)

Seat 4: sherce ($5,340 in chips)

Seat 6: clensman ($2,120 in chips)

ANTES/BLINDS

HERO posts blind ($400), fase8 posts blind ($800).

 

Hero: AQo

 

PRE-FLOP

sherce bets $2,000, clensman folds, HERO ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag shovar in skiten.... oftast lägger han sig.... därefter lägger jag yberpressure på de kvarvarande lirarna p.g.a bubblan. folda är dåligt för att han lägger sig sjukt många ggr när vi pushar för att det ska vara tillräckligt värt.

 

 

edit: YBERFISK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cheezus vilka blinds! Ganska klurig hand faktiskt? Jag har ingen koll på vad som är rätt eller fel men tänker att jag nog kan lära mig nåt genom att ventilera mitt tänk lite. :-)

 

Syn måste väl ändå vara iskallt med tanke på de höga blindsen (du synar ju för mer än 30% av din stack) och det faktum att (som du skriver) kortisen troligen kommer syna. Hur bra står sig AQ mot två FI här? Vill du spela en flopp mot chiptvåan här?

 

Att folda känns tight väl? Hur spelar du AK i samma situation?

 

Jag hade förmodligen pushat i den här situationen. Du har en schysst hand och som du skriver är det väl (?) nästan troligare att FI vill kunna komma undan om du sitter på stål än att han har stål själv. Men samtidigt, FI vet ju att han med största sannolikhet kommer få syn från kortisen så varför inte isolera mot honom genom att pusha om han nu ska spela den hand han har? Hmmm...klurigt? Om du pushar här så borde väl FI syna väääldigt tight med tanke på att han riskerar att åka då du täcker honom, eller? Nä, det blev mest en massa skriv-medan-du-tänker-resonemang det här. :-) För att sammanfatta, jag hade nog inte kunnat folda AQ i det här läget. Pushar du och FI synar (kortisen förutsätter jag synar) har du möjligen stor chans att skaffa dig en fet stack för hu-spelet. Om FI foldar är ju chansen stor att du iallafall slår kortisen och bygger på din stack med nästan 3700 vilket gör att du har kanonläge ITM. Så, push! :-)

 

 

Edit: Var så nyfiken på vad som är "rätt" så jag kollade i SnGWiz, syn med 99+, AK, AQs (baserat på att FI raisar med 22+, A2, KT+, K8s+, QTs+) vilket måste innebära att det iallafall är väääldigt nära en korrekt syn med AQo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi pushar så måste sherce enligt ICM ha 62% equity för att kunna syna. Om han sätter oss på t.ex. {22+,AJ+} så kan han alltså bara syna med JJ+.

 

Problemet är att vi själva ändå förlorar värde om han synar med sämre händer än så. Dessutom vinner vi mindre värde än vad man kan tro genom att lyckas pusha ut honom (vi går upp från ca 33% till ca 40% av prispotten). Därför viker jag hellre, om jag inte har read på honom som en mycket kompetent spelare som förstår bubbelspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag shovar in skiten.... oftast lägger han sig.... därefter lägger jag yberpressure på de kvarvarande lirarna p.g.a bubblan. folda är dåligt för att han lägger sig sjukt många ggr när vi pushar för att det ska vara tillräckligt värt.

 

 

edit: YBERFISK!

 

Välkommen tillbaka fisk :-P Shove är helt klart ett bra alternativ dock vet jag inte hur ofta han gör detta med nöt som sagt och hur brett han synar om han inte har nöt.

 

Vad jag har förstått så spelar du mycket högre än mig men med tanke på blindsnivån så måste det väl vara jättefold

Jag lirar alla möjlig nivåer oftast skott :)

Cheezus vilka blinds! Ganska klurig hand faktiskt? Jag har ingen koll på vad som är rätt eller fel men tänker att jag nog kan lära mig nåt genom att ventilera mitt tänk lite. :-)

 

Syn måste väl ändå vara iskallt med tanke på de höga blindsen (du synar ju för mer än 30% av din stack) och det faktum att (som du skriver) kortisen troligen kommer syna. Hur bra står sig AQ mot två FI här? Vill du spela en flopp mot chiptvåan här?

 

Att folda känns tight väl? Hur spelar du AK i samma situation?

 

Jag hade förmodligen pushat i den här situationen. Du har en schysst hand och som du skriver är det väl (?) nästan troligare att FI vill kunna komma undan om du sitter på stål än att han har stål själv. Men samtidigt, FI vet ju att han med största sannolikhet kommer få syn från kortisen så varför inte isolera mot honom genom att pusha om han nu ska spela den hand han har? Hmmm...klurigt? Om du pushar här så borde väl FI syna väääldigt tight med tanke på att han riskerar att åka då du täcker honom, eller? Nä, det blev mest en massa skriv-medan-du-tänker-resonemang det här. :-) För att sammanfatta, jag hade nog inte kunnat folda AQ i det här läget. Pushar du och FI synar (kortisen förutsätter jag synar) har du möjligen stor chans att skaffa dig en fet stack för hu-spelet. Om FI foldar är ju chansen stor att du iallafall slår kortisen och bygger på din stack med nästan 3700 vilket gör att du har kanonläge ITM. Så, push! :-)

 

 

Edit: Var så nyfiken på vad som är "rätt" så jag kollade i SnGWiz, syn med 99+, AK, AQs (baserat på att FI raisar med 22+, A2, KT+, K8s+, QTs+) vilket måste innebära att det iallafall är väääldigt nära en korrekt syn med AQo!

 

Syn? menar du att vi ska pusha eller syna och spela flopp?

 

Om vi pushar så måste sherce enligt ICM ha 62% equity för att kunna syna. Om han sätter oss på t.ex. {22+,AJ+} så kan han alltså bara syna med JJ+.

 

Problemet är att vi själva ändå förlorar värde om han synar med sämre händer än så. Dessutom vinner vi mindre värde än vad man kan tro genom att lyckas pusha ut honom (vi går upp från ca 33% till ca 40% av prispotten). Därför viker jag hellre, om jag inte har read på honom som en mycket kompetent spelare som förstår bubbelspel.

Mkt intressant info tackar för den.

Vad sägs om att syna pre och pusha alla floppar om bb foldar och försöka checka ner om bb synar?

Orkar nog aldrig pusha alla floppar här beroende på att mid pairs är en ganska stor del av hans range.

 

 

Pusha känns nog bäst som jag ser det nu. Beroende på read helt klart, med fisk read kan jag nog tänka mig att syna och pusha alla träffade floppar. mot vanlig reg pushar jag rakt av.

 

Det jag gjorde i praktiken var att stekfolda varav fi döda de dem andra på två händer och sen tog man honom HU :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi pushar så måste sherce enligt ICM ha 62% equity för att kunna syna. Om han sätter oss på t.ex. {22+,AJ+} så kan han alltså bara syna med JJ+.

 

Problemet är att vi själva ändå förlorar värde om han synar med sämre händer än så. Dessutom vinner vi mindre värde än vad man kan tro genom att lyckas pusha ut honom (vi går upp från ca 33% till ca 40% av prispotten). Därför viker jag hellre, om jag inte har read på honom som en mycket kompetent spelare som förstår bubbelspel.

 

Väldigt bra post Doc!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill hålla den här intressanta diskussionen levande ett tag till. :-) Hur tror ni att respektive Fi's sharkscopestats påverkar vår syn på deras hd's osv?

 

fase8 - 989 spelade, av. stake $8, ROI -15%, profit -$1907, form supertilt

sherce - 2319 spelade, av. satke $12, ROI -5%, profit -$3771, form -

clensman - 243 spelade, av. stake $11, ROI 17%, profit $1126, form -

 

Ja vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ju vara sjuk nöt han ska ha för att försöka locka in dig. KK lär knappast räcka, tror helt klart han tappar $EV på att singla mot ett ess hos dig då. Alltså ska han ha AA, vilket ju är osannolikt när du har ett A. (Eller så är han bara kass, naturligtvis.)

 

Tror snarare han vill kunna slinka mot ditt ställ. Bullyläget om du plockar denna (ICM är inte helt realistiskt i sådana lägen), kombinerat med iaf någorlunda chans att klara ITM ändå om du åker på stryk här, gör att jag vill pusha.

 

Varför spelar du $33 just nu förresten, har rullen dippat? :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig finns det bara två alternativ, push eller fold, syn är totalt uteslutet.

 

För fold talar stacksizes och läget i turneringen. Shovar du in pengarna mot näst-CL och åker ut är det total katastrof. Det är ju ganska enkelt att lista ut. Hade läget varit så att fi hade pushat in degen UTG hade det varit en ganska enkel fold.

 

Men nu tycker jag faktiskt att du ska pusha. Som tidigare konstaterat i tråden kan fi ha väldigt många händer, och hans kortsnitt i den här handen är jävligt mycket lägre än AQ. Pushar du nu kan följande hända.

 

1) BB synar any-two eftersom han får en sjukt fin pott att tävla om och i stort sett åker när han foldar. Fi förstår att hans hand antagligen inte håller och kastar. Du vinner potten och tar massiv chiplead.

 

2) Som ovan, fast BB drar ut. Du är kvar i turren med drygt 3000 marker. ganska lungt, du har knappen nästa och det är istället clensman som har pressen på sig från blindsen.

 

3) BB blir rädd av raise-reraise och kastar handen. Han sitter och håller tummarna för att fi ska syna dig och han ska få gratis-itm. Det är fruktansvärt dåligt spelat, men har sett det ganska ofta på ända upp till 110-dollarsturbos. Fi foldar efter. Du scoopar massiv pot utan att behöva ens visa din AQ.

 

4) BB synar och FI synar. Din hand är i snitt bäst, och du håller upp. Du blir heads up mot clensman med 13:2 CL. Ganska nice.

 

5) BB synar och FI synar. FI synar pockets/visar stålet/drar ut med sämre hand och du torskar. BB åker också och du kommer trea, inte total katastrof.

 

6) BB foldar och FI synar, du åker. Tungt, men tror faktiskt inte det är så mycket att göra.

 

7) BB vinner stora potten, FI vinner stora potten mot dig, du åker. Skit.

 

8) BB vinner stora potten, du scoopar sidpotten mot Fi. CL på ITM, ganska nice.

 

9) BB foldar, Fi vinner mot dig, du åker. Skit.

 

10) BB foldar, du slår ut Fi. Massiv CL.

 

 

 

Jag vet, ganska meningslöst att skriva ner alla scenarios, men whatever. Hur som helst tycker jag att det går mer och mer mot en självklar push ju mer jag tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt, om han har KK och vet att vi har ett A, så är det enligt ICM $EV+ för honom att syna en push från oss.

 

Fast frågan är ju om det var $EV+ för honom att locka in oss från första början. Vilket är bäst $EV för honom i det läget, pusha rakt av och få oss att folda, eller att få in pengarna mot oss? Instinktivt känns det som om alt 1 vore bättre för honom, alltså bör han ställa rakt av med allt utom AA (om inte vi visat oss vara sjuka restealarbullys som ställer här med det mesta och därmed ger honom trapläge med många händer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bör och bör...

 

Det är ju odiskutabelt att 2k/syn med KK är en bättre linje än 2k/fold med någon hand, t.ex.

 

Är det verkligen så dålig EV på en raise/fold för Fi här givet att Hero viker allt AQ och under?

 

Men även om det är sannolikt att han skulle spela premiumhänder som du säger för att locka in Hero, så är det ju så oerhört många fler händer han kan tänkas försöka en raise/fold med i det här läget. Så även om den förra strategin är "populärare" givet utgångsläget, så tror jag den andra förekommer mkt oftare här.

 

Ber om ursäkt om det blir luddigt, har inte tänkt poker på ett tag så jag har nog tappat lite termer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför så villig att ta en coinflip som gör att du förlorar pengar?

Ser mer värde i att ta ett annat läge. Men men. Kanske det som gör att jag inte vinner så mycket.

 

Men visst kulle jag nog pusha KK.. Men Egentligen bör vi väl folda KK om vi antar han har AK ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pushar du inte kk kan du lika gärna knyta din näve och slå sönder datorn.

 

Efterom jag är ganska kass kanske du kan visa mig din uträkning varför kasta KK är så dåligt.. Vill gärna förstå.

 

Observera att jag väljer att se detta som en push från hans sida. Inte en raise. Och att vi skall syna eller folda utan valet att själv pusha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...