Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi sitter ett gäng på klubben och lirar en MTT. 7 spelare kvar. UTG foldar, UTG+1 går all-in, alla foldar utom BB som sitter och tittar rakt fram och verkar vara på en helt annan planet. UTG+1 muckar korten och rakar åt sig potten varpå BB säger att han tänkt syna. UTG+1 tror att BB har foldat men säger vilka kort han hade och då bestämmer sig BB för att inte syna och UTG+1 får behålla potten.

Hur skulle man ha gjort om det hade varit på exempelvis CC eller i en större, officiell turnering?

Min gissning är att UTG+1´s hand är död och BB får hela potten "gratis"... Stämmer det?

Postad

Jag såg ett liknande fall på cosmopol, utg+1 fick då säga till "tourny managern" exakt vilka 2 kort han hade så tog han fram dom och potten spelades klart. Sen om det är rätt vet jag inte.

Postad
Jag såg ett liknande fall på cosmopol, utg+1 fick då säga till "tourny managern" exakt vilka 2 kort han hade så tog han fram dom och potten spelades klart. Sen om det är rätt vet jag inte.

Japp, det var så vi gjorde. UTG+1 fick innan vi tittade i mucken säga vilka kort han hade. Dock valde då BB att folda istället för att fullfölja synen...

Postad

Dealern som får bestämma ifall BB's kort var synliga för resten eller inte. Om han håller för korten finns det ingen chans för motståndaren att veta ifall han är kvar i handen eller inte.

Om korten är synliga och dealarn dömer att UTG+1 gjort ett misstag så är handen död.

Man får aldrig ta ut en muckad hand, den ska alltid vara muckad. Man får bestämma sig ifall BB eller UTG+1 gjorde misstaget.

Jag är inte 100% på detta, men det är min erfarenhet iaf (=

Postad
Dealern som får bestämma ifall BB's kort var synliga för resten eller inte. Om han håller för korten finns det ingen chans för motståndaren att veta ifall han är kvar i handen eller inte.

Om korten är synliga och dealarn dömer att UTG+1 gjort ett misstag så är handen död.

Man får aldrig ta ut en muckad hand, den ska alltid vara muckad. Man får bestämma sig ifall BB eller UTG+1 gjorde misstaget.

Jag är inte 100% på detta, men det är min erfarenhet iaf (=

...och om handen är död - borde inte BB få potten isf?

Tror iofs inte att det är säkert att dom hade dealer på en mindre klubbturnering.

Hade jag fått bestämma hade jag gjort som faktiskt skedde i det här fallet också.

Helt rätt, ingen dealer.

Postad
Tror iofs inte att det är säkert att dom hade dealer på en mindre klubbturnering.

Frågeställningen var ju faktiskt hur man gör i en större turnering (=

Och det finns ju alltid en person som är dealer oavsett om han har yrket dealer eller inte. Är det en klubbvariant och delarn ej har koll så blir det houserules, oftast får då bordet bestämma om hans kort var synliga eller inte o man kommer fram till en vänlig lösning, liknande den ni sa eftersom alla pratar i mun på varandra (=

Och ja, BB ska ha potten ifall man anser att hans kort var synliga.

Postad

Ja muckade kort är ju döda så bb ska ju vinna. Men på en gemytlig klubb tycker jag så som ni gjorde är bästa lösningen. BB bör ju dock inte få ändra sig då han sagt att han tänkte syna.

Viktigaste är att man har eller skapar en regel för sådant så fort det händer så det inte blir olika från fall till fall.