Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Måste tyvärr säga att jag inte gillar din nya spelstil :oops:

Att openlimpa är bara sjukt off, då ser jag hellre att man höjer och om du blir 3betad jätteofta så kan du antingen börja 4beta och stacka av light eller så tar du bort din 4betrange (iaf i position) så din 3betcallingrange blir ganska bra så borde du kunna spela hem många 3betade potter. Folk brukar i allmänhet vara ganska dåliga och stacka av med udda händer i såna spots..

Annars kan du göra som jag gjorde ett tag. Att öppna 100% från knappen first in även om folk limpar och sen cbeta sjukt frekvent. Jätteexplo och jobbigt men känner man för prova lite annorlunda saker kan de va kul :P

• Svars 546
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Måste tyvärr säga att jag inte gillar din nya spelstil :oops:

Att openlimpa är bara sjukt off, då ser jag hellre att man höjer och om du blir 3betad jätteofta så kan du antingen börja 4beta och stacka av light eller så tar du bort din 4betrange (iaf i position) så din 3betcallingrange blir ganska bra så borde du kunna spela hem många 3betade potter. Folk brukar i allmänhet vara ganska dåliga och stacka av med udda händer i såna spots..

Annars kan du göra som jag gjorde ett tag. Att öppna 100% från knappen first in även om folk limpar och sen cbeta sjukt frekvent. Jätteexplo och jobbigt men känner man för prova lite annorlunda saker kan de va kul :P

Ok, nej jag vet inte heller om det kommer fungera bra i längden hehe.

Om man höjer varje BTN och c-betar som en galning är väl problemet att det är väldigt lätt för en bra spelare att göra det spelet matematiskt fel och ändå ta kommandot i handen, genom att 3-beta ännu mer än nu, det räcker ju med att dom 3-betar stort så blir det väldigt fel att hela tiden spela 98s med 100 bb. Och att 4-beta med 98s mer än i extrema fall lär ju inte vara lyckat.

Att open-limpa med många olika händer, och ibland limp-raise'a med bra händer blir ju lite som att check-raise'a på floppen - väldigt svårt att försvara sig mot, och man kan själv styra pottstorleken och inte låta TAG'en ta kommandot även när han är ur position.

I grunden är det ju sjukt fiskigt att openlimpa, det håller jag med om. Men frågan är om det är så fel att göra det ibland, så som spelet ser ut idag, särskilt på full tilt.

Jag är bara så trött på att hela tiden spela jättepotter om inköp mot 3-betande regs, där man aldrig får spela poker på flera gator.

Jag tror jag knappt sett en syn på länge från regs i blindsen på full tilt. Dom 3-betar eller foldar... vill vi aldrig ha fördelen att spela 98s i position mer? I en pott med bra implicita odds.

Låter man dom spela så, låter man ju dom också spela korrekt utan att bråka när dom är ur position, och 3-betar vi när vi är i blindsen nästa gång byter vi ju i så fall bara pengar med varandra.

Och höjer man i CO med 98s, och en TAG reg 3-betar från SB tror jag inte det är +ev att syna/4-beta dom med den handen, för oftast har som en rätt stark hand för en 3-betad pott HU, medan 98s är rätt värdelös i längden i en 3-betad pott.

Limpar man däremot med 98s i CO är det stor chans att BTN limpar med, och höjer då BB till 5.5 bb med AQo har man ju faktiskt anledning att syna, då 98s i position är en rätt spelbar hand i en mindre flervägspott mot AQo.

Och man kan som sagt vara rätt säker på att blindsen höjer om man limpar eftersom det är lag i alla träningsvideos, så man kan ju jämna ut sina limps med en ordentlig limp-raise ibland då man plockar upp QQ eller AK.

Tycker det känns ganska intressant att testa, och förstår inte riktigt varför det skulle vara fel.

Alternativet är ju att bara höja med bra händer, och se 98s på samma sätt som 93o - en hand man stjäl blinds med och jämnär ut statsen. För som det 3/4-betas nu går det f*n inte att spela nåt annat i dom flesta fall.

Vissa händer lär ju må väldigt bra av att spelas i mindre potter med bra implicita odds, och då ser jag inget fel med att limpa t ex 98s, om man har en plan med det hela och inte limpar som en halt fisk.

Sen att man sätter 8-bords regs i en situation som dom inte är van med, och låter dom spela en pott där deras hand blir bra mycket svagare än den är i en 3-betad pott ut position är ju också en fördel.

DC-coachen Balugawhale tycker jag är rätt skön. Och han har skrivt/pratat mycket om varför man hellre ska spela 98s osv i en ej 3-betad pott mm. http://balugabay.com

Känns imo som om du spelar för högt när du vill spela 28/4 att slå Nl100 regs.

Jag ska knappast spela 28/4. Skrev tidigare att statsen blir ändå runt 32/15/3, så man spelar ju alla händer aggressivt, och "som vanligt" så länge det går, och höjer ändå dom flesta händerna först in.

Sen funderar jag på att spela lite lägre ett tag pga att det är dåligt med jobb, och jag inte har lust att förlora mycket pengar just nu om man skulle hamna i en downswing. Men det ska inte blandas ihop med nya fisk-strategin :-)

Postad

För trött få någon ingående inlägg men fokus borde ligga på att din strategi leder till att du spelar så många händer som möjlig i position. Suited connected händer är sjuuuukt överskattade. Öppnar dem alltid och synar dem oftast iaf från blindsen och i multiwaypotter, 3betar jag dem gör jag de som en bluff..

Kan inte se något bra i att hålla potter nere genom att limpa faktiskt :-(

Asså angående om en duktig spelare börjar 3beta mig som satan när jag öppnar allt från knappen så är det superenkelt att anpassa sig till.

1. vi har bra händer lika ofta som fi

2. vi har ALLTID position

3. öppnar ju till 2.5BB så en 3bet kommer inte vara tillräckligt stor att du inte kan spela händer med implicida odds. setmine ibland sc osv osv

4.Fi gör ofta bort sig i 3betsizen

5. Har ingen 4betrange i position så min callingrange är en hel del stål.

6. Har mött fi som spelar exakt likadant och att "äga" dem när man 3betar frekvent är sjukt svårt när man får lira OOP i 3betad pott när fi har en riktigt bred range med vilken mycket stål finns med i..

Oj semilångt ändå :oops:

Postad

Det är bland annat såna här lägen jag vill få med fiskstrategin. Men limpar såklart inte alltid med ATs UTG för den delen.

Fi verkar vara en riktigt TAG reg, som har en stark hand när han höjer i blindsen.

Så ATs är nog ofta en dominerad hand mot hans range i BB, mer och mer ju större potten blir preflop.

Om jag höjt UTG hade han med säkerhet 3-betat AK där. Att syna/4-beta känns inte bra, och att folda känns synd på en hand med potential, då ATs inte blir mer värdefull än 93o.

Så vi får se en flop för 4 bb (om inget speciellt händer, och då är det nog ändå läge att lägga denna hand). Med en hand som är stark, men där värdet i dom större potterna ligger i dom implicita oddsen där vi får färg/stege/tvåpar. I andra fall vill vi hålla nere potten.

Träffar vi 2 par eller ett starkt drag kan vi enkelt bygga potten i position om vi vill. Vill vi hålla potten liten gör vi det istället. TAG'en får inte kommandot i potten, och kan inte bygga den stor preflop. Så han får verkligen känna att han sitter ur position, och får det inte lätt även om han har en monsterhand preflop.

Har fi t ex AK som dominerar våran hand, kan vi ofta bluffa och vinna en mediumpott på turn utan att träffa om det blir en låg bräda, eftersom det är mycket möjligt att vi träffat ett set eller liknande med tanke på limpen preflop.

Det hade vi antagligen inte kunnat göra om det var 3-betat, då han nog inte lägger AK på floppen, och det blir dyrt för oss att försöka bluff-pusha turn och hoppas att han har AK.

Träffar vi TP och det blir mycket action kan man ju ganska lugnt lägga denna hand eftersom hand oftast har AJ+.

Har han QQ vinner vi nog en lagom stor pott, då han inte på en gång tror att vi sitter på ett A, men säkert lugnar ner sig och vill få en billig showdown.

----------------------------------------------------------------------------

Jag var nära att beta flop (om jag haft QT hade jag betat). Men nu hade jag ett A, och planerade att beta turn. Trodde inte floppen träffade hans range och jag var ändå antagligen långt före eller långt efter, så inte fel att hålla nere potten.

Jag var rätt säker på att han satt på AJ+, så hoppades på ett A då det skulle vara det bästa kortet som kunde komma.

Full Tilt Poker $0.50/$1 No Limit Hold'em - 6 players

The Official DeucesCracked.com Hand History Converter

BB: $101.50

Hero (UTG): $101.50

MP: $66.55

CO: $58.65

BTN: $100.00

SB: $118.70

Pre Flop: ($1.50) Hero is UTG with Aspade.gif Tspade.gif

Hero calls $1, 4 folds, BB raises to $4, Hero calls $3

Flop: ($8.50) 9heart.gif 6heart.gif Tdiamond.gif(2 players)

BB checks, Hero checks

Turn: ($8.50) Aheart.gif(2 players)

BB bets $6, Hero raises to $16, BB calls $10

River: ($40.50) 2club.gif(2 players)

BB checks, Hero bets $25, BB requests TIME, BB calls $25

Final Pot: $90.50

BB mucks Adiamond.gif Kheart.gif

Hero shows Aspade.gif Tspade.gif (two pair, Aces and Tens)

Hero wins $87.50

(Rake: $3.00)

Postad

orka behöva tänka när man spelar imo!

Ha klara öppningsranger och ett gäng threshold händer beroende på fi. Ta bra aggresiva linjer och sno lite blinds från knappen. 3beta btn vs co och bb vs btn med lite bluffar. Stacka runt lite i samma spots så slipper man fiffla. Man mår inte så dåligt heller när allt känns standard och man är nöjd med sig själv =)

Postad
orka behöva tänka när man spelar imo!

Ha klara öppningsranger och ett gäng threshold händer beroende på fi. Ta bra aggresiva linjer och sno lite blinds från knappen. 3beta btn vs co och bb vs btn med lite bluffar. Stacka runt lite i samma spots så slipper man fiffla. Man mår inte så dåligt heller när allt känns standard och man är nöjd med sig själv =)

Ja jag håller med om att ha det som standardspel är det bästa.

Känns bara som att man måste ha nåt mer i bakfickan när det är för mycket TAG-regs vid bordet som spelar exakt så, och har spelat så 200k händer, och gör det väldigt bra.

Men ni har absolut fått mig inse att limpandet inte får överdrivas, och kommer inte sträva efter att spela så vid bordet hela tiden.

Det blir när det passar situationen/fi/bordet, men med tillräcklig variation för att hålla balansen mellan medium/starka händer.

Kanske det inte fungerar alls... då får man väl grinda med standardspelet :-)

Men jag tycker inte man totalt ska döma ut limpandet/limp-raise om man gör det med en genomtänkt anledning.

Postad

30-31/5: +700 kr

Det blev inte så mycket spel i helgen förutom några korta sessioner.

Vädret var ju så jäkla najs att man inte kunde sitta inne och nöta poker som man gjort hela vintern... så det blev fullt med sommar, golf, och kinapoker istället. Skoj spel förresten kinapoker, typ arcade-poker :mrgreen:

Spelade nyss lite HU på NL100$. Har nästan aldrig kört HU, det var nog ett år sedan jag spelade några händer på NL50$.

Man kanske skulle prova det lite oftare. Bra med lite variation, och kul med lite mer action. Plussade 50$ denna gång iaf, men det kan ju svänga ordentligt i heads up spel.

Postad

Kul och se att det går bra, angående AT vs AK handen så känns bet på flop bättre ändå. Om du funderar på det så viker han inte AK på den brädan mot ett contbet och när turn kommer så kommer han syna any bet och på river så kanske han synar ändå.

Fast ändå bra att variera spelet lite som du gjorde och du fick nog ut en del value ändå :). Men med tanke på att han synar den rivern med AK efter det spelet du gjorde så känns han lite semifisk, men visst han satte dig säkert på ett move pga hur du spelade. Tror dock ändå du hade kunnat få ut lika mycket pengar genom att bara beta flop/turn/vb river. Jaja gl :)

Postad
Kul och se att det går bra, angående AT vs AK handen så känns bet på flop bättre ändå. Om du funderar på det så viker han inte AK på den brädan mot ett contbet och när turn kommer så kommer han syna any bet och på river så kanske han synar ändå.

Fast ändå bra att variera spelet lite som du gjorde och du fick nog ut en del value ändå :). Men med tanke på att han synar den rivern med AK efter det spelet du gjorde så känns han lite semifisk, men visst han satte dig säkert på ett move pga hur du spelade. Tror dock ändå du hade kunnat få ut lika mycket pengar genom att bara beta flop/turn/vb river. Jaja gl :)

Ja om jag visste att han hade AK skulle jag nog betat där den gången, men tänkte nog att att han lägger många sämre händer, och höjer dom bättre.

På FT är det stor risk att fi gör såna spel, och ville inte behöva lägga handen eller hamna i en stor pott så tidigt mot överpar/set/monsterdrag.

Som du sa var han lite semi-fiskig men inte dum, så trodde jag skulle kunna få med fler sämre händer på turn.

Men som du säger är nog det bästa att balansera sitt spel genom aggression och inte genom passivitet... Båda linjerna fungerar väl, men aggression är aldrig fel som du säger.

Hur som helst alltid bra med lite andras åsikter :)

Postad
buuuuuuuuuuump, sover du?:roll:

Nejdå inte riktigt :-) Är på semester hos släkten, så det har inte funnits läge för någon grind.

Plus att jag passar på att ta en mindre pokerpaus med själva spelandet, men samtidigt försöker få en bättre helhetsinställning till pokern, som är mitt största "problem" i längden.

Jag gillar verkligen själva spelet, och att fundera över psykologin i det... Olika spelsätt, och hur man bemästrar spelet och olika motståndare, och sig själv.

Jag ÖNSKAR att jag kunde spela in hyfsat med pengar på pokern, men det är liksom inte prioritet 1 i min pokervärld, och ibland t o m oviktigt. Ändå vill jag att det ska vara bland det viktigaste i med mitt pokerspel.

Men vissa dagar känner jag att man inte är kommer kunna spela bra, och att det är -EV att spela.

Ändå spelar jag då, men av en annan anledning, jag tycker det är kul, intressant, och ett nöje.... -jag blir en hobbyfisk :mrgreen:

Om jag skulle låtit bli att spela dom 3-4 gånger under månaden jag känt att det var -EV, och slutat spela när jag tänkt "Jag kanske borde sluta nu", skulle jag ha plussat jäkligt fint sen i vintras.

I slutändan skulle jag gärna byta ut hobbyfisken i mig mot en mer kall pengarhungrig grinder, som alltid vill ha +EV.

Och det skulle med säkerhet göra mig mer gott och nöjd i längden, än vad hobbyfisken i mig får roligt "för stunden". Och njuta av pokern kunde jag göra ändå.

Men det är bara att kämpa på så _kanske_ det kommer... Det blir grind på onsdag när jag kommer hem iaf!

Postad

Läs MOP så kan det hjälpa dig få en annan bild av spelet :-)

Kan ju inte säga spelet rekommenderat i den boken är speciellt "spännande" men dom ger iaf en relativt bra helhetsbild av vad poker egentligen består i och fakta kring dess fundementala sannningar..

Personligen tycker jag poker är ganska tråkigt men det är väl mest för man tvingar sig själv lira när man egentligen inte orkar :-(

Postad

Starfitter: Ja det kanske inte är en så dum idé faktiskt!

Som du säger kan det vara lättare att spela bra och undvika dåliga spel om man får den verkliga grunden i spelet inbankad i huvudet :) Nog för att man har rätt bra koll, men alltid nyttigt att läsa det igen, och alltid hittar man nåt att ta åt sig.

Personligen tycker jag poker är ganska tråkigt men det är väl mest för man tvingar sig själv lira när man egentligen inte orkar :(

Mm det är nog svårt att undvika om man spelar många bord och ofta tvingar sig att spela.

Vad kan man göra för att få upp glädjen för pokern igen om man börjat lessna, men fortfarande vill spela tro? Prova omaha eller nåt annat nytt spel? Spela lite mindre? Färre bord, och koncentrera sig lite "djupare"?

Postad
Starfitter: Ja det kanske inte är en så dum idé faktiskt!

Som du säger kan det vara lättare att spela bra och undvika dåliga spel om man får den verkliga grunden i spelet inbankad i huvudet :) Nog för att man har rätt bra koll, men alltid nyttigt att läsa det igen, och alltid hittar man nåt att ta åt sig.

Mm det är nog svårt att undvika om man spelar många bord och ofta tvingar sig att spela.

Vad kan man göra för att få upp glädjen för pokern igen om man börjat lessna, men fortfarande vill spela tro? Prova omaha eller nåt annat nytt spel? Spela lite mindre? Färre bord, och koncentrera sig lite "djupare"?

Ja du, gläjde finner jag mest när jag rushar eller precis gått upp i nivå och det känns som bra med deg.. Blir väl att helt enkelt bli bättre och börja krossa nl200 så man får lite adrenalinkickar :D:D

Sen kan jag faktiskt tycka livespel är roligt samt lite sådär småstora mtts kan höja pulsen lite :-)

Postad

Starfitter: Ja gå upp i nivå ger alltid spelglädje... så länge man plussar :lol:

Men jag tycker det är lite konstigt att så få verkar tycka att själva spelet/mind games är intressant i poker. "Alla" är bara ute efter pengarna, medan fiskarna vill döda tid hehe. Aja kanske inte alla.

10/6: +500 kr - 300 händer, 1 bord.

Idag blev första grind-dagen på länge eftersom man varit bortrest.

Spelade n00bigt nog bara 1 bord i tre timmar. Men har hamnat snett i min inställning till pokern sista veckorna, det har bara blivit ett jagande att ta tillbaka backsessioner. Så kände att jag var tvungen att börja lugnt, och hitta tillbaka till mitt bättre spel.

Sista tiden har jag letat och hittat på ursäkter att hamna all-in, och spelat för mycket om inköp med halvdåliga händer i dåliga lägen. Ofta för att ta igen nåt tilt-back. Dvs rätt dålig inställning om man vill vinna pengar :rolleyes:

Nu ska jag bara koncentrera på EN sak när jag spelar - GÖR DET BÄSTA BESLUTET FÖR _DENNA_ HAND - skit i förut, och skit i sen.

Blir det en stor pott ska jag ta god tid på mig, tänka igenom hur handen spelats så här långt, och göra det bästa beslutet.

Jag blir för snurrig av allt "så här gör man här"... om man har erfarenhet av poker finns den bästa informationen vid bordet JUST DÅ, utnyttja den!

Postad

Vad säger ni om det här spelet? Jag hade spelat 1.5 timme mot fi, och det var det första riktigt aggressiva spelet jag gjorde på hela tiden.

Fi var bra/tänkande reg som spelade 23/19, med 22% i 3-bet, och 3.6 aggression, över 120 händer.

Han gjorde ofta så här, dvs 3-bet, sen bet 16 bb på flop.

Så jag synade för att se vad han gjorde, och om man kunde plocka upp nåt på turn.

Mitt spel kanske skriker drag, men tycker också att det skulle kunna vara AA/KK, eller set, som är rädd för steg-/färgdrag.

Borde kunna få bort 99-JJ/AK/drag här.

Om jag trodde att han satt på AA skulle jag nog inte gjort detta, men chansen var så liten med tanke på hans tidigare spel (fördelen med aggro 3-betande antar jag).

______

SB: $135.35

BB: $101.10

UTG: $397.00

Hero (MP): $118.65

CO: $90.00

BTN: $88.00

Pre Flop: ($1.50) Hero is MP with Qspade.gif Aspade.gif

1 fold, Hero raises to $3.50, 2 folds, SB raises to $12.50, 1 fold, Hero calls $9

Flop: ($26.00) 5diamond.gif 6heart.gif 8spade.gif(2 players)

SB bets $16, Hero calls $16

Turn: ($58.00) 2spade.gif(2 players)

SB checks, Hero bets $90.15 all in, SB calls $90.15

River: ($238.30) Jspade.gif(2 players - 1 is all in)

Final Pot: $238.30

SB shows Aheart.gif Adiamond.gif (a pair of Aces)

Hero shows Qspade.gif Aspade.gif (a flush, Ace high)

Hero wins $235.30

Postad

Jag tycker det är helt okej spelat mot en spelare som du har den readen på. Som du säger så släpper han troligen den range du nämner. Att han har AA och du drar ut är ju inga fel heller :)

Summa summarum så gillar jag spelet, kanske framför allt för att motverka ett alltför frekvent 3-bettande från fi senare.

Postad

Ja men den är väl ganska standard. Handen ligger längst ner i din 3betingcallingrange på den floppen och bli ganska lätt att göra om till semibluff på turn. Däremot brukar jag inte floata så mycket i 3betade potter men det är ju inte jättedåligt direkt. Sen att han 3betar 22% kan du i princip skita i iom att du har så sjukt få händer på honom. 3beting tycker jag knappt ens man ska kolla på under 1k händer..

Postad
Jag tycker det är helt okej spelat mot en spelare som du har den readen på. Som du säger så släpper han troligen den range du nämner. Att han har AA och du drar ut är ju inga fel heller :)

Summa summarum så gillar jag spelet, kanske framför allt för att motverka ett alltför frekvent 3-bettande från fi senare.

Ok då var man nog inte helt fel ute.

Och som du säger är det nog bra för framtida händer mot honom, vare sig jag vinner eller förlorar då han är reg.

Det var iaf gött att se spaderkortet på river!

När jag fick se AA före riverkortet kommit kändes det som att stå framför två portar, den ena leder till himlen, den andra till helvetet. Den dörr som öppnades först blev vägen man fick gå, och när man har knackat på viskar en röst att "gud brukar vara väldigt seg att komma och öppna" :shock::mrgreen:

Ja men den är väl ganska standard. Handen ligger längst ner i din 3betingcallingrange på den floppen och bli ganska lätt att göra om till semibluff på turn.

Däremot brukar jag inte floata så mycket i 3betade potter men det är ju inte jättedåligt direkt.

Japp jag håller med om det första.

Nu totalsågar du ju inte min syn :) Men det finns ju fler än en situation på floppen i 3-betade potter.

Ibland tycker jag en float är riktigt misslyckat, och ibland är en raise eller fold lika misslyckat jämfört med en float.

Om jag skulle höjt hans flopbet gör man ju om handen till en ren bluff, och måste förlita sig till pokergudarna i en situation där man antagligen ligger långt efter med bara 2 överkort.

Floatar man istället, har man ju fler och bättre möjligheter beroende på hur situationen känns. Och det finns utrymme att folda om situationen känns körd på turn.

Om man inte plockar upp nåt intressant på turn och fi checkar, kan man ju välja att checka eller beta 40$. Shovar fi kan vi folda dom gånger vi inte har nåt och spara 50 bb.

Plockar man upp ett f-drag kan vi bet/syna, eller shova om fi checkar.

Får vi topp-par kanske det är bäst att syna/checka, för att syna/checka/beta river.

Så jag vet inte om den här handen känns värd att spela om man ska spela om inköp eller folda direkt på floppen? Känns som skillnaden mot motståndarens hand blir så liten att det inte är värt risken och variansen.

Kanske att man måste in lite djupare för att få större +ev space, eller hur **** man ska säga :roll:

Sen att han 3betar 22% kan du i princip skita i iom att du har så sjukt få händer på honom. 3beting tycker jag knappt ens man ska kolla på under 1k händer..

Nej det är sant iofs. Men om 3-bet procenten verkar stämma med resten av hans humör/spelstil tycker jag det kan vara användbart. Dock kanske inte direkt statistiskt sett som du säger.

Risken att använda statsen för hårt med få händer är väl att det kan vara en uttänkt strategi hos fi, och att han lägger om den.

Aja kommentarerna uppskattas mycket i alla fall. Jag lär mig en hel del, och kommer på en hel del nytt tack vara dom också :-)

Postad

12/6: +109$

Fisk-strategin är nog lite VÄL fiskig för att använda ofta. Men det hade jag inte tänkt heller.

Kan vara bra på extremt aggressiva bord där det 3-betas varje runda. Så i såna lägen kommer den nog användas (limp/syn och limp/raise).

Som ni andra sa; så är nog välriktad aggression det bästa spelet vanliga i fall.

Känns som man börjat bli bättre och bättre på just välriktad aggression, och min röda graf har aldrig varit så manlig :mrgreen:

Det gäller bara att känna när motståndaren har en stark hand, och det är dags att lugna ner sig.

Och att se/känna skillnaden på att beta aggressivt och att syna aggressivt, det sista är ju skapligt -EV, och ofta tecken på att tilten kommer.

Postad

13/6: +39$

Jag har börjat spela mycket aggressivare, men med kontrollerad aggression istället för att flaxa runt lite överallt :-P

Många spelar ju sina bra drag extremt hårt nu för tiden. Kanske det är mer +EV att ibland spela dragen lite lugnare, och ibland spela sina värdelösa händer hårdare, som 2 barrel bluffs osv. Det är klart att man gör så ibland, men kanske borde göra det mer?

Det gör ju att man får ut värde av värdelösa händer, och kanske minskar variansen på draghänder.

Ofta ligger man ju under procentmässigt med starka drag när fi synar, och vi måste räkna med fold eq och image för att få det +EV.

Har ingen read på fi än, bara 20 händer.

Det här är inget standardspel från mig, men fi spelade 1 bord och kändes fiskig.

När han höjer min höjning på flop känns det verkligen som att han sitter på ett bra drag och vill ha in pengarna. Så jag synade för att se turnkortet.

Riktigt dåligt av mig att checka blank turn efter mina tankar på flop, men var lite orolig för en bättre hand. Dock lär han ju inte sakta ner för att jag checkar en sämre hand, så det enda jag gjorde var ju att ge honom en gratis river med drag :roll: Som tur var hade hade TP med draget, och pushade.

Som sagt jag spelade handen så här för att han var fiskig. Mot en bra reg på full tilt tror jag inte det är lika givet.

UTG: $92.50

MP: $123.55

CO: $104.70

BTN: $74.70

Hero (SB): $101.00

BB: $121.50

Pre Flop: ($1.50) Hero is SB with Qheart.gif Kdiamond.gif

UTG raises to $3, 3 folds, Hero calls $2.50, 1 fold

Flop: ($7.00) 6spade.gif 8spade.gif Kheart.gif(2 players)

Hero checks, UTG bets $4, Hero raises to $9, UTG raises to $33, Hero calls $24

Turn: ($73.00) 3heart.gif(2 players)

Hero checks, UTG bets $56.50 all in, Hero requests TIME, Hero calls $56.50

River: ($186.00) 9club.gif(2 players - 1 is all in)

Final Pot: $186.00

UTG shows Kspade.gif Jspade.gif (a pair of Kings)

Hero shows Qheart.gif Kdiamond.gif (a pair of Kings)

Hero wins $183.00

Postad
13/6: +39$

Jag har börjat spela mycket aggressivare, men med kontrollerad aggression istället för att flaxa runt lite överallt :-P

Många spelar ju sina bra drag extremt hårt nu för tiden. Kanske det är mer +EV att ibland spela dragen lite lugnare, och ibland spela sina värdelösa händer hårdare, som 2 barrel bluffs osv. Det är klart att man gör så ibland, men kanske borde göra det mer?

Det gör ju att man får ut värde av värdelösa händer, och kanske minskar variansen på draghänder.

Ofta ligger man ju under procentmässigt med starka drag när fi synar, och vi måste räkna med fold eq och image för att få det +EV.

Självklart ska man kunna ta lite olika linjer med flera olika typer av drag. Ibland 2 barrla osv men detta gör man ju främst för att balansera upp sina linjer med bluffar/drag/stål osv. Om du tex inte skulle betbeta flopp turn med ett drag eller bluff så kan du ju inte heller göra det med stål och semistål.

Ja det är helt sant om att man emellanåt kan ligga efter med sina drag om man inte är uppe mot ett sämre drag så får man räkna med FE lite bättre "image" men framförallt att FI inte kommer kunna exploatera din linje eftersom du gör samma sak med drag som med stål. Vilket leder till att han tex inte kommer kunna vika tptk på bräda med färgdrag när du checkrasiar för han vet att du har en hel del drag i din range och vips får ditt stål betalt.

Man vill ju försöka ha en range med drag/bluff som vinner på att fi foldar, sen händer med SD som i sin tur vinner på att fi synar med sina drag och sen stål obv som vinner på att få slår om.

Nu skrev jag kladdigt men ja, spela vissa drag hårt som typ nötfd, fd+par och fd+oesd som mår bra av att få in det på flopp medan du kanske bara synar med sämre fd för att aldrig ha en range som har väldigt få drag de gånger du säg checkar bakom på flopp med mellanpar. Då vill du ju även ha stål någon gång, tpbk någon gång, drag ibland osv...

Har ingen read på fi än, bara 20 händer.

Det här är inget standardspel från mig, men fi spelade 1 bord och kändes fiskig.

När han höjer min höjning på flop känns det verkligen som att han sitter på ett bra drag och vill ha in pengarna. Så jag synade för att se turnkortet.

Riktigt dåligt av mig att checka blank turn efter mina tankar på flop, men var lite orolig för en bättre hand. Dock lär han ju inte sakta ner för att jag checkar en sämre hand, så det enda jag gjorde var ju att ge honom en gratis river med drag :roll: Som tur var hade hade TP med draget, och pushade.

Som sagt jag spelade handen så här för att han var fiskig. Mot en bra reg på full tilt tror jag inte det är lika givet.

UTG: $92.50

MP: $123.55

CO: $104.70

BTN: $74.70

Hero (SB): $101.00

BB: $121.50

Pre Flop: ($1.50) Hero is SB with Qheart.gif Kdiamond.gif

UTG raises to $3, 3 folds, Hero calls $2.50, 1 fold

Flop: ($7.00) 6spade.gif 8spade.gif Kheart.gif(2 players)

Hero checks, UTG bets $4, Hero raises to $9, UTG raises to $33, Hero calls $24

Turn: ($73.00) 3heart.gif(2 players)

Hero checks, UTG bets $56.50 all in, Hero requests TIME, Hero calls $56.50

River: ($186.00) 9club.gif(2 players - 1 is all in)

Final Pot: $186.00

UTG shows Kspade.gif Jspade.gif (a pair of Kings)

Hero shows Qheart.gif Kdiamond.gif (a pair of Kings)

Hero wins $183.00

Gillar inte riktigt din c/r, framförallt inte hur du sizar din bet. Skulle nog slagit upp till 12 om jag nu skulle göra det. Men jag gillar nog hellre att flata flopp och ska jag ge honom action gör jag det på turn när hans dragrange har försämrats avsevärt. För som spelat blir det väldigt kallt att vika för omslag iom att han kommer bomba många fd men att vi inte heller har ens tptk. Gillar nog nästan att CC flopp CC många turns och omvärdera river om vi ska VB eller syna. Alltid tråkigt att bygga pott OOP, men som spelat är det ju en standardsyn imo..

sry om jag har kladdat mycket. Uttrycka mig är inte min starka sida atm

Postad

Starfitter: Det är lugnt, lite kladd skadar inte om det är en bra post :)

Bra tankar kring hur man ska spela dragen mm.

Vet inte om det lät så, men jag menade inte att man aldrig ska skjuta 2 gator med nötfd och liknande, iaf så länge fi bara synar och verkar svag.

Jag tänkte mer på dom gånger man har ett bra Fdrag+par/stegdrag och ett nitig TAG visar stor styrka, och allt tyder på att han har t ex set/överpar, kanske det är bättre att gå på potodds/implicita dom gångerna, hellre än att pusha all-in när man nästan alltid ligger under med 60-70%.

Alltså att 2 barrla/checkraisa när fi verkar kunna lägga sig, men inte spela tillbaka så hårt och försöka få in pengarna till varje pris med fd+par osv bara för att man har många outs på flop, även om fi antagligen har överpar/set.

Jag kollade mina HM-stats, och det enda jag ligger minus på (och det är stort, är starka/medium drag från flop. Så nåt gör jag fel. Tror det kan vara att jag lätt försöker få in det med drag när man blir halvtiltad och vill gambla tillbaka pengarna :rolleyes: Men börjar bli bra på att undvika det nu.

Jag säger alltså inte emot det du sa, håller helt klart med! Fick lite nya tankar kring det som man var tvungen att få ut :-D