Gå till innehåll

Harrington on Cash Games???


Bumbiii

Recommended Posts

Jag kan inte släppa det här med Bill Robertie. Läste nyss introduktionen om honom i Harrington on Cash Games och där står inte ett enda ord om att han skulle ha lång erfarenhet av poker på hög nivå, vilket väl borde tas fram i en introduktion om honom i en pokerbok. Det enda som finns om någon Robertie på Hendonmob är "William Robertie" som gick långt i Main Event 2006 (c:a 200:e plats). Det tyder på att det handlar om Bill Robertie eftersom de bor i Arlington (jfr Hendonmob och Harringtons introduktion).

 

Ingen stor grej kanske, men man undrar ju vad Robertie egentligen har bidragit med till Harringtons böcker för att bli omnämnd som medförfattare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen stor grej kanske, men man undrar ju vad Robertie egentligen har bidragit med till Harringtons böcker för att bli omnämnd som medförfattare.

 

Om mitt minne inte sviker mig har Robertie dessutom skrivit en massa schackböcker så han vet hur man skriver en bok. Så jag skulle gissa på att han åtminstone redigerat och strukturerat innehållet till en bok. Jag tror att det sannolikt är så att Robertie gjort mer än Harrington av böckerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om mitt minne inte sviker mig har Robertie dessutom skrivit en massa schackböcker så han vet hur man skriver en bok. Så jag skulle gissa på att han åtminstone redigerat och strukturerat innehållet till en bok. Jag tror att det sannolikt är så att Robertie gjort mer än Harrington av böckerna.

 

Javisst, att han har bidragit med sina förläggarkunskaper på ett eller annat sätt är väl ganska klart. Men nu var min fråga om Roberties bidrag som författare till Harringtonböckerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
Jag har läst dom och tycker precis som flaxdax att dom är jättebra, men för min del är det betydligt färre aha-upplevelser än när jag läste turneringsböckerna.

 

Det finns nog bättre lämpade böcker för den totale nybörjaren.

 

Det här med att mixa upp sitt spel som han rekommenderar, har fått mig att tänka på hur jag ska variera spelet lite och balansera upp vissa spel. Mycket nyttigt för mig i alla fall.

 

Jag har kommit en bit in på första boken, och tycker att den behandlar det ämnet mycket bra hitills, liksom pottkontroll och relationen mellan stackstorlek och olika händers styrkor. Det ser ut att vara en riktigt bra bok, kanske den standardbok i Nl Hold'em som jag annars ännu inte tycker finns. Säga vad man vill om Sklansky's Nl Hold'em theory and practise med alla sina intressanta enskilda delar, någon bok om hur man faktiskt spelar händer är den inte. För att inte tala om Professional No Limit Hold'em som mest domineras av en ganska experimentell genomgång av stack-to-pot ratios som aldrig kommer till dörren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit en bit in på första boken, och tycker att den behandlar det ämnet mycket bra hitills, liksom pottkontroll och relationen mellan stackstorlek och olika händers styrkor. Det ser ut att vara en riktigt bra bok, kanske den standardbok i Nl Hold'em som jag annars ännu inte tycker finns. Säga vad man vill om Sklansky's Nl Hold'em theory and practise med alla sina intressanta enskilda delar, någon bok om hur man faktiskt spelar händer är den inte. För att inte tala om Professional No Limit Hold'em som mest domineras av en ganska experimentell genomgång av stack-to-pot ratios som aldrig kommer till dörren.

 

Jaha, suck, det var de första 100+ sidorna av boken. Sedan börjar det rasa nedåt. Mycket verkstad och lite snack blir det när Harrington går igenom olika starthänder. Det han skriver är ganska typiskt för 'enklare' pokerlitteratur. Jag upplever det som handfasta råd som man ögnar igenom och säger 'hm jaha' till, men efter några sekunder tänker man 'men vänta nu' och slutligen 'vad i helvete säger han egentligen'. Det hela ger lite intryck av en sådan där skicklig hantverkare/reparatör som är väldigt skicklig, men inte kan förklara eller lära ut vad han gör annat än med de mest ogrundade tumregler.

 

Vad sägs om följande bit, s143-144:

'Medium Pairs...a medium pair is anything from jacks down to about sixes"

early position:

"For the larger pairs, jacks through nines....use a mixture of 70 percent raises and 30 percent calls. For the smaller pairs....reverse the ratio..."

Jaha, men... vad? Varför? Hallå?

 

Middle Position:

"Middle position is safer than early position....Now I want mostly to raise.....I'm trying to make sure that hands with a couple of overcards....will go away rather than stick around. Increase the raside-call ratio to 80-20 percent.....Your goal here is to win the pot with these hands or get heads-up with position against one of the blinds'

Mycket här som jag tycker låter suspekt. Vill han stjäla mörken? Vill han eg. inte spela handen? Varför fixeringen vid och rädslan för 'overcards'? Varför snöa in på att spela mot 'the blinds'? Låter väldigt mycket limit.

 

 

Ännu värre blir det när han kommer in på 'small pairs'.

S 147:

'If you have position on a single raiser, you're usually not in a bad situation. The small pairs benefit greatly from having position."

Vad pratar han om? Vem bryr sig om position om man odlar set?

Och vad ska man ta till sig av: "Since small pairs [2or till 5or] are still pairs, you don't want to be in a hurry to throw them away'.

 

Jaha. Fint. Jag har par i treor i handen. Hur var det nu, var det 70-30. Hur mycket skulle man raisa. Javisst, jag skulle isolera big blind eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...