Gå till innehåll

Vinstskatt


DogenX

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har spelat ihop en del men aldrig tagit ut några pengar. Vid vilka belopp måste man betala vinstskatt och hur går det till rent praktiskt?

Är vinstskatten olika stor beroende på var sajten är förlagd (ex. Svenska Spel vs Full Tilt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har spelat ihop en del men aldrig tagit ut några pengar. Vid vilka belopp måste man betala vinstskatt och hur går det till rent praktiskt?

Är vinstskatten olika stor beroende på var sajten är förlagd (ex. Svenska Spel vs Full Tilt)

 

Gå gärna in i den stora tråden som bl.a. behandlar skatter: http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/

 

Grundprinciperna för kapitalvinstbeskattning ser ut så här:

 

  • Ett pokerspel inom EU/EES är skattefritt oavsett vinstbelopp. Det är därför viktigt att ta reda på var sajten är registrerad. Ofta hittar man information om detta i sajtens "terms & conditions".
     
  • Spel på sajter utanför EU/EES ska beskattas med 30% kapitalvinstskatt på bruttovinsten, om vinsten är över 100 kr vid varje speltillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom EU = skattefritt

Utanför EU = 30% skatt, du deklarerar det själv i deklarationen

 

Och nej, det finns ingen "säker" lista på om sajterna är skattefria eller ej. Enda sajten som är 100% skattefri är Svenska Spel, sedan en bra bunt som man kan misstänka är skattefria (men skatteverket bestämmer från fall till fall).

 

Kolla Cyntax fina tråd

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/46499-stora-deklarationstraden.html

 

och allt som sedan står i ekonomiforumdelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom EU = skattefritt

Utanför EU = 30% skatt, du deklarerar det själv i deklarationen

 

Och nej, det finns ingen "säker" lista på om sajterna är skattefria eller ej. Enda sajten som är 100% skattefri är Svenska Spel, sedan en bra bunt som man kan misstänka är skattefria (men skatteverket bestämmer från fall till fall).

 

Kolla Cyntax fina tråd

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/46499-stora-deklarationstraden.html

 

och allt som sedan står i ekonomiforumdelen.

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har spelat ihop en del men aldrig tagit ut några pengar. Vid vilka belopp måste man betala vinstskatt och hur går det till rent praktiskt?

Är vinstskatten olika stor beroende på var sajten är förlagd (ex. Svenska Spel vs Full Tilt)

 

Tror svaren på dina frågor finns i ca 8516 st trådar på forumet ;-) . Kolla under gruppen Ekonomi, Skatt och Juridik.

 

Du ska betala skatt 30% på varje pott du vinner som överstiger 100kr om sajten är registrerad utanför EU och rent praktiskt går det till så att alla skiter i det.

 

Svenska spel reggad i Sverige, alltså EU, = ingen skatt. Full tilt utanför EU alltså 30% skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inom EU = skattefritt

Utanför EU = 30% skatt, du deklarerar det själv i deklarationen

 

Och nej, det finns ingen "säker" lista på om sajterna är skattefria eller ej. Enda sajten som är 100% skattefri är Svenska Spel, sedan en bra bunt som man kan misstänka är skattefria (men skatteverket bestämmer från fall till fall).

 

Kolla Cyntax fina tråd

http://pokerforum.nu/forum/ekonomi-skatt-och-juridik/46499-stora-deklarationstraden.html

 

och allt som sedan står i ekonomiforumdelen.

 

Kanske faq http://pokerforum.nu/forum/faq-vanliga-fragor/720-skatt-pa-poker-och-laglighet-i-poker.html kunde uppdateras med att mer uttryckligt tala om att det är skattefritt på Svenska Spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla snabba och utförliga svar!

 

 

"Du ska betala skatt 30% på varje pott du vinner som överstiger 100kr om sajten är registrerad utanför EU och rent praktiskt går det till så att alla skiter i det."

 

:mrgreen:

...ligger något i det. Hålla reda på varenda pott låter som något man helst undviker.

 

(ska använda sökmotorn nästa gång)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bor i Thailand och folkbokför mig här behöver jag betala skatt på pokervinster vunna utanför EU till svenska staten?

Nej egentligen inte. Beror på om Skatteverket anser att du verkligen flyttat eller att det bara är ett trick.

Man får helt enkelt undersöka vilka kopplingar du har kvar till Sverige.

"Väsentlig anknytning" heter det på juridiska.

De omständigheter som ska beaktas vid bedömningen av om

en person ska anses ha väsentlig anknytning hit är:

− om han är svensk medborgare,

− hur länge han var bosatt här,

− om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

− om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

− om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

− om han har sin familj här,

− om han bedriver näringsverksamhet här,

− om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar

som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt

inflytande i näringsverksamhet här,

− om han har en fastighet här, och

− liknande förhållanden.

Den "väsentliga anknytningen" avgör om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret Cyntax!

 

Min situation ser ut så här: Har varit yrkesspelare på heltid sedan Mars 2004. Har ej haft några andra inkomster eller studier under tiden. Åkte till Thailand September 2006 och har bott på samma ställe sedan dess. Åkte hem en månad under julen 2006 och julen 2007.

 

Jag har ingen fastighet i Sverige, ingen familj utöver syskon och föräldrar. Är 26 år. Är svensk medborgare. Har under hela tiden varit folkbokförd i Sverige hos min far. Jag varken arbetar eller går i skola här i Thailand. Äger ingen bostad heller här i Thailand.

 

Baserat på dessa upplysningar Cyntax, vad anser du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det snabba svaret Cyntax!

 

Min situation ser ut så här: Har varit yrkesspelare på heltid sedan Mars 2004. Har ej haft några andra inkomster eller studier under tiden. Åkte till Thailand September 2006 och har bott på samma ställe sedan dess. Åkte hem en månad under julen 2006 och julen 2007.

 

Jag har ingen fastighet i Sverige, ingen familj utöver syskon och föräldrar. Är 26 år. Är svensk medborgare. Har under hela tiden varit folkbokförd i Sverige hos min far. Jag varken arbetar eller går i skola här i Thailand. Äger ingen bostad heller här i Thailand.

 

Baserat på dessa upplysningar Cyntax, vad anser du?

Så länge du är folkbokförd i Sverige är det ju kört.

Har du kvar din lägenhet som du hyr ut i andra hand?

Vad hyr du i Thailand? Kontrakt?

Baserat på det du skrivit är du helt körd. Skatt i Sverige med 100% säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har ingen lägenhet i Sverige. Hyr här i Thailand. Kontrakt finns. Men om jag folkbokför mig från och med nu här i Thailand så tolkar jag dig som att jag är skatteskyldig för vinsterna inspelade mellan Mars 2004 - Maj 2008, medans vinsterna jag i fortsättningen spelar in blir skattefria?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har spelat ihop en del men aldrig tagit ut några pengar. Vid vilka belopp måste man betala vinstskatt och hur går det till rent praktiskt?

Är vinstskatten olika stor beroende på var sajten är förlagd (ex. Svenska Spel vs Full Tilt)

Ahhh nu ser jag att du hade ju faktiskt en intressant fråga som ingen svarat på.

 

Jag har faktiskt skrivit om detta i den stora deklaraionstråden, men jag tror ingen riktigt fattade konsekvensen av det.

 

Exempel:

Fråga: DogenX lirar på en sajt som inte är skattefri, han vinner motsvarande 200.000 kr. Men DogenX bor hemma hos föräldrarna och behöver därför inte casha ut något. Ska DogenX betala skatt på pengarna eller inte?

 

Det korta svaret: DogenX ska betala 30% skatt på hela summan, dvs totalt 60.000 kr i skatt.

 

Det långa svaret (saxat från SKVs handledning):

Inkomster ska tas upp som intäkt det beskattningsår då de kan disponeras (41 kap. 8 § IL). Bankräntor som tillgodoräknas insättaren per den 31 december anses disponibla den dagen. Utgifter ska dras av som kostnad det beskattningsår när den skattskyldige betalar dem eller på något annat sätt har kostnaderna (41 kap. 9 § IL). Beskattningen träffar således inte orealiserade värdeökningar. Kapitalvinster ska som huvudregel tas upp som intäkt det beskattningsår då tillgången avyttras (44 kap. 26 § IL). Kapitalvinster vid betalning av skulder i utländsk valuta ska emellertid tas upp som intäkt det beskattningsår då återbetalningen görs (54 kap. 5 § IL). Kapitalförluster ska dras av som kostnad det beskattningsår då förlusten är definitiv (44 kap. 26 § IL).

 

Tidigare användes begreppet tillgänglig för lyftning. I IL används i stället uttrycket kan disponeras. Ändringen har gjorts för att lagtexten ska få en språkligt modern utformning. Principen att en inkomst ska tas upp när den kan disponeras tillämpas generellt på inkomster såväl inom som utom landet. Den enskildes möjlighet att förfoga över inkomst i utlandet kan i vissa fall vara begränsad på sådant sätt att inkomsten överhuvudtaget inte kan anses vara disponibel. Avkastning på tillgångar som är placerade i utlandet kan t.ex. på grund av utländsk valutalagstiftning vara spärrad på så sätt att medlen inte får föras ut från den främmande staten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har ingen lägenhet i Sverige. Hyr här i Thailand. Kontrakt finns. Men om jag folkbokför mig från och med nu här i Thailand så tolkar jag dig som att jag är skatteskyldig för vinsterna inspelade mellan Mars 2004 - Maj 2008, medans vinsterna jag i fortsättningen spelar in blir skattefria?
Knepig fråga.

Ja, mars 2004-Maj 2008 är kört.

Hur det blir om du skulle folkbokföra dig i Thailand kan jag inte med säkerhet svara på. Thailand är lite speciellt ... om jag var skattehandläggare skulle jag ifrågasätta det ändå. Du har inget jobb i Thailand och är inte pensionär. Jag skulle säga att du bara är där tillfälligt ändå.

Men du kan ju försöka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...