Gå till innehåll

Stora deklarationstråden.


Cyntax

Recommended Posts

Nu har alla fått sina deklarationer va? Tänkte att vi kunde samla alla frågor om årets deklaration i en tråd. Hittar ni några bra länkar till deklarationsguider, sajter, frågespalter eller liknande så posta dom här så flyttar jag upp allt i post #1 sen.

 

Vill ni ha tips på hur ni lurar Skatteverket eller begår skattebrott så kan ni glömma att jag svarar. Det kostar många tusenlappar för att jag ska svara på sånt! Men, har ni tur kan jag berätta hur andra gjort! ;) ... endast i upplysningssyfte, alltså! *hoho*

 

Good Luck!

/Cyntax

 

 

Ungefärlig kronologisk (kopierad från en annan tråd) ordning för ett ärende som den skattskyldige och Skatteverket inte är överens om (i mitt exempel heter den besvärlige pokerspelaren Ola och han har spelat poker på riggadpokersajt.com):

 

1. Ola lämnar in sin deklaration i god tid före den 5'a maj. (misstag, man ska alltid begära anstånd (om man har något tveksamt i deklarationen, vill minska risken att bli granskad och vill sätta press på en ev. skattehandläggare) och får då 6 veckor extra på sig.)' Här finns en blankett man kan skicka in för att begära och få anstånd.

 

2. Skatteverket gör en beredning. Man sorterar och kollar så att du lämnat in blanketten för årets taxering. Man markerar även om det finns bilagor eller något under "övrigt". Ett säkert sätt att bli granskad är att skriva något under "övrigt", bifoga bilagor eller glömma skriva under deklarationen.

 

3. Någon stackare på Skatteverket (eller Nisse från Manpower) får nu sitta och knappa in alla viktiga siffror som Ola ändrat eller lagt till.

 

4. Skatteverkets datasystem är inställda på olika sökkriterier och liknande, beroende på vad man bestämt sig för att kolla i årets deklarationer. Kanske att man ett år bestämt sig för att kolla jobbreseavdragen lite mer noga eller de som sålt sin 70-talsvilla, typ. Om Olas deklaration innehåller något "tvivelaktigt" som Skatteverket bestämt att man ska kolla så blir den "träffad". Det finns två olika typer av träffar, GK och UK. GK står för GrundKontroll och UK står för Utökad Kontroll.

 

5. Nu sorteras Olas deklaration efter vad den träffats på. Är det t.ex. för att han sålt speciella aktier eller gjort ett avdrag för dubbelt boende kan deklarationen hamna i en hög med andra deklarationer med samma/liknande träffar. UK och GK blandas sällan.

 

6. Nu "lottas" Olas deklaration på en skattehandläggare. Utifrån hur länge man jobbat på Skatteverket eller vad det är för träff kan Skatteverket gissa hur länge det kommer att ta att utreda den. En nybörjare till skattehandläggare får ungefär 25% mindre tid tilldelad (i form av deklarationer alltså) Hade man så tur som jag hade fick man blandat GK och UK, reseavdrag blandat med dubbelt boende, övriga kostander blandat med hus- och bostadrättsförsäljning, ränteavdrag och aktieförsäljning. (Artister och liknande kan rookies sortera bort, dom är extra jävliga och ska kontrolleras av experter.) Nu kan Ola ringa till en random skattehandläggare och kolla vem som är hans handläggare eller ens om han har någon handläggare. Har han ingen handläggare tilldelad på sig så blir han inte granskad just nu (deklarationen är alltså inte "träffad" av en GK eller UK). (deklarationerna kan köras i systemet en gång till senare och man kan då bli träffad en gång till....)

 

7. Deklarationerna ligger i buntar om 4-30 deklarationer i varje. Vanligast är 8-15 st i en bunt. Buntarna distribueras ut till sina skattehandläggare som när dom mottar dom ska boka dom. Detta görs i ett program som heter LT och som är helt värdelöst. Rykten säger att dom ska få ett nytt nästa år.

 

8. Nu börjar skattehandläggaren att kolla deklarationerna. Skattehandläggarna väljer själv hur man vill jobba/sortera sitt jobb. Jag valde att gå igenom alla 200 först lite översiktligt och göra en uppskattning på hur besvärliga dom kunde vara. Dom som troligen kunde tänkas ta längst tid tog man naturligtvis först. Vissa deklarationer kunde man bocka av på en gång.

 

9. Skattehandläggaren får nu Olas deklaration i sin hand, han knappar in Olas personnummer i LT och ser där att datorn tycker att det är en UK, utökad kontroll. En deklaration med UK ska alltid utredas grundligt. Med det menas att skattehandläggaren (vi kan kalla han för Nicke) måste troligen begära in mer information från Ola. Nicke måste alltså skicka en förfrågan.

 

10. Under övriga upplysningar har Ola skrivit att han under 2007 spelat poker på riggadpokersajt.com och att han vunnit pengar där, men att han inte vet om det är en skattefri inkomst eller inte. Han har inte skrivit hur mycket han vunnit.

Om det i slutändan visar sig att pokerinkomsterna inte är skattefria klarar sig Ola från skattetillägg även om han inte fyllt i någon summa som inkomst! -Varför? -Jo, för att han skrivit om sina pokerinkomster under övriga upplysnningar och därmed väckte Skatteverkets undersökningsplikt!

Skattetilläg beräknas på den undandragna skatten, alltså den som man egentligen skulle ha betalat om man skattat korrekt. Den undandragna skatten + vanligtvis 40% (ibland 10%, i momsärenden är det 20% eller 5% tror jag...). Hade Ola vunnit 500.000 kr * 30% kapitalskatt = 150.000 kr * 40% = 60.000 kr i skattetillägg.

Nåja, skattehandläggaren vet inte riktigt vad Ola menar med sin deklaration och skickar därför en "Förfrågan" till Ola. I förfrågan ombeds Ola att förklara hur mycket han vunnit och varför han anser att det är en skattefri inkomst. Ola får två veckor på sig att svara (kan kortas till en vecka om det är tidsnöd). (om han inte svarar inom två veckor kan Ola få ett "övervägande", som är att betrakta som en påminnelse/påtryckning.) (OBS Viktikgt! I överskriften/rubriken står det "Grundläggande beslut", men det är fan inget beslut! Jag vet att flera här på forumet skrivit att dom fått ett sånt beslut, men det är i självaverket bara en påminnelse eller påtryckning! OBS!)

Ola svarar på förfrågan, han har vunnit 1 miljon kronor på sitt pokerspel under 2007. Han anser att pokerinkomst är skattefri för att pokerbolaget tillhör Flossmedias pokernätverk och det är ett svenskt företag. Servrarna står någon annanstans och pokerlicensen för Floss finns i Canada. Skinnet Ola spelat på är ett företag som är registrerat i Panama men har sin spellicens på Åland (som tillhör Finland men står utanför vissa samarbeten med EU). (allt är påhittat och vi ska inte fundera mera på om Ola spelat på en skattefri sajt eller inte...!)

 

11. Ola och Nicke är inte överens hurvida Olas pokerinkomster är skattefria eller inte. Ola och Nicke har en lång brevkonversation och pratar i telefon några gånger. Nicke dokumenterar alla samtal genom att skriva ner vad som sagts. Anteckningarna sparas i Olas ärendemapp. (Ola har rätt att få kopior på allt som finns i hans mapp. Vill han kan han boka tid hos Nicke och få se allt fysiskt i original! Ingen annan än Ola har rätt att göra det. Olas mapp är inte offentlig. Skattehandläggaren kan t.ex. inte springa runt och visa Olas mapp för alla medarbetare heller, bara dom som han kanske måste fråga något om.)

I juni blir det dags att komma till ett beslut, men eftersom Ola och Nicke inte är överens och det handlar om mycket pengar så måste Nicke dra ärendet i Skattenämnden (inte att förväxla med Skatterättsnämnden!). I Skattenämnden sitter fyra fritidspolitiker och en erfaren skattetjänsteman (eller kvinna) som ordförande. Nicke är föredragande i nämnden. (före Nicke ska föredra ärendet i nämnden har han gått igenom det med ordförande som lämnat sina synpunkter också. (Snacka om riggat!) Nicke drar snabbt förutsättningarna i Olas deklaration och kommer med sitt förslag på "dom". Ordförande är allt som oftast på Nickes sida (eftersom dom snackat ihop sig före), men de fyra politikerna kan gadda ihop sig och köra över skatteproffset (ordförande) och Nicke. ... men nu blev det inte så, Nickes förslag på "dom" gick igenom. Olas pokerinkomster är inte skattefria, men han klarar sig från skattetillägg iaf. Ola ska betala 300.000 kr i kapitalskatt på sina pokerinkomster på 1 miljon kronor.

-Har Ola rätt att vara med på Skattenämndens möte? -Nej, i 999999 fall av 1000000 är inte den skattskyldige med. Ärendet avgörs på handlingarna. Bara om det är viktigt (ordförande avgör) får Ola vara med.

(Ärenden om skattetillägg ska alltid avgöras i Skattenämnd, detta oavsett om skattehandläggaren och den skattskyldige i övrigt är överens om deklarationen och skälen till skattetillägget.)

 

12. Nicke skickar ett beslut till Ola där han förklarar att ärendet avgjorts i Skattenämnden och att Ola ska betala 300.000 kr i kapitalskatt på pokerinkomsterna.

 

13. Ola är inte nöjd med beslutet och bestämmer sig för att kämpa!

För att förbättra sina odds i domstolen bestämmer sig Ola för att först bara begära omprövning, självrättelse. Ola skriver en lång roman om varför pokerinkomsterna ska vara skattefria. Han hänvisar till rättsfall i EG-domstolen (nej det heter inte EU-domstolen!!!), rättsfall från kammarrätten och regeringsrätten, samt diverse trådar på olika pokerforum.

Nu är Nicke tvungen att förklara sig ännu bättre. (bra för Ola) Nicke ändrar inte sitt beslut, men kommer med en förklaring som Ola tycker är tveksam. Nu har Ola förbättrat sina chanser att vinna i de allmänna förvaltningsdomstolarna, han är bättre förberedd! (Länsrätt, Kammarrätt och Regeringsrätt)

 

14. Ola får Nickes negativa omprövningsbeslut och bestämmer sig för att skjuta den jäveln! ... eller nej, det gör han inte, men han har fan god lust! Ola bestämmer sig för att överklaga Skatteverkets beslut. Överklagandet skickar han direkt till Nicke på Skatteverket. Nicke måste nu skicka allt som är av betydelse som finns i Olas mapp, samt överklagandet, till Länsrätten. Här tar domstolarna över... ärendet är för Nickes del avslutat. Nu tar "processavdelningen" på Skatteverket över ärendet och driver det i domstolarna. Processavdelningen tar hjälp av experter från Skatteverkets huvudkontor, som ligger i Solna. (T-bana till Vreten.)

 

Hoppas att jag inte missat något nu, men det var iaf. ungefär hur det går till.

 

FAQ.

 

Fråga: -Jag har inte fått någon deklaration, men jag vet att jag måste deklarera. Hur gör jag då?

Svar: -Ring och efterlys den. SKV kan ha skickat till fel adress, om du nyligen flyttat eller någon kanske snodde den?

 

F: Jag har deklarerat, vad händer med min deklaration nu? När för jag slutskattebesked? När får jag tillbaka pengar?

S: Skatteverket visar vad som händer och vilka datum som gäller.

 

F: -Vem ska lämna deklaration för taxeringsåret 2008?

S: -Här finns en utförlig redovisning för vem som ska deklarera.

 

F: -Jag hinner inte lämna in min deklaration i tid. Hur gör jag för att få mer tid?

S: -Du fyller i och skickar in blanketten "Anståndsansökan att lämna inkomstdeklaration m.m.".

 

F: -När kan jag ringa och kolla om jag blir granskad i år?

S: -Om du lämnar in din deklaration runt den 5'e maj kan du ringa Skatteupplysningen 0771-567 567 runt den 20'e maj första gången. Får du ingen träff då kan du försöka varje vecka. Ingen träff efter juni är du mest troligt safe. (men det kan bli ytterligare granskningar)

 

F: -Vad ska jag säga för att få reda på om jag blir granskad eller inte?

S: -Exempel på telefonsamtal: -Hej, jag kom just på att jag glömt dra av kostnader för arbetsresor, kan du kolla vem som är handläggare på min deklaration så att jag kan skicka kompletteringen till rätt person direkt?

Personen som sitter i upplysningen kommer nu att fråga efter ditt personnummer och knappa in det i "LT" (SKV's värdelösa datasystem/program). Om du ska bli granskad har du en skattehandläggare tilldelad på dig. Personen i upplysningen ser det på att din skattehandläggares kod, fyra bokstäver, kommer upp. Ingen kod = ingen handläggare bokad på dig/du blir inte granskad. Synns där en kod så kan personen i upplysningen kopiera den koden och klistra in den i Access, deras telefondatabas över anställda i SKV/KFM och vips kommer namn, rumsnummer och telefonnummer upp. Be att få namn och telefonnummer. Fråga också vid vilket kontor personen sitter. (Många Stockholmare får sina deklarationer granskad av skattehandläggare ute i landet.)

----

Dagens Nyheter med deklarationstema.

Marianne Skogfeldt chattar på DN.se om "hur man deklarerar bostadsförsäljningar".

Så blir du en effektiv avdragsjägare.

Så sänker du skatten med hushållsnära tjänster.

Sålt bostad? Här är allt du behöver veta inför deklarationen.

Aktieproffsets bästa deklarationstips.

Skatt eller uppskov - dags att välja.

Så klarar du aktiekrånglet.

Så e-deklararerar du.

Skatteverket jagar torghandlare. - Skatteverket kommer i år att specialgranska dem som flyttar utomlands, taxibranschen, internethandlare och livsmedelsgrossister.

Skatteåterbäring i början av juni. - Har du koll på de viktiga skattedatumen?

Sex smarta deklarationstips. - <- Cyntax varnar: Några värdelösa tips!

1. 18 kr nu. 2. Skitbra faktiskt. 3. Jättehårda regler för att det ska beviljas. Men försöka går ju. 4. Kan jag inget om. 5. Du ska kunna redovisa samtalslistor. Inte praktiskt. Krångligt! 6. Nej, det går oftast inte.

Elva heta tips - så sänker du din skatt. - 3, 5 och 6 är riktigt bra.

Deklarationstips för privatpersoner. - Hogias deklarationstips! Bra!

Tips inför deklarationen. (Aktiespararna)

Fem vanligaste misstagen – så undviker du dem.

Bästa avdragen i årets deklaration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 518
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Skatteverket har inte tagit upp något om alla uttag från neteller och pokersajter i min "preliminära skatteuträkning" iaf. Skatta 6000:- på lite olika fonder ftw!
Beror på att bankerna inte har någon rapporteringsskyldighet för "små" transfereringar från utlandet. (Var gränsen går vet jag inte.)

I den här tråden gjorde TS ett uttag på 160.000:- och banken skickade en kontrolluppgift till Skatteverket. Kan gränsen gå vid 150.000 kr.

Vi kan försöka ringa in summan som rapporteras. Kan ni som gjort utlandsöverföringar skriva hur stora/små ni gjorde och om det rapporterades till Skatteverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är lite trög, men jag fattar fortfarande inte. Stod det på ett papper från Skatteverket eller på ett från banken?
Följer det inte med ett sammandrag av kontrolluppgifter till din förtryckta deklaration?

 

Jag såg i någon artikel (försökte just hitta den men lyckades inte) att Skatteverket brukar jämföra listan på de som rapporterar noll eller väldigt lite i inkomst med en lista på alla som har köpt bil. Nu tycker jag att det finns andra uttalanden från Skatteverket som tyder på att de ljuger lite för att skrämma skattefuskare att tro att de har bättre koll än de har, men just det uttalandet tyckte jag lät trovärdigt eftersom det måste vara en ganska enkel sak att kolla upp.
Jo, det kan tänkas att dom gör. Men Skv gör sen bara kontroller på en bråkdel. Mycket är just för att skrämmas.

 

OK, det låter som ett hundraprocentigt säkert sätt att bli granskad. :)
Näää, gör man det på rätt sätt så. Partsinsyn och lite trixande så ;)

 

Du ringer upp en random skattehandläggare, ring t.ex. 'Skatteupplysningen':

-Hej, jag fick ett brev från Skatteverket idag, men det står inte vem som är min handläggare. Kan du kolla det så jag kan ringa rätt handläggare? (Om det är en rookie så vet dom inte att man ska kopiera koden på fyra bokstäver som står när dom slår in ditt personnummer i LT (LT är Skatteverkets datasystem/program.) och klistra in den koden i Access där man söker i Skv och Kfm's personallista. Klick, så kommer namnet fram.)

Om det är så att det inte finns någon handläggare på dig så kommer inga fyra bokstäver upp i LT på dig, finns det så står det också olika koder på vad man kommer att kolla samt om det är en GK eller UK, GrundKontroll/UtökadKontroll.

Om den du pratar med inte får fram någon kod/namn så tackar du för dig, annars ber du att få direktnummer till din handläggare och frågar vad det är för kontroller som ska göras.

Du tror att om man gör så ökar risken för att bli kontrollerad? -NO WAY! Dom i skatteupplysningen är så jävla stressade att dom inte hinner lägga in en notering om att du ringt. Varför skulle dom det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följer det inte med ett sammandrag av kontrolluppgifter till din förtryckta deklaration?

Du menar kanske det papper som sitter ihop med deklarationsblanketten och har rubriken "Specifikation till Inkomstdeklaration 1 för inkomstår 2007". Jag har inte sett till något annat papper än det, och det står ingenting där om de insättningar på 5-10 K dollar som jag gjorde under 2007. Det står bara om min inkomst (som jag inte skulle kunna leva på i en vecka) och de avdrag jag får göra p.g.a. bolån och pensionssparande, samt att jag har fått en dryg hundralapp i ränta från banken. :)

 

Du ringer upp en random skattehandläggare...

OK, det där var intressant. Det ska jag nog göra.

 

Jag måste också säga att jag verkligen uppskattar att du tar dig tid att svara på frågor och berätta om sådana här saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sålt och köpt nytt Hus och har dålig koll på hur man ansöker om uppskov...
Blankett K2 och K5 ska du använda:

Hjälpblanketten.

Samt hittar inga kvitton på lite smårenoviringar gjorda.... Kan man skriva en ca summa jag handlat för fast jag ej har kvitton??
Ja det kan du, ett öppet yrkande!

Utgifter för avyttringen ska avräknas från ersättningen och inte

inräknas i omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § IL).

Som försäljningsutgifter räknas mäklarutgifter och annan

försäljningsprovision, advokatutgifter, utgifter för värdering av

fastigheten, premie för försäkring mot dolda fel och annat som

säljaren haft för försäljningen t.ex. korrespondens, telefon och

porto och resor för att förevisa fastigheten, allt under

förutsättning att utgifterna inte ska dras av i någon annan förvärvskälla.

När det gäller resor får avdrag endast avse sådana

som sker i syfte att sälja fastigheten.

Skatteverket anser i skrivelse 2005-06-03 (dnr 130 299804-

05/111) att kostnader för att ställa i ordning fastigheten inför

en försäljning (s.k. ”Homestaging” eller ”Homestyling”) kan

vara en avdragsgill försäljningskostnad. Härmed avses vanligtvis

utgifter för konsultation, inredning, möblering m.m.

Avdrag medges inte för städning, flyttning och andra privata

levnadskostnader. Eventuella utgifter för reparationer och

underhåll är inte heller avdragsgilla som en försäljningskostnad,

utan avdragsrätten får bedömas enligt reglerna för

förbättringsutgifter.

 

Avdrag för göras för utgifter för förbättringar som skett på

fastigheten under innehavet. Har fastigheten förvärvats genom

arv, testamente, bouppteckning eller gåva, innebär

kontinuitetsregeln att avdragsrätten för förbättringar även

gäller förbättringar som gjorts av tidigare ägare.

Utgifterna hänförs normalt till det år då faktura eller räkning

erhållits som visar vilka arbeten som utförts (45 kap. 11 § IL).

 

Med förbättringsutgifter avses såväl ny-, till- och ombyggnad

samt förbättrande reparationer och underhåll. Ett villkor för

avdragsrätt för förbättringsutgifter är att dessa per år

sammanlagt uppgår till minst 5 000 kr (45 kap. 11 § IL).

Åtgärder som avser ny-, till- eller ombyggnad räknas som

grundförbättringar. För grundförbättringar görs ingen prövning

om de är förbättrande eller medfört ett bättre skick. Sådana

åtgärder räknas alltid som avdragsgilla förbättringsutgifter om

den årliga beloppsgränsen för förbättringsutgifter är uppnådd.

Som grundförbättringar räknas även utgifter som inte har

direkt karaktär av ny-, till- eller ombyggnad, men som tillför

fastigheten eller byggnaden något som inte funnits tidigare.

Vanliga exempel på sådana grundförbättringar är t.ex. nytillskott

av diskmaskin, anskaffning av braskamin, utökning av

antalet köks- eller klädskåp och liknande. Även vid utbyte eller

vid reparationer och underhåll av fastighetsdelar kan i vissa

fall avdragsgilla grundförbättringar uppkomma. Förbättringen

kan anses motsvara den fördyring som uppstår genom att välja

en väsentligt bättre och dyrare byggnadsdel än tidigare.

Se exempel längre fram om byte av träfasad mot tegelvägg.

Den tidsgräns som gäller för reparationer och underhåll, gäller

inte för grundförbättringar.

Avser utgifterna förbättrande reparationer och underhåll

medges avdrag om utgifterna hänför sig till avyttringsåret eller

något av de fem föregående beskattningsåren och dessutom har

medfört att fastigheten vid avyttringen är i bättre skick än vid

förvärvet. Reparation och underhåll utgör åtgärder som har till

syfte att återställa eller bibehålla en byggnad i samma skick

som när den ny-, till- eller ombyggdes, och avser delar och

detaljer som normalt behöver lagas eller bytas en eller flera

gånger under en byggnads livslängd. Typiska reparations- och

underhållsåtgärder är t.ex. in- och utvändig ommålning, utbyte

av takbeklädnad, byte av vitvaror, element, värmepanna, golvoch

väggmaterial osv. Åtgärderna medför inte att en grundförbättring

skett även om en viss förbättring sker av byggnaden.

Den tekniska utvecklingen medför ofta att ett mera exakt

återställande inte är möjligt.

Exempel

Person A säljer en privatbostad år 2007. År 2000 lade A

ned 10 000 kr på förbättringar. Därav avsåg 4 000 kr

kostnader för ombyggnad och 6 000 kr förbättrande

reparationer. Ingetdera av dessa belopp berättigar A till

något avdrag. Reparationsutgifterna är äldre än fem år

och får därför inte beaktas, och tagna för sig understiger

ombyggnadskostnaderna 5 000 kr.

Standardförbättringar av vitvaror, oljepannor, köksskåp m.m.

genom den vanliga tekniska utvecklingen utgör inte grundförbättring.

Argumentet att t.ex. en frys eller ett kylskåp är

energisnålare än tidigare, medför inte att utgiften till någon del

anses vara grundförbättring (KRNJ 97-04-08, mål nr 3365-

1996 och KRNJ 99-08-25, mål nr 2681-1997).

Bestämmelserna innebär att om åtgärderna vid avyttringen inte

längre bedöms förbättrande eller endast delvis förbättrande kan

avdraget understiga 5 000 kr (45 kap. 12 § IL). Bestämmelserna

innebär dessutom att om ett hus var nytt när det förvärvades

kan en underhålls-, reparations- eller utbytesåtgärd

inte medföra annat än att huset återställs i sitt ursprungliga

nyskick. Avdragsrätt föreligger då inte.

Om dock åtgärderna utförs på ett hus som inte var nytt när det

förvärvades, måste en bedömning göras av husets skick vid

förvärvstidpunkten.

Exempel

År 2002 reparerade A sin privatbostad för 10 000 kr.

Därav medförde 6 000 kr en förbättring. Under A:s

innehavstid förslits bostaden, men när den säljs år 2007

återstår 3 000 kr som en förbättring/värdehöjning. A får

avdrag med detta belopp. Det behöver således inte

återstå minst 5 000 kr av förbättringsutgifterna.

Sammanfattningsvis innebär reglerna följande.

Förbättringsåtgärder som avser ny-, till- eller ombyggnad eller

därmed jämställda grundförbättringar är alltid avdragsgilla

under förutsättning att de årligen, tillsammans med eventuella

förbättrande reparationer, uppgår till sammanlagt 5 000 kr. De

förbättrande reparationer som avses ska hänföra sig till

avyttringsåret eller de fem föregående beskattningsåren.

 

En och samma åtgärd kan innefatta både reparation för vilken

avdrag inte ska medges, och en avdragsgill förbättring. Man

måste skilja på om förbättringsåtgärden är en grundförbättring,

vilket innebär att fastigheten tillförs något som inte funnits

tidigare, eller om förbättringsåtgärden är en förbättrande

reparation.

Är det fråga om en grundförbättring föreligger ”evig” avdragsrätt

på samma sätt som för ny-, till- eller ombyggnadsåtgärder,

medan en förbättrande reparation förutsätter att åtgärden gjorts

inom 5 år före avyttringsåret.

 

Hur stora uttag måste man göra för att det skrivs med i deklarationen?
Det försöker vi lista ut... men troligen över 100.000 kr?
Vad skriver man om man "inte vet" ifall det är skattefritt eller ej för att slippa risk att betala skatt på pokervinster?
Man skriver bara att man vunnit pengar på pokersajt.com och vet inte om vinsten är skattefri eller inte. Nu har Skv utredningsplikt.
Om man inte har någon annan inkomst än poker och köper ett dyrt hus eller en dyr bil så borde de ju undra vart pengarna kommer ifrån, eller?
Det gör nog alla! Största risken är att grannen har tjallat.
Du menar kanske det papper som sitter ihop med deklarationsblanketten och har rubriken "Specifikation till Inkomstdeklaration 1 för inkomstår 2007". Jag har inte sett till något annat papper än det, och det står ingenting där om de insättningar på 5-10 K dollar som jag gjorde under 2007. Det står bara om min inkomst (som jag inte skulle kunna leva på i en vecka) och de avdrag jag får göra p.g.a. bolån och pensionssparande, samt att jag har fått en dryg hundralapp i ränta från banken. :)
Just den. Jag tror dina uttag är för små för att banken ska ha rapporterat till Skv, därför står inget.
Jag måste också säga att jag verkligen uppskattar att du tar dig tid att svara på frågor och berätta om sådana här saker.
Tack!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man om man tillhör de som köpte framfab för några år sedan, när de nu gått ihop med ett annat företag.

Man fick några aktier i det nya företaget, men om man ska approximera ett värde på de nya aktierna så är inköpspriset när jag köpte framfab många gånger högre än vad det nya företaget någonsin stått.

 

Känns konstigt att skriva att inköpspriset var tex 900 kr på en aktie som inte stått på högre än 100 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man om man tillhör de som köpte framfab för några år sedan, när de nu gått ihop med ett annat företag.

Man fick några aktier i det nya företaget, men om man ska approximera ett värde på de nya aktierna så är inköpspriset när jag köpte framfab många gånger högre än vad det nya företaget någonsin stått.

 

Känns konstigt att skriva att inköpspriset var tex 900 kr på en aktie som inte stått på högre än 100 kr.

Ah, dom där är roliga... NOT!

Jag tror du hittar svaret här!

Jag lever på att spela poker i nuläget, har 19 år, har

ingen taxerad inkomst men ca 100k SEK på bankkontot. Mina vinster kommer till stora delar från inomeuropeiska siter men även lite från Stars.

 

Ska jag deklarera mina vinster överhuvudtaget eller bara skita i det och hålla tummarna? Inga gigantiska summor att deklarera i vilket fall men jag har nyligen flyttat hemifrån så om nån får för sig att kolla upp det hela borde dom förstå att jag tjänar pengar nånstans ifrån iaf.

Skattefria inkomster ska inte deklareras, men om du känner dig osäker på om den pokersajten verkligen skattefri eller inte, kan du för att försäkra dig om att inte drabbas av skattetillägg, skriva under överiga upplysningar eller i en bilaga att du spelat poker och vunnit xxx.xxx kr på pokersajten.com och du vill att skattehandläggaren utreder om inkomsten är skattefri eller inte. Nu ligger bollen hos Skv och du riskerar inte att drabbas av skattetillägg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

under 2007 så köpte jag en bostadsrätt som jag sedan sålde (samma år, alltså under 2007)

 

(köpte den för 400k, sålde för ca 540k)

 

har renoverat den för ca 50k och mäklaren tog ju också en hel del..har inte skickat in något papper på detta än, när är sista datum för att få avdragen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

under 2007 så köpte jag en bostadsrätt som jag sedan sålde (samma år, alltså under 2007)

 

(köpte den för 400k, sålde för ca 540k)

 

har renoverat den för ca 50k och mäklaren tog ju också en hel del..har inte skickat in något papper på detta än, när är sista datum för att få avdragen?

sista december 2013.
Jag hade en skattehandläggare för förra årets deklaration. (Var en hel del strul pga att jag inte fyllt i blankett N1 på rätt sätt. I alla fall löste sig allting till slut.) Blir jag automatiskt granskad i år pga det? Ökar risken för grankning pga det? Eller spelar det helt enkelt ingen roll?
Det där är en väl bevarad hemlighet på Solna Strandväg 10 i Solna, T-bana Vreten.... Inte en susning, men jag tror inte det ska påverka risken.
Kudos till Cyntax.
:D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack Cyntax du är bäst! =)

 

Om jag vill få in avdraget i samband med denna deklaration, hur snabbt måste jag skicka in papprena då?

Beror på om du är utvald för granskning eller inte. Kan man inte få skatteåterbäring till midsommar om man deklarerat via sms eller internet?

Har du redan skickat in din deklaration?

Du kan faktiskt begära (nej du kan KRÄVA!) anstånd om att få lämna in din deklaration senare. Till ca 15 juni brukar Skv skjuta upp det då.

Du borde nog komplettera din deklaration före sista maj för att du inte ska råka ut för onödigt långa väntetider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skriver bara att man vunnit pengar på pokersajt.com och vet inte om vinsten är skattefri eller inte. Nu har Skv utredningsplikt.

 

Det gör nog alla! Största risken är att grannen har tjallat.

 

Men vi säger att din ända inkomstkälla är poker. Du får en helt tom deklaration. Bör man skicka in den tom. Eller bör man skriva alla sina uttag från sajten och skriva att man spelat på "pokersajt.com" och man vet inte om det är skattefritt?

 

Ifall det inte är skattefritt hur ofta kollar skatteverket upp det och hur mkt bryr dom sig om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vi säger att din ända inkomstkälla är poker. Du får en helt tom deklaration. Bör man skicka in den tom. Eller bör man skriva alla sina uttag från sajten och skriva att man spelat på "pokersajt.com" och man vet inte om det är skattefritt?

 

Ifall det inte är skattefritt hur ofta kollar skatteverket upp det och hur mkt bryr dom sig om det?

Då får du göra en riskanalys. Du får väga upp:

-Eventuell skatt (30%) på vinsterna.

-Risk att bli granskad.

-Skattetillägg 40% på undanhållen skatt.

-Risk att bli dömd för skattebrott.

mot den ev. "skattebesparingen"....

 

Jag vet vad jag skulle göra iaf. :roll:

 

Enda risken att bli kollad är om du gjort uttag som är större än den gräns som bankerna måste meddela Skv eller att någon tjallat på dig eller att du skrivit i bloggar/dagböcker/forum eller visat dig i lokaltidningen och skrutit om dina pokervinster... bedöm själv risken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du göra en riskanalys. Du får väga upp:

-Eventuell skatt (30%) på vinsterna.

-Risk att bli granskad.

-Skattetillägg 40% på undanhållen skatt.

-Risk att bli dömd för skattebrott.

mot den ev. "skattebesparingen"....

 

Jag vet vad jag skulle göra iaf. :roll:

 

Enda risken att bli kollad är om du gjort uttag som är större än den gräns som bankerna måste meddela Skv eller att någon tjallat på dig eller att du skrivit i bloggar/dagböcker/forum eller visat dig i lokaltidningen och skrutit om dina pokervinster... bedöm själv risken.

 

Okej, tack så mycket!

 

så det värsta som kan hända ifall man har en helt tom deklaration, trots att man har tjänat mkt pengar på poker är att man får betala 40% skatt istället för 30%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket!

 

så det värsta som kan hända ifall man har en helt tom deklaration, trots att man har tjänat mkt pengar på poker är att man får betala 40% skatt istället för 30%?

Nej inte riktigt, dags för ett räkneexmpel:

 

SimonX vinner 100.000 kr på en sajt som inte är Skattefri, han tar inte upp det i sin deklaration. Men grannen Leffe tjallar och Skv får nys om Simons pokervinst. Hur mycket ska Simon betala till statskassan?

 

100.000 kr * 30% kapitalskatt = 30.000 kr

40% skattetillägg * på undanhållen skatt 30.000 kr = 12.000 kr.

 

Så 42% alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...