Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har inte lyckats hitta HHn så jag får skriva ner den.

Motståndaren sitter med ca 220 i stacken och raisar upp till 28 tot preflop(Han är ganska tight vilket gör att han höjer med standard bra händer till 28, alltid).

Jag sitter med 55 på handen. Vad gör jag? Push(reraise), syn eller fold?

Sitter alltid i kläm i sådana här lägen. Syna vill jag inte göra, folda vill jag inte göra(kan dock vara bästa alternativet?) och pusha honom är nog EV-(eller?).

Kan ju tillägga att jag spelat i en halvtimme mot honom totalt i detta läge.

Postad
Mm.. finns det någon motivering till detta?

?

Jättestandard ju?

Förstår inte riktigt vad det finns för altenativ heller. Isåfall skulle det väl vara raise-syn, men jag tycker att vi är för grunda för att det ska vara bättre än push.

1. Vi har nästan alltid bäst hand

2. Vi får syn av sämre händer

3. Vi har FE

Postad
Jättestandard ju?

Förstår inte riktigt vad det finns för altenativ heller. Isåfall skulle det väl vara raise-syn, men jag tycker att vi är för grunda för att det ska vara bättre än push.

1. Vi har nästan alltid bäst hand

2. Vi får syn av sämre händer

3. Vi har FE

Oj, såg hur liten stack han har nu.

Men ändå, han höjer 4,5bb och han höjer alla bra händer exakt likadant. Kanske bättre att syna o trycka själv på flopp i så fall. Sen att trycka pre flopp, hmm hade nog heller höjt.

Men till OP, sluta spela HU med folk som inte köper in för mer än 50bb.

Postad
Jag har inte lyckats hitta HHn så jag får skriva ner den.

Motståndaren sitter med ca 220 i stacken och raisar upp till 28 tot preflop(Han är ganska tight vilket gör att han höjer med standard bra händer till 28, alltid).

Jag sitter med 55 på handen. Vad gör jag? Push(reraise), syn eller fold?

Sitter alltid i kläm i sådana här lägen. Syna vill jag inte göra, folda vill jag inte göra(kan dock vara bästa alternativet?) och pusha honom är nog EV-(eller?).

Kan ju tillägga att jag spelat i en halvtimme mot honom totalt i detta läge.

Push , Finns inget värde att försöka re raisa och få en syn och sen lägga då man inte settat ? Då han troligen kmr dega in på oavsett flopp.

Postad

Men ändå, han höjer 4,5bb och han höjer alla bra händer exakt likadant. Kanske bättre att syna o trycka själv på flopp i så fall. Sen att trycka pre flopp, hmm hade nog heller höjt.

Okej, OP sa att han var tight, då höjer han kanske 50% av händerna på button istället för en "normal" motståndare som höjer 70%-100%.

Förstår du nu hur bra 55 står sig mot hans raiserange?

Vår shove är mindre än 10x hans höjning, dvs normalstor.

Dessutom commitar vi ju oss med en höjning. Så höjer vi är det bara för att vi tror att han fyrbetar väldigt light.

Tycker själv att det var just shortstackarna som var det bästa värdet i HU cg.

Postad
Okej, OP sa att han var tight, då höjer han kanske 50% av händerna på button istället för en "normal" motståndare som höjer 70%-100%.

Förstår du nu hur bra 55 står sig mot hans raiserange?

Vår shove är mindre än 10x hans höjning, dvs normalstor.

Dessutom commitar vi ju oss med en höjning. Så höjer vi är det bara för att vi tror att han fyrbetar väldigt light.

Tycker själv att det var just shortstackarna som var det bästa värdet i HU cg.

Ok, det var mest hans bet-size som fick mig att fundera.

Är han inte riktigt kass så känns det som om han kommer folda för en shove.

Har inte spelat så mycket HU CG, men hatar shortstackarna rent allmänt, tror att jag aldrig kommer att tycka om dem :P

Postad

Just att han raisar så stort talar extra mycket för en shove/commitande raise eftersom det ger oss mer pengar alla gånger han måste vika.

För övrigt är inte shortstackande något större problem HU, det skulle isåfall vara om man själv har stora luckor i sitt spel med grunda stackar. Men då kan det vara en god idé att täppa till de luckorna.

Postad

Varfor ska han det? Vem ar du att saga vem han ska spela mot? Kanske han gillar att spela short? Vad spelar det for roll?

Dina rad ar vardelosa ocksa.

Postad
Varfor ska han det? Vem ar du att saga vem han ska spela mot? Kanske han gillar att spela short? Vad spelar det for roll?

Dina rad ar vardelosa ocksa.

För att det inte blir så mycket spel med mindre än 50bb, blir ju mest lotto...

Postad
För att det inte blir så mycket spel med mindre än 50bb, blir ju mest lotto...

Allt ar relativt och faktum kvarstar, vad har du med hans val av spel att gora? Kanske han ar mer bekvam med att spela mot shortstacks? Kanske han spelar mot alla som ger honom action? Kanske han inte bryr sig?

Postad
Allt ar relativt och faktum kvarstar, vad har du med hans val av spel att gora? Kanske han ar mer bekvam med att spela mot shortstacks? Kanske han spelar mot alla som ger honom action? Kanske han inte bryr sig?

Han skriver här för att han vill ha tips och råd. Jag komenterar för att jag vill lära mig, är inte vass på hu, så jag skriver vad jag tycker och läser alla argumenter för varför det är fel. Det är så man lär sig.

Spela mot alla som inte ger en action eller att inte bry sig att maximera Ev är ju ganska -Ev, så då borde han verkligen lyssna på mina råd ;)

Förresten, borde du inte hänga på lunarstorm eller nåt?

Postad
bah, säg att han är tight (som i för tight) så lär det ju aldrig vara va ev+ att pusha...

mot en aggro spelare så är det ju push dock såklart

Så vad ska jag göra ? Fold eller? Resten av gänget säger push och kenan för syn(?).

Varför är det intressant om jag spelar mot shortstacks eller inte när jag vill ha råd om just denna specifika hand? lägg ner.

Postad
Så vad ska jag göra ? Fold eller? Resten av gänget säger push och kenan för syn(?).

Jag är inte för syn, måste blivit nåt missförstånd. Jag höjer/trycker ibland och foldar ibland, kan tänka mig att syna nån gång, men det är så read baserat.

Jag uppfattade att han var ganska tight och brukar höja normalt från knappen (allså 2,5bb-3bb) och att han höjer 4.5bb när han har en bra hand.

De gångerna när han höjt 4,5bb, vilka hålkort hade han som sämst?

Postad
Jag är inte för syn, måste blivit nåt missförstånd. Jag höjer/trycker ibland och foldar ibland, kan tänka mig att syna nån gång, men det är så read baserat.

Jag uppfattade att han var ganska tight och brukar höja normalt från knappen (allså 2,5bb-3bb) och att han höjer 4.5bb när han har en bra hand.

De gångerna när han höjt 4,5bb, vilka hålkort hade han som sämst?

Jag kan bara gissa på vad han hade då vi spelade en kort tid. Hade inte fått bättre än 55 innan då han höjt till 28. Men det hände inte ofta att han höjde till 28. Hade alltså i princip ingen read förutom det. Jag måste ändå göra ett beslut. Han höjde troligen med de standard bra händerna som jag inte orkar rabbla upp nu.

Postad

Varför är det intressant om jag spelar mot shortstacks eller inte när jag vill ha råd om just denna specifika hand? lägg ner.

eh, det beror på ett gäng faktorer såsom read, hur spelet allmänt är just där du lirar 3/6 hu? syn känns ju som det klart sämsta iaf då du knappast är nära setmining-värde...

Postad

en viktig del lär ju vara om du tror att han rebuyar (om vi räknar med att han är en firre, helt baserat på stacksizen han sitter med...) eller inte och om han lämnar om han dubblar upp. rebuyar han/stannar kvar så ökar ju värdet rejält medans om han drar så får du ju endast lira handen i ett vakuum och då är det väl marginellt och kvittar...

Postad
eh, det beror på ett gäng faktorer såsom read, hur spelet allmänt är just där du lirar 3/6 hu? syn känns ju som det klart sämsta iaf då du knappast är nära setmining-värde...

Jo, syn tyckte jag var utesluten. Jadu, har nog förlorat hittills i längden då jag pushat preflop men det kan ju bara vara variansen. Borde kanske skaffa PT(vet ej hur det fungerar och om man kan se om jag torskar i sådana här lägen?) om det ger något i HU-spel?

En bra grej med fold mot samma spelare är ju att jag har stort övertag i övrigt.

Postad
en viktig del lär ju vara om du tror att han rebuyar (om vi räknar med att han är en firre, helt baserat på stacksizen han sitter med...) eller inte och om han lämnar om han dubblar upp. rebuyar han/stannar kvar så ökar ju värdet rejält medans om han drar så får du ju endast lira handen i ett vakuum och då är det väl marginellt och kvittar...

De flesta shortstacks brukar sticka därifrån när de vunnit/förlorat. Att han rebuyar räknar jag nästan inte med.