Gå till innehåll

Låg triss med K och Q på floppen


Kontextus

Recommended Posts

Igår fick jag triss i femmor på floppen. En kille som hade höjt före floppen bettade hårt och jag hakade på... mot KKK :(. Hur bör man spela låga trissar på ett sådant bräde? Han kunde ju likaväl ha haft tvåpar (KQ), drag eller AA på hand. I det här fallet backade jag 100 euro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår fick jag triss i femmor på floppen. En kille som hade höjt före floppen bettade hårt och jag hakade på... mot KKK :(. Hur bör man spela låga trissar på ett sådant bräde? Han kunde ju likaväl ha haft tvåpar (KQ), drag eller AA på hand. I det här fallet backade jag 100 euro.

 

Få in degen så fort det går. Det var ett bra spel, och även om det inte betalade sig den här gången vinner du på det i det långa loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få in degen så fort det går. Det var ett bra spel, och även om det inte betalade sig den här gången vinner du på det i det långa loppet.

Jag är osäker på om du är ironisk nu för det var trots allt mot någon som hade höjt före floppen. Sannolikheten för QQQ eller KKK var ju gigantisk ;-). Mot AA och KQ hade jag förvisso vunnit men det är ju ett jävligt osäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I såna här lägen är det ju jävligt viktigt att balansera sin range och spela på motståndarens svagheter. Vad hade du haft för kortsnitt tidigare under sessionen? Det påverkar ju tiltfrekvensen och kan ge upphov till synaptiska impulser som motståndaren kan snappa upp. Jävligt dumt att ge ifrån sig såna tells imo.

 

Frågan är även om fi sitter på ett coldseat eller ett hotseat, d.v.s. har du read på snubben som tursam eller inte? Fan, det blir nog syntax errror till slut eftersom det saknas tillräcklig information för att kunna bedöma situationen korrekt. Min slutsats får bli att du skulle ha lagt dig eftersom du var slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är osäker på om du är ironisk nu för det var trots allt mot någon som hade höjt före floppen. Sannolikheten för QQQ eller KKK var ju gigantisk ;-). Mot AA och KQ hade jag förvisso vunnit men det är ju ett jävligt osäkert läge.

 

Spelar du mot någon som har en PFR på typ 1.4%, javisst, men dom flesta har minst 10ggr så stor HD som det. Du nämnde inte vilken position han och du satt i, men att säga att en höjning pre-flop ger gigantiska odds för just KK/QQ är fel oavsett position. Jag skulle räkna med en HD på _minst_ 77+, AJ, AQ, AK, KQ, några Ax/Kx i färg, och diverse annat, för en bet pre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du postar en riktigt handhistory och inkluderar lite reads och liknande kanske du kan få ett riktigt svar på din fråga. Dessutom är din kompis djens är bra på omaha.

 

Haha, jag missade helt att det var Omaha :D Där får man för att man bara läser sidebaren. Då kan jag verkligen inte ge något okej svar, då jag inte har en aning om vilka förutsättningar som gäller för den här handen.

HH please.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I såna här lägen är det ju jävligt viktigt att balansera sin range och spela på motståndarens svagheter. Vad hade du haft för kortsnitt tidigare under sessionen? Det påverkar ju tiltfrekvensen och kan ge upphov till synaptiska impulser som motståndaren kan snappa upp. Jävligt dumt att ge ifrån sig såna tells imo.

 

Frågan är även om fi sitter på ett coldseat eller ett hotseat, d.v.s. har du read på snubben som tursam eller inte? Fan, det blir nog syntax errror till slut eftersom det saknas tillräcklig information för att kunna bedöma situationen korrekt. Min slutsats får bli att du skulle ha lagt dig eftersom du var slagen.

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår fick jag triss i femmor på floppen. En kille som hade höjt före floppen bettade hårt och jag hakade på... mot KKK :(. Hur bör man spela låga trissar på ett sådant bräde? Han kunde ju likaväl ha haft tvåpar (KQ), drag eller AA på hand. I det här fallet backade jag 100 euro.

 

Var beredd o slänga om du möter stort motstånd. Detta är ett Betpot/fold läge.

 

Potta ur pos och folda mot omslag. Oftast är du slagen.

 

Detta är en anledning till att inte spela låga par i PLO för du vill helst inte flopa ett set i femmor med överkort på bordet.

 

I Holdem är genomsnittlig vinnarhand två par. Men i PLO är den en stege. Ha det i åtanke.

 

Händer som 8765 är bra händer men händer som 8766 är ganska dåliga pga av att du har betydligt färre stegar att flopa samtidigt som det är höga omvända implicita odds om du råkar flopa ett set med sexorna.

 

Med höga pocket som AA-QQ (JJ) så har du höga implicita odds mot spelare som spelar just låga pocket om ni båda flopar ett set. Så bli den som har översetet när det händer och inte tvärtom. Dessutom om det utvecklas till kåk får du ju den bättre kåken.

 

Kom oxå ihåg att du inte behöver möta ett överset för att förlora med ett lågt set i PLO. Det finns faktiskt inte många bords kombinationer av kort som kan komma ut till river (som inte parar bordet) som omöjliggör en stege och i PLO är det oftast nötterna som tar hem potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var beredd o slänga om du möter stort motstånd. Detta är ett Betpot/fold läge.

 

Potta ur pos och folda mot omslag. Oftast är du slagen.

 

Detta är en anledning till att inte spela låga par i PLO för du vill helst inte flopa ett set i femmor med överkort på bordet.

 

I Holdem är genomsnittlig vinnarhand två par. Men i PLO är den en stege. Ha det i åtanke.

 

Händer som 8765 är bra händer men händer som 8766 är ganska dåliga pga av att du har betydligt färre stegar att flopa samtidigt som det är höga omvända implicita odds om du råkar flopa ett set med sexorna.

 

Med höga pocket som AA-QQ (JJ) så har du höga implicita odds mot spelare som spelar just låga pocket om ni båda flopar ett set. Så bli den som har översetet när det händer och inte tvärtom. Dessutom om det utvecklas till kåk får du ju den bättre kåken.

 

Kom oxå ihåg att du inte behöver möta ett överset för att förlora med ett lågt set i PLO. Det finns faktiskt inte många bords kombinationer av kort som kan komma ut till river (som inte parar bordet) som omöjliggör en stege och i PLO är det oftast nötterna som tar hem potten.

Tack för informationen. Jag har börjat inse hur rätt du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför läser du inte bara pokerböcker, trådar , 2+2 , Ser på videos och massa annat som finns ute på nätet. Såna här frågor bör en pf medlem kunna veta. I Omaha så är det bara nöten som gäller i princip resten e crap. Se det från den sidan så har du inte nöten så kan du bara lägga dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, är ni bara två personer som ser floppen, effektiva stackar är 100bb eller mindre och ni båda är hyffsat aggresiva kommer pengarna åka in här (antag 4-handat eftersom det inte står någon info om det.)

Skulle mycket bättre med HH.

 

Visst, om du möter någon NIT som har höjt från tidig pos, ni är 4 personer som ser floppen och effektiva stackar är 200bb kommer du lätt ifrån handen.

Om man ser på mitt första exempel så är det så lööööjligt sämst och exploaterbart att folda bottenset.

Finns obv en viss relevans i hurvida floppen är enfärgad, tvåfärgad eller rainbow också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förlorade två all ins mot färgstegar vid samma bord inom loppet av 40 minuter :-(. Första gången hade jag kåk med knektar och den andra gången hade jag esshög färg. Jag gick därmed från 150 till 30 euro. Det tycks alltså inte ens vara ovanligt med färgstegar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Ganska sällan man är översettad. Bara för att han cb på floppen så innebär det nada. Ska till ganska djupa stackar och bra read för att folda, i det här läget går det aldrig att komma bort på floppen

Men om "höjarfi" bombar på järnet när jag redan har bettat på floppen så är jag tveksam till att satsa hela stacken p g a låg triss (då K och Q ligger). Det borde ni också vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förlorade två all ins mot färgstegar vid samma bord inom loppet av 40 minuter :-(. Första gången hade jag kåk med knektar och den andra gången hade jag esshög färg. Jag gick därmed från 150 till 30 euro. Det tycks alltså inte ens vara ovanligt med färgstegar?

 

Baserar det på en 40 minuters session, bra!

 

Men om "höjarfi" bombar på järnet när jag redan har bettat på floppen så är jag tveksam till att satsa hela stacken p g a låg triss (då K och Q ligger). Det borde ni också vara.

 

Varför bettar du flopp?

Okej, jag spelar oftast om stacks när jag floppar set i PLO. Du bet-foldar.

Snälla sätt dig ner på PLO$40k eller PLO$60k så ska jag visa hur lättexploaterad din stategi är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baserar det på en 40 minuters session, bra!

 

 

 

Varför bettar du flopp?

Okej, jag spelar oftast om stacks när jag floppar set i PLO. Du bet-foldar.

Snälla sätt dig ner på PLO$40k eller PLO$60k så ska jag visa hur lättexploaterad din stategi är.

Så varje gång man inte har en relativt säker vinnarhand bör man alltså vänta till turn med att betta? Hur spelar du t ex med AA efter att du har höjt upp före floppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så varje gång man inte har en relativt säker vinnarhand bör man alltså vänta till turn med att betta? Hur spelar du t ex med AA efter att du har höjt upp före floppen?

 

Antag KhQx5h bräda

Näe, riktigt så är det ju inte.

Alltså, iallafall jag leder inte ut jätteofta när jag synar en höjning från sen pos i blindsen. Tycker att det blir rätt jobbigt att ha med massa donkbets.

Varför inte bara göra det enkelt och check-raisa?

Du kommer antagligen stacka av mot alla KKxx, QQxx, AhAxhx,AhThxx, AhJhxx, JT9xhh, AJTx, KQxx, xxxx (där han 3betar all in som bluff). Okej, vår hand mår inte superbra mot den rangen men vi kommer ju plocka upp potten löjligt ofta på flopp med en check-raise.

 

Hur jag spelar AAxx efter att ha slagit upp pre är som det mesta annat, det "beror på".

Om du ger ett lite mer specifikt exempel med precisa kort, en speciell bräda, stackdjup, bordsintryck, vem fi är (historik tex) och vilka images vi har så kanske jag kan svara bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela för stacken med AA utan träff är för mig verkligen gambling, d v s en ren gissa och chansa rätt-lek som ofta kostar mer än det smakar. Fi kan ju ha åtminstone tvåpar eller låg triss på floppen. Vad gör du om han återhöjer pottmax efter ditt stora turnbet om båda har djupa stackar? Det är förvisso skillnad på olika motspelare men överlag så känner jag mig väldigt okaxig i sådana situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...