Gå till innehåll

Whine över varians, pokerstats?


ignat

Recommended Posts

Tja, har börjat spela NL100, multitablar runt 10 bord på unibet.

 

Mina stats är runt 20 / 18 / 5.

 

Nu är min fråga, är det rimligt med dessa förhållanden att backa 9 inköp på cirka 20 minuter?? Eller är det sånt man får ta när man spelar lite mer aggro??

 

Synpunkter? Vilka stats skulle passa bättre för multitable? Har testat spela tight men känns inte som att man får betalt med AA / KK ever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, har börjat spela NL100, multitablar runt 10 bord på unibet.

 

Mina stats är runt 20 / 18 / 5.

 

Nu är min fråga, är det rimligt med dessa förhållanden att backa 9 inköp på cirka 20 minuter?? Eller är det sånt man får ta när man spelar lite mer aggro??

 

Synpunkter? Vilka stats skulle passa bättre för multitable? Har testat spela tight men känns inte som att man får betalt med AA / KK ever.

 

HM, jag håller inte med att 5 i AF är för mkt, det har ju med hur mkt man synar och göra så man behöver ju inte vara något monster för att ha 5...

ja backa 9 inköp på 20 min lär ju vara otroligt segt, dock är det säkert inte jätte riggat, det är ju bara att gå igenom händerna och ta reda på om det är ditt eller riggens fel;)

sen borde du kanske ha en stop-loss på 4-5inköp? fast nu gick det ju undan så du hann kanske inte ens stänga ner men iaf:P

 

Angående statsen så borde du nog tänka över om du hinner ha en read på fi och om du hinner tänka igenom dina beslut baserat på vad fi sätter dej på och vad fi är för spelare, gör du det så är det ju bara att köra på, i annat fall kanske du borde överväga att tighta/gå ner på antalet bord.

Gl m8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.

 

Kollade igenom de stora potterna och då var det mest suckouts, enda all in preflop där jag låg under var när fi syna min AK push hållandes QQ.

 

Aja, ville mer kolla vad som va rimligt inom swings för NL100...

 

Jag ligger väl på en 1.5 ptbb över 28k händer (första 7k försökte jag gå upp och backade hela tiden). Med multitableratio på 7.5 blir det väl förståeligt, men jag blir bara så sur att det ska swinga så mkt :). Hittade dock en hand på donkyspel av mig som kändes rätt för stunden:

 

Lottodyr posted the small blind - €0.50

bubu00068 posted the big blind - €1.00

** Dealing card to barkar: 7 of s, 8 of s

Goshax folded

Alucardo88 folded

redroom30 raised - €2.00

barkar called - €2.00

Lottodyr called - €2.00

bubu00068 called - €2.00

 

Sitter på knappen och stackar är 91 effektiva bb med pfr, synar jag ger jag även sb+bb fina odds att gå med, rätt självklart spel här för de flesta.

 

** Dealing the flop: 5 of h, 6 of d, A of h

Lottodyr bet - €3.00

bubu00068 folded

redroom30 folded

barkar raised - €10.00

Lottodyr raised - €17.00

barkar called - €17.00

 

Jag har minst 6 outs mot stegen och första position (som är donk) leder ut 3 in i 8 pot. Detta är svaghet i mina ögon och eftersom alla foldar till mig är det jag som får göra raise, jag sätter honom här på en range av pp, kanske en sexa, en femma, möjligen också flushdraw.

 

När han sedan minraisar mig blir det: "oj oj", drar ner hans range till typ tvåpar/set möjligen AK AQ. Potten är nu rätt stor så fold finns inte på kartan, raisar jag all in ligger jag under mot hans range (och ja han synar förmodligen det)

 

** Dealing the turn: 3 of h

Lottodyr checked

barkar checked

 

Färgen träffar och jag ser ingen mening med att bluffa den turnen, han är redan commitad i princip

 

** Dealing the river: 9 of s

Lottodyr bet - €13.00

barkar went all-in - €81.40

Lottodyr went all-in - €24.93

Lottodyr shows: K of h, 6 of h

barkar mucks: 7 of s, 8 of s

Lottodyr wins €114.86 from the main pot

 

Här får jag min stege och han leder ut, mot vanlig stack skulle jag bara ta synen, men eftersom att han är donk, och har typ 23 kvar i stacken samt 3 minbetade mig på flopen så tror jag inte han kommer ha färg här ofta. Det kändes väldigt mycket som han valuebeta SET/tvåpar på rivern och skulle ändå syna all in.

 

Donkey out!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mina uträkningar är det NÄSTAN omöjligt att backa 9 inköp på 20 min om man spelar sitt vanliga spel.

 

Vet inte hur många händer du hinner spela på 20 minuter, men låt oss säga 160 händer.

 

winrate: 160*0.03 = 4.8bb/160 händer

std.dev:98bb/100 = 98/ROT(100) = 9.8bb/hand

9.8*ROT(160) = 124bb/160 händer

 

z = (X - EV)/std.dev

 

z =(-900bb - 4.8bb)/124 = 7.3

 

http://www.epatric.com/documentation/statistics/z-score_table.html

 

7.3 finns inte ens med i tabellen :)

Men typ en på miljarden skulle jag tro att det är.

 

 

Dock är sannolikheten väldigt stor att jag har gjort fel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, jag gjorde en gaussplott (för första gången i mitt liv kan tilläggas) i matlab och detta var vad jag fick:

 

gaussbq0.jpg

 

hmm jag kanske har gjort något fel men rätta den isåfall. Om den är rätt så borde man ju se att sannolikhetstätheten inte är stor för att jag skulle vinna eller förlora mer än 200 euro / 100 händer?

 

Både förväntansvärdet och varians/std. är räknat på euro / 100 händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite allmänt intresserad då jag inte hört talas om detta? Kan någon lite kort berätta vad Standard deviation/100 är bara? :)

 

"Standardavvikelse, ett mått på hur mycket de olika värdena i en population avviker från medelvärdet"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Standardavvikelse

 

T.ex om man spelar väldigt aggresivt så får man (troligtvis) en större standardavvikelse vilket ger större swings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger på 98, dvs ett helt inköp / 100 händer

 

Det där lät ganska intressant.

Jag är mindre aggressiv än dig, AF på 3,87 med pre-flop action medräknat, och har en standard deviation på 92.

 

Någon som vet hur PT har räknat för att få fram den här siffran och vad som är normalt respektive helt uppåt väggarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...