Gå till innehåll

NLT - Vettigt att spela suited connectors?


MorganSthlm

Recommended Posts

Hej igen.

 

Den här gången har jag en hand som jag inte vet om jag skulle ha spelat överhuvudtaget eller om det är så att man ska limpa in och se vad som händer.

 

Bordet:

24h NLT "London"

Jag har suttit ett tag och fått känslan av att Fi5 är en ganska försiktig general. Han bluffar sällan och har vunnit varje showdown jag kommer ihåg.

 

Pre-Flop:

Fi1 (EUR 113,00 in seat 1)

Jag (EUR 108,50 in seat 3)

Fi2 (EUR 131,75 in seat 4)

Fi3 (EUR 265,00 in seat 5)

Fi4 (EUR 302,00 in seat 6)

Fi5 (EUR 270,25 in seat 7)

Small Blind:Fi4 (1,00)

Big Blind:Fi5 (2,00)

 

Jag was dealt: 7 :diamond: 8 :diamond:

 

Fi1 Call (2,00)

Jag Call (2,00) - Jag brukar vilja se en flopp med "suited connectors". Träffar man har man en bra chans till stora pengar jämfört med vad det kostar att limpa med.

 

Fi2 Fold

Fi3 Fold

Fi4 Fold

Fi5 Check

 

Pottstorlek: 7,00

Flop: K :diamond: J :heart: 5 :club:

 

Fi5 Check

Fi1 Check

Jag Check - Dubbelrunner till flush och stege. Hade de bettat så hade jag nog lagt min hand här men gratis är gott. Rätt eller fel?

 

Pottstorlek: 7,00

Turn: 4 :diamond:

 

Fi5 Bet (4,00)

Fi1 Fold

Jag Call (4,00) - Flushdrag och hålstegedrag. Jag sätter Fi5 på en kung alt. tvåpar. Hans bet var lite för litet för att skrämmas.

 

Pottstorlek: 15,00

River: 6 :heart:

 

Fi5 Bet (4,00)

Jag Raise (12,00) - Jag hittar nötstegen och vet att jag vunnit. Jag vill inte skrämma bort honom med ett för stort bet. Rätt eller fel? För litet bet?

Fi5 Call (8,00)

 

Showdown:

Jag shows: 7d - 8d (a straight, eight high)

Fi5 didn't show: Ks - 7h (a pair of kings)

Jag wins: EUR 37,50 (with a straight, eight high)

 

Kunde jag gjort något annorlunda som hade varit ett bättre spel?

 

Morgan

 

(RP - Kubo)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl ett skolexempel på hur man inte ska spela topp-par. Jag tänker förstås på din motståndare. Marigt när man får K7 från stora blinden och kungen träffar, men riktigt illa spelat av honom.

 

Jag tycker att du utnyttjade situationen tämligen maximalt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett 50ggr-bord så skall man inte spela suited connectors, är det ett 100ggr-bord skall man definitivt göra det. Dock brukar jag komma in med en höjning, någon stanns från minibet till 3-4 ggr bb, med handen, för att bygga potten.

 

Flop, ja du har ju ingenting. Syn om det är gratis, pass om det kostar ett korväre

 

Turn - ett fantastiekt kort. Du skall syna alla betar som inte är löjligt stora. Helst vill du faktiskt syna en bet i pot-storleksordning, så att du kan få in alla dina pengar på siatagatan med lite tur. Du kan ju dock inte höja tillbaks, med risken att fi smaskar om rejält.

 

Om fi lovar att inte höjja så skulle jag vilja beta 15$ på turn...

 

På river, olyckligt att fi håller på och minibetar (brukar vara lönande i längden, men inte denna gång - du får ju inte in så himla mycket i mitten på det sättet, du kan ju inte gärna kraftigt överbetta potten). Ditt valda belopp var nog "lagom" valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turn - ett fantastiekt kort. Du skall syna alla betar som inte är löjligt stora. Helst vill du faktiskt syna en bet i pot-storleksordning, så att du kan få in alla dina pengar på siatagatan med lite tur. Du kan ju dock inte höja tillbaks, med risken att fi smaskar om rejält.

Så du skickar in hela stacken om sista kortet är ett ruter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turn - ett fantastiekt kort. Du skall syna alla betar som inte är löjligt stora. Helst vill du faktiskt syna en bet i pot-storleksordning, så att du kan få in alla dina pengar på siatagatan med lite tur. Du kan ju dock inte höja tillbaks, med risken att fi smaskar om rejält.

Så du skickar in hela stacken om sista kortet är ett ruter?

 

Ja.

 

Behöver man nötterna för att beta i sådana situationer (med bland annat position på fi) så kommer man förvisso ha mindre svängningar än jag har i plånboken, men man tjänar mindre pengar i det långa loppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turn - ett fantastiekt kort. Du skall syna alla betar som inte är löjligt stora. Helst vill du faktiskt syna en bet i pot-storleksordning, så att du kan få in alla dina pengar på siatagatan med lite tur. Du kan ju dock inte höja tillbaks, med risken att fi smaskar om rejält.

Så du skickar in hela stacken om sista kortet är ett ruter?

 

Ja.

 

Behöver man nötterna för att beta i sådana situationer (med bland annat position på fi) så kommer man förvisso ha mindre svängningar än jag har i plånboken, men man tjänar mindre pengar i det långa loppet.

 

Jag tycker inte det är bra spel att försöka få in hela stacken på rivern om man träffar färgen. Antag att fi bettar pot eller mer på rivern. Har han en färg så är den med all sannolikhet högre än din. Har han inte en färg ser jag inte vad han skulle kunna syna en all in höjning med som du slår.

 

Sedan är positionen inte speciellt viktig i frågan om man behöver nötterna för att betta på rivern. Positionen blir ju mycket viktigare om man missar på rivern och ska bestämma sig för om man ska bluffa ut fi. Träffar man färgen spelar det inte så stor roll om man sitter först eller sist. Träffar man stegen är det iofs bra att sitta sist men då har man å andra sidan nötterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har han inte en färg ser jag inte vad han skulle kunna syna en all in höjning med som du slår.

 

Har du aldrig sett någon exempelvis syna med 9 :heart: 4 :spade: och bordet Q :spade: J :heart: 6 :diamond: 2 :club: 2 :diamond: i tron att du bluffar. Det har jag (eller rättare sagt det var jag som synade i tron att fi bluffade). I och för sig var det ingen all-in bet, men en bet på ett par hundra.

 

På låga nivåer kommer du att få syn när du har din färg av tvåpar, ett par, triss, lägre färger, stegar (om det är rätt stegkort) osv. Samt givetvis kommer du att vara slagen då och då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte precis svara, men såg att gdaily hann före. Träffar jag färg gör jag mitt yttersta för att få in degen och räknar med att få se tvåpar/triss eller liknande i 90% av fallen.

 

Att inte våga trycka utan att ha nötterna är ju kasst, måste ju kunna få betalt för icke-nötter också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig sett någon exempelvis syna med 9 :heart: 4 :spade: och bordet Q :spade: J :heart: 6 :diamond: 2 :club: 2 :diamond: i tron att du bluffar. Det har jag (eller rättare sagt det var jag som synade i tron att fi bluffade). I och för sig var det ingen all-in bet, men en bet på ett par hundra.

 

På låga nivåer kommer du att få syn när du har din färg av tvåpar, ett par, triss, lägre färger, stegar (om det är rätt stegkort) osv. Samt givetvis kommer du att vara slagen då och då...

 

Jag fattar det sista stycket och det krävs förstås bollar mellan benen för att våga spela så. Men kan du förklara själva handen lite närmare. Den fattar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har han inte en färg ser jag inte vad han skulle kunna syna en all in höjning med som du slår.

 

Har du aldrig sett någon exempelvis syna med 9 :heart: 4 :spade: och bordet Q :spade: J :heart: 6 :diamond: 2 :club: 2 :diamond: i tron att du bluffar. Det har jag (eller rättare sagt det var jag som synade i tron att fi bluffade). I och för sig var det ingen all-in bet, men en bet på ett par hundra.

 

På låga nivåer kommer du att få syn när du har din färg av tvåpar, ett par, triss, lägre färger, stegar (om det är rätt stegkort) osv. Samt givetvis kommer du att vara slagen då och då...

 

Posten handlade ju om ett 1/2 Euro spel. Jag tror den nivån är tillräckligt hög för att en all in höjning ska vara ett dåligt drag.

 

 

Tänkte precis svara, men såg att gdaily hann före. Träffar jag färg gör jag mitt yttersta för att få in degen och räknar med att få se tvåpar/triss eller liknande i 90% av fallen.

 

Att inte våga trycka utan att ha nötterna är ju kasst, måste ju kunna få betalt för icke-nötter också

 

Jo det är klart att man måste våga betta utan nötterna. Men inte i det här läget. I en ohöjd pot finns det inget som säger att han inte skulle kunna sitta på en högre färg när han potbettar in i dig. Just färger är så sabla uppenbara också så att om fi sitter på t.ex en triss eller tvåpar så borde han rimligtvis bli rädd för färgen och då kanske inte potbetta rivern OCH vara beredd att syna en all in-höjning.

 

Av de gånger han potbettar på rivern och inte sitter på en färg så torde en bluff vara ganska vanlig mot vilken du ju inte heller tjänar nåt på att höja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att man måste våga betta utan nötterna. Men inte i det här läget. I en ohöjd pot finns det inget som säger att han inte skulle kunna sitta på en högre färg när han potbettar in i dig. Just färger är så sabla uppenbara också så att om fi sitter på t.ex en triss eller tvåpar så borde han rimligtvis bli rädd för färgen och då kanske inte potbetta rivern OCH vara beredd att syna en all in-höjning.

 

Av de gånger han potbettar på rivern och inte sitter på en färg så torde en bluff vara ganska vanlig mot vilken du ju inte heller tjänar nåt på att höja.

 

Min argumentation byggde lite på att jag gärna hade tagit kommandot någonstanns i potten, dvs preflop eller på turn... Då har fi mycket svårare att sätta mig på en färg, och då får jag betalt av tvåpar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur försiktig din motståndare är, hade jag höjt turn rejält. Med rätt, för situationen, image - dvs en tight - foldar han många bättre färgdrag och sparar kort som du kan knäcka. Dvs. tvåpar, triss osv.

 

Men som gdaily säger, det bygger ju på att han inte ofta höjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

normalt skulle jag plussa preflopp, spelar alltid suited connectors om det inte är jättedyrt mot Fi för de oftast kärar ner sig i sina toppar etc.

Eftersom du har så tidig poss kanske det är fel att plussa eftersom om någon slår om måste du oftast folda. Syn på turn=självklart, kanske betta lite mer på river eftersom din motspelare verkar vara en riktig trallis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...