Gå till innehåll

Om att dricka vatten för att rensa slaggprodukter


Waggho

Recommended Posts

Mina exempel utgick från den kliniska vardagen på sjukhus i Sverige och eftersom marathonlopp i hög värme inte är så värst vanliga här så är det inget stort kliniskt problem. Men visst, skulle man kolla natriumvärden på alla som bryter i Stockholm marathon så skulle man säkert fånga ett gäng även där.

 

Förra året var det över 30 grader under Stockholm Marathon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fast jag dricker typ 1-1,5liter vatten under nattgrinden, lägger mig tätt efter, vaknar efter 8timmars sömn och pissar gult så har jag vattenbrist?

 

Måste svettas bra under grinden/sömnen:-(

 

Spelar ju ingen roll om du dricker 2 liter vatten under natten om du sen innan har en stor brist.

 

Pissar man gult, nästan orange, så har man vätskebrist. Punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ínte ha samma benämningar i mitt testsvar, ligger iaf på 0,53 på S-ALAT

 

http://ww2.bankhalsan.se/HV_HKTO_labsvar_ref.htm

 

Här i Sverige använder vi benämningarna ALAT (=SGPT) och ASAT (=SGOT). Vi använder också SI-enheten katal istället för enzymenheter (Enzyme Units). En mikrokatal motsvarar vad jag har förstått 60 U, vilket för Heltoks värden skulle motsvara ett ASAT på 1,95 och ett ALAT på 3,28.

 

Referensvärden (dvs de värden 95 % av en frisk befolkning ligger inom) är <0,61 mikrokatal för ASAT och <0,76 för ALAT.

 

Utan andra symtom säger de dock inte så jättemycket. De är också känsliga för exempelvis nyligt alkoholintag och nylig träning. Alltså, om en patient kommer in och är gul och har heltoks levervärden talar det starkt för någon form av leverproblem, men om man får för sig att testa hela befolkningen med ASAT och ALAT för att hitta alla med leversjukdomar kommer man få en massa falskt positiva, dvs folk som har höga levervärden men för den skull inte är leversjuka (som heltok).

 

Därför måste man vara lite försiktig med vilka prover man tar utan att ha en misstanke, då det kan skapa en oro hos patienten samt kan göra att läkaren känner sig tvingad att utreda det "konstiga" värdet med dyra och onödiga undersökningar. Som sagt visar också referensintervallet bara var 95 % av befolkningen ligger, vilket innebär att om man tar 20-30 olika prover utan någon sjukdomsmisstanke är det ganska sannolikt att något av värdena ligger utanför intervallet.

 

Sen är det olika hur bra olika prover är på att fånga upp sjukdom utan att samtidigt fånga upp falskt positiva. Vissa prover lämpar sig bra för allmän screening, andra mycket dåligt. Men att man har förhöjda levervärden utan några andra symtom behöver det absolut inte betyda att man har en taskig lever.

 

EDIT: Vet iofs inte hur sannolikt det är att man har en helt normal lever när man har så pass höga värden (om min uträkning nu stämmer).

 

EDIT 2: Troligast kanske är en icke alkoholrelaterad leversteatos (om du inte dricker väldigt mycket?), dvs inlagring av fett i levern vilket vanligen är ofarligt och inte behöver behandlas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå höjning av ALAT så har man gjort en mindre studie i Linköping á la "Supersize me" och låtit försökspersoner svulla hamburgare och dra ner på motionen under fyra veckor.

 

Studiedeltagarnas omställning av livsstilen visade sig sätta fart på ALAT, så det är inte bara sponken som kan få levervärden att dra iväg åt fel håll.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9309

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå höjning av ALAT så har man gjort en mindre studie i Linköping á la "Supersize me" och låtit försökspersoner svulla hamburgare och dra ner på motionen under fyra veckor.

 

Studiedeltagarnas omställning av livsstilen visade sig sätta fart på ALAT, så det är inte bara sponken som kan få levervärden att dra iväg åt fel håll.

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=9309

Lite konstigt att hans ALAT är högre än ASAT som brukar vara högre hos etylmissbrukare:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojoj, låter ju inte bra....

 

något mer du kan säga om min förväntade livslängd?

pc160263kq5.th.jpg

som inte är leversjuka! :)

 

Nej, annars ligger ju allt inom referensvärdena. Men om du inte redan har gjort det tycker jag att du ska gå till en vårdcentral och be att de kollar dina levervärden. Om de fortfarande är förhöjda kanske en utredning är befogad. Men som sagt, höga levervärden behöver inte betyda att levern fungerar dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som inte är leversjuka! :)

 

Nej, annars ligger ju allt inom referensvärdena. Men om du inte redan har gjort det tycker jag att du ska gå till en vårdcentral och be att de kollar dina levervärden. Om de fortfarande är förhöjda kanske en utredning är befogad. Men som sagt, höga levervärden behöver inte betyda att levern fungerar dåligt.

 

1år senare hade värdena fallit från 197->15 och då hade jag inte direkt varit nykter dagarna innan testet då heller. anledning till det extrema utslaget var att jag blev matförgiftad veckan innan och käkade rätt mycket piller till den grad att jag fick magsår och var tvungen att käka magsårsmedicin också, vilket tydligen belastade levern rätt rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som inte är leversjuka! :)

 

Nej, annars ligger ju allt inom referensvärdena. Men om du inte redan har gjort det tycker jag att du ska gå till en vårdcentral och be att de kollar dina levervärden. Om de fortfarande är förhöjda kanske en utredning är befogad. Men som sagt, höga levervärden behöver inte betyda att levern fungerar dåligt.

 

Man kommer att ta övriga leverprover, G-GT, ALP, Bilirubin, INR, Albumin. För att få vägledning om genesen. Höga lever värden kan bero på många olika saker ex gallsten eller försnävning av gallgångarna av annan orsak, infektioner (hepatiter ex hepatit B/C eller andra mer vanliga virus ex mononukleos), sjukdomar i levern eller tarmar. Ja till och med hjärtmuskel skada ger förhöjda transar. Det vanligaste orsaken är något man stoppat i sig ex läkemedel eller alkohol.

Hittar man ingen rimlig orsak så gör man(en del) ett ultraljud på buken för att utesluta vissa sjukdomar som är mer av anatomisk art och se att du inte har en fettlever/fibrotiskt omvandlad lever. Men det brukar oftast inte visa något.

 

Är det en isolerad transförhöjning(ASAT/ALAT) så brukar det bero på läkemedel, alkohol( man tar CDT också och kvot ASAT/ALAT), eller så hittar man inget fel. Eller hepatit men (i ditt fall så är det inte troligt pga att höjningen är så beskedlig) man brukar ex vid hepatiter kunna se ALAT och ASAT på över 30. EV kan man göra ett ultraljud för att kolla p.

 

Kan ge 5 mot 1 på att dina värden antingen beror på kosten/läkemedel, alkohol eller att man inte hittar orsaken. (utan mera info från dig, anamnes)Så jag skulle inte vara särskilt orolig om du känner dig väsentligen frisk i övrigt. Men jag håller med om att du bör kolla upp dig på VC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...