froggy Postad 19 April , 2008 Rapport Share Postad 19 April , 2008 Har en jobbig matteuppgift på min kurs på distans och jag undrar om någon snäll användare kan lösa den till mig? Matte har aldrig varit min starka sida. Sara och Mikael Jörnman har tillsammans företaget Frikton HB. Företaget syr, iordningställer och säljer silkesgardiner. Deras kunder utgörs av företag, privatpersoner och diverse organisationer. Företaget startades för 3 år sedan då Sara blev permitterad från sin tjänst på Klädman AB. Sara syr och Mikael sköter försäljningen. Vid starten köpte de in maskiner för 200 000 kr. Dessa beräknas räcka i 8 år. För att finansiera inköp av maskinerna och rörelsekostnaderna tog de ett lån på 250 000 kr som är amorteringsfritt i fem år. De hyr en billig lokal som kostar 4 000 kr per månad. Driftskostnader som el, telefon etc beräknar de till 5 000 kr per månad. I år räknar de med att köpa in material för 650 000 kr. Lagret vid årets början var 75 000 kr och lagret vid årets slut beräknas till 125 000 kr. Räntan på lånet är 9 %. Förutom Sara och Mikael arbetar Nina Persson i företaget som anställd. Hennes lönekostnad beräknas till 185 000 kr plus arbetsgivaravgifter på 33 %. Övriga kostnader beräknas till 130 000 kr. Årets försäljning beräknar de till 1 800 000 kr. Ränteinkomsterna beräknas till 20 000 kr. Ställ upp en resultatkalkyl som visar det beräknade resultatet i år. Man beräknar årets varukostnad genom formeln: Lager vid årets början + Årets inköp av varor - lager vid årets slut = årets varukostad Vilket blir i det här fallet en kostnad på 600 000 kr i år. Kostnaden för maskinen är 25 000 kr per år (200000/8). Det är när man ska knåda ihop allt som gör att jag fastnar och där ligger mina problem med matte. Hjälp uppskattas! mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matfrid Postad 20 April , 2008 Rapport Share Postad 20 April , 2008 Har en jobbig matteuppgift på min kurs på distans och jag undrar om någon snäll användare kan lösa den till mig? Matte har aldrig varit min starka sida. Man beräknar årets varukostnad genom formeln: Lager vid årets början + Årets inköp av varor - lager vid årets slut = årets varukostad Vilket blir i det här fallet en kostnad på 600 000 kr i år. Kostnaden för maskinen är 25 000 kr per år (200000/8). Det är när man ska knåda ihop allt som gör att jag fastnar och där ligger mina problem med matte. Hjälp uppskattas! mvh Varför tar de upp sådant i en kurs i matematik? Jag har aldrig sett något liknande där. Verkar snarare som om du läser bokföring och redovisning. Då står det säkert att en resultatkalkyl är en grov uppställning av några utvalda intäkter och kostnader. Inkomster respektive utgifter omvandlas till intäkter respektive kostnad genom periodisering, i detta fall till ett år. Så det är bara att ta siffrorna de gett dig och strunta i allt annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 20 April , 2008 Rapport Share Postad 20 April , 2008 Resultat = intänkter - utgiter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Snabelguy Postad 20 April , 2008 Rapport Share Postad 20 April , 2008 Resultat = intänkter - utgiter Var iofs ett tag sen jag läste företagsekonomi men nog är det väl kostnader och inte utgifter i resultaträkning?! Rent allmänt känns det som om det är en hel del här som skulle behöva lägga ner mer tid på skolarbete och mindre tid på poker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
skogis_72 Postad 20 April , 2008 Rapport Share Postad 20 April , 2008 Var iofs ett tag sen jag läste företagsekonomi men nog är det väl kostnader och inte utgifter i resultaträkning?! Rent allmänt känns det som om det är en hel del här som skulle behöva lägga ner mer tid på skolarbete och mindre tid på poker. Korrekt i båda påståendena. Och då är ex-vis inköp av grunka för 100 000 inte en kostnad om grunkan ska användas i 5 år (eller mer korrekt, om grunkan anses ha en ekonomisk livslängd på 5 år), då är kostnaden 20 000 och restvärdet 80 000 första året, men utgiften är 100 000 (bara för att förtydliga en smula vad som är skillnaden mellan kostnad och utgift med ett exempel, även om du uppenbarligen har koll, Snabelguy). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bikern Postad 22 April , 2008 Rapport Share Postad 22 April , 2008 Kanske du kan hitta hjälp på www tenta nu Sök på ekonomi. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kontextus Postad 22 April , 2008 Rapport Share Postad 22 April , 2008 Tänk vilka onda lärare det finns Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts