Gå till innehåll

Riktlinjer/headsup/nolimit? FI en nedrans minbettare!


killerwolf

Recommended Posts

hallå, jag har en jävla förmåga att gå riktigt dåligt mot de nedrans minbettarna på sina knappar i headsupen. Skulle vilja ha diskussion kring preflopspelet mot dessa eländiga typer :)

 

Vanligtvis hör den här typen till spelare även till dem som laggar lite smått så deras beslutstagande tar 2 sek extra varje gång så bara det är ju rejält tiltande......

 

Bästa strategin är kanske bara att kliva av och möta någon annan? :D

..nivåerna vi pratar kring om det har någon relevans är 2/4, 3/6 och 5/10 nl hu..

 

Exempelvis, fi minbettar sina buttons(smallblind) 90% av 100%... foldar de flesta av dina knapphöjningar, dvs ett as som bara måste ha position till varje pris.

Jag ökar min 3bettingsfreq som fasen mot dessa, om det är för att jag är tiltad av bara självaste minbettet vete sjutton, men han 4betta en väldigt stor andel av dessa (oftast bara typ 2x) och då började jag shova ganska vilt.

 

Nu fick jag inte syn på en enda shove men han tog ändå ner mig ganska rejält postflop då jag fick en tendens att gå in med mycket sämre händer än vad jag brukar.

 

Nu är det väl ingen större idé prata postflop, men jag vill bara höra tankar och metoder ni tar vid mot folk som spelar liknande som denna gjorde preflop ! flummigt inlägg, och kanske väldigt vårsvarat på men generella drag / tankar kring hur man kan kontra i stora drag dessa spel är högst uppskattat !... som jag sa innan, jag blir bara steamad av dem o börjar torska...

 

 

edit: hjort! nebbis! heltok! med flera, kommentera ;)... jag tar inte illa vid om ni smyger in lite nedlåtande kommentarer medan bara inläggen hjälper någorlunda !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är något rejält fundamentalt jag gör fel mot dessa typer, skulle gärna ha synpunkter på vad det kan vara då säkert andra människor har erfarenhet av dessa typer av spelare och säkert någon har väl varit i mina skor förut..

 

Som jag kanske nämnde innan, vi får hålla denna diskussion väldigt generell och anta att fi är rejäl fisk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra för dig att han minraisar så du billigt kan se många floppar. Han har position men förhoppningsvis är du bättre spelare och potten är liten när du är ur position. Behöver nog inte öka din 3-betrange nämnvärt, åtminstone inte enbart pågrund av att han minraisar. Men däremot öka din synrange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invänta en stark hand och trappa honom på turn så att du förhoppningsvis vinner tillbaka en stor del av det han har köpt tidigare. På så sätt brukar en sådan spelare lugna ner sig något men det kan även gagna dig genom att få honom på tilt genom pressen att försöka återvinna initiativet. Det innebär förstås att han blir ännu aggressivare men på ett obetänksamt sätt så att du kan trappa honom igen. Jag är ingen HU-grinder men det är iallafall en strategi som jag har märkt fungerar mot ganska många bullies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invänta en stark hand och trappa honom på turn så att du förhoppningsvis vinner tillbaka en stor del av det han har köpt tidigare. På så sätt brukar en sådan spelare lugna ner sig något men det kan även gagna dig genom att få honom på tilt genom pressen att försöka återvinna initiativet. Det innebär förstås att han blir ännu aggressivare men på ett obetänksamt sätt så att du kan trappa honom igen. Jag är ingen HU-grinder men det är iallafall en strategi som jag har märkt fungerar mot ganska många bullies.

 

intressant, floata starka händer varje gång?... dragen då? missarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra för dig att han minraisar så du billigt kan se många floppar. Han har position men förhoppningsvis är du bättre spelare och potten är liten när du är ur position. Behöver nog inte öka din 3-betrange nämnvärt, åtminstone inte enbart pågrund av att han minraisar. Men däremot öka din synrange.

 

om jag ökar min synrange, så spelar jag en jäkligt stor andel av alla händer OOP utan initiativet =/... Inte så kul i längden precis och är väl där jag känner att jag kanske är som svagast som spelare, kanskle därför jag toklosar mot dessa heh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv testat denna taktik och den är ganska effektiv. I ett vakuum får man odds att syna med alla händer då ingen hand står sig så dåligt mot hans HD att pottoddsen inte säger syn.

 

Problemet är väl om man har negativa implicita odds med vissa händer och det har man garnaterat med skräphänderna OOP. Att syna och vika allt utom kåkträffarna känns kallt.

 

En fördel med fis spelstil är ju att du kommer vinna hans BB väldigt ofta iom att han inte vill spela OOP.

 

En liten gissning är att man kan tighta till lite trots pottoddsen, men slå om majoriteten av händerna man ändå väljer att spela OOP så man iaf har initiativet.

 

Lite ostrukturerat inlägg då jag kom på det jag skrev medan jag skrev men men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv testat denna taktik och den är ganska effektiv. I ett vakuum får man odds att syna med alla händer då ingen hand står sig så dåligt mot hans HD att pottoddsen inte säger syn.

 

Problemet är väl om man har negativa implicita odds med vissa händer och det har man garnaterat med skräphänderna OOP. Att syna och vika allt utom kåkträffarna känns kallt.

 

En fördel med fis spelstil är ju att du kommer vinna hans BB väldigt ofta iom att han inte vill spela OOP.

 

En liten gissning är att man kan tighta till lite trots pottoddsen, men slå om majoriteten av händerna man ändå väljer att spela OOP så man iaf har initiativet.

 

Lite ostrukturerat inlägg då jag kom på det jag skrev medan jag skrev men men.

 

ty, jag var något inne i samma tankegång men jag går lite out of line så att säga då jag får en vilja att 3betta lite för mkt då den där "strategin" ger en vibbar om att han är en svag spelare och det behöver ju inte nödvändigtvis stämma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag ökar min synrange, så spelar jag en jäkligt stor andel av alla händer OOP utan initiativet =/... Inte så kul i längden precis och är väl där jag känner att jag kanske är som svagast som spelare, kanskle därför jag toklosar mot dessa heh

 

Du kan ju ta tillbaka initiativet genom att donka floppen lite bredare. Anyway, som QuantumSatis sa så borde mnibetarna vara bra för dig eftersom du får se floppen billigt, tror att du spelar homom i händerna om du börjar trebeta lite för friskt och spela många marginella händer i stora pottar OOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag ökar min synrange, så spelar jag en jäkligt stor andel av alla händer OOP utan initiativet =/... Inte så kul i längden precis och är väl där jag känner att jag kanske är som svagast som spelare, kanskle därför jag toklosar mot dessa heh

 

Att spela ur position utan initiativet är mycket riktigt inget man strävar efter att göra så mycket som möjligt, så mot någon som höjer typ standard på knappen så ska man ju vara rätt tight. Men när han minraisar så blir potterna små och du får bättre odds, vilket innebär att du spelar under de sämsta förutsättningarna i de SMÅ potterna.

 

När du är i postion så blir potterna större.

 

Eftersom han minraisar nästan alla sina händer och du synar hyffsat ofta så får ni båda också ganska snabbt en bra bild av hur ni spelar postflop, vilket mest gynnar den bättre spelaren. Om du är klart bättre än vad han är så ska du, trots att du är ur position, rätt snart kunna vända hans spel till din fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aight, tackar och bugar för svaren.. jag behövde nog bara ventilera mig lite då ingen var mottaglig på msn.. skall försöka spela postflop OOP på hans minbets lite som om de vore limppotter, fortsätta raisa mina knappar i vanlig ordning och 3betta hans minbets med starka händer såsom pockets, highcards och enstaka sc's...

en enkel counter för honom tycker man ju, då mitt 3betande kanske bli lite väl polariserat.

 

Han torde ju sig bli lite less på att hans preflopraises antingen blir jättestora potter eller jättesmå och börja spela mina knappar lite mer, förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken sida lirar du HU på?

 

Att FI minbettar är väll ett själ emot att 3betta eftersom att det finns midre i potten att vinna? Att han gör det med 90% är dock ett själ att 3betta eftersom hans HD är svag.

 

Sen förstår jag inte varför "vi får hålla denna diskussion väldigt generell och anta att fi är rejäl fisk". Är det inte intressantare att anta att FI är duktig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att FI minbettar är väll ett själ emot att 3betta eftersom att det finns midre i potten att vinna? Att han gör det med 90% är dock ett själ att 3betta eftersom hans HD är svag.

 

Sen förstår jag inte varför "vi får hålla denna diskussion väldigt generell och anta att fi är rejäl fisk". Är det inte intressantare att anta att FI är duktig?

 

Det finns inte mindre att vinna relativt till vad du behöver höja.

 

Det kanske är intressantare att anta att FI är duktig, men statistiskt sett är jag övertygad om att folk som minraisar på det här viset är sämre i större utsträckning än folk som spelar mer standard, men avvikelser finns naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att FI minbettar är väll ett själ emot att 3betta eftersom att det finns midre i potten att vinna? Att han gör det med 90% är dock ett själ att 3betta eftersom hans HD är svag?

 

Problemet med att trebetta hans min rejs är att han kan syna med ganska många händer och då får vi spela många stora potter OOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom han minraisar nästan alla sina händer och du synar hyffsat ofta så får ni båda också ganska snabbt en bra bild av hur ni spelar postflop, vilket mest gynnar den bättre spelaren. Om du är klart bättre än vad han är så ska du, trots att du är ur position, rätt snart kunna vända hans spel till din fördel.

 

Du menar att man ska spela dåligt bara för att få en read av fi? Varför inte bara spela bra och spela lite längre.

 

Hela tänket ge upp värde för att man ändå är mycket bättre än fisken är sjukt överskattat imo.

 

Det kanske är intressantare att anta att FI är duktig, men statistiskt sett är jag övertygad om att folk som minraisar på det här viset är sämre i större utsträckning än folk som spelar mer standard, men avvikelser finns naturligtvis.

 

Det där tror jag inte heller på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore då alltså fel respons.

 

Asså, han bör ju öka sin 3bet range men inte för mycket imo. Det kostar Fi bara 4bb att syna hans trebet och så har han position handen igenom. En ökning av frekvensen för värde måste väl kompenseras med en viss återhållsamhet pg.a. FIs positionsfördel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man ska spela dåligt bara för att få en read av fi? Varför inte bara spela bra och spela lite längre.

 

Hela tänket ge upp värde för att man ändå är mycket bättre än fisken är sjukt överskattat imo.

 

Det där tror jag inte heller på.

 

Varför är det dåligt att bredda sin synrange när han minraisar, men behålla samma 3-betrange som om han höjde mer? Du får ju både bättre direkta potodds och implicita odds. Med en hand som 65s skulle jag nästan aldrig syna en standardhöjning, oftast folda men emellanåt 3-beta; mot en minraise skulle jag välja syn istället för fold.

 

Om man tänker sig det motsatta, att FI höjer extremt mycket, säg 15bb, då bör man ju dra ner på synrangen kraftigt. Eller?

 

Du tycker alltså att det är en bra strategi att minraisa från knappen. Som jag ser det ger man bort för mycket av sin positionsfördel och erbjuder för bra odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det dåligt att bredda sin synrange när han minraisar, men behålla samma 3-betrange som om han höjde mer? Du får ju både bättre direkta potodds och implicita odds. Med en hand som 65s skulle jag nästan aldrig syna en standardhöjning, oftast folda men emellanåt 3-beta; mot en minraise skulle jag välja syn istället för fold.

 

Om man tänker sig det motsatta, att FI höjer extremt mycket, säg 15bb, då bör man ju dra ner på synrangen kraftigt. Eller?

 

Du tycker alltså att det är en bra strategi att minraisa från knappen. Som jag ser det ger man bort för mycket av sin positionsfördel och erbjuder för bra odds.

 

Jag säger inte att det är fel att bredda sin synrange. Jag vet inte själv vad som är optimalt att syna här. Det jag tyckte var fel var ditt argument där du i princip påstod att man kan syna MER än vad som är optimalt bara så man får reads på fi.

 

Om man ger upp sin positionsfördel är väl inte helt glasklart. Det är ju en uppenbar fördel med detta spel och en uppenbar nackdel. Vilken som väger tyngst kan iaf inte jag svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att det är fel att bredda sin synrange. Jag vet inte själv vad som är optimalt att syna här. Det jag tyckte var fel var ditt argument där du i princip påstod att man kan syna MER än vad som är optimalt bara så man får reads på fi.

 

Om man ger upp sin positionsfördel är väl inte helt glasklart. Det är ju en uppenbar fördel med detta spel och en uppenbar nackdel. Vilken som väger tyngst kan iaf inte jag svara på.

 

Jag har inte påstått att man ska syna mer än vad som är optimalt, bara att man ska syna mer jämfört med om hans höjningar var större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...