Gå till innehåll

Stora deklarationstråden.


Cyntax

Recommended Posts

Ökar risken att mina pokeruttag blir granskade om jag gör avdrag för arbete på annan ort?

/Student som jobbat i min gamla hemort över sommaren

 

Med reservation för att min kunskap är något begränsad.

 

Klart att risken ökar i och med att risken ökar att någon handläggare faktiskt kollar din deklaration men det finns ingen anledning för dem att kolla din bankkontohistorik bara för att du begär avdrag. Det värsta troliga scenariot är att de begär att du styrker att du har rätt till avdrag, inte godkänner din bevisning och nekar dig avdraget.

Klart risken ökar, men ungefär som affe skriver så är den risken att dina pokervinster blir granskade minimal för att du gör avdraget.

Avdraget kommer garanterat att bli granskat! -Varför?

-För att det är första gången du gör det.

Min gissning är ändå att det är +ev att yrka avdraget.

För att minska risken att dom rotar extra mycket kan du ju göra en egen stor utredning av avdraget åt SKV, så går dom nog den enkla vägen och det stannar vid en "skrivbordskontroll".

Good luck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 518
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ökar risken att mina pokeruttag blir granskade om jag gör avdrag för arbete på annan ort?

/Student som jobbat i min gamla hemort över sommaren

 

Inget att oroa sig över. Skatteverkets granskning är väldigt styrd av de frågepaket som huvudkontoret tar fram. Är frågan utred dubbelbo så tittar man inte på annat. Alla utredningsfrågor är dessutom bestämda på förhand av olika parametrar: kön, ålder, belopp, mm. Man tittar således inte på alla avdrag.

 

Så enligt min mening påverkar inte ditt avdrag risken för utökad kontroll, särskilt inte en kontroll som förutsätter att verket hämtar in kontoutdrag mm. Bara att förelägga en bank att lämna ett kontoutdrag för en person kräver en sektionchefs underskrift så det är inget som normalt görs i en skrivbordsgranskning. För att uttagen ska uppmärksammas förutsätts i princip att det är större belopp som betalas ut eller att Skatteverket gör någon tredjemansrevison hos en part som sitter på informationen.

 

Mina 5 cents

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag undrar om det är någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mej med en sak som rör deklarationen.

 

Jag har en 'betalning från utlandet' som kommer ifrån moneybookers (gibraltar). Nu är det så att all vinst som rör den där utbetalningen är på sajter inom EU (nordicbet & redbet), rätta mej gärna om jag har fel angående skattefriheten på nordicbet och redbet.

 

Det är första gången detta händer mej och undrar om någon annan vart med om samma sak och kunde tala om för mej vad jag ska göra för att deklarera det som skattefri vinst från poker.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns transaktionen i din förtryckta deklaration?

Är du säker på att den är skattefri ska du inte göra något.

Vill du ändå så skriv en förklaring under övrigt eller skicka med ett fint litet brev. enklare kanske om du deklarerar elektroniskt?

 

Jag hade bara struntat i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh nu när cyntax uppmärksammat en tråd så har jag en fråga som jag hoppas du kan och orkar svara på. Det är såhär att jag har en kompis ( Ja det är en kompis i detta fallet:-) ) Han har fått en jämställdhetsbonus från försäkringskassan för att han varit föräldraledig en längre tid än mamman. De har bestämt sig för att dela på bonusen vilket låter helt ok imo. Problemet är att han har en skuld som ligger hos kronofogden och de har de senaste två åren dragit hans skatteåterbäring som betalning för skulden. Den här bonusen kommer i form av just skatteåterbäring vilket betyder att kronofogden kommer då gissningsvis dra hela den summan utan att undersöka något. Han och hans sambo hade som sagt bestämt sig för att dela på bonusen vilket betyder att halva den summan är sambons. Har kronofogden rätt att dra hela summan ändå trots att 50% moraliskt sett är sambons?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cyntax och tack för att du tar dig tid och hjälper mej, uppskattas verkligen!

 

Precis, den står under 'Övriga förtryckta uppgifter'.

 

och ser ut på följande sätt:

 

Betalningar från utlandet Land Valuta Belopp

xxxxxxx GIBRALTAR SEK xxx xxx

Betalningsdatum: xxxx-xx-xx

 

Ok, så jag behöver alltså inte göra något särskillt då?

Vill gärna undvika att väcka uppmärksamhet hos skatteverket så att det skulle resultera i någon form av undersökning av alla mina utlandsbetalningar. För jag kan erkänna och säga att jag hade x antal till sådana typ utbetalningar från samma konto (moneybookers). 99% av allt är såklart skattefritt men man vill ju gärna undvika onödigt arbeta osv.

 

Kan tillägga att jag också sköter allting elektronisk när det gäller deklarationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så står det under Kontrolluppgift - betalning från utlandet. Mitt uttag är också ifrån Moneybookers men på land så står det Tyskland.

 

Uttaget var över 150k sek, det var dock ett uttag i € på ett "valutakonto" på SEB i €.

 

Under står det "Om uppgiften ska tas upp i deklarationen beror på vad betalningen avser. Mer information finns i "Dags att deklarera" sidan 17."

 

Jag gör som cyntax skrev och struntar bara i det, allt spel är cg på sidor som anses vara skattefria här på forumet. Deklarerar elektroniskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh nu när cyntax uppmärksammat en tråd så har jag en fråga som jag hoppas du kan och orkar svara på. Det är såhär att jag har en kompis ( Ja det är en kompis i detta fallet:-) ) Han har fått en jämställdhetsbonus från försäkringskassan för att han varit föräldraledig en längre tid än mamman. De har bestämt sig för att dela på bonusen vilket låter helt ok imo. Problemet är att han har en skuld som ligger hos kronofogden och de har de senaste två åren dragit hans skatteåterbäring som betalning för skulden. Den här bonusen kommer i form av just skatteåterbäring vilket betyder att kronofogden kommer då gissningsvis dra hela den summan utan att undersöka något. Han och hans sambo hade som sagt bestämt sig för att dela på bonusen vilket betyder att halva den summan är sambons. Har kronofogden rätt att dra hela summan ändå trots att 50% moraliskt sett är sambons?
eh? Vill han betala eller inte? Om inte kan han låta sambon få allt och allt går direkt till hennes konto?

Det här är ingen fråga för en skattejurist. Mer för någon som har koll på insolvensrätt. Ställ frågan här: http://www.insolvens.se/forum/

 

Hej Cyntax och tack för att du tar dig tid och hjälper mej, uppskattas verkligen!

 

Precis, den står under 'Övriga förtryckta uppgifter'.

 

och ser ut på följande sätt:

 

Betalningar från utlandet Land Valuta Belopp

xxxxxxx GIBRALTAR SEK xxx xxx

Betalningsdatum: xxxx-xx-xx

 

Ok, så jag behöver alltså inte göra något särskillt då?

Vill gärna undvika att väcka uppmärksamhet hos skatteverket så att det skulle resultera i någon form av undersökning av alla mina utlandsbetalningar. För jag kan erkänna och säga att jag hade x antal till sådana typ utbetalningar från samma konto (moneybookers). 99% av allt är såklart skattefritt men man vill ju gärna undvika onödigt arbeta osv.

 

Kan tillägga att jag också sköter allting elektronisk när det gäller deklarationen.

Jag vet inte om risken för kontroll är större eller mindre om du skriver en kort förklaring eller inte. Men om jag måste gissa, under pistolhot, så är nog risken större om du skriver något. Men risken för djupgående undersökning måste vara större om du inte skriver något. Bara att välja. Fråga inte mer om detta. Jag skjuter vilt.

Men faktum kvarstår, som kakofoni skriver, så ska du egentligen inget skriva... eftersom det är skattefritt enl dig. Slutsats, skriv ej något extra. Låt det vara.

För mig så står det under Kontrolluppgift - betalning från utlandet. Mitt uttag är också ifrån Moneybookers men på land så står det Tyskland.

 

Uttaget var över 150k sek, det var dock ett uttag i € på ett "valutakonto" på SEB i €.

 

Under står det "Om uppgiften ska tas upp i deklarationen beror på vad betalningen avser. Mer information finns i "Dags att deklarera" sidan 17."

 

Jag gör som cyntax skrev och struntar bara i det, allt spel är cg på sidor som anses vara skattefria här på forumet. Deklarerar elektroniskt.

WP GG! Helt rätt!

 

/C

 

-----

 

För övrigt tycker jag att den här tråden borde sammanfogas med den stora deklarationstråden! :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh? Vill han betala eller inte? Om inte kan han låta sambon få allt och allt går direkt till hennes konto?

Det här är ingen fråga för en skattejurist. Mer för någon som har koll på insolvensrätt. Ställ frågan här: http://www.insolvens.se/forum/

 

Tack för länk och din tid.

 

Tycker ändå det låter som att det var ett klokt beslut att skaffa barn.

 

Haha ja det kan ju diskuteras, dock är inte det problemet ifråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags att deklarera en liten vinst jag gjorde i WSOP förra året. Men nu när turneringspoker klassas som skicklighetsspel, borde jag inte få dra av omkostnader? Åtminstone inköpet...?

 

Nej, inte enligt gällande lagstiftning så som den i dagsläget tolkas av SKV och i alla fall någon förvaltningsdomstol. Men frågan är ju fri, dvs. du kan alltid dra av omkostnaderna i deklarationen bara du är öppen med vad du gör och varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det dags att deklarera en liten vinst jag gjorde i WSOP förra året. Men nu när turneringspoker klassas som skicklighetsspel, borde jag inte få dra av omkostnader? Åtminstone inköpet...?
Det tycker jag också! Dra av både omkostnader och inköp!
Nej, inte enligt gällande lagstiftning så som den i dagsläget tolkas av SKV och i alla fall någon förvaltningsdomstol. Men frågan är ju fri, dvs. du kan alltid dra av omkostnaderna i deklarationen bara du är öppen med vad du gör och varför.
Varför ska han vara öppen med det? Hur öppen? Ge exempel!
Ok jag förstår inte riktigt? Klassas turneringspoker inte som skicklighetspel nu? Medför inte det automatiskt att man får dra av?
På fråga 1 svarar jag samma. På fråga 2 "ja". På fråga 3 "nej". :-P

 

För övrigt förstår jag inte varför du inte skrev i stora deklarationstråden?

Mods: Sammanfoga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag också! Dra av både omkostnader och inköp!Varför ska han vara öppen med det? Hur öppen? Ge exempel!På fråga 1 svarar jag samma. På fråga 2 "ja". På fråga 3 "nej". :-P

 

För övrigt förstår jag inte varför du inte skrev i stora deklarationstråden?

Mods: Sammanfoga!

 

Tillräckligt öppen för att slippa skattetillägg om han blir nekad avdrag. Fast ska erkänna att jag har dålig koll, räcker det att man faktiskt haft utgifterna för att slippa skattetillägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kände inte till den här tråden.

 

Skattegrejor alltså, kan det inte bara vara enkelt :roll:

 

Satsar väl på att försöka dra av inköpet. Känns lite för mycket att försöka dra av flyg, hotell m.m. Var ju inte bara där för WSOP.

 

Hej,

 

Personligen skulle jag göra precis tvärt om, dra av flyg och hotell och inte dra av inköpet, hänvisandes till dom i mål 2656-10 den 4/6 2010 i Förvaltningsrätten i Malmö, som säger att turneringsinköpen inte är avdragsgilla, medan omkostnader för flyg och hotell är avdragsgillt.

 

Det är en konstig dom, och jag vet inte om den är överklagad eller ej, men den duger för att hänvisa till för att slippa eventuellt skattetillägg.

 

/Ola Brandborn

Paf Poker Team

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Personligen skulle jag göra precis tvärt om, dra av flyg och hotell och inte dra av inköpet, hänvisandes till dom i mål 2656-10 den 4/6 2010 i Förvaltningsrätten i Malmö, som säger att turneringsinköpen inte är avdragsgilla, medan omkostnader för flyg och hotell är avdragsgillt.

 

Det är en konstig dom, och jag vet inte om den är överklagad eller ej, men den duger för att hänvisa till för att slippa eventuellt skattetillägg.

 

/Ola Brandborn

Paf Poker Team

 

Jaha, där ser man. Tack för informationen! Men då kanske allting är avdragsgillt nu i och med den nya domen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, där ser man. Tack för informationen! Men då kanske allting är avdragsgillt nu i och med den nya domen?

 

Det tror jag inte, domen har sagt att turneringspoker inte är dobbleri. Men det faller fortfarande under lotterilagen. Skattelagstiftningen bygger på lotterilagen, inte på dobblerilagen. Dessutom vann du ju förra året, inte i år...

 

Men det hindrar ju dig inte att argumentera för din sak, är du övertygande så kan ju skattehandläggaren godkänna avdraget, du har ju påpekat det hela och satt igång deras undersökningsplikt, och du kan ju inte få skattetillägg vad jag förstår.

 

Ola Brandborn

Paf Poker Team

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska också deklarera en vinst från Vegas i somras, fick hem deklarationsblanketten idag. Hittar inte något riktigt bra ställe där vinsten ser ut att passa in, måste man ha nån speciell blankett, om inte, var ska vinsten skrivas på deklarationen?

 

En pokervinst ska tas upp som inkomst av kapital, gör också en notering under övriga upplysningar så att det tydligt framgår vad som avses och eventuellt ger skv möjlighet att utreda om arrangören har anordnat spelet utom / inom EU. På så sätt undviker du risken att få betala skattetillägg.

 

Lycka till med fienden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...