Gå till innehåll

Stora deklarationstråden.


Cyntax

Recommended Posts

  • Svars 518
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Exakt. Men deklarationen blev manuellt granskad, det vet vi.
Hann precis editera innan du svarade. Antar att det gäller förra årets dock. Hoppas för hans (och din?) skull att pengarna inte har hunnit spenderas när SkV är färdiga med det. :twisted: Har svårt att tro att man kommer undan skatteplikten bara genom lite argumentation.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom ett mejl (för 3 dagar sedan) från en pokerlirare jag hjälpte med deklarationen i slutet av april 2009.
Hann precis editera innan du svarade. Antar att det gäller förra årets dock. Hoppas för hans (och din?) skull att pengarna inte har hunnit spenderas när SkV är färdiga med det. :twisted: Har svårt att tro att man kommer undan skatteplikten bara genom lite argumentation.
Vi får verkligen hoppas att SKV är färdiga med 2009'års taxering. Det är snart dags för 2011'års taxering.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl större risk att han fortsätter med samma sak och någon handläggare får för sig att PS inte är skattefritt och börjar titta bakåt i tiden?
Men nu är det så att jag verkligen tycker att PS/FTP är/ska vara skattefritt ändå. Och det tycker jag inte bara för att få fler vänner och tjäna mera pengar.

 

Iaf, den smällen får han ta. Det var ändå en freeroll! :lol:

 

Snart har det gått 5 veckor och ännu inget svar från SKV angående PokerStars och FullTilt. Måste betyda att de har problem med mina argument för att PS/FTP är skattefria sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är det så att jag verkligen tycker att PS/FTP är/ska vara skattefritt ändå. Och det tycker jag inte bara för att få fler vänner och tjäna mera pengar.

 

Iaf, den smällen får han ta. Det var ändå en freeroll! :lol:

 

Snart har det gått 5 veckor och ännu inget svar från SKV angående PokerStars och FullTilt. Måste betyda att de har problem med mina argument för att PS/FTP är skattefria sajter.

 

Det är möjligt. Dock så är det ju en sjukt jobbig process som kan vänta om man fastnar i någons handläggares behandling.

 

Anar vilka argument du använder och om jag har rätt så vetifan om du skulle få rätt i högre instanser. Men måste läsa på lite om privaträtt och dylikt för att veta mer säkert. Om jag gissar rätt dvs.

 

Fast 5 veckor är väl inte så långt tid? Jobbar iofs nästan endast med företag men där tar det ofta en ganska bra stund och sen kommer de med någon idiotisk fråga som man svarar på och sen är det tyst några veckor igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt. Dock så är det ju en sjukt jobbig process som kan vänta om man fastnar i någons handläggares behandling.
Jag gör den bedömningen att den risken är mycket/extremt låg. Den bedömningen gör jag utifrån vad jag vet om lirarens "profil".
Anar vilka argument du använder och om jag har rätt så vetifan om du skulle få rätt i högre instanser. Men måste läsa på lite om privaträtt och dylikt för att veta mer säkert. Om jag gissar rätt dvs.
Jag vet att/vad du anar och du är ganska nära dina aningar/gissningar. Läser man mina 500 senaste poster i ämnet kan man nog pussla ihop en nära sanning.
Fast 5 veckor är väl inte så långt tid? Jobbar iofs nästan endast med företag men där tar det ofta en ganska bra stund och sen kommer de med någon idiotisk fråga som man svarar på och sen är det tyst några veckor igen.
Förvisso, men då jag vet att samma handläggare handlagt ett liknande ärende (annan spelare) ganska exakt samtidigt och då endast behövde två veckor, så får vi nog anse att >5 veckor är lång tid. Eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör den bedömningen att den risken är mycket/extremt låg. Den bedömningen gör jag utifrån vad jag vet om lirarens "profil".Jag vet att/vad du anar och du är ganska nära dina aningar/gissningar. Läser man mina 500 senaste poster i ämnet kan man nog pussla ihop en nära sanning.Förvisso, men då jag vet att samma handläggare handlagt ett liknande ärende (annan spelare) ganska exakt samtidigt och då endast behövde två veckor, så får vi nog anse att >5 veckor är lång tid. Eller?

 

Du vet ju såklart mycket mer än jag i detta, både det specifika fallet och allmänt. Och ja, mina gissningar är ju inte direkt tagna från luften. Men antar att antalet veckor kan variera ganska kraftigt mtp varierande arbetsbörda.

 

När det gäller hundratals tusen kronor så tror jag att lång tid ska vara ett par år. Kan jag påstå utan att vara speciellt bevandrad i skattefrågor.

 

Lång tid är definitivt inte ett par år. Finns säkert någon lagstadgad skyldighet när de måste komma med svar men utöver det så skulle så långa handläggningstider skapa hyfsat stora problem eftersom nya ärenden kommer in hela tiden.

 

Kan inte tänka mig att det med privatpersoner finns så särskilt komplicerade frågor att väldigt mycket tid måste läggas på det. Är skillnad om man av någon anledning ska göra skatterevision på något stort företag som gör några tiotusentals transaktioner per år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller hundratals tusen kronor så tror jag att lång tid ska vara ett par år. Kan jag påstå utan att vara speciellt bevandrad i skattefrågor.
Va? För SKV att svara på ett svar på en förfrågan?

Tar det mer än 8 veckor skickar jag in en anmälan till JO.

 

Vi diskuterar lite olika saker här.

Skv att svara på ett svar på en förfrågan vs. Skv att granska/svara/undersöka en självdeklaration.

Notera att det är två helt olika ärenden vi diskuterar. Två olika pokerspelare. En har lämnat in en självdeklaration och den andra har blivit granskad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? För SKV att svara på ett svar på en förfrågan?

Tar det mer än 8 veckor skickar jag in en anmälan till JO.

 

Vi diskuterar lite olika saker här.

Skv att svara på ett svar på en förfrågan vs. Skv att granska/svara/undersöka en självdeklaration.

Notera att det är två helt olika ärenden vi diskuterar. Två olika pokerspelare. En har lämnat in en självdeklaration och den andra har blivit granskad.

Stämmer.

 

Jag syftade på ifall/om SkV kommer och begär pengar. Dvs. det som är mest intressant för min del, om man kan slippa betala skatt när man deklarerat inkomst från t.ex pokerstars. Jag visste inte om att det fanns obesvarade frågor. Pengar är pengar oavsett om man är ett företag eller privatperson. Kanske är så att de inte kan ändra ett deklarationsbeslut i efterhand men eftersom man själv kan ändra vissa saker i X antal år bakåt så antog jag att SkV kan göra detsamma och antagligen jävligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet ju såklart mycket mer än jag i detta, både det specifika fallet och allmänt. Och ja, mina gissningar är ju inte direkt tagna från luften. Men antar att antalet veckor kan variera ganska kraftigt mtp varierande arbetsbörda.
Så här i slutet på året är arbetsbördan på SKV mycket låg (iaf för de som jobbar personbeskattning). Slött skulle jag gissa.
Kan inte tänka mig att det med privatpersoner finns så särskilt komplicerade frågor att väldigt mycket tid måste läggas på det. Är skillnad om man av någon anledning ska göra skatterevision på något stort företag som gör några tiotusentals transaktioner per år.
Jag tror att i tveksamma/svåra ärenden brukar SKV göra det lätt för sig. Man ger hellre ett negativt svar än ett positivt, och hoppas att den sksk överklagar till Förvaltningsdomstolen. På så sätt skjuter man över problemet till annan myndighet och man får ju chans till en rättslig prövning som kan ge ett prejudikat i slutändan. :-P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer.

 

Jag syftade på ifall/om SkV kommer och begär pengar. Dvs. det som är mest intressant för min del, om man kan slippa betala skatt när man deklarerat inkomst från t.ex pokerstars. Jag visste inte om att det fanns obesvarade frågor. Pengar är pengar oavsett om man är ett företag eller privatperson. Kanske är så att de inte kan ändra ett deklarationsbeslut i efterhand men eftersom man själv kan ändra vissa saker i X antal år bakåt så antog jag att SkV kan göra detsamma och antagligen jävligare.

Risken för det är sjukt liten. Om SKV skulle läsa den här tråden så blir det svårt att hitta. Även om de ser att de har potentiella 300k att hämta så skulle det ganska troligt kosta långt mer än 300k att hitta rätt deklaration. Uteslutet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken för det är sjukt liten. Om SKV skulle läsa den här tråden så blir det svårt att hitta. Även om de ser att de har potentiella 300k att hämta så skulle det ganska troligt kosta långt mer än 300k att hitta rätt deklaration. Uteslutet.
Risken att de skulle få för sig något pga. denna tråden såg jag inte dock.

 

Jag har lite högre tankar än så om SkV och deras rutiner. Men att de har "bottar" som googlar bland bloggar osv är väl allmänt känt? Dock är jag tveksam till om spekulationer/påståenden om en tredjeperson är lika intressanta för dessa bottar. Och som du själv har nämnt då att handläggare själva går in och försöker koppla namn till nick, men det var inte på något sätt detta jag syftade på. Alltså, det finns säkert tusentals som deklarerat inkomster "från" pokerstars. Att det ligger ett fåtal, för det är det jag ser som troligast (varför skulle man deklarera inkomst från PS om man inte tänkt att skatta?), så ligger de i farozonen att få betala skatt - en nobrainer för mig och jag ser inte varför de omöjligen skulle flaggas på automatisk väg. Men wtf, som att jag bryr mig. Är en icke-deklarerande fisk ändå. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken att de skulle få för sig något pga. denna tråden såg jag inte dock.

 

Jag har lite högre tankar än så om SkV och deras rutiner. Men att de har "bottar" som googlar bland bloggar osv är väl allmänt känt? Dock är jag tveksam till om spekulationer/påståenden om en tredjeperson är lika intressanta för dessa bottar. Och som du själv har nämnt då att handläggare själva går in och försöker koppla namn till nick, men det var inte på något sätt detta jag syftade på. Alltså, det finns säkert tusentals som deklarerat inkomster "från" pokerstars. Att det ligger ett fåtal, för det är det jag ser som troligast (varför skulle man deklarera inkomst från PS om man inte tänkt att skatta?), så ligger de i farozonen att få betala skatt - en nobrainer för mig och jag ser inte varför de omöjligen skulle flaggas på automatisk väg. Men wtf, som att jag bryr mig. Är en icke-deklarerande fisk ändå. :roll:

Nu utelämnade jag nog en viktig detalj i posten från kl 17:32 ... att pokerspelaren inte "frivilligt deklarerade en skattefri vinst". Om jag minns rätt var det så att i hans förtryckta deklaration fanns en kontrolluppgift om en utlandstransaktion. Det var ganska troligt att den skulle fastna i en UK* om han inte förklarade sig.

Jag gjorde den bedömningen att det var mycket bättre att förklara den i självdeklarationen, än att vänta på en förfrågan. Av två orsaker:

1. Inga risker för skattetillägg.

2. Hoppas på en random handläggare som har noll koll om pokervinster och beskattning.

 

* UK = UtökadKontroll, en mer avancerad kontroll som innebär att handläggaren ska skicka ut en förfrågan till sksk.

GK=GrundKontroll, är en "skrivbordskontroll". Handläggaren ska göra en snabb rimlighetsbedömning av det som finns i självdeklarationen.

Vi fick i princip välja och då valde vi light.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Någon som har koll på hur det fungerar med kontoutdrag från SKV?

En klient, som är under granskning, fick ett kontoutdrag hemskickat.

Inget beslut om själva granskningen alltså.

 

Jag minns att då jag jobbade på SKV så kunde vi ibland snabbt bocka av ärenden när vi närmade oss avstämningstidpunkten på en period och lägga besluten på kö. Alltså att vi skickade dom skriftliga besluten med motivering lite senare när vi hade tid.

 

För varför skulle SKV skicka ett kontoutdrag annars nu när året inte är slut och ärendet inte är handlagt klart?

 

Fler som fått kontoutdrag från SKV nu i dagarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjo,

Om man lirar på skattefria siter och har tagit ut relativt mkt pengar under årets lopp, vad är bäst att göra då? Bara strunta i att fylla i ngt i deklarationen eller ska man skriva in vad man har tagit ut och förklara läget?

Skattefria vinster ska INTE deklareras. Det skapar bara mer jobb för SKV.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattefria vinster ska INTE deklareras. Det skapar bara mer jobb för SKV.

 

Men det kan vara värt att skriva med på deklarationen att man fått ut pengarn från skattefria pokersajter? Så kanske dom inte gräver djupare i varför man köpt miljonlägenhet när man samtidigt nolltaxerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det kan vara värt att skriva med på deklarationen att man fått ut pengarn från skattefria pokersajter? Så kanske dom inte gräver djupare i varför man köpt miljonlägenhet när man samtidigt nolltaxerar.
Ja, utifrån DIN synvinkel är det sant. Men det står i lagen att skattefria inkomster inte ska redovisas i självdeklarationen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, utifrån DIN synvinkel är det sant. Men det står i lagen att skattefria inkomster inte ska redovisas i självdeklarationen.

 

Intressant, kan ju bra att veta ifall man klonkar bra nån gång.

 

Vilken tråd var det du skrev i att du hade tre handläggare som accepterade dina argument att FTP var skattefritt, och vilka var argumenten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...