JohanLj Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Nej, du kan inte få tillbaka mer än det du har betalat i skatt och kapitalförlusten kan du bara dra av med 70% på din bruttolön vilken ser ut att vara noll kronor. Ok, om man inte kan få tillbaka mer än vad man har betalat så stämmer allt, tt. Citera
gdaily Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Ok, om man inte kan få tillbaka mer än vad man har betalat så stämmer allt, tt. Japp, hade du jobbat (eller haft andra inkomster så hade du kunnat dra av mot kapitalförlusten). Så ett tips, om du "vågar väcka den björn som sover", om du haft inkomster på Stars eller annan icke-EU sajt på typ 40-50k kan ju vara att ta upp dessa i deklarationen. Så får du pluspoäng i samvetet, kan säga till omgivningen att du visst skattar på Stars osv. Du har ingen flickvän /morsa/farsa/vän som kan ha nytta av underskottet, som exempelvis råkade äga lite onoterade aktier som du nu när jag påpekar detta kommer ihåg att ni egentligen gjorde en affär den 30 december förra året? De där ränteutgifterna du haft, är det verkligen dina? Inte som så att det egentligen är din sambos? Bättre att sambon (som har lön) kan dra av dessa. Man ska givetvis inte fuska, men man kan skatteplanera lagligt. Kan man hålla sig inom lagens råmärken så ska man såklart utnyttja till max. Citera
Cyntax Postad 4 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 4 Maj , 2009 Jag ser att ni har lite skattefrågor, trevligt. Då ska jag besvara dem efter bästa förmåga lite senare ikväll. Det har även kommit några frågor som pm och på msn. Tar dem ikväll också... Citera
devalanteriel Postad 4 Maj , 2009 Rapport Postad 4 Maj , 2009 Hur ofta brukar Skatteverket kolla enskilda firmors bokföring egentligen? Jag har inte gjort något jag inte får alltså, jag är mest nyfiken. Citera
heltok Postad 4 Maj , 2009 Rapport Postad 4 Maj , 2009 har inte märkt att jag fått någon deklaration. whats my play? Citera
affe2000 Postad 4 Maj , 2009 Rapport Postad 4 Maj , 2009 har inte märkt att jag fått någon deklaration. whats my play? Du har troligen tjänat för lite och behöver inte lämna in någon deklaration. Citera
ponttuss Postad 4 Maj , 2009 Rapport Postad 4 Maj , 2009 Har såklart glömt koden till mitt eleg, och bankdosan är helt borta så kan inte skaffa nån ny . Vad händer om man skickar in deklaration försent ?! Edit: Kan svara själv, kostar tydligen en tuss ! Citera
okocha Postad 4 Maj , 2009 Rapport Postad 4 Maj , 2009 Har såklart glömt koden till mitt eleg, och bankdosan är helt borta så kan inte skaffa nån ny .Vad händer om man skickar in deklaration försent ?! Förseningsavgift, en polare åkte på det förra året, tror den ligger på en tusenlapp typ. Citera
Prislapp Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Du har troligen tjänat för lite och behöver inte lämna in någon deklaration. Yep, tror gränsen går vid 18k sek. Citera
heltok Postad 11 Maj , 2009 Rapport Postad 11 Maj , 2009 fick ett brev av skatteverket idag. A-skattsedel vad ska jag med den till? Citera
gdaily Postad 11 Maj , 2009 Rapport Postad 11 Maj , 2009 fick ett brev av skatteverket idag. A-skattsedel vad ska jag med den till? Ge till din arbetsgivare, om du har någon. Annars kasta. Citera
Flesh2Flesh Postad 11 Maj , 2009 Rapport Postad 11 Maj , 2009 Har såklart glömt koden till mitt eleg, och bankdosan är helt borta så kan inte skaffa nån ny .Vad händer om man skickar in deklaration försent ?! Edit: Kan svara själv, kostar tydligen en tuss ! Skicka förklaring vänligt varför du inte kunde lämna in i tid... de brukar vara sjyssta och inte ge böter bara man är lite smörig Citera
mickol Postad 11 Maj , 2009 Rapport Postad 11 Maj , 2009 Yep, tror gränsen går vid 18k sek. Nej, du måste alltid deklarera alla inkomster till staten oavsett storlek. Gränsen för upplysningsplikt ligger dock runt hundralappen. Citera
affe2000 Postad 14 Maj , 2009 Rapport Postad 14 Maj , 2009 Nej, du måste alltid deklarera alla inkomster till staten oavsett storlek. Gränsen för upplysningsplikt ligger dock runt hundralappen. Sant, fast i det här fallet handlade det om att en person inte fick någon självdeklaration hemskickad. Så är fallet ifall man har tjänat så lite att man inte ska betala någon skatt alls. Citera
Cyntax Postad 14 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 14 Maj , 2009 Jag är dålig på reglerna om när man ska deklarera osv. Men logiskt så borde man inte behöva deklarera om ens inkomster inte överstiger grundavdraget? Eller? Citera
LAB Postad 29 April , 2010 Rapport Postad 29 April , 2010 Kan man dra av Skattereduktion - Husarbete om man inte har inkomst från tjänst men tex kapitalvinster? Citera
Spelgalen Postad 29 April , 2010 Rapport Postad 29 April , 2010 Snälla HJÄLP MIG! Har sålt aktier med förlust.. gamla aktier från IT-yran jag velat bli av med. Hittar inte hur mkt jag köpte vissa av aktierna för... men det är typ 1miljon x det jag sålt dem för i ett fall. Måste jag veta exakt kurs för att kunna deklarera förlusten, eller är jag trots allt tvungen att använda mig av schablonmetoden? Vore mkt trevligt med svar Citera
Aeis Postad 29 April , 2010 Rapport Postad 29 April , 2010 Varför har inte jag fått hem någon förtryckt deklaration? Jag jobbade inget förra året så fick bara inkomst genom ränta. Vet att mina banker har dragit av pengar för skatt från räntan så den ska ju vara betald redan. Behöver jag göra något eller sköter sig min deklarering helt automatiskt? Citera
JohnH Postad 29 April , 2010 Rapport Postad 29 April , 2010 Snälla HJÄLP MIG! Har sålt aktier med förlust.. gamla aktier från IT-yran jag velat bli av med. Hittar inte hur mkt jag köpte vissa av aktierna för... men det är typ 1miljon x det jag sålt dem för i ett fall. Måste jag veta exakt kurs för att kunna deklarera förlusten, eller är jag trots allt tvungen att använda mig av schablonmetoden? Vore mkt trevligt med svar De du köpt/sålt aktier hos bör kunna vaska fram siffrorna... om du inte köpt onoterade aktier. Varför har inte jag fått hem någon förtryckt deklaration?Jag jobbade inget förra året så fick bara inkomst genom ränta. Vet att mina banker har dragit av pengar för skatt från räntan så den ska ju vara betald redan. Behöver jag göra något eller sköter sig min deklarering helt automatiskt? Try internet Citera
ghaljon Postad 29 April , 2010 Rapport Postad 29 April , 2010 Kan man dra av Skattereduktion - Husarbete om man inte har inkomst från tjänst men tex kapitalvinster? japp det kan man. Citera
wahlen1 Postad 29 April , 2010 Rapport Postad 29 April , 2010 Varför har inte jag fått hem någon förtryckt deklaration?Jag jobbade inget förra året så fick bara inkomst genom ränta. Vet att mina banker har dragit av pengar för skatt från räntan så den ska ju vara betald redan. Behöver jag göra något eller sköter sig min deklarering helt automatiskt? Finns väl telefon? jag ringde dit och de var väldigt hjälpsamma med allt, så testa ring imorrn så löser du det! Citera
tamtaram Postad 29 April , 2010 Rapport Postad 29 April , 2010 Snälla HJÄLP MIG! Har sålt aktier med förlust.. gamla aktier från IT-yran jag velat bli av med. Hittar inte hur mkt jag köpte vissa av aktierna för... men det är typ 1miljon x det jag sålt dem för i ett fall. Måste jag veta exakt kurs för att kunna deklarera förlusten, eller är jag trots allt tvungen att använda mig av schablonmetoden? Vore mkt trevligt med svar På de aktier som du tjänat mer än fem gånger av inköpet ska du inte ange det riktiga inköpsbeloppet. Du ska istället ange 20% av försäljningsbeloppet. Kallas för schablonmetoden och gör att du skattar mindre. Edit: Såg att du visste vad schablonmetoden var, men kan kanske vara intressant för andra... Om du vet vilken mäklare du har för övriga papper så borde du kontakta dem för att få en avräkningsnota. Vet annars inte hur du ska göra... (Du kan använda schablonmetoden, men det lär väl inte vara fördelaktigt) Citera
Cyntax Postad 5 December , 2010 Författare Rapport Postad 5 December , 2010 Vill bara skryta lite ... Det kom ett mejl (för 3 dagar sedan) från en pokerlirare jag hjälpte med deklarationen i slutet av april 2009. Pokerliraren hade ett delikat problem, han hade vunnit pengar (nästan 1 miljon kronor). Men han ville helst inte betala skatt, eller iaf så lite som möjligt + inte riskera skattetillägg/åtal för skattebrott. Iaf snickrade jag ihop en fin deklaration och nu ville pokerliraren bara berätta att SKV fortfarande tycker att hans klonk (PokerStars) är skattefri! Någon sparade visst nästan 300k kronor! 100% av det vi skrev i deklarationen var sant. Inget mygel, fusk eller brottsligt. Bara smart argumentation! Vad säger man? *KLONK* kanske? Citera
Joeduck Postad 5 December , 2010 Rapport Postad 5 December , 2010 och nu ville pokerliraren bara berätta att SKV fortfarande tycker att hans klonk (PokerStars) är skattefri! Dvs han har inte hört något från SkV än? Vilket års deklaration gäller det? Citera
Recommended Posts