Gå till innehåll

Stora deklarationstråden.


Cyntax

Recommended Posts

Hej Cyntax,

 

En person i min bekantskap har nolltaxerat i år och denne har spelat på skattefria sajter fram tills nyligen då han vann (i en turnering) ca 45 000 USD på en icke skattefri sajt. Denna summa har han inte deklarerat för och frågan är om han behöver göra detta i år då han valt att inte plocka ut några summor. Självklart har han tänkt att betala skatt för pengarna men måste han göra det i år eller räcker det med att han gör det till nästa år (eller när han begär om ett uttag från siten)?

Om han måste betala skatt i år, ska han då skicka in en efteranmälan om denna summa till SKV snarast möjligt (han är i Thailand tills torsdag)?

 

Mvh

Burning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 518
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hatten av för bra information:-D

 

Om man (som jag) inte ens fått nån deklaration att lämna in pga av nolltaxerat några år hur stor tror du då chansen är att man bli granskad? jag menar vad ska granskas då?:-) jag som många andra lyckades ju spela på just nordicbet (hur fan kan man välja så fel) under 2007 som det tydligen ev skulle bli skatt på. kollar dom bankkontot och alla inbetalningar från utlandet eller nåt sånt?

Var det inte i år som SKV skulle granska nolltaxerare extra noga? Risken är självklart större om man använt sitt Netelleruttagskort, gjort många utlandstransaktioner, köpt bostad och dyra bilar/mc/båtar, aktier...

 

Sen tycker jag det är fel att kalla det "chansen att bli granskad". Jag skulle kalla det "risken att bli granskad". - Fortfarande ganska liten. Men risken finns alltid.

 

Jag som har suttit en vecka och skrivit in deklarationer i SKV's databas har faktiskt hunnit se en enda än så länge och h*n har, precis som du tyckte, skrivit sina pokervinster under övrigt. Så övrigt tycker jag verkar vara ett hett tips till alla som är osäkra.

Manpower? Poolia? Klart han skrev under övrigt - h*n hade säkert läst tråden ;)

Hej Cyntax,

 

En person i min bekantskap har nolltaxerat i år och denne har spelat på skattefria sajter fram tills nyligen då han vann (i en turnering) ca 45 000 USD på en icke skattefri sajt. Denna summa har han inte deklarerat för och frågan är om han behöver göra detta i år då han valt att inte plocka ut några summor. Självklart har han tänkt att betala skatt för pengarna men måste han göra det i år eller räcker det med att han gör det till nästa år (eller när han begär om ett uttag från siten)?

Om han måste betala skatt i år, ska han då skicka in en efteranmälan om denna summa till SKV snarast möjligt (han är i Thailand tills torsdag)?

 

Mvh

Burning

Jag har redan svarat på den frågan i post #170.

Hade hans deklaration legat på mitt bord och jag vetat att han vunnit mera pengar som han inte tagit ut... så hade han fått skatta för det med. Enklare att fatta det beslutet och låta spelaren överklaga så att domstolen får fatta det svåra beslutet. På juridiska kallar man det för dispositionsprincipen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte i år som SKV skulle granska nolltaxerare extra noga? Risken är självklart större om man använt sitt Netelleruttagskort, gjort många utlandstransaktioner, köpt bostad och dyra bilar/mc/båtar, aktier...

 

Sen tycker jag det är fel att kalla det "chansen att bli granskad". Jag skulle kalla det "risken att bli granskad". - Fortfarande ganska liten. Men risken finns alltid.

 

 

Manpower? Poolia? Klart han skrev under övrigt - h*n hade säkert läst tråden ;)

Jag har redan svarat på den frågan i post #170.

Hade hans deklaration legat på mitt bord och jag vetat att han vunnit mera pengar som han inte tagit ut... så hade han fått skatta för det med. Enklare att fatta det beslutet och låta spelaren överklaga så att domstolen får fatta det svåra beslutet. På juridiska kallar man det för disposiotionsprincipen.

 

Har för mig någon länkade till SKV-sidan där det stod att de skulle granska nolltaxerare även i år och att de hade fått extra stålars till det.

 

Nix men bemanning iaf, Academic Work. Var tydligen sådant intresse för jobbet så de fick lägga ut det två gång i brist på sökande..

Hehe jepp anar oxå att h*n hade läst tråden..

 

http://www.skatteverket.se/nyheterpressrum/pressrum/pressmeddelanden/2008/2008/20080318nolltaxeraregranskasforattmotverkasvartjobb.5.3a7aab801183dd6bfd380009125.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax tänkte en grej bara, när du skrev att det va större risk att blir granskad om man använt sitt neteller uttagskort gäller det alla uttag eller bara dom i Sverige? jag har använt det en del men bara när jag vart utanför Sverige. smart eller dumt? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett stycke i Skatteverkets egen handledning för 2008:

 

"Pokerspel som anordnas för allmänheten är enligt Skatteverkets

uppfattning ett lotteri i lotterilagens mening. Detta

innebär att pokerspel som anordnas inom EU/EES-området

inte inkomstbeskattas. Vinster i pokerspel som anordnas

utanför EU/EES-området ska enligt Skatteverkets uppfattning

däremot beskattas i inkomstslaget kapital, se vidare

Skatteverkets skrivelse 2005-01-31 (dnr 131 19427-05/111)."

 

Solklart? Ska man inte kunna lita på Skatteverkets egna handledningar? Ingenting om anordnarens hemvist finns i handledningen. Beskattningen utgår från var spelet anordnas! PUNKT! Case closed.

Jag är inte övertygad om att Skatteverket har tänkt rätt där. Anledningen till att det är skattefritt inom EES är att artikel 49 i EG-fördraget säger att man inte får göra inskränkningar i en medborgares rätt att tillhandahålla tjänster. "Medborgaren" är alltså arrangören, och man räknas inte som en medborgare bara för att man råkar befinna sig i ett EU-land. Artikel 48 säger att ett företag omfattas av reglerna för medborgare om det har bildats i överensstämmelse med ett medlemslands lagar och "har sitt säte, sitt huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamhet inom gemenskapen".

 

Jag kan verkligen inte begripa hur länsrätten kom fram till att det här skulle vara skattefritt. Jag måste nog göra ett nytt försök att ta reda på exakt vad domen säger.

 

Det är inte heller solklart vad som menas med att "anordna" ett lotteri. Var anordnas t.ex. "lotterierna" på Full Tilt? Hemma hos mig? På Aruba där de har registrerat ett företag som ibland påstås vara sajtens operatör? I Dublin, där de har registrerat det företag som är arbetsgivare åt i stort sett hela personalen? I Kanada där servrarna står? På Alderney, där man av någon okänd anledning kan hamna i domstol om det uppstår en konflikt med sajten?

 

Här är förresten länken till den andra tråden: http://pokerforum.nu/forum/poker-i-oevrig-media/46984-ken-lennard-frias.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax tänkte en grej bara, när du skrev att det va större risk att blir granskad om man använt sitt neteller uttagskort gäller det alla uttag eller bara dom i Sverige? jag har använt det en del men bara när jag vart utanför Sverige. smart eller dumt? :-)
Smart om man vill smita från skatt. Dumt om man inte gillar att betala en massa avgifter till Neteller och växlingsavgifter.
Hur stor är risken att bli granskad om man jobbar heltid och bara är hobbyspelare som bara drar in ett par tusingar per månad?
ca 1,28%
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte övertygad om att Skatteverket har tänkt rätt där. Anledningen till att det är skattefritt inom EES är att artikel 49 i EG-fördraget säger att man inte får göra inskränkningar i en medborgares rätt att tillhandahålla tjänster. "Medborgaren" är alltså arrangören, och man räknas inte som en medborgare bara för att man råkar befinna sig i ett EU-land. Artikel 48 säger att ett företag omfattas av reglerna för medborgare om det har bildats i överensstämmelse med ett medlemslands lagar och "har sitt säte, sitt huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamhet inom gemenskapen".

 

Jag kan verkligen inte begripa hur länsrätten kom fram till att det här skulle vara skattefritt. Jag måste nog göra ett nytt försök att ta reda på exakt vad domen säger.

 

Det är inte heller solklart vad som menas med att "anordna" ett lotteri. Var anordnas t.ex. "lotterierna" på Full Tilt? Hemma hos mig? På Aruba där de har registrerat ett företag som ibland påstås vara sajtens operatör? I Dublin, där de har registrerat det företag som är arbetsgivare åt i stort sett hela personalen? I Kanada där servrarna står? På Alderney, där man av någon okänd anledning kan hamna i domstol om det uppstår en konflikt med sajten?

 

Här är förresten länken till den andra tråden: http://pokerforum.nu/forum/poker-i-oevrig-media/46984-ken-lennard-frias.html

Problemet är att lagstiftaren inte hänger med i utvecklingen. Lagarna är föroldrade och inte anpassade för dagens samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungligen postat av Bubblan

Hur stor är risken att bli granskad om man jobbar heltid och bara är hobbyspelare som bara drar in ett par tusingar per månad?

 

Svar: ca 1,28%

 

Helvete, då är det kört! Med tanke på hur ofta man blir utdragen med dom oddsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man även undvika att använda neteller kortet i butik om man vill slippa skatt? Samma sak när man beställer saker över nätet?
Ja, det låter sunt.
Hej, Pm-fråga och önskar du behandlar den anonymt!

 

jag jobbar som affiliate och drar in runt $5-6k i månaden på detta..jag jobbar för en sida som har sitt säte utanför Sverige, men får mina betalningar till mitt bankkonto direkt.

 

kan skatteverket på något vis få reda på detta? Ingen betalning har överskridit 150k.

 

Om jag skulle åka på detta, vad är det för skatt jag egentligen ska betala (betraktas det som konsultarbete) plus vad blir tillägget?

 

Ingen brådksa

 

Tack på förhand

L

Men du jobbar i Sverige och är folkbokförd i Sverige?

Klart att banken kan rapportera om onormala transaktioner till SKV, även om ingen överföring varit över 150k kr.

Sista frågan är knepig och komplex att svara på. Där behöver man mycket mer info.

Beror på om man ska betrakta dig som anställd eller egenföretagare.

Exempel: Om du under ett år tjänat $50.000 = ca 300.000 kr.

På det får du göra avdrag för de kostnader du haft i din rörelse. Jag tror inte du har så stora årliga kostnader, kanske inga alls?

Så ditt "företags" vinst är 300.000 kr.

På det ska du betala 28% i företagsskatt/bolagsskatt (eller vad man nu vill kalla det). (84.000 kr)

Du har då 216.000 kr kvar.

Om du ska plocka ut resten i lön ska du betala egenavgifter + löneskatt.

Egenavgifterna är lite drygt 30% (om jag minns rätt, dom ändras ganska ofta) och löneskatt varierar beroende på var du bor, men är mellan 28% och 33%. Vi avrundar till 30%

Om du väljer att ta ut maximalt, ska du betala 65.000 + 45.000 kr.

Kvar i handen har du 106.000 kr.... men stopp där.

Eftersom du inte har någon bokföring och inte deklarerat dina inkomster ska du betala 40% skattetillägg på undanhållna skatter:

84.000 + 65.000 + 45.000 = 194.000 * 40% = ca 77.000 kr.

Dina 300.000 kr har krympt till ca 1/10, 30.000 kr.

:shock:

Lägg till ganska saftiga böter i en brottmålsprocess, advokatkostnader, näringsförbud och kanske ett kortare fängelsestraff.

Du ligger saftigt minus.

TILT!

Men detta är worst case scenario och risken att bli haffad är ändå ganska liten om man vidtar en del försiktighetsåtgärder och har en jävligt bra skattejurist! ;)

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd haglar frågor som egentligen skulle höra hit. Jag kopierar det viktigaste....

*******************************************

Hej,

 

Jag har spelat ihop en del men aldrig tagit ut några pengar. Vid vilka belopp måste man betala vinstskatt och hur går det till rent praktiskt?

Är vinstskatten olika stor beroende på var sajten är förlagd (ex. Svenska Spel vs Full Tilt)

Ahhh nu ser jag att du hade ju faktiskt en intressant fråga som ingen svarat på.

 

Jag har faktiskt skrivit om detta i den stora deklaraionstråden, men jag tror ingen riktigt fattade konsekvensen av det.

 

Exempel:

Fråga: DogenX lirar på en sajt som inte är skattefri, han vinner motsvarande 200.000 kr. Men DogenX bor hemma hos föräldrarna och behöver därför inte casha ut något. Ska DogenX betala skatt på pengarna eller inte?

 

Det korta svaret: DogenX ska betala 30% skatt på hela summan, dvs totalt 60.000 kr i skatt.

 

Det långa svaret (saxat från SKVs handledning):

Inkomster ska tas upp som intäkt det beskattningsår då de kan disponeras (41 kap. 8 § IL). Bankräntor som tillgodoräknas insättaren per den 31 december anses disponibla den dagen. Utgifter ska dras av som kostnad det beskattningsår när den skattskyldige betalar dem eller på något annat sätt har kostnaderna (41 kap. 9 § IL). Beskattningen träffar således inte orealiserade värdeökningar. Kapitalvinster ska som huvudregel tas upp som intäkt det beskattningsår då tillgången avyttras (44 kap. 26 § IL). Kapitalvinster vid betalning av skulder i utländsk valuta ska emellertid tas upp som intäkt det beskattningsår då återbetalningen görs (54 kap. 5 § IL). Kapitalförluster ska dras av som kostnad det beskattningsår då förlusten är definitiv (44 kap. 26 § IL).

 

Tidigare användes begreppet tillgänglig för lyftning. I IL används i stället uttrycket kan disponeras. Ändringen har gjorts för att lagtexten ska få en språkligt modern utformning. Principen att en inkomst ska tas upp när den kan disponeras tillämpas generellt på inkomster såväl inom som utom landet. Den enskildes möjlighet att förfoga över inkomst i utlandet kan i vissa fall vara begränsad på sådant sätt att inkomsten överhuvudtaget inte kan anses vara disponibel. Avkastning på tillgångar som är placerade i utlandet kan t.ex. på grund av utländsk valutalagstiftning vara spärrad på så sätt att medlen inte får föras ut från den främmande staten.

 

-----------------------------

 

Om jag bor i Thailand och folkbokför mig här behöver jag betala skatt på pokervinster vunna utanför EU till svenska staten?

Nej egentligen inte. Beror på om Skatteverket anser att du verkligen flyttat eller att det bara är ett trick.

Man får helt enkelt undersöka vilka kopplingar du har kvar till Sverige.

"Väsentlig anknytning" heter det på juridiska.

De omständigheter som ska beaktas vid bedömningen av om

en person ska anses ha väsentlig anknytning hit är:

− om han är svensk medborgare,

− hur länge han var bosatt här,

− om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

− om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

− om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

− om han har sin familj här,

− om han bedriver näringsverksamhet här,

− om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar

som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt

inflytande i näringsverksamhet här,

− om han har en fastighet här, och

− liknande förhållanden.

Den "väsentliga anknytningen" avgör om du är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige.

Tack för det snabba svaret Cyntax!

 

Min situation ser ut så här: Har varit yrkesspelare på heltid sedan Mars 2004. Har ej haft några andra inkomster eller studier under tiden. Åkte till Thailand September 2006 och har bott på samma ställe sedan dess. Åkte hem en månad under julen 2006 och julen 2007.

 

Jag har ingen fastighet i Sverige, ingen familj utöver syskon och föräldrar. Är 26 år. Är svensk medborgare. Har under hela tiden varit folkbokförd i Sverige hos min far. Jag varken arbetar eller går i skola här i Thailand. Äger ingen bostad heller här i Thailand.

 

Baserat på dessa upplysningar Cyntax, vad anser du?

Så länge du är folkbokförd i Sverige är det ju kört.

Har du kvar din lägenhet som du hyr ut i andra hand?

Vad hyr du i Thailand? Kontrakt?

Baserat på det du skrivit är du helt körd. Skatt i Sverige med 100% säkerhet.

Nej jag har ingen lägenhet i Sverige. Hyr här i Thailand. Kontrakt finns. Men om jag folkbokför mig från och med nu här i Thailand så tolkar jag dig som att jag är skatteskyldig för vinsterna inspelade mellan Mars 2004 - Maj 2008, medans vinsterna jag i fortsättningen spelar in blir skattefria?
Knepig fråga.

Ja, mars 2004-Maj 2008 är kört.

Hur det blir om du skulle folkbokföra dig i Thailand kan jag inte med säkerhet svara på. Thailand är lite speciellt ... om jag var skattehandläggare skulle jag ifrågasätta det ändå. Du har inget jobb i Thailand och är inte pensionär. Jag skulle säga att du bara är där tillfälligt ändå.

Men du kan ju försöka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga av mer juridisk karaktär. Eftersom de nitiska iglarna på SKV sitter och läser här dagarna i ända, så ser de plötsligt att stora skattefuskare får hjälp i denna tråd. Hur stor rätt har de att begära ut uppgifter, och hur sparas egentligen PM. Det vill säga, är det som Cyntax påstår är anonymt faktiskt anonymt på riktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga av mer juridisk karaktär. Eftersom de nitiska iglarna på SKV sitter och läser här dagarna i ända, så ser de plötsligt att stora skattefuskare får hjälp i denna tråd. Hur stor rätt har de att begära ut uppgifter, och hur sparas egentligen PM. Det vill säga, är det som Cyntax påstår är anonymt faktiskt anonymt på riktigt?
Jag tar bort alla pm efter att jag svarat. Dessutom har jag jävligt kort minne och glömmer ganska omgående vem som skickat pm till mig.

Sen finns du ju alltid en risk om borttagna pm ändå sparas av pokerforum.nu.

 

Men kan man lita på mig egentligen? Jag har jobbat på Skatteverket och dessutom sökt nya tjänster där! Lite mullvadsvarning va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alla Mona Sahlin vänner vet är det "sexigt att betala skatt":evil:

 

Frågan är nu hur man ska deklarera sin skatt efter cashgame inkomster under ett par veckor i Vegas. Ska man beräkna och addera skatten per hand? Per timme? Per session? Per nettot? Total för hela perioden? Och den viktigaste frågan; hur i h***** ska man hålla reda på det? Sitta med ett anteckningsblock i knät? Snacka om att bli utkastad innan man hinner säga fold. Och då blir det ju inga skatteintäkter alls.

 

Ngn som vet hur RSV tänkt här? Funderar på att ta fram rätthaveristen i mig och skicka ett brev till Skatteverket, Lotteriinspektionen och Justitiedep. Mest spännande skulle vara att se om man får samma svar från dem....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alla Mona Sahlin vänner vet är det "sexigt att betala skatt":evil:

 

Frågan är nu hur man ska deklarera sin skatt efter cashgame inkomster under ett par veckor i Vegas. Ska man beräkna och addera skatten per hand? Per timme? Per session? Per nettot? Total för hela perioden? Och den viktigaste frågan; hur i h***** ska man hålla reda på det? Sitta med ett anteckningsblock i knät? Snacka om att bli utkastad innan man hinner säga fold. Och då blir det ju inga skatteintäkter alls.

 

Ngn som vet hur RSV tänkt här? Funderar på att ta fram rätthaveristen i mig och skicka ett brev till Skatteverket, Lotteriinspektionen och Justitiedep. Mest spännande skulle vara att se om man får samma svar från dem....

Haha ja, knepigt. Om jag nu ska försöka mig på ett seriöst svar så får det bli att du ska betala skatt på bruttovinsten. Så ser lagen ut just nu.

Men hade jag varit den som lirat cash games i LV och vunnit lite $$$$ hade SKV aldrig fått veta nå iaf. Omöjligare uppgift finns inte att kontrollera s.a.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha ja, knepigt. Om jag nu ska försöka mig på ett seriöst svar så får det bli att du ska betala skatt på bruttovinsten. Så ser lagen ut just nu.

Men hade jag varit den som lirat cash games i LV och vunnit lite $$$$ hade SKV aldrig fått veta nå iaf. Omöjligare uppgift finns inte att kontrollera s.a.s.

 

 

Jomenvisst Men brutto på VAD!?!? Varje hand? Session? Timme...? Eftersom man tekniskt inte får dra av förluster så antar jag att man ska alla händer som man vinner, ta vinsten på dessa *30% och pang; Sexyness is the new Black. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst Men brutto på VAD!?!? Varje hand? Session? Timme...? Eftersom man tekniskt inte får dra av förluster så antar jag att man ska alla händer som man vinner, ta vinsten på dessa *30% och pang; Sexyness is the new Black. ;)

 

 

bruttovinsten lästa jag i alla fall i cyntax inlägg. :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bruttovinsten lästa jag i alla fall i cyntax inlägg. :-P

 

Yip men det är det jag inte får ihop. Enligt lagen som jag känner till den får man inte dra av försluster i ex turneringar (eftersom vi alla vet att poker inte är ett skillgame utan lotteri :mrgreen: ) Detta bör i så fall även gälla cashgame vinster. I så fall blir det bruttot på ALLA vinsthänder och vi räknar i det bruttot alltså inte med de händer vi förlorat, blinds etc.

 

Det som drar i rättshaveristtarmen är att ska man gå på samma principer som RSV tydligen tillämpar vad gäller offlineturneringar utanför EU så skall ovan gälla och jag måste då hålla ordning på varenda freaking vinsthand och det är ju teoretiskt möjligt men i praktiken ett skämt (precis som den här lagstiftningen som eg inte finns utan som är politiskt dränkt i tolkning, tillrättalägganden och efterhandskonstruktioner - please correct me if Im wrong)

 

Om inte, hänvisa gärna gärna till formulering i lagtext som stöder ngt annat. Jag är omåttligt intresserad av detta hyckleri från helvetet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yip men det är det jag inte får ihop. Enligt lagen som jag känner till den får man inte dra av försluster i ex turneringar (eftersom vi alla vet att poker inte är ett skillgame utan lotteri :mrgreen: ) Detta bör i så fall även gälla cashgame vinster. I så fall blir det bruttot på ALLA vinsthänder och vi räknar i det bruttot alltså inte med de händer vi förlorat, blinds etc.

 

Det som drar i rättshaveristtarmen är att ska man gå på samma principer som RSV tydligen tillämpar vad gäller offlineturneringar utanför EU så skall ovan gälla och jag måste då hålla ordning på varenda freaking vinsthand och det är ju teoretiskt möjligt men i praktiken ett skämt (precis som den här lagstiftningen som eg inte finns utan som är politiskt dränkt i tolkning, tillrättalägganden och efterhandskonstruktioner - please correct me if Im wrong)

 

Om inte, hänvisa gärna gärna till formulering i lagtext som stöder ngt annat. Jag är omåttligt intresserad av detta hyckleri från helvetet...

 

Din passning till EG-rätten förstår jag faktiskt inte så jag låter den vara. Vad gäller den svenska lagstiftningen om lotteribeskattning så är den definitivt inte anpassad till pokerspel. Jag vet inte var felet ligger men jag antar att det i förarbetena till lagen antingen anges att poker skall anses vara ett lotteri eller att det kan tolkas in i förarbetena. Det är ju definitivt inte skatteverkets egen tolkning utan möjligen i så fall regeringsrättens.

 

Problemet med lagstftningen är att ingen sig att någon skulle kunna livnära sig på professionellt lotterispel så att säga. Det är ju definitivt EV- med riktiga lotterier.

 

Det riktiga borde ju vara att definiera poker som ett skicklighetsspel och sen skulle man få skatta för alla vinster (oavsett inom EU/EES eller ej) och sen dra av för förluster och insatser. Problemet här är ju att poker är en förlusthobby för den stora massan och de skulle då kunna kvitta sina pokerförluster mot exempelvis räntevinster (om poker skall skattas inom kapital). Jag vet inte om lagstiftaren är så förtjust i det.

 

Jag vet inte om man skulle kalla det för hyckleri, skatteverket har inget annat val än att följa vad lagen anger, det följer av legalitetsprincipen. Man bör dock kritisera lagstiftaren (riksdagen) för att de inte alls har följt med i utvecklingen av framförallt internetpokern. Lagarna är helt enkelt inte på något sätt anpassade efter hur dagens pokerspel ser ut (förutom då feltänket med att kategorisera det som ett lotteri). Dessbättre är väl en statlig utredning på gång även om jag inte har koll på vilka direktvi som där har getts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din passning till EG-rätten förstår jag faktiskt inte så jag låter den vara.

 

Ok..., då föreslår jag att vi återgår till huvudfrågan som är "hur räknar jag ut vilken skatt som skall betalas vid CG vinster, offline (betydelselöst eller inte), utanför EU" samt samt om vinsten skall definieras per hand eller annan typ av period. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok..., då föreslår jag att vi återgår till huvudfrågan som är "hur räknar jag ut vilken skatt som skall betalas vid CG vinster, offline (betydelselöst eller inte), utanför EU" samt samt om vinsten skall definieras per hand eller annan typ av period. ;)

 

Var hand är ett lotteri för sig. Du ska skatta för vinsten i varje hand som du vinner utan att få göra avdrag för vare sig blinds eller förluster. I praktiken blir det nog inte så dock, av två anledningar. Dels verkar skatteverket inte heller tycka det är en bra idé eftersom alla pokerspelare då skulle få skatta för långt mer än de vinner och dels så är det som Cyntax skrev i princip omöjligt för skatteverket att veta att du har vunnit dessa pengar.

 

Edit: Alla potter över 100 Kr är det antagligen. Har inte läst förarbetena till lagen med det står i lagtexten att man ska skatta för varje lotterivinst över 100 Kr. Jag har för mig att det kan tolkas både som över 100 Kr i varje enskilt lotteri eller som total vinst över 100 Kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...