Gå till innehåll

PLO 5/10: Krångligt Riverbeslut...

Recommended Posts

Postad

Raisar 30 på knappen med:

:Jc::Js::Qs::6s:

En syn och Flopp kommer:

:Td::9s::8c:

Jag bettar pot 95

turn kommer

:Qd:

Fi bettar 120 och jag synar då jag inte vill skrämma bort en eventuellt sämre hand.

River kommer :Qc: Fi bettar 400 och jag funderar:

1: Fold - Jag känner mig faktiskt ganska slagen och han bettar nästintill pot, vilket luktar rivrad kåk.

2: Syn - Jag har verkligen inte överreppat min hand, har visst showdownvalue och jag blockar dessutom både stege och nötkåk...

3: Med tanke på vad jag blockar är det inte osannolikt att jag kan ställa AI och få fold av såväl låg kåk som, framförallt, slitpot och JK för nötstege...

Vad göra?

EDIT: Effektivt stackdjup 150 bb

Postad

Skulle tror att han i princip aldrig har stege på rivern här. Skulle tro att han har kåk eller någon flummig bluff, dock känns det senare osannolikt eftersom det itne fanns några direkta drag ute isf skulle det vara en 3barrel med luft.

Angående vilka kåkar han har så brukar man ha svårt att acceptera att fi dragit en en rr-överkåk med sin kicker men Q koordinerar ju ganska bra med denna bräda så det borde helt klart vara en del av hans range här.

Jag lutar alltså åt fold.

Ang. syn/omslag lutar jag mer åt omslag. Detta dock bara mot spelare som man vet kan lägga en kåk på river, långt ifrån alla kan det. Jag skulle dock sällan försöka mig på detta.

Kan tillägga att stora bets på river enligt min erfarenhet inte så ofta är tunna värdebets, utan nästan alltid nära stål eller bluff.

Fattar inte. Hur kan du ha fyra kort pre-flop?

Får du bara två kort? Ta det i riggtråden isf.

Postad

Intressant hand, känns som mycket baseras på om FI skulle potta JK på river här. Jag är tveksam till det, tror inte han pottar stegen ur position alltför ofta. (Möjligt att jag har fel, 5/10 är över min nivå och mycket mer aggro).

Om FI har kåk så måste väl QT vara hans mest troliga kåk? Hans turnbet gör att jag har svårt att tro att han skulle ha mellanset, det är om väl om han har typ TTJK eller TT med nötfärgdrag.

Jag hade mått lite dåligt och sen synat rivern då du blockar typ allt. Jag hade inte vågat slå om, dels för att jag är en fegis men även för att jag tror att man bettar in i QT för ofta.

Postad

Det finns väl inte speciellt många QT kombinationer som fi kan ha när det bara finns en dam kvar?

Jag tror att jag håller med jackbalsam, dvs fold--omslag--syn

Måste fundera ett tag till över handen, kanske återkommer.

Postad

Som novis på PLO så är detta inget önskeläge. Iom att Fi betar ~80% av pott indikerar ju på att han har en rätt bra hand som han vill ha betalt för. Jag skulle inte pusha men däremot donera för en syn.

,

Fast jag egentligen tror vi är slagna här alldeles för ofta för att det ska vara EV+. Mao - Jag är en fisk.

Edit:

Får du bara två kort? Ta det i riggtråden isf.

Tog nog 10 min innan jag slutade skratta, tack för att du räddade min dag jackbalsam :-D.

Postad
isf skulle det vara en 3barrel med luft.

Det är jag som pottar flop...

Skulle tro att han har kåk eller någon flummig bluff

Det problematiska är att han i princip måste bluffa antingen turn eller river... Såvida han inte valuebettar ett set på turn, men det förefaller ju idiotiskt då turn ligger färdig stege...

Återstår gör dock monsterkombos alá TQKJ, men det känns ganska avlägset med tanke på min hand. Isf ngt i stil med TTJx, vilket skulle förklara turnbet.

Angående vilka kåkar han har så brukar man ha svårt att acceptera att fi dragit en en rr-överkåk med sin kicker men Q koordinerar ju ganska bra med denna bräda så det borde helt klart vara en del av hans range här.

Håller med dig om analysen, det som talar emot det är att jag själv sitter med Q.

Kan tillägga att stora bets på river enligt min erfarenhet inte så ofta är tunna värdebets, utan nästan alltid nära stål eller bluff.

Detta talar dock för syn?

Hur som helst så slutade handen med att jag synade, vilket analysmässigt sett måste vara det absolut sämsta alternativet...

Postad
Jag är en fisk så jag måste fråga varför syn är det sämsta alternativet?

Tja, som jag ser det är det det sämsta beslutet av den grundläggande anledningen att jag är slagen/får splitpot mot en himla massa händer som måste lägga sig för ett omslag.

Postad

Du har ju visat att du en rätt så stark hand. Om du spelar mot en typisk halvfisk så kommer han inte försöka bluffa bort dig när du knappast kan vara tom. Förmodligen tänker han ungefär som så att han skulle ha svårt att folda själv med stege och då antar man inte att andra kommer att folda en hand här. För allt han vet så du ju förmodligen stege eller kåk. Hans hand är nog kåk här typ TTT eller den mindre troliga monsterkombon TJQK eller TTJx (troligt, stämmer rätt bra in på hans turnbet tex). Jag tror inte på stege här men handlar det om en kille som kan göra lite mer udda spel så kanske omslag allin lockar. Synar gör jag ogärna.

Postad
Ursprungligen postat av jackbalsam Visa inlägg

Håller med dig om analysen, det som talar emot det är att jag själv sitter med Q.

Ursprungligen postat av jackbalsam Visa inlägg

Detta talar dock för syn?

Min analys var typ att han antingen har bluff eller stål men att han nästan aldrig har en bluff. :) Alltså gillar jag inte syn.

Tycker öht att folk lägger för stor vikt vid att de blockar vissa kort. Visst finns det bara en dam kvar men en är mer än noll.