Gå till innehåll

Djens daytradardagbok.

Djens

Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?  

164 medlemmar har röstat

1. 1. Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?

• Ja.
      31
    • Nej.
      133

Recommended Posts

hahaha, jevla moderat äckels!.. gå och hämta era matlådor hos morsan nu! sen hem och lek rik vettja...

Och nu var även jag tvungen att varna. Skärpning på er. Det är omöjligt att det kan klia så mkt i fingrarna att man måste skriva elaka saker. /Appel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 686
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag trodde aldrig att aktiehandel skulle framkalla såhär mycket känslor för folk som inte ens handlade med det.

I övrigt händer inte så mycket nu då vi ligger på ett starkt stöd med pessimistiskt men inte så pessimistiskt som behövs för att bryta igenom sentiment (på svenska: Vi åker inte ner mer just nu om det inte kommer nån ny riktigt dålig nyhet).,

Allra mest troligt är att vi får en bounce uppåt kommande dagarna innan vi åker längre neråt. Upp och vända på 980 i sverige känns som ett scenario som mycket väl kan hända, men egentligen är det rätt dumt att ta position just nu då läget är rätt osäkert, vänta och se handel helt enkelt.

Strategi: vid uppåtbounce till ~980 --> Intag negativa positioner.

Vid intradags nergångar under 950 --> Etablera temporära långa positioner.

I övrigt undrar jag om det är nån som vet varför solenergi blir så slaktat just nu?

Visst att sektorn är volatil men 1-5% nedåt per dag under några veckor är ju nästan bara löjligt. Övervärdering är ett skäl. Skumläste någonstans att USA dissat en klimatlag någonstans också, men det var bara nåt jag fick syn på och inte följde upp.

Något intressant som jag tittar på är Greentech Energy Systems som i praktiken verkar vara ett smidigt sätt att köpa in sig i vindkraft.

Att köpa den innebär i praktiken att man tror att vindkraft kommer byggas ut och att elpriset blir högre i framtiden Det är såklart inte allt, men i praktiken är det så.

byggnationen av vindkraftverken finansieras av konstanta nyemissioner tills dess att företaget fått igång sitt eget cashflow.

Jag gillar idén och aktien är i stigande trend, gillar dock inte att ha långa positioner just nu. ~80-81 kronor skulle vara en bra ingångskurs.

Sälj vid stängning under 76.

Länk till kommentar

hahaha, jevla moderat äckels!.. gå och hämta era matlådor hos morsan nu! sen hem och lek rik vettja...

Och nu var även jag tvungen att varna. Skärpning på er. Det är omöjligt att det kan klia så mkt i fingrarna att man måste skriva elaka saker. /Appel

Det går att bli rik på egen hand. Inte med om man går o knegar 10timmar om dan, men på andra sätt.

Att leka isn't necessary m8:mrgreen:

Länk till kommentar

Sjukt vad du verkar insatt. En fråga, kanske står innan men inte läst allt, har du lagt av helt med pokern eller pausar du bara?

Jag slänger bara in en massa fina ord så att det låter som jag är insatt :mrgreen:

Bara pausat, drog faktiskt just igång ett gäng klienteter för att hitta lite bord.

Dock är ju rullen decimerad efter uttag så det blir nog ingen skottning direkt.

Länk till kommentar

Renewable Energy-sektorn har tagit en del stryk för att Tyskland har hotat att dra ner ganska hårt på subventionerna till förnyelsebar energi. Eftersom Tyskland har kört med subventioner i många år har den tyska marknaden för förnyelsebar energi kunnat växa sig till en av världens starkaste, om subventionerna går ner kommer företagen att få det tuffare att tjäna pengar eftersom många i nuläget inte klarar fri konkurrens.

Länk till kommentar

Ok, tack!

Jag läste att de gjort det, fast sedan skrev de att det i praktiken inte betydde så mycket just nu. Däremot kan det nog mycket väl vara så att många av solenergiföretagen inte är lönsamma utan "subsidies", vad heter det på svenska? :rolleyes:

Hursomhelst så är det alldeles strax köpläge i xact bull för mig då vårt index ligger på 940,6 (inplockat på 138.8)och som faller väl in med amerikanska indexens starka stöd. Jag väntar mig en uppåtbounce om 1-4 timmar ifrån detta inlägg.

(reservation att det kan gå åt andra hållet med, men det tror jag ej).

Edit: Det gick ju lite sådär , änsålänge :)

Långt ner till nästa stöd nu...så jag avslutade, vi får se vad som händer, rasrisk ikväll.

Dumt att gå emot trenden egentligen.

Länk till kommentar

Och ras blev det, nu är nästa anhalt nästan garanterat 1325.

Vix börjar stiga på rätt så bra och är tydligt stigande, precis som trenden är neråt. Dock inte bra läge att ha varken långa eller korta positioner för tillfället.

Länk till kommentar

Och ras blev det, nu är nästa anhalt nästan garanterat 1325.

Vix börjar stiga på rätt så bra och är tydligt stigande, precis som trenden är neråt. Dock inte bra läge att ha varken långa eller korta positioner för tillfället.

Skit ocksa! Nar man ar pa semester i Vegas och glomt bevaka sin positioner sa kommer sa klart raset! Fucking typiskt!

Länk till kommentar

Skit ocksa! Nar man ar pa semester i Vegas och glomt bevaka sin positioner sa kommer sa klart raset! Fucking typiskt!

Det är upp idag (tillfälligt) , jag skulle dock gärna se att det gick upp ännu mera, så man får bra läge att öka på sina negativa positioner.

Tipset är att om S&P500 orkar hela vägen upp till 1370 så ska det ses som ett väldigt bra tillfälle att öka på negativa positioner.

Huvudvärk och allmänt seg idag, så jag kommer hålla mig borta mestadels ifrån marknaden idag, gör inga bra affärer när jag känner mig såhär även om jag fått chans att testa min nya tradingteknik och den änsålänge fungerar fint.

Tog tillfället i akt att inhandla lite FXP när de låg på 79 idag.

(2*Short på Kina då vi slog igenom och stängde under 3000 igår, siktet är i första hand på 2000 nu).

Länk till kommentar

Sentimentet börjar bli gladare och vi har fått bekräftelse av stödbrytningen samt att det inte verkar komma in något speciellt negativt nu på ett tag.

Invänta en bounce.

Mysigt med Orexo idag också som jag rekat här innan och i börstråden om ni kommer ihåg det, det är en aktie som jag gillar som investerare och inte som trader. Tar hem 1/3 av vinsten i den positionen och rekommenderar avvakta.

Som investeringsförslag köper jag SCA idag på 87.75 då vi i praktiken ligger på årslägsta (dvs det KAN formeras en dubbelbotten här), dollarn stiger (Nöten för trä/skogsbolag) och det är risk för uppgång nästa vecka.

Tight stoploss så vi stänger positionen om vi stänger under årslägsta.

Länk till kommentar

Ge oss en graf på...rullen?

Visst:

Blått är (denna, huvud) depån, hade en vanlig depå innan denna kapitalförsäkring:

Grågrön är OMXS30 (Index) under samma tid.

Jag har som sagt innan skrivit att jag inte ger ut exakta siffror utan ni får nöja er med procent.

YTD.JPG

Länk till kommentar

Duger gott...

Tar du emot stakes? ;)

Nej, då jag ofta handlar ganska riskfyllda och svängiga saker samt inte vet om jag bara haft tur änsålänge så är jag mer än nöjd med att enbart ha hand om mina egna pengar, om det fortsätter med ~50%/år tillräckligt länge så det kan säkerställas så kanske jag kan förvalta andras pengar mot resultatbaserad avgift.

Länk till kommentar

Du har inga fonder med någorlunda hög risk att rekomendera för oss lata? :) Jag är "all in" i kina och asien-fonder sedan något år tillbaka men där händer det inte mycket just nu.

Läs tidigare sidor, frågan ställs ungefär en gång var tredje sida, det och sen kommentarer i stil med "tråkigaste dagboken på PF för den inte handlar om poker" tar upp 2/3 av dagboken. :-)

Länk till kommentar

Läs tidigare sidor, frågan ställs ungefär en gång var tredje sida, det och sen kommentarer i stil med "tråkigaste dagboken på PF för den inte handlar om poker" tar upp 2/3 av dagboken. :-)

Oj då. Får ta och läsa igenom hela dagboken då. Bara läst sedan några sidor tillbaka och där var det bara avancerat daytradingsnack blandat med sossepåhopp. :) Gratulerar till en fin graf förresten.

Länk till kommentar

Får man fråga var du har lärt dig allt om avancerad daytrading?

Läsning, läsning, läsning och analyser av egna och andras trades samt en Von Anka liknande känsla för affärer :mrgreen:

99,7% av det första och 0,3% av det andra.

Länk till kommentar

Frågan har kanske ställts tidigare, ber om ursäkt om fallet är så. Hur mycket tycker du är en rimlig rulle att börja med? Jag har ett kapital på ungefär 1milj som skall förvaltas på något sätt. Skall jag dundra in med hela pengen eller kanske hälften? Är total novis men beredd att lägga ner tid på det.

Länk till kommentar

Mtp att jag bara kört det här väldigt kort tid så är jag nog egentligen fel person att svara på en massa frågor.

Gå in med så mycket som du kan pengamässigt och investera allteftersom du lär dig mer och mer borde vara ett bra råd.

Länk till kommentar

Frågan har kanske ställts tidigare, ber om ursäkt om fallet är så. Hur mycket tycker du är en rimlig rulle att börja med? Jag har ett kapital på ungefär 1milj som skall förvaltas på något sätt. Skall jag dundra in med hela pengen eller kanske hälften? Är total novis men beredd att lägga ner tid på det.

Huvudsaken är väl egentligen hur stor risk du tar i dina affärer. Du ska nog knappast dundra in hela kapitalet i varje affär, men det är väl rätt självklart egentligen. Bankrullekrav gäller även på börsen, i synnerhet om man tänker vara aktiv.

Frågor du måste ställa dig:

Hur aktiv vill du vara och hur mycket tid vill du lägga ner?

Hur långsiktigt vill du agera, både i varje enskild affär och med kapitalet som helhet?

Hur stor risk är du beredd att ta?

Osv, finns en hel del att fundera på. Sedan ska ju det utmynna i någon typ av strategi. För min egen del t.ex. så sysslar jag mest med att försöka identifiera vändningslägen i aktier och index, sedan sitter jag på dem i allt från ett par veckor och upp mot ett halvår, i snitt kanske några månader. Medan exempelvis Djens är mycket mer aktiv och gör mycket fler affärer. Vi har alltså helt olika strategier, även om vi båda baserar våra affärer på teknisk analys. Du måste alltså bestämma dig för vad du ska ha för strategi. Det är väl där någon stans du måste börja.

Länk till kommentar

• Skapa nytt...